Hääjuhlista kyse.. Apua! :)

Elikkäs tarjoilu on selvää kaikinpuolin.. ( vaikkakin menu vaihtui eilen uuteen ;) )

Nyt olis kumminkin kinkkinen juttu. Juhlavieraita on n. 40. Laskemme ruoan 45 hengen mukaan, koska kaksi perhettä jää meille yökylään. ( Vietämme hääjuhlamme omassa kodissa siis )

Pääruoan tiedän ja määrän.

Leivät, patonki josta tehdään siivuja on yksi ongelma ja toinen niitä ruismarkkoja vai miksi niitä kutsutaan, eli paljonko pitäisi varata kumpaakin ?

Ja sitten vielä, alkumaljat meillä onkin jo. Ostimme varmuuden vuoksi 7 pullo shamppanjaa. Muistaakseni yhdestä pullosta tuli 6lasillista ?

Booli: väri täytyisi olla vaaleanpunainen.

Vitriinistämme löytyy jos monen moistakin alkoholia, jotka tosiaan täytyis saada pois kun emme niitä itse juo :)

Olen ajatellut jtn tähän suuntaan;

1,5L kirkasta, esim viru valge 40%.
1,0L Viru valge mansikka-caipiroska eli vodka coctail 14.8%.
1,0L kuivaa valkoviiniä n. 12%.
6,0L spritea tai muuta ehkä tuostakin voisi vaikka 1,5l olla jotain vissyä tms.


Koskaan en ole boolia tehnyt niin on vähän vaikea. Tossa olisi 9% vahvuus ja määrä 9,5litraa.
Juojia on maks. 20henkeä.

Se millä booliin saisi pinkin värin on siis hakusessa. Kaapista löytyy myös pink cat, metsämansikka likööriä...


Hakusessa on. Ja juhlat lauantaina.. :whistle: :D
 
näin meillä
Meillä oli myös vaaleanpunaista boolia, väri tuli metsämansikkalikööristä, muina ainesosina vodkaa, valkkaria, spritea/vichyä ja joukkoon vadelmia. Täähän melkein ihan samaa kuin olit suunnitellut :)
 
Fleur de la Cour
Käy Alkossa kysäisemässä vinkkiä boolin väriin, osaavat aikas hyvin aina neuvoa.. Juotte siis kuoharista vaan nuo alkumaljat?? Meillä oli tässä taannoin ne hääpäiväjuhlat ja paikalla oli 13 henkeä ja kuoharia meni ainakin 5 pulloa..
 
Alkuperäinen kirjoittaja näin meillä:
Meillä oli myös vaaleanpunaista boolia, väri tuli metsämansikkalikööristä, muina ainesosina vodkaa, valkkaria, spritea/vichyä ja joukkoon vadelmia. Täähän melkein ihan samaa kuin olit suunnitellut :)
Eli taidan laittaa tuota metsämansikkalikööriä.
Minkä kokoisen teit ja monelle hengelle ?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Fleur de la Cour:
Käy Alkossa kysäisemässä vinkkiä boolin väriin, osaavat aikas hyvin aina neuvoa.. Juotte siis kuoharista vaan nuo alkumaljat?? Meillä oli tässä taannoin ne hääpäiväjuhlat ja paikalla oli 13 henkeä ja kuoharia meni ainakin 5 pulloa..
Ei meidän alko! :eek: Käytiin meinaan pari päivää sitten, nainen vaan sanoi että sellainen mikä itseään miellyttää.. Että juu.. |O

No tervetulomaljahan on desi per lasi. Ja vieraita jotka saavat alkoholillisen maljan on n.30 ellei vähemmänkin. Eli 3litraa menekki, ja sitä on varattu 5,25L.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Myy-80:
Ootko ihan varma, että laskit alkoholiprosentin oikein tosta boolista? Itellä ei tulis mieleenkään laittaa noin hirveesti viinaa... Tolla lähtee hetkessä jalat alta. Ei pahalla.
Ihan oikein on laskettu.

Väkevää alkoholia 1,5l = 40%
Likööriä 1,0L= 14,8%
Viiniä 1,0L =12%
Virvoitusjuomia 6,0L = 0%
Muuta
Määrä 9,5 l
Alkoholipitoisuus 9,14 %




 
vieras
Ei kannata tehdä noin vahvaa boolia, 6 prossaa riittää ihan hyvin. Eihän sidukassa tai oluessakaan ole kuin alle 5, ja jos boolia tissuttaa samaan malliin niin aika pian on noutaja tolla prosentilla.
Itse en käyttäis metsämansikkalikööriä, sitä kun on jokaisella varmaan jo korvat ja silmät täynnä, joko mansikkavodka tai mehu värin tuojaksi.
Leipää kannattaa varata reilusti, sen kun voi aina pakastaa myöhempää varten, mutta noloa jos kesken loppuu.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ei kannata tehdä noin vahvaa boolia, 6 prossaa riittää ihan hyvin. Eihän sidukassa tai oluessakaan ole kuin alle 5, ja jos boolia tissuttaa samaan malliin niin aika pian on noutaja tolla prosentilla.
Itse en käyttäis metsämansikkalikööriä, sitä kun on jokaisella varmaan jo korvat ja silmät täynnä, joko mansikkavodka tai mehu värin tuojaksi.
Leipää kannattaa varata reilusti, sen kun voi aina pakastaa myöhempää varten, mutta noloa jos kesken loppuu.
Kiitos kommentista. Sanotaan näin että tiedän ettei vieraillamme ole mansikkalikööriä korvat täynnä, koska juhlia ei ole ollut eikä vieraamme tee booleja tahi drinkkejä koskaan :D

Mutta täytyy miettiä silti millä sen väri tekisi. Kyllähän makukin ratkaisee.

Vielä tuosta leivästä, mikä olisi reilusti ? Montako ihmistä syö patongista josta tehdään siivuja.. ?

 
Leivän määrä riippuu myös tarjottavasta pääruuasta. Jos pääruoka on kevyttä, esim. keittoo, niin leipää kannataa varata enemmän. Mutta muuten ite arvioisin (vaikka en siinä hyvä olekaan, mut kannattaa kai varata mieluummin hiukan liikaa kuin liian vähän, leivän voi pakastaa jos jää) et patongin siivuja kannattas varata aikuiselle 3 ja niitä ruisnappeja myös 3. Eihän ne kuitenkaan isoja ole.
 
metsmaasikas
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Itse en käyttäis metsämansikkalikööriä, sitä kun on jokaisella varmaan jo korvat ja silmät täynnä, joko mansikkavodka tai mehu värin tuojaksi.
?? Miks sitä olis jokaisella korvat ja silmät täynnä??? Onko mulla menny jotain ohi...?
 
vieras
Oon kanssa sitä mieltä, ettei noin vahvaa boolia. Meillä oli samansuuruset häät, vähän enemmän väkeä. Boolin teki juhlapaikalla pitopalvelu. Viinana oli kossu 1l pullo, jota ei ollut edes kokonaan käytetty!
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Oon kanssa sitä mieltä, ettei noin vahvaa boolia. Meillä oli samansuuruset häät, vähän enemmän väkeä. Boolin teki juhlapaikalla pitopalvelu. Viinana oli kossu 1l pullo, jota ei ollut edes kokonaan käytetty!
Mä en ala mitään kahden prosentin litkua juottamaan. :hug:

Jos on alle litra kossua ja siihen tarvii aika paljon lantrinkia laittaa jos juojia 50 niin ei hyvää päivää ja terve!
 
Alkuperäinen kirjoittaja metsmaasikas:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Itse en käyttäis metsämansikkalikööriä, sitä kun on jokaisella varmaan jo korvat ja silmät täynnä, joko mansikkavodka tai mehu värin tuojaksi.
?? Miks sitä olis jokaisella korvat ja silmät täynnä??? Onko mulla menny jotain ohi...?
Ei sulla ole mennyt mitään ohi. "Vieraan" vieraat on metsämansikkalikööriä silmät ja korvat täynnä. Ehkä hänen juhlissaan on aina tarjoiltu samaa. ? :saint:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Gekkolisko:
Leivän määrä riippuu myös tarjottavasta pääruuasta. Jos pääruoka on kevyttä, esim. keittoo, niin leipää kannataa varata enemmän. Mutta muuten ite arvioisin (vaikka en siinä hyvä olekaan, mut kannattaa kai varata mieluummin hiukan liikaa kuin liian vähän, leivän voi pakastaa jos jää) et patongin siivuja kannattas varata aikuiselle 3 ja niitä ruisnappeja myös 3. Eihän ne kuitenkaan isoja ole.
Jeps eli näin. Viimeksi kun istuttiin iltaa niin meillä oli 2 lasta jotka ala-aste ikäisiä. 6aikuista. Ja kaksi patonkia riitti just ja just. Meillä oli kumminkin perunaa, lihaa ja kanaa sekä salaattia. Ehkä ollaan sitten suursyöppöjä. Lapset söi toki aika paljon patonkia.. Eihän niitä kieltäkään voi.. :saint: :D

Joten patonkitilaus ; paljon!
 
Varmaan tarkoitti sitä, että kaikki tuo virosta tuota metsämaasika -likööriä.
Siis että yleensä häissä on just sitä.

Mut ei ollu esim. meidän häissä, vaan Passoaa, joka on ihanan makuista ja punaista sekin.

Ihanat juhlat teille tulossa! :heart:

-B
 

Yhteistyössä