Häälahjaksi rahaa, paljonko?

• Viestiketjun aloittaja Susu
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Me saatiin kutsu viime vuonna häihin ja ilmoittautumisen yhteydessä morsian ilmoitti mikä tvara meillä pitää ostaa!? Samoin kävi siskolleni, nuori opiskelija-kotiäitiperhe kyseessä (2aik.+1 lapsi) ja heille sieltä morsian oli valkannu 100?:n lahjan ostettavaksi! Törkeetä minusta jos ei osaa ajatella ettei muutaman sadan euron tuloista todellakaan ole varaa ostella satasen lahjoja. Me oltiin sitten varmaan ihan törkeitä ja ostettiin puoliksi se lahja...

Toisekseen, aivan törkeen huonot tarjoilut oli. Kysyttiin ruoka-allergioita ja kun ilmoitti et gluteeniton ja maidoton niin ei ollu mitään mitä ois pystyny syömään... tai juu oli, perunoita ja kurkkua...
Miksi kysyä ruokarajoituksia jos niihin ei sitten pysty valmistautumaan sen mukaan mitä rajoituksia on?

perhoinen84
eiköhän toikin hieman riipu oletko Läheinen kyseisen hääparin kanssa vai et!Me pyysimme häämatkaan avustusta koska emme tarvitse kotiin mitään krääsää enään. Jotkut laittoivat 30e toiset 50e ja sitten läheisimmiltä esim.Mummuilta,tädeiltä saimme satoja euroja. Muutama läheinen oli laittanut 300e.kyllä sitä itse hieman säikähti että noin isoja summia koska itse odotin juuri tuota 20e/hlö tai en mitään.

Josa
Kyllähän se niin on, että häät ovat juhlat, jotka morsian ja sulhanen maksavat tai he vanhempineen. Ei sitä juhlaa vieraiden tule maksaa. Mä en ainakaan ajattele paljonko edestä ruokaa syön. Ei pidä järjestää juhlia lainkaan ellei oo varaa kustantaa vieraiden syömistä.
Kyllä se miinukselle meni ja reippaasti meidänkin häät, jos näin ajattelisin.
Me haluttiin kivat juhlat hyvine ruokineen ja musiikkeineen, niin että nekin juhlat muistettaisiin. Sen kummempia en vierailta odottanut saavani kuin hyvää juhlamieltä.

perhoinen84
ensinnäkään kukaan ei voi tietää mitä häissä on tarjolla.Joissain häissä ei ole kuin kakkukahvit.Se lahjaraha on lahjaraha eikä mikään ruokamaksu.
Jos joku näkee parhaaksi antaa 10e niin antaa,sekin on lahja.
Itse en todellakaan ainakaan pettynyt jos joku ei antanut mitään muuta kuin kortin.se naimisiin meno on muutenkin niin iso asia että ei ne lahjat ole todellakaan pääasia.

Alkuperäinen kirjoittaja Tiitis:
Lahjalista on kans hyvä, mutta musta aika sama asia kuin pyytäis rahaa.
Mun mielestä se ei oo sama koska et sä ketään sieltä pakota ostamaan vaan sen on vinkki mitä tarvitaan. Siellähän voi olla laidasta laitaan pyyhkeistä vaikka hevoseen jos haluaa.

Meillä ainakin kun on suvun juhlat niin yksi sun toinen soittelee vanhemmille että mitä voisi ostaa lahjaksi ja siinä mielessä toi lista on hyvä, mutta ei mun häissä ainakaan ole pakko sieltä ostaa. Eikä se lahja ole häissä se pääasia. Jos tulee paljon samanlaisia niin niitähän voi antaa sitten vaikka toisille lahjaksi tai myydä kirppiksellä.
Ajatus se tärkein. Jos ei ole varaa ostaa niin mun mielestä hyvä lahja on esim. lahjakortti missä lukee "hoidan lapsiasi ...."

Meille kanssa tuli hääkutsu ja siinä luki että VAIN rahaa joka on minusta KERJÄYSKIRJE anteeksi vaan kaikki,mutta näin ajattelen.Itse menin naimisiin noin 7 vuotta sitten ja ei tulllut mieleenkään että olisimme laittanut "kerjuukutsu"vaikka MEILLÄ OLI JO KAIKKEA.Häissä oli yli 180 vierasta ja laskut saatiin maksettua ja liittokin on ainakin vielä todella onnellista :heart: Me pidimme häämme sitä varten että "sinetöimme rakkautemme"koko elämäksi eli rakastamme myötä ja vastoin käymisessä aina kuolemaan asti ja halusimme sukulaiset ja ystävämme juhlimaan kanssamme sitä päivää.Ajettelen näin joten.....*avaan sateenvarjon*

Ite laitoin just serkun häihin vain 40?, kun häät ovat just samaan aikaan kun ois laskettuaika. Eikä siis lähdetä sen vuoksi häihin. Yleensä oon laittanut enemmän, mutta nyt näin kun ei päästä paikanpäälle.

vieras
joo, tohon ei tosiaan ole olemassa mitään etikettiä että paljonko sitä rahaa pitäis laittaa, musta 40? kuulostaa ihan ok summalta.
Ja se että vieraiden "pitää" kustantaa itse häät, on kyllä ajatuksena ihan sanonko mistä...? Mistähän saakka näin on ollu? Me mentii viime vuonna naimisiin enkä vielä tähän päivään mennessä ole moista kuullu? Jos ei oo vara järkätä häitä ni sit voi mennä vaikka kahdestaan ilman juhlijoita, kyllä ne häät jokainen maksakoot tilipussinsa mukaan.

Lahjasummalle tuskin on mitään suositusta. Itse olen sitä mieltä että lahjaksi annetaan sen verran mihin on varaa ja mikä tuntuu itsestä hyvältä.
Jos teille 40 euroa on sellainen summa niin senhän on silloin riitettävä.

Sitä en ymmärrä jos kyseessä on läheinen pariskunta ja ruvetaan pihtaamaan vaikka varaa olisi. Häiden pitäisi kuitenkin olla yhdet ainoat :heart:

Yhteistyössä