@Mohan onnea! Ihana juttu, ja toivottavasti kaikki sujuu hyvin.
Voinko kysyä noista teidän hoidoista? Olitteko milloin ensikäynnillä? Julkisella vai yksityisellä? Miten hoidot eteni ennen inssiä? Kuinka pian ensikäynnin jälkeen oli eka inssi?
Meillä ensikäynti marraskuun lopulla. Siksi kyselen. Meillä yk12 nyt menossa.
Totta kai, ja mielelläni kerron! Minulla oli vuoden vaihteessa oudon lyhyt kieto (20pv) ja varasin ajan gynelle, koska halusin selvittää onko kaikki kunnossa. Gyne oli siis tammikuussa. Kaikki näytti ok:lta, mutta kerroin gynelle, että minulla on suvussa vaikeaa endometrioosia, ja hän kysyi haluammeko, että hän laittaa suoraa lähetteen lapsettomuusklikinalle. Halusimme, koska hyvähän se on mitä aiemmin asiat tutkitaan. Suosittelenkin siis kaikille, että jos on jotain tiedossa olevia ”ongelmia”, kannattaa pyrkiä saamaan lähete jo ennen 1v yritystä yksityisen gynen kautta.
Huhtikuussa oli ensikäynti klinikalla ja mies kävi testeissä ja minä verikokeissa. Miehen spermassa todettiin, että liikkuvia siittiöitä on vähän, ja meille suositeltiin hoitona inseminaatiota. Päätettiin kuitenkin kesän yli yrittää luomuna, ja mikäli elokuun vaihtuessa en ole raskautunut, aloitetaan hoidot heti. Elokuussa otettiin molemmilta verikokeet (hiv ja hepatiitti), joten ensimmäinen inssi meni syyskuulle.
Käytännössä sitten testien jälkeen soitin kp 1 klinikalle, ja sieltä varattiin aika seuranta ultraan. Söin letrozoleja kp 3, 5 ja 7, ja seurannassa katsotaan eihän munasoluja ole kasvanut liikaa ja inssi voidaan tehdä. Saisi olla max 2. Ultrassa kätilö katsoo millä mallilla munasolukasvaa ja sen mukaan varataan inssiaika. Inssi tulisi tehdä ennen ovista. Inssipäivä mies kävi aamulla antamassa oman osuutensa, sperma pestään ja pari tuntia myöhemmin minä menin. Operaatio on lähes kivuton, menkkajomomaista kipua tuntuu kun se pipetti laitetaan, mutta ei mitään sietämätöntä. Lopuksi vielä pregnyl piikki, jonka pitäisi irrottaa munasolu.
Inseminaation voi tehdä vaikka joka kierrossa ja ajan siihen saa tosi nopeasti, versus ivf/icsi, joihin voi olla jonoa.
Mutta se mikä meidän hoidoissa on ollut merkittävää, on ollut se että miehen sperman laatu on parantunut huomattavasti! Ku huhtikuussa kahdessa testissä oli liikkuvien määrät pahasti keskiarvon alle, niin nyt viimeisessä inseminaatiossa ne oli jo reilusti yli! Mies alkoi kesällä syömään lykopeenia (Lykoforce +), sinkkiä, monivitamiinia ja omega 3, joiden uskotaan vaikuttaneen sperman laatuun oikeasti. Muutos kun on ollut niin merkittävä, ja mitään muuta ei ole tehty erilailla.