Haaveena vauva 2023

Hei,

ja onnea plussanneille. Toivon onnea matkaan kaikille.

Kyselen ehkä tyhmiä, mutta meillä on ensimmäinen vauva haaveissa eikä minulla ole oikeastaan ole ketään ystävää kenen kanssa näitä miettiä.

Täällä viimeisin tyhjennysvuoto alkoi 31 päivää sitten kun lopetin pillerit. Voi olla että kierto palautuu hitaasti, mutta pillereiden kanssa menkat olisi jo loppuneet, joten voisi kohta olla aika tehdä testi?

Onko nuo digitestit tai apteekin testit jotenkin tarkempia?

-Elise
Tee ihmeessä testi, se on halpa hinta mielenrauhasta! Mulla kesti pitkään kierrolla tasaantua pillereiden jälkeen, mut osa tulee heti raskaaksi. Ei voi oikein tietää kummasta kyse, jos et tee testiä (tai sit odota niin kauan, että raskaus on ilmeinen/vuoto alkaa). Tsemppiä :)! Voit myös rekisteröityä ja hypätä tän keskustelun listoille jos aktiivisempi vertaistuki kiinnostaa🤗.

Testejä on kahta herkkyyträ 10 / 25. Se viittaa siihen, kuinka paljon pitää olla hcg:tä veressä, että näyttää positiivisen (25 vaatii siis enemmän hcg:tä). Digi on hyvä! Se on vaan aika kallis suhteessa muihin niin monet testaa alkuun muilla testeillä ja varmistaa digillä.
 
Moi kaikki ❤
Taustalla olen tykkäillyt ja lukenut koko ketjun sekä seuraillut tiiviisti "tapahtumia" ❤😔😊
Itsestäni sen verran, että hormonikierukka päätti itse toistamiseen tulla 2v käytön jälkeen pois paikaltaan. Joten lääkäri nappasi sen pois ja tyrkkäs pillerireseptin käteen. Ehkä näin helpompi sitten, kun päätetään että ehkäisy jää pois. Viimeksi kävi samoin kierukan kanssa, silloin en ottanut mitään ehkäisyä tilalle ja yk5 tai 6 tärppäsi ❤❤ Nyt sitten haaveillaan, oli tarkoitus kolmosen yritys aloittaa loppukesällä, mies epäröi mm. taloudellisen tilanteen vuoksi, alkuun oli innokkaampi ja myös osittain kokee taaperoajan raskaammaksi kuin vauva-ajan niin on todella epävarmaa kuinka tässä käy.. 😐
Olisin valmis vaikka heti aloittamaan yrityksen, en halua 5-10 vuoden päästä havahtua siihen, että ei edes yritetty ja aika tuli vastaan... Puhuin miehelle, että varmasti oli kropalta merkki, että nyt vauvoja, kun työnsi kierukan pois 😂 mies pyöräytti vain silmiään 🤪😅 Joten taustalla seuraan kaikkien matkaa ja ihan varmasti hyppään listoille heti, kun tilaisuus koittaa ❤😅
Kaikkea hyvää ja onnea teille jo plussanneet ❤
 
vierailija
Mitä oireita teillä on ollut dpo 6-7? Mulla on luultavasti menossa nyt dpo 7. Koko eilisen päivän oli vihlovaa alavatsa kipua. Yöllä en saanut unta kun vatsaan sattui niin paljon. Tuntui että menkat alkaa just. Vaikka ne pitäisi alkaa vasta 7 pvä päästä. Jos on lyhyt kierto tällä kertaa eli 24. Kierrot vaihtelee kp 24-30.
 
Täällä dpo10 (tai vähemmän) ja pc:llä testattu nega 😞 Tiedän, että on aikaista ja mun ei pitänyt vielä testata (en ole edes varautunut tähän millään testiarsenaalilla 😂), mutta dpo7 alkaen on iltaisin tuntunut pieniä vihlaisuja alavatsalla ja eilen illalla oli niin massiivinen tatti otsassa enkä oikein keksinyt miksi niin ajattelin nyt sitten testata. Onhan tässä vielä mahdollisuus, että muuttuu plussaksi mutta olisko noi kuitenkin jotain PMS:ää 😔 Flo ennustaa uutta kiertoa alkavaksi keskiviikkona.

Vierailija: kuten sanoin jotain vihlaisuja on ollut, mutta ei todellakaan noin kipeitä, miltä sun kuulostaa.
 
Mitä oireita teillä on ollut dpo 6-7? Mulla on luultavasti menossa nyt dpo 7. Koko eilisen päivän oli vihlovaa alavatsa kipua. Yöllä en saanut unta kun vatsaan sattui niin paljon. Tuntui että menkat alkaa just. Vaikka ne pitäisi alkaa vasta 7 pvä päästä. Jos on lyhyt kierto tällä kertaa eli 24. Kierrot vaihtelee kp 24-30.
Mulla oli sillon dpo 6-7 lähinnä rinnat arat, en ainakaan isompia oireita merkannut. Yleinen ärtyneisyys on tässä pikkuhiljaa lisääntynyt, tänään dpo 11.
 
@Kyfi Onnea onnea paljon! ❤

Hiukan omia kuulumisiakin, vaikkei niitä paljoa ole. Yöllä jouduin heräilemään vessaan muutaman kerran, mikä vähän yllätti! Mutta toisaalta join eilen vettä tosi paljon, kun tuli puuhailtua pihalla koko päivä. Tänään rinnat entistä kipeämmät ja alavatsassa jotain tunnetta. Samanlaista oli kyllä viime kierrossa, ettei tosta nyt mitään oikein voi päätellä.

Miehen kanssa ollaan juteltu perhehaaveista nyt lähipäivinä enemmän, se rauhoittaa kyllä omaa jännitystä. Hän on meistä se vakaampi, joka osaa aina sanoa ihan oikeat asiat. ❤ Kyllä se vaan pelottaa, et jos tulisin raskaaksi ja raskaus olisi yhtä rankka kuin viimeksi. Mikähän auttaisi uskomaan siihen, että välttämättä ei käy uudestaan yhtä huonosti?
 
Täällä dpo 10 tai 9 ja tuttuun tapaan rusehtavaa vuotoa :cautious: Eiköhän ne menkat sieltä tule muutaman päivän päästä. Muistaakseni viimeksi raskautuessa jäi tiputtelu välistä :unsure: Rinnat ei kylläkään ole vielä kipeytyneet, mutta eiköhän sekin sieltä vielä tule. Yleensä ovat jo tässä kohtaa kipeät.

Osaako kukaan julkisella lapsettomuushoidoissa ollut tai oleva sanoa mistä vuosi yrittämistä lasketaan? Jos on saanut lapsen esimerkiksi toukokuussa ja ehkäisyä ei ole ollut käytössä, tuleekohan julkisen puolen näkökulmasta vuosi yrittämistä täyteen seuraavan vuoden toukokuussa?
 
vierailija
Mitä oireita teillä on ollut dpo 6-7? Mulla on luultavasti menossa nyt dpo 7. Koko eilisen päivän oli vihlovaa alavatsa kipua. Yöllä en saanut unta kun vatsaan sattui niin paljon. Tuntui että menkat alkaa just. Vaikka ne pitäisi alkaa vasta 7 pvä päästä. Jos on lyhyt kierto tällä kertaa eli 24. Kierrot vaihtelee kp 24-30.
Mä täältä vastailen toisena vierailijana vaikka ketjua seuraillut pari viikkoa, mulla myös tänään DPO 6/7, ja eilen töissä aamusella sekä tänään selkeitä vihlaisuja tuntunut alavatsalla! Mulle nämä on ihan uusia tuntemuksia vatsassa ainakin täysin.
Ei verrattavissa edes menkkakipuihin kun nämä on niin "teräviä". Ja tänään ensimmäistä kertaa ihan todella kova nälkä ollut, oon siis aika todella vähäruokainen tavallisesti. Tyyliin 3 lihapullaa ja 2dl perunamuusia normaalisti lounaaksi - nyt meni n. triplat kerralla ja lisääkin mahtuisi heti nyt tuntia myöhemmin.
 
Täällä dpo 10 tai 9 ja tuttuun tapaan rusehtavaa vuotoa :cautious: Eiköhän ne menkat sieltä tule muutaman päivän päästä. Muistaakseni viimeksi raskautuessa jäi tiputtelu välistä :unsure: Rinnat ei kylläkään ole vielä kipeytyneet, mutta eiköhän sekin sieltä vielä tule. Yleensä ovat jo tässä kohtaa kipeät.

Osaako kukaan julkisella lapsettomuushoidoissa ollut tai oleva sanoa mistä vuosi yrittämistä lasketaan? Jos on saanut lapsen esimerkiksi toukokuussa ja ehkäisyä ei ole ollut käytössä, tuleekohan julkisen puolen näkökulmasta vuosi yrittämistä täyteen seuraavan vuoden toukokuussa?
Siitä lähtien lasketaan, kun lasta on alettu yrittämään. 🤷‍♀️
 
@Kyfi Hienosti tummuu, onnea plussasta! 😍

Mitä ootte mieltä lapsiluvusta, mikä on kenellekin passeli, ajatuksen tasolla? En halua pahoittaa kenenkään mieltä, ei niitä lapsia vain päätetä että 1 mulle ja 4 toiselle tms. Ei raskautuminen ole itsestäänselvyys tai kiinni tahtotilasta - valitettavasti💔😓 olen myös itse hyvin nöyrä asian suhteen vaikka kaksi lasta olenkin jo saanut❤

Tässä kun odottelee elokuuta niin ehtii paljon pyöritellä ajatuksia lapsiasian tiimoilta, itsellisyyttä jne.😃

Oon pohdiskellut mm. Sitä, kuinka yhteiskunnan paine ja nykyajan "normit" kannustaa naisia/äitejä luomaan uraa ja lapsiperheissä pääluku pienenee kokoajan. Ennen 3 lasta oli "normi" , nyt se herättää jopa "oho, niin monta!" -reaktion ihmisissä😅 mulle äitiys on ollut selvä päämäärä lapsesta asti, neljä lasta (meitäkin oli 4 lasta) oli ihanneajatus.
Samoin yhteiskunnan tukia lapsiperheiltä leikataan kokoajan (luojalle kiitos edistävä muutos perhevapaiden kestoon!), esim kotihoidontuki naurattaa pienuudellaan jne..

Ja sitten tietysti tämä itsellisyyden tie. Onko itsekästä tai tyhmää , riittääkö resurssit useampaan lapseen ? Toki elämä vie, voihan sitä päätyä vielä joskus parisuhteeseen jossa kumppani auttaa, mutta lähtökohtaisesti ajattelen niin, että yksin minä lapseni kasvatan 😃 pääosin, ainakin - ja sen mukaan resursseja arvioin😁 jaksaminen , taloudellinen puoli, se huolien määrän lisääntyminen kun lapsikatras kasvaa.. 😅 ajatuksia, anyone?
 
@Kyfi Hienosti tummuu, onnea plussasta!

Mitä ootte mieltä lapsiluvusta, mikä on kenellekin passeli, ajatuksen tasolla? En halua pahoittaa kenenkään mieltä, ei niitä lapsia vain päätetä että 1 mulle ja 4 toiselle tms. Ei raskautuminen ole itsestäänselvyys tai kiinni tahtotilasta - valitettavasti olen myös itse hyvin nöyrä asian suhteen vaikka kaksi lasta olenkin jo saanut

Tässä kun odottelee elokuuta niin ehtii paljon pyöritellä ajatuksia lapsiasian tiimoilta, itsellisyyttä jne.

Oon pohdiskellut mm. Sitä, kuinka yhteiskunnan paine ja nykyajan "normit" kannustaa naisia/äitejä luomaan uraa ja lapsiperheissä pääluku pienenee kokoajan. Ennen 3 lasta oli "normi" , nyt se herättää jopa "oho, niin monta!" -reaktion ihmisissä mulle äitiys on ollut selvä päämäärä lapsesta asti, neljä lasta (meitäkin oli 4 lasta) oli ihanneajatus.
Samoin yhteiskunnan tukia lapsiperheiltä leikataan kokoajan (luojalle kiitos edistävä muutos perhevapaiden kestoon!), esim kotihoidontuki naurattaa pienuudellaan jne..

Ja sitten tietysti tämä itsellisyyden tie. Onko itsekästä tai tyhmää , riittääkö resurssit useampaan lapseen ? Toki elämä vie, voihan sitä päätyä vielä joskus parisuhteeseen jossa kumppani auttaa, mutta lähtökohtaisesti ajattelen niin, että yksin minä lapseni kasvatan pääosin, ainakin - ja sen mukaan resursseja arvioin jaksaminen , taloudellinen puoli, se huolien määrän lisääntyminen kun lapsikatras kasvaa.. ajatuksia, anyone?
Mulla oli jo nuorena ajatus että haluan nuorena äidiksi ja ainakin kaksi lasta (ja sitten mietitään lisää vai ei), ite olen äitini ainoa ja äiti oli 39v kun synnyin. Eli kai se ajatus oli omasta lapsuudesta juuri päinvastainen, nuorena ja sisarus lapselle. No tämä toteutui koska löysin miehen joka oli samoilla linjoilla, hän taas siksi että oli kuusilapsisesta perheestä ja vanhemmat saaneet nuorina. Eli täysin eri lähtökohdat mutta sama lopputulos 😀 Olen siis saanut lapset kun olin 19v ja 21v.

Lasten syntymän jälkeen olin niin väsynyt ja oma työurakin vielä hakusessa että todettiin ettei ainakaan ennen kun nuorempi on 5v. Sen jälkeen, nuorin lienee ollut jo 10v sitten asiaa pohdittiin ja pohdin yksin ja totesin että en enää kaipaa kolmatta eikä lasten isäkään kaivannut. Tein sen ajatustyön ja luovuin ajatuksesta kolmannesta.

Sitten tuli ero ja uusi puoliso, jolla ei ole omia lapsia mutta aina ollut toive isyydestä ja tässä sit nyt ollaan, ihan just 37v ja kolmatta toivomassa. Pahin kriisi itselle on oma ikä, en haluaisi olla niin vanha kuin äitini oli minut saadessaan (vaikka äiti aika nuorekas onkin) mutta eipä aikaa voi enää taaksekaan kääntää joten toivotaan että se raskaus pian tärppäisi ja menisi nyt sitten kolmannella kertaa lapsen syntymään saakka.

Mutta tuosta yhteiskunnallisesta odotuksesta, mä olen jotenkin tosi vähän koskaan miettinyt mitä multa odotetaan. Toki en ole kohdannut "eikös jo olisi aika lapsille" ihmettelyä kun lapset nuorena sain, mutta ei mun nuoruuttakaan ihmetelty sen enempää. Ehkä näytin vanhalta jo nuorena 😂 Sama koskien perhemuotoa tai ammattia, olen itsekin mennyt vastavirtaan ammatillisesti enkä ole koskaan kokenut että joku perhe olisi oikeampi kuin toinen, äiti oli yksinhuoltaja jolle mä olin ihana yllätysvauva, isovanhemmatkin oli eronneet aikanaan ja sen jälkeen molemmilla uudet seurustelukumppanit joiden kanssa taas kumpikaan ei yhteen muuttanut edes vaikka olivatkin yhdessä kunnes kuolema erottaa.

Ainoa painostus ennen eropäätöstä tuli omasta päästä, etten halua rikkoa perhettä koska itsellä ei ydinperhettä koskaan ollut mutta totesin sitten että ei se lapsiani onnelliseksi tee jos me vanhemmat emme ole onnellisia. Nyt myöhemmin tyttären kanssa jutellessa se osoittautui hyvin oikeaksi päätelmäksi.

Eli kaiken kaikkiaan itse en ole kokenut koskaan sosiaalisia normeja rajoittavaksi enkä toisaalta odota kenenkään muunkaan täyttävän tai että minulla olisi lupaa odottaa keneltäkään yhtään mitään.
 
Viimeksi muokattu:
@Kyfi Hienosti tummuu, onnea plussasta!

Mitä ootte mieltä lapsiluvusta, mikä on kenellekin passeli, ajatuksen tasolla? En halua pahoittaa kenenkään mieltä, ei niitä lapsia vain päätetä että 1 mulle ja 4 toiselle tms. Ei raskautuminen ole itsestäänselvyys tai kiinni tahtotilasta - valitettavasti olen myös itse hyvin nöyrä asian suhteen vaikka kaksi lasta olenkin jo saanut

Tässä kun odottelee elokuuta niin ehtii paljon pyöritellä ajatuksia lapsiasian tiimoilta, itsellisyyttä jne.

Oon pohdiskellut mm. Sitä, kuinka yhteiskunnan paine ja nykyajan "normit" kannustaa naisia/äitejä luomaan uraa ja lapsiperheissä pääluku pienenee kokoajan. Ennen 3 lasta oli "normi" , nyt se herättää jopa "oho, niin monta!" -reaktion ihmisissä mulle äitiys on ollut selvä päämäärä lapsesta asti, neljä lasta (meitäkin oli 4 lasta) oli ihanneajatus.
Samoin yhteiskunnan tukia lapsiperheiltä leikataan kokoajan (luojalle kiitos edistävä muutos perhevapaiden kestoon!), esim kotihoidontuki naurattaa pienuudellaan jne..

Ja sitten tietysti tämä itsellisyyden tie. Onko itsekästä tai tyhmää , riittääkö resurssit useampaan lapseen ? Toki elämä vie, voihan sitä päätyä vielä joskus parisuhteeseen jossa kumppani auttaa, mutta lähtökohtaisesti ajattelen niin, että yksin minä lapseni kasvatan pääosin, ainakin - ja sen mukaan resursseja arvioin jaksaminen , taloudellinen puoli, se huolien määrän lisääntyminen kun lapsikatras kasvaa.. ajatuksia, anyone?
Meillä on tällä hetkellä ajatus, että kaksi olisi hyvä. Itse haluaisin vähintään kaksi, koska mulla ei ole sisaruksia, miehelle kaksi olisi hyvä kuulemma myös. Läheisen sisarussuhteen vuoksi haluttaisiin myös melko pienellä ikäerolla. Miehellä on siskonsa kanssa kuusi vuotta ikäeroa eivätkä sen vuoksi ole olleet ikinä kovin läheisiä.

Kaksi olisi kätevä määrä matkustamisen, autoilun, hoitajien saamisen, talon koon yms kannalta, mutta haluan myös pitää oven auki mahdolliselle kolmannelle sitten vähän myöhemmin. Mies on ehdottomampi kahden suhteen 😅 Onnellisia ollaan tuosta esikoisesta tietenkin 😍
 
  • Tykkää
Reactions: Tiutau13
Pahoittelut uuteen kiertoon siirtyneille:(

Lapsiluvusta: Nuorena ei ollut haaveita suurperheestä, lähinnä toive oli lapsesta jo pitkään ennenkö annettiin lupa hänen tulla :) Sitten vaan tuntui hyvältä ajatus useammasta lapsesta ja vuosien varrella lapsia saimme 4 ❤ Pitkään tämä luku tuntui oikein hyvältä mutta silti ei oltu varma oliko lapsi luku täynnä. Vuonna-19 sitten iski vauvakuume jälleen ja mietittiin jonkin aikaa onko enää järkeä yrittää .Päätettiin sitten kuitenkin luopua ehkäisystä ja katsoa suodaanko meille vielä lapsia. Kovasti näyttää siltä,että luku jää tähän, vaikka se toive on läsnä joka kuukausi:( Tunne on todella vahva ettei luku ole täynnä mutta luonto päättää miten tässä käy ❤
 

Yhteistyössä