Hyvä että sait lääkkeet! Se ei oo aina ihan itsestäänselvyys...Olikos täällä joku, jolla oli kilppariarvojen kans ongelmaa vaan vähän ja sai silti lääkkeet? Mulla siis TSH 5,3 eli raja-arvon yli (pitäs olla alle 4) mutta koska t4 on vielä raja-arvojen sisällä (tosin siellä alapäässä eli huono, mut kuulemma sillä ei merkitystä), niin lääkäri oli hyvin nihkee määrään mulle lääkkeitä. Sit kun jankkasin tarpeeks siitä että eikös raskaana ja raskautta yrittäessäkin tuon tsh:n pitäs olla alle 2,5 niin sit se alkoi vähän myöntymään mutta sanoi että pitää konsultoida jotain kollegaa ennen kun uskaltaa määrätä mulle reseptiä. Ja nyt mä täällä pelkään mikä on tuomio. Pelkään etten saa lääkitystä ja taas yks asia pielessä raskaaks tulon ja erityisesti raskauden jatkumisen suhteen jos en sitä lääkitystä saa.. Huomenna tai keskiviikkona sen pitäs soittaa. Sentään rautakuurille se mut ihme kyllä määräs kun ferritiini on 35, vaikka se sentään on just raja-arvojen sisällä kun minimi on 30. Siitä se ihme kyllä sano et ois hyvä olla vähintään 50. Minkä takia tuo kilpparilääkityksen määrääminen on sit niin vaikeeta? Jos joku tietää täältä pääkaupunkiseudulta jonkun lääkärin joka ottais kilppariasiat vakavasti niin saa suositella.
Muoks. Pian tän avautumisen jälkeen lääkäri soitti ja sain kuin sainkin lääkkeet! Huh, mikä helpotus! Heti tuli jotenkin uudenlaista toivoa tähän projektiin kun on jotain ns. konkreettista jota voi tehdä Tuli olo että ehkä mä sittenkin voisin saada vielä joskus vauvan syliin asti
Mulla on kilpirauhasen vajaatoiminta, ekan kerran testattiin kilppariarvot 2012 jolloin ne oli lievästi koholla, mutta tuloksena oli "seurataan tilannetta". No, tilannetta seurattiin, kävin lääkärilla useamman kerran kertomassa oireista (väsymys, turvotus, alakulo, paleleminen, kuukautiskierron heittely)... tuloksetta. Arvot oli aina vähän koholla, joten aina vaan seurattiin. Vasta 2015, yli kolme vuotta tuon ekan kilpirauhaskokeen jälkeen sain lääkityksen kaikista pienimmällä annostuksella.
Sillä pienellä annostuksella mentiin sitten viime kevääseen saakka, jolloin lähdettiin lapsettomuushoitoihin. Ivf-hoidon aloituksen edellytyksenä oli se, että kilpirauhasarvon pitää olla alle 2,5. Annostusta nostettiin vähän, mutta se ei riittänytkään sitten vaan piti nostaa vähän lisää, että saatiin tsh-arvo tarpeeksi matalaksi.
Se mitä en tajua tossa kilpirauhashommassa on se, miksi lääkärit ei halua määrätä lääkitystä, vaikka ois vain lievä vajaatoiminta? Ja sitten kun on lapsettomuushoidoissa niin ehdottomasti pitää saada arvot mataliksi... ihan kuin ihmiset ei niitä lapsia tekisi ilman lapsettomuushoitojakin, ja nainen voi tulla raskaaksi tietämättä ollenkaan sairastavansa kilpirauhasen vajaatoimintaa. Miksi vain lapsettomuushoidoissa olevan kannalta niillä kilpirauhasarvoilla on merkitystä - en tajua. Testataanko raskaana olevilta rutiininomaisesti kilpirauhasarvot, tietääkö joku?
Kaikenkaikkiaan tuntuu vähän siltä, että lääkäreille on ihan yks hailee, mikä naisen olo on... heitä tuntui kiinnostavan vaan että arvot eivät ole tarpeeksi korkeat, jotta voisi määrätä lääkettä. Multa ei kukaan lääkäri kysynyt, yritänkö raskautta, ja sehän on kuitenkin aika olennainen asia, koska kilpirauhasen vajaatoiminta aiheuttaa lapsettomuutta. Ois ihan mielenkiintoista tietää, oisinko saanut lääkityksen aiemmin, jos olisin väittänyt silloin aiemmin että "ollaan yritetty lasta jo jonkin aikaa eikä tärppää"...
Sori tällainen avautuminen, en oo tänne puolelle aiemmin kirjoitellut (vaan tonne ivf-keskusteluun), mutta kun nyt tuli itselle tuttu aihe, niin oli pakko vastata