Häälahjaksi rahaa, paljonko?

• Viestiketjun aloittaja Susu
  • Ensimmäinen viesti
sasu
eihän se kuulukaan vieraiden kustantaa mutta jos kutsussa on pyydetty rahaa niin useinhan se tarkoittaa sitä? Vai?
Monella se koti on jo perustettu aiemmin jatavaraa riittää, mutta jos pyytää lahjan rahana niin minä en ainakaan kehtaisi mennä syömään ja juomaan ilmaiseksi kun tietää ettei ne häiden järjestelyt ole mitään halpoja!

Alkuperäinen kirjoittaja Meri-Kaisla:
Vieraiden ei todellakaan tarvitse kustantaa häitä! Itsellä on tapana antaa n. 50 euroa. Yleensä rahaa menee vielä polttareihin eli kohtuus kaikessa.
Aivan. Ja raha on muutenkin jo liiaksi tässä maailmassa mikä määrää. Okei, se on nykypäivää, mutta juuri tuommoisilla asioilla voi vaikuttaa siihen minkä käsityksen ihmisistä saa, onko se raha joka merkkaa vaan onko se aito kiinnostus ja läsnäolo + halu olla läheisten kanssa tärkeänä päivänä.

Alkuperäinen kirjoittaja sasu:
eihän se kuulukaan vieraiden kustantaa mutta jos kutsussa on pyydetty rahaa niin useinhan se tarkoittaa sitä? Vai?
Monella se koti on jo perustettu aiemmin jatavaraa riittää, mutta jos pyytää lahjan rahana niin minä en ainakaan kehtaisi mennä syömään ja juomaan ilmaiseksi kun tietää ettei ne häiden järjestelyt ole mitään halpoja!
Joo, mutta siinä tuleekin juuri tuo, että jokainen laittaa sen minkä pystyy. Ei siinä tartte mitään rajoja olla millä saa osallistua häihin ja millä ei. Jos laittaa ees vähän rahaa ja korttiin nimen ja on paikalla niin kyllä sen pitäisi riittää vaik rahaa oltaisiinkin vailla.

Tiedän itsekin kuinka mukava on saada häälahjaksi jotain "kallista" (haluttiin tavarana koska tarvittiin), mutta kyllä ne tekstit siinä vieraskirjassa ja korteissa merkkaa kaikkein eniten koska ne ainakin on melko ikuisia. Ja yleensäkin huomaa siitä kuinka jokainen yrittää haluta olla läsnä.

Ei kai kukaan nyt ilman lahjaa (oli sitten kyse tavarasta tai rahasta) kehtaa mennäkään, vai mitä. Ja ihan asiallista on toki kunnioittaa niitä toiveitakin, mutta ei suinkaan pakollista. Meillä itsellä meni häihin aika paljon rahaa ja itselläni ei tullut edes mieleen, että saataisiin niiden järjestämisestä voittoa. Vieraat oli kutsuttu häihin siksi, että he oli meille tärkeitä ja halusimme jakaa heidän kanssa tärkeän päivän. Ei se ole vieraiden asia alkaa veikkailla hääkustannuksia.

sasu
tottakai kaikki laittaa sen minkä pystyy eikä nyt ollutkaan kyse siitä että lahjan kuuluu olla satoja euroja vaan minun mielestä se "sääntö" on todella hyvä kun rahaa pyydetään että se kattaa omat syömiset siellä ja hääparillekin jäisi vielä hiukan lahjaksi, eli pariskunnalta jolla pieni lapsi riittää se 50? hyvin.

tottakai kaikki laittaa sen minkä pystyy eikä nyt ollutkaan kyse siitä että lahjan kuuluu olla satoja euroja vaan minun mielestä se "sääntö" on todella hyvä kun rahaa pyydetään että se kattaa omat syömiset siellä ja hääparillekin jäisi vielä hiukan lahjaksi, eli pariskunnalta jolla pieni lapsi riittää se 50? hyvin.
Mutta, miksi pitäisi kattaa ne omat syömiset siellä? Häälahja on se joka annetaan parille omasta tahdosta ja hyvyydestä. Miksi hääjuhlat järjestetään?

sasu
mun mielestä se vaan on niin, jos pari pyytää rahaa niin kai sillä aina on joku tarkoitus, sama se silloinkin on jos joku kerää rahaa esim. häämatkaan, miksi se sitten pitäis maksattaa vierailla? Eihän silloin voi pyytää lahjaksi rahaa jos noin ajattelee?

mun mielestä se vaan on niin, jos pari pyytää rahaa niin kai sillä aina on joku tarkoitus, sama se silloinkin on jos joku kerää rahaa esim. häämatkaan, miksi se sitten pitäis maksattaa vierailla? Eihän silloin voi pyytää lahjaksi rahaa jos noin ajattelee?
Voi olla sellainen tarkoitus, että tavaraa ei tarvita. Sitten on vaan "kivempi" laittaa kutsuun, mihin sitä rahaa kerätään.

Kyllähän nyt sillä rahalla on joku tarkoitus tietenkin kuitenkin. Jos joku hääpari sanoo sen, että "ei tarvita mitään lahjaksi" niin kuitenki jokainen varmaan vie jotain. Mutta, kun sanotaan, että halutaan rahana, sillä vältetään "turhat tavarat" mitä ehkä on jo ennestään ja saadaan sitä pesämunaa talteen tai mitä jokainen tarvii muttei sen häärahan tarkoitus saa olla mikään tienaaminen tai voiton puolelle jääminen.

niinpä, eli jos kukaan ei mitään lahjaa TARVITSE niin ei sitä myöskään "pyydä"!!!
En oikein ymmärtänyt mitä tarkoitat, mutta jokainenhan varmaankin vie jotain. Lahjarahalla vältetään se turha roina mitä ei tarvita. Mutta, jos laittaa hääkutsuun, että "ei me mitään tarvita" niin tulis varmaa hitsin paljon puhelinsoittoja hääparille kun kyllähän yleensä jokainen haluaa jotain viedä. Mutta, eikö nyt ole puhe siitä tarviiko hääparin jäädä häistä voitolle? Ja mun mielestä ei.

Antaisin lahjarahan vähän sen mukaan, kenen häihin oltaisiin menossa. Esim. itse annoimme miehen veljelle lahjaksi 200euroa, läheiselle kaveripariskunnalle (joissa olin itse kaasona) 100euroa, harvemmin tavatun serkulle 50euroa.....

niinpä, eli jos kukaan ei mitään lahjaa TARVITSE niin ei sitä myöskään "pyydä"!!!
Kyllä sinä itsekin tiedät, että vaikea se olisi kenenkään uskoa, jos kutsussa lukia emme halua häälahjoja/rahaa, emme yhtään mitään. Ja toisaalta onhan se ihminen sellainen, että ilahtuu kun jotenkin muistetaan.

Itsiasiassa vanha perinteinen tapa on mielestäni ollut, että morsiammen vanhemmat kustantavat häät. Sitten se muuttui, että morsiammen ja sulhasen vanhemmat kustantavat häät puoliksi. Eikä tämä nykyisinkään harvinaista ole, että kutsujina on pariskunnan vanhemmat. Tällöinhän kaikki mitä morsiuspari lahjaksi saa on pariskunnan kassaan ja talouteen "voittoa" eikä tällä sinänsä ole mitään tekemistä ruokakustannuksien kanssa.

Mutta olenhan minäkin toki kuullut tuosta säännöstä, että vieraiden tulisi omat ruokailunsa kustantaa. Mutta toisaalta kukin antaa sen mukaan mitä varaa on ja sillä selvä.

sasu
tarkoitin sitä että jos hääpari ei tarvitse mitään niin silloin voi laittaa kutsuun että ei lahjoja, vai?
niin minä laittaisin, ja kun tarvetta on rahalle niin kutsuun silloin että lahjaksi mieluiten rahaa jne.
Kuka on puhunut että häistä pitää jäädä voitolle?
Kysymys oli että minkä verran rahaa lahjaan ja minä kerroin mikä MUN mielestä on hyvä, mutta täällä saa näköjään aina paskaa niskaan kun jotain sanoo, eli parempi kun viette lahjaksi sen 10? ja olette tyytyväisiä kun ei tarvitse hääparin kuluja tai matkaa maksaa!

tarkoitin sitä että jos hääpari ei tarvitse mitään niin silloin voi laittaa kutsuun että ei lahjoja, vai?
niin minä laittaisin, ja kun tarvetta on rahalle niin kutsuun silloin että lahjaksi mieluiten rahaa jne.
Kuka on puhunut että häistä pitää jäädä voitolle?
Kysymys oli että minkä verran rahaa lahjaan ja minä kerroin mikä MUN mielestä on hyvä, mutta täällä saa näköjään aina paskaa niskaan kun jotain sanoo, eli parempi kun viette lahjaksi sen 10? ja olette tyytyväisiä kun ei tarvitse hääparin kuluja tai matkaa maksaa!
sasu tuolla ekalla sivulla puhui, että pitäisi antaa sen verran ettei jää miinukselle. Sellaisia summia ei kaikilla ole mahdollista antaa. Ne ruoka- ja juomakustannukset voi olla 40-50 euroa/henkilö aika helpostikin.

Mun tarkoitus ei ole haastaa sinun kanssa riitaa eikä pahoittaa mieltäsi. Summasta taisimme olla ihan samaa mieltäkin.

olen kuullut että pitäis olla 20?/aikuinen pelkästään jo ruuasta + siihen vielä se "lahja" raha, eli teillä kun menossa 2 aikuista niin se 40? olis niistä ruuista ja siihen päälle vielä pitäis laittaa se oikea "lahja summa"
Mä en ole koskaan ymmärtänyt miksi mun pitäis vielä kustantaa se ruoka mitä siellä syön. Nykyään häät pidetään raha silmissä kiiluen.
Mun mielestä 40? lahja on ihan arvokas tai ihan sopiva summa antaa lahjaksi.
Sen lisäksi joutuu usein ostamaan itselleen + perheelle vaatteita ja jos matkaa on niin bensaankin menee rahaa. Ja jos vielä menee polttareihin niin saattaa molemmilta mennä vielä siihenkin tukku rahaa.

Luojan kiitos mun sukulais/kaveripiirissä ei olla noin ahneita mitä monet hääparit nykyään on. Ajatus se on tärkein eikä se summa.

Ja mä en ikinä kehtaisi laittaa omaan hääkutsuun mitään tilinumeroa tai komenttia että lahjan saa antaa rahana tyyliin. Johan mun vanhemmat häpeisivät silmät päästään.

Ei kai sitä ruokaa nyt ite tarvii kustantaa......ei tosiaankaan. Mut tuohon rahapuoleen en kyl osaa vastata, et paljonko ois hyvä! Mun täti meni vuosia sit naimisiin ja sisarukset kipas keräs rahaa, et ostettais joku kahvikalusto tms niin toiset ajattelit et about 20? lärvi.....me oltiin kuolla häpeestä äidin kans et niin vähän....eihän sillä saa mitään. No me annettiin sit lisäks oma lahja... aamiaskori ja tosiaan meitä hävettää vieläkin se niin pieni rahasumma. Oltiin varauduttu ainakin jotain 60? per lärvi.

sasu
sitä ei kukaan voi tietää miten paljon ne ruoka kustannukset missäkin on mutta MUN MIELESTÄ se 20?/aikuinen ruuasta ja vaikka se 10? päälle on ihan kohtuulinen lahja ja jos paljon on varaa laittaa niin itetty oman lompakon mukaan pitää mennä, että tämä on MINUN MIELIPIDE ja anteeksi vaan kauheesti jos olen ihan väärässä kaikkien mielestä!!!

pönttö
ehkäpä minä olen sitten "hölmö" kun ajattelen näin, ei voi mitään mutta eipä sitä ole ikinä tullut edes mieleen etten anna omaa osuutta ja päälle vielä se lahja.
Hölmö minä, eipä ole enää väliä millä summalla osallstuu lahjaan jos noin kaikki ajattelee, eli mahdollisimmaan vähän rahaa ja sinne juhliin sitten syömään ja juomaan oikein kunnolla, en kyllä itse kehtaisi!

Voi hyvänen aika sentään... eikös häissä ole kysymys siitä, että siellä "tarjotaan" sukulaisille ja ystäville ruuat ja juomat, koska ovat tulleet viettämään teidän kanssa teille tärkeää päivää!!?

Alkuperäinen kirjoittaja pönttö:
ehkäpä minä olen sitten "hölmö" kun ajattelen näin, ei voi mitään mutta eipä sitä ole ikinä tullut edes mieleen etten anna omaa osuutta ja päälle vielä se lahja.
Hölmö minä, eipä ole enää väliä millä summalla osallstuu lahjaan jos noin kaikki ajattelee, eli mahdollisimmaan vähän rahaa ja sinne juhliin sitten syömään ja juomaan oikein kunnolla, en kyllä itse kehtaisi!

Voi hyvänen aika sentään... eikös häissä ole kysymys siitä, että siellä "tarjotaan" sukulaisille ja ystäville ruuat ja juomat, koska ovat tulleet viettämään teidän kanssa teille tärkeää päivää!!?
Juuri näin! Minä ajattelen..
Enhän esim lapseni syntymäpäiviä pitäessäni odota että vieraat maksavat tarjottavat.. :eek:

Yleensä vieraat haluavat jotenkin muistaa, ja minun kohdalla ainakin se raha oli parempi tai sitten vaikka vain kortti kuin jotain jota talosta löytyy jo ainakin kaksin kappalein tai sitten jotain sellaista joka istuu mun huusholliin kuin hajuvesi lihapullaan!
Lahjalista on kans hyvä, mutta musta aika sama asia kuin pyytäis rahaa.
Eli ihanteellista olis jos hääparilla ei olis mitään ennestään ja sitten vielä eivät olisi kovin vaativia, että eri sarjan ruokailuvälineetkin kävis.. :LOL: kun ei vieraat välttämättä tiedä mitä muut ostaa

Yhteistyössä