Haaveena vauva 2024

Meilläkin oli tarkotus, että kesällä olis alotettu yrittämään, mutta alotin nyt viimeisen liuskan pillereitä. Oon työpaikassa, josta lähtisin ihan mielellään äitiyslomalle vähä aiemmin ja sit jäädä pois kokonaan. Eihän sitä toki tiedä, tärppääkö vasta kuukausien tai vuosien päästä, mutta haluisin uskoa, että muutama yk riittäis!

3vk menkkojen alkuun ja sit alkaa vielä odottelu ovulaatioon ja sit odottelu testaukseen. Miten tätä odottelua pitäs jaksaa?! Onko mitään, mitä vois lukea, podcasteja tms. mitä kuunnella? Haluisi jotain tehdä tässä niiiiin pitkältä tuntuvana aikana, että menis nopeemmin
 
  • Tykkää
Reactions: Tiukuna ja Eswe
Meilläkin oli tarkotus, että kesällä olis alotettu yrittämään, mutta alotin nyt viimeisen liuskan pillereitä. Oon työpaikassa, josta lähtisin ihan mielellään äitiyslomalle vähä aiemmin ja sit jäädä pois kokonaan. Eihän sitä toki tiedä, tärppääkö vasta kuukausien tai vuosien päästä, mutta haluisin uskoa, että muutama yk riittäis!

3vk menkkojen alkuun ja sit alkaa vielä odottelu ovulaatioon ja sit odottelu testaukseen. Miten tätä odottelua pitäs jaksaa?! Onko mitään, mitä vois lukea, podcasteja tms. mitä kuunnella? Haluisi jotain tehdä tässä niiiiin pitkältä tuntuvana aikana, että menis nopeemmin
Mä oon nyt kuluttanut niin jäätävän määrän podcast-jaksoja, että voin suositella ainakin seuraavia Spotifysta löytyviä (osasta oon kuunnellut kaikki jaksot, osasta ns. asiaan kuuluvat/kiinnostavat):
Hei baby, Mammanutturat, Onnen Kuplia, Kätilön kahvitunti, Nonsensepodi (raskauteen yms. liittyvät jaksot), DocEmilia (raskauteen yms. liittyvät jaksot). Listalta löytyy kuuntelemattomana/kesken myös esim. Äititreffit, Doulapodi, Tutin täydeltä, Sydänääniä, Vau.fi ja lapsettomuudesta kertova Kasvuvaraapodcast (ei ehkä sovellu raskautta toivovalle, jos lapsettomuus juuri nyt arka aihe itselle).
Tykkään samalla esim. käydä kävelyllä tai siivota kuunnellessa. Oon myös kuluttanut odotteluaikaa hankkimalla kirppiksiltä joitakin mieluisia, hyväkuntoisia ja edullisia vaatteita vauvavuodelle, osa varmaan pitänee tätä ennen raskautta suorana hulluutena, mutta itse pidän suunnitelmallisuudesta ja kiertelen muutenkin mielellään kirpputoreja.
 
Viimeksi muokattu:
Täällä yksi kuumeilija lisää! ❤ Kirjottelin aikoinaan haaveena vauva 2022-ketjussa, ja silloin kävi hyvä onni ja saatiin maaliskuinen 2022❤ Nyt olisi haaveissa hänelle sisarus. Meillä uusperhe, minulla 2 lasta aiemmasta liitosta ja miehellä 1. Nyt olisi siis haaveissa toinen yhteinen, joka olisi siis mulle neljäs lapsi. ❤ (olipas monimutkaisesti selitetty.) Yhteinen pieni poikamme täytti juuri vuoden, ja alusta asti on ollut selvää että haluttaisiin vielä toinen yhteinen. Suunnitelmissa on aloittaa yritys kesällä, alustavasti heinä/elokuussa, jos maltetaan odottaa sinne. Tarkoitus olisi palata töihin hoitovapaalta samoihin aikoihin, ja vähän hirvittää jos alkuraskaus ajoittuu samaan syssyyn töihin paluun kanssa, mutta toisaalta olen jo sen ikäinen etten uskalla odottaa enää kauempaa. Oi miten haaveilen että saisin vielä kerran kokea raskauden, synnytyksen ja kaiken sen. ❤ Ihanaa olisi myös jos pieni poikamme saisi sisaruksen. Meillä isommat lapset ovat nimittäin jo teini-ikäisiä.
Podcasteja tykkään myös kuunnella paljon, ja paljon samoja podeja mäkin oon kuunnellut. 👍
 
  • Tykkää
Reactions: Eswe ja ireh
vierailija
Hei! Kiva kun tääkin jo tehtiin! <3 Meillä alkaisi yritys kans tänä vuonna. Olen selaillut netistä ja kysynyt apteekista mutta vastaukset foolihappokuurin aloitusaikaan vaihtelee 1-4kk välillä. Eli mikä se on se "oikea" aika, mikä pitäs ennen ehkäsyn pois jääntiä aloittaa niitä syömään? Ja oisko hyvä idea aloittaa suoraan joku multivita/raskausvitamiini mix, vai pelkkä foolihappo? 400 vai 500?
 
Tuntuu, että moni on sanonut aloittavansa kesällä yritystä. Onko se jotain erityistä vauvantekoaikaa
Hei! Kiva kun tääkin jo tehtiin! <3 Meillä alkaisi yritys kans tänä vuonna. Olen selaillut netistä ja kysynyt apteekista mutta vastaukset foolihappokuurin aloitusaikaan vaihtelee 1-4kk välillä. Eli mikä se on se "oikea" aika, mikä pitäs ennen ehkäsyn pois jääntiä aloittaa niitä syömään? Ja oisko hyvä idea aloittaa suoraan joku multivita/raskausvitamiini mix, vai pelkkä foolihappo? 400 vai 500?
Ite laskeskelin alotuksen silleen, että 2kk olis yrityksen alottamiseen. Siihen ohjeeseen törmäsin eniten netissä. Itse syön mama monivitamiinia, siinä on foolihappoo 400 ja saapa samalla kaikki muutkin vitskut. Lisäksi vielä d-vitamiinilisä ja rautakuuria yrittänyt, se vaan ei sovi vatsalle niin en tiedä saanko aikaseksi sitä nyt jatkaa.
 
  • Tykkää
Reactions: Jonna_83
vierailija
Tuntuu, että moni on sanonut aloittavansa kesällä yritystä. Onko se jotain erityistä vauvantekoaikaa

Ite laskeskelin alotuksen silleen, että 2kk olis yrityksen alottamiseen. Siihen ohjeeseen törmäsin eniten netissä. Itse syön mama monivitamiinia, siinä on foolihappoo 400 ja saapa samalla kaikki muutkin vitskut. Lisäksi vielä d-vitamiinilisä ja rautakuuria yrittänyt, se vaan ei sovi vatsalle niin en tiedä saanko aikaseksi sitä nyt jatkaa.
Kiitos 👍🏻 ja mitä tuohon kesään tulee, veikkaan ite oman ja tuttavien kokemusten/valintojen kautta että sillon on ehkä ns työvuosi/-kausi paketissa monilla aloilla, ja helpompi vaan just aloittaa ns uusi elämänvaihe, esim stressin tai menojen jne vuoksi 🤭
 
  • Tykkää
Reactions: Eswe ja Jonna_83
Hei! Kiva kun tääkin jo tehtiin! <3 Meillä alkaisi yritys kans tänä vuonna. Olen selaillut netistä ja kysynyt apteekista mutta vastaukset foolihappokuurin aloitusaikaan vaihtelee 1-4kk välillä. Eli mikä se on se "oikea" aika, mikä pitäs ennen ehkäsyn pois jääntiä aloittaa niitä syömään? Ja oisko hyvä idea aloittaa suoraan joku multivita/raskausvitamiini mix, vai pelkkä foolihappo? 400 vai 500?
Mä oon aina ennen raskauksia aloittanut foolihapon myös sen muutama kuukausi ennen ehkäisyn lopettamista. Ei siinä taida olla mitään sellaista tarkkaa aikaa, vaan on katsottu että se n. 2 kk ennen riittää. Ja moni alottaa vasta kun tekee positiivisen testin ja ihan hyvin se menee niinkin.
Hei vielä yksi podisuositus: Jos synnytys aiheena kiinnostaa, niin aivan ihana podcast-sarja on Synnytystarinoita! 😍
 
  • Tykkää
Reactions: Eswe
Hei! Kiva kun tääkin jo tehtiin! <3 Meillä alkaisi yritys kans tänä vuonna. Olen selaillut netistä ja kysynyt apteekista mutta vastaukset foolihappokuurin aloitusaikaan vaihtelee 1-4kk välillä. Eli mikä se on se "oikea" aika, mikä pitäs ennen ehkäsyn pois jääntiä aloittaa niitä syömään? Ja oisko hyvä idea aloittaa suoraan joku multivita/raskausvitamiini mix, vai pelkkä foolihappo? 400 vai 500?
Yleinen suositus on vähintään 2 kk ja 400 mikrog, mutta jos sairastaa epilepsiaa, diabetesta, keliakiaa tai kroonista suolistotulehdusta niin annostus voi olla korkeampi lääkärin suosituksen mukaan.

Mulla on se Minisun Mama -monivitamiini, missä on kaikki samassa. Se aiheuttaa osalle jostain syystä mun kuuleman mukaan etovaa oloa, mulle onneksi ei ainakaan vielä (otan aamuisin ennen ruokaa).
Tossa on myös D-vitamiini ja rautaa, mutta oon syönyt kans itse nyt rautaa lisänä, koska mulla on alhaisia rauta-arvoja ollut. Tohon vatsaoireisiin voi muuten auttaa valmisteen tai sen ottoajankohdan vaihtaminen, esim. mulla nyt sellanen käytössä kun Ferrion, joka pitäs olla aika vatsaystävällinen.

Ja alotuksen ajankohta liittyy meillä mun opintojen aikatauluun 😁.
 
  • Tykkää
Reactions: Jonna_83
vierailija
Heissan, täällä 5/21 lapsen äiti, lapsi on saanut alun OI hoidoilla, miehen kanssa ollut yritystä jo 1/22, varhainen km rv8 6/22 (alkoi luomusti) ja nyt tulevasta kierrosta hoidot aloitetaan uudestaan hoidot. Pelonsekaisin ja jännittävin fiiliksin, tuleeko toinen lapsi aluilleen kevyillä hoidoilla (letrozol).
 
  • Tykkää
Reactions: Eswe ja Jonna_83
vierailija
Yleinen suositus on vähintään 2 kk ja 400 mikrog, mutta jos sairastaa epilepsiaa, diabetesta, keliakiaa tai kroonista suolistotulehdusta niin annostus voi olla korkeampi lääkärin suosituksen mukaan.

Mulla on se Minisun Mama -monivitamiini, missä on kaikki samassa. Se aiheuttaa osalle jostain syystä mun kuuleman mukaan etovaa oloa, mulle onneksi ei ainakaan vielä (otan aamuisin ennen ruokaa).
Tossa on myös D-vitamiini ja rautaa, mutta oon syönyt kans itse nyt rautaa lisänä, koska mulla on alhaisia rauta-arvoja ollut. Tohon vatsaoireisiin voi muuten auttaa valmisteen tai sen ottoajankohdan vaihtaminen, esim. mulla nyt sellanen käytössä kun Ferrion, joka pitäs olla aika vatsaystävällinen.

Ja alotuksen ajankohta liittyy meillä mun opintojen aikatauluun .
Tuossa multivitassa taitaa olla myös magnesiumia, en nyt heti löytänyt tietoa mitä. Mutta esim magnesiumsitraatti ei yleensä ole kovin hyvä valinta herkkämahaisille, niin mietin että voiskohan se olla yksi syy miksi joillekin tulee huono olo tuosta.
 
  • Tykkää
Reactions: Eswe ja Jonna_83
Täällä vihdoin kp1, tuntuipa ikuisuudelta odotella pari ekstrapäivää.

Jos nyt ainakin hetken tuntuisi kivalta tämä, ettei tarvitse miettiä mitään, kun just nyt ei voi tapahtua mitään merkittävää.. Sitten kun iskee taas malttamaton olo niin otan tosta tuon podcastlistan kuunteluun, Hei baby onkin ollut jo pitkään ihan suosikki, mutta muut on multa vielä kuuntelematta 😊
 
  • Tykkää
Reactions: Eswe ja Jonna_83
Tuossa multivitassa taitaa olla myös magnesiumia, en nyt heti löytänyt tietoa mitä. Mutta esim magnesiumsitraatti ei yleensä ole kovin hyvä valinta herkkämahaisille, niin mietin että voiskohan se olla yksi syy miksi joillekin tulee huono olo tuosta.
Joo hyvin mahdollista, oon itsekin joskus lukenut et tietyt vitamiinilisät saattaa joillekin aiheuttaa pahoinvointia. Googlailin äsken vielä ja tuon tabletin ulkonäkö on vähän muuttunut lähivuosina, joten ehkäpä ovat muokanneet koostumustakin palautteen perusteella..?

Täällä vihdoin kp1, tuntuipa ikuisuudelta odotella pari ekstrapäivää.

Jos nyt ainakin hetken tuntuisi kivalta tämä, ettei tarvitse miettiä mitään, kun just nyt ei voi tapahtua mitään merkittävää.. Sitten kun iskee taas malttamaton olo niin otan tosta tuon podcastlistan kuunteluun, Hei baby onkin ollut jo pitkään ihan suosikki, mutta muut on multa vielä kuuntelematta 😊
Kiva, kun päivittelit tänne! Kuulostaa tosi järkevältä suhtautumiselta tilanteeseen 😊
 
vierailija
Onko kellään vinkkejä raskautumiseen 😆 Itse en ala ovulaatiota tikuttamaan..
Muistan juoneeni greippimehua paljon kun esikoista yritin. Mulla oli myös hoitamaton bakteerivaginoosi jonka hoidin. Tämän jälkeen tärppäsi nopeasti :)


Aika vaan tuntuu menevän kovaa vauhtia. Kohta huhtikuu ja jos kesäkuussa jo yritys alkaa meillä niin huiiii. Ja onhan tämä suunnittelu ja valmistelu myös ihanaa aikaa <3 mama vitskujen syöminen ja asiasta puhuminen 😍

Itse myös olen ostellut alesta ja kirppareilta jo jotain pientä vauvalle jota ei ees ole tai ehkä ei ees tule. Mutta menee sitten vauvalahjoiksi tutuille 😊
 
Onko kellään vinkkejä raskautumiseen Itse en ala ovulaatiota tikuttamaan..
Muistan juoneeni greippimehua paljon kun esikoista yritin. Mulla oli myös hoitamaton bakteerivaginoosi jonka hoidin. Tämän jälkeen tärppäsi nopeasti


Aika vaan tuntuu menevän kovaa vauhtia. Kohta huhtikuu ja jos kesäkuussa jo yritys alkaa meillä niin huiiii. Ja onhan tämä suunnittelu ja valmistelu myös ihanaa aikaa <3 mama vitskujen syöminen ja asiasta puhuminen

Itse myös olen ostellut alesta ja kirppareilta jo jotain pientä vauvalle jota ei ees ole tai ehkä ei ees tule. Mutta menee sitten vauvalahjoiksi tutuille
Mulla on jo melkein kaikki mammavaatteet ja vauvan 56-62cm vaatteet ostettu, vaikka en ole raskaana 🤣🫢
 
Onko kellään vinkkejä raskautumiseen Itse en ala ovulaatiota tikuttamaan..
Muistan juoneeni greippimehua paljon kun esikoista yritin. Mulla oli myös hoitamaton bakteerivaginoosi jonka hoidin. Tämän jälkeen tärppäsi nopeasti


Aika vaan tuntuu menevän kovaa vauhtia. Kohta huhtikuu ja jos kesäkuussa jo yritys alkaa meillä niin huiiii. Ja onhan tämä suunnittelu ja valmistelu myös ihanaa aikaa <3 mama vitskujen syöminen ja asiasta puhuminen

Itse myös olen ostellut alesta ja kirppareilta jo jotain pientä vauvalle jota ei ees ole tai ehkä ei ees tule. Mutta menee sitten vauvalahjoiksi tutuille
Mä oon raskausajalle vaatteita kattonu jo, vaikka ei edes yritystä vielä alotettu. Malttamaton kun on. Ehkä vähäinen shoppailu sallittakoon. En ees haluu ajatella, mikä ostovimma alkaa mahdollisen plussan jälkeen :D
 
  • Tykkää
Reactions: Jonna_83 ja Eswe
Onko kellään vinkkejä raskautumiseen Itse en ala ovulaatiota tikuttamaan..
Muistan juoneeni greippimehua paljon kun esikoista yritin. Mulla oli myös hoitamaton bakteerivaginoosi jonka hoidin. Tämän jälkeen tärppäsi nopeasti


Aika vaan tuntuu menevän kovaa vauhtia. Kohta huhtikuu ja jos kesäkuussa jo yritys alkaa meillä niin huiiii. Ja onhan tämä suunnittelu ja valmistelu myös ihanaa aikaa <3 mama vitskujen syöminen ja asiasta puhuminen

Itse myös olen ostellut alesta ja kirppareilta jo jotain pientä vauvalle jota ei ees ole tai ehkä ei ees tule. Mutta menee sitten vauvalahjoiksi tutuille
Liikunta ainakin vaikuttaa limakalvon paksuuteen, joka saattaa vaikuttaa kiinnittymiseen. Ja sitten tietysti stressinhallinnalla on vaikutusta. Näistä ns. vippaskonsteista en niin tiedä 😁

Mulla on jo melkein kaikki mammavaatteet ja vauvan 56-62cm vaatteet ostettu, vaikka en ole raskaana 🫢
Mulla on melkeen minimimäärä perusvaatteita jo ensimmäiselle vuodelle 🥴 Paitsi ei tietenkään mitään vuodenaikaan/säähän liittyviä tietyn kokoisia, kun ajankohtaa ei voi ennustaa. Mutta olen myös excelöinyt paljonko rahaa noihin on kulunut niin pysynyt jotenkin järkevissä mittasuhteissa 🤭 Mammavaatteita en kuitenkaan oo hankkinut (vielä).
 
Ihana kun ootte yhtä malttamattomia kuin mä.😅 Mulla tarvittavat äitiysvaatteet jo löytyy, ja vaatteet vauvalle myös koska meillä tuo pienin on vasta vuoden. Oon säästänyt mieluisimmat hänen vanhat.❤ Vinkkinä äitiysvaatteisiin: kannattaa hankkia sellaisia mitä voi sit käyttää myös imettäessä.
Meillä ois semmoset 4 kk vielä kun alkaa ”yritys”, se menee kyllä nopeasti. Itse oon alkanut kiinnittää huomiota et syön terveellisesti. Paljon folaattia sisältäviä kasviksia ja hyviä rasvoja. Lisäksi koitan liikkua nyt monipuolisesti, koska raskausaika menee paremmin kun on hyvässä kunnossa. 👍
 
  • Rakkaus
Reactions: Eswe
vierailija
Täällä olisi kanssa yrittäjä. Jänskättää vähän tuo ikä, kun tänä vuonna tulisi 35 mittariin joten toivottavasti onnistuu raskautuminen. 😊 pillereitä en oo käyttänyt elämässäni kun muutaman kuukauden koska ne ei mulle oikein sovi. Ensi kuussa sitten lähdetään yrittämään vauvaa. Myös noi munasarjakystat jännättää.. Niitä on paljon ollut vaikka ei ilmeisesti pitäisi raskautumiseen vaikuttaa 😊
 
  • Tykkää
Reactions: ireh ja Jonna_83
Multa löytyi jo kotoa valmiiksi niitä liuska ovulaatio- ja raskaustestejä, mutta tilasin nyt vielä malttamattomana lisäksi niitä digitaalisia netistä, kun oli kohtuullisen edulliseen hintaan. Ajattelin, että ehkä kuitenkin helpompi sitten sellaisella varmistaa, jos epävarma fiilis... 😎 Kuuntelin myös Hyvien synnytystarinoiden kirjan (Sanna Stellan) juuri loppuun, vinkkinä muille mikäli kiinnostaa, oli minusta mielenkiintoinen ja kiva kirja! Vielä kun jaksaisi odotella tuohon alotukseen rauhassa 😅
 
@Eswe oon kuunnellut saman kirjan, tykkäsin!❤
Ovis-testeistä.. Mulla tosi säännöllinen kuukautiskierto, vaikka edelleen imetän. Silti halusin jo testeillä varmistaa, että tapahtuuko ovultaatio. Koska ikääkin alkaa mulla olla. Oon raskautunut aina kyllä nopeasti, mutta nyt vähän alkaa oma ikä jänskättää. Testien mukaan mulla on ovis aina about kp 15-17/29. Kuparikierukka lähtee ens viikolla, koska se laskenut mun rauta-arvoja ja haluun tankata sitä rautaa ennen mahdollista uutta raskautta. Tarkoitus olis siis nää vikat kuukaudet mennä Natural Cykles sovelluksella, jota käytän siis vielä toistaiseksi ehkäisyyn mutta kesän jälkeen raskautumiseen. Se opettaa paljon oman kehon tuntemusta, perustuu kehon lämpötilaan ja sen vaihteluun kierron vaiheen mukaan.👍 Ja jos raskaus alkaisi jo ennen kesän loppua ei se olis meille katastrofi kun vielä toista yhteistä toivotaan. ❤
 
Tehdäänkö me tänne sellasta samanlaista listaa, missä ois nimimerkki, monesko lapsi ja milloin yritys aloitettu? Lisäksi tuolla 2023 ryhmän puolella on kiertopäivät ja dpo seurailut. Ainakin itestä ois mukava sellanen laittaa :)
 
Tehdäänkö me tänne sellasta samanlaista listaa, missä ois nimimerkki, monesko lapsi ja milloin yritys aloitettu? Lisäksi tuolla 2023 ryhmän puolella on kiertopäivät ja dpo seurailut. Ainakin itestä ois mukava sellanen laittaa :)
Joo siis huomasin ite kans tossa yks päivä saman ku selailin ketjuja! Ei siis kokemusta miten toi käytännössä toimii ku tein tunnuksen vasta tän alotuksen yhteydessä 😁 Mut siis helpottas kyllä, varsinkin sit kun useemmalla alkaa yritys! Eli voin tehä tai joku muu voi myös ottaa vastuun siitä, jos kokee selkeeksi 😊
 
Nii siis ei itelläkää sen kummemmin tietoo, miten se kannattaa tehdä. Jotenkin mallia ottaa siitä toisen ketjun listasta ei kai siinä muuta. Jotakin puhetta tässä keväällä siinä ryhmässä oli, että saisko siitä jotenki lyhyemmän, mutta mun mielestä toimiva sellasenaanki, mikä siellä nyt on.
 
  • Tykkää
Reactions: Eswe

Yhteistyössä