haave tietystä asuinpaikasta liian voimakas

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja haaveilija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

haaveilija

Vieras
Auttakaa hyvät ihmiset mua, mitä mä teen näiden ajatusten kanssa, onko kenelläkään muulla vastaavia ongelmia ja miten olette niistä päässeet?

Kun muutin kotoa pois lukion jälkeen olisin ehdottomasti halunnut asua tietyillä alueilla (Töölö, Munkka, ehkä Meilahti, Lauttasaari), mutta minulla ei ollut varaa yksityiseen vuokra-asuntoon, joten asuin koko opiskeluajan joko Hoasilla (ei noilla alueilla) tai sitten kommuunissa joka myöskään ei ollut noilla alueilla. Olin päättänyt että valmistuttuani muutan sitten johonkin noista ensin vuokralle ainakin ja jos mahdollista, niin hommaisin sitten oman asunnonkin sieltä.

Kuulostaa naurattavalta mutta koko opintojen ajan vain haaveilin millaista olisi asua siellä ja siellä. Kun olin lapsi olimme asuneet Munkkiniemessä, en tiedä onko kaipuuni lähtöisin siitä, mutta tosi kovasti mietin asiaa "koko ajan".

No, sitten valmistuttuani muutinkin ulkomaille mutta Suomeen paluu oli kyllä tarkoituksena. Sain sitten Suomesta työpaikan ja jostain syystä päätin muuttaa poikaystäväni luokse, joka asui eräässä lähiössä, ei todellakaan missään noista haaveilemistani kaupunginosista. Nyt jälkeenpäin ajatellen en tajua miksen siinä vaiheessa vaan vuokrannut omaa yksiötä haluamastani paikasta kun siihen olisi nyt ollut mahdollisuus...

Kärsin ihan oikeasti siellä lähiössä asumisesta, se oli vielä ankeampi paikka kuin opiskeluaikaiset asuntoni, ja melko pitkä matka keskustaan. Aloimme katsella omistuskämppää mieheni kanssa, ja tässä vaiheessa tuli ilmi, että hän ei missään nimessä suostuisi muuttamaan noihin minun haaveilemiini kaupunginosiin vaan haluaa kauas kaupungista, ehkä maalle, ja korkeintaan Espooseen, ei Helsinkiin.

No, jouduin siis hylkäämään haaveet noista kaupunginosista. Aloin sitten kuitenkin haaveilla että muuttaisimme Tapiolaan/Olariin, koska ne ovat minusta kivoimmat alueet Espoossa. No, jostain syystä emme löytäneet mieleistämme asuntoa siinä vaiheessa sieltä, vaan muutimme erääseen toiseen espoolaislähiöön, josta siis ostimme pienen asunnon. Nyt ollaan tässä muutama vuosi oltu, ja perhe on lisääntynyt ja isomman asunnon osto on ajankohtaista.

Haluaisin NIIN kovasti Olari/Tapiola-alueelle, että ajattelen sitä päivittäin, käyn etuovi.comissa ja käyn katselemassa alueita omin päin jne, minulle olisi niin tärkeätä asua sellaisella alueella josta tykkään, eikä missään ahdistavassa paikassa enää. Mieheni ei ollenkaan ymmärrä tätä. Hän haluaisi asua pohjois-espoossa "maaseudulla" alueilla, joista Helsingin keskustaan kestää 45 min- 1 h bussilla! Lisäksi mieheni ei halua maksaa sellaisia neliöhintoja kuin k.o. alueilla pyydetään (naurettaviahan ne ovatkin), mutta minä taas en kaipaisi niin valtavaa asuntoa jos vain saisin mukavan ympäristön...

Minulla ei ole ajokorttia eikä aikeissa ole hankkiakaan ja sekin vaikuttaa siihen että en haluaisi kovin kauas. Haluaisin niin kovasti asua lähempänä kaupunkia ja oikeasti viihtyisässä ympäristössä. Olen muutaman kivan & kohtuuhintaisen kämpän löytänytkin noilta alueilta, mutta mieheni ei suostu edes vilkaisemaan, koska haluaa tyyliin 150-neliöisen omakotitalon johon meillä olisi varaa vaan jostain aivan peräkyliltä...

Ihan naurettava huoli, mutta en tosiaankaan haluaisi nyt muuttaa minnekään muualle kuin Olari/Tapiolaan (kun Helsinki on siis mahdoton vaihtoehto). Haluaisin niin kovasti unohtaa typerän pakkomielteeni ja alkaa nauttia elämästä täällä nykyisessä lähiössämme tai sitten siellä mahdollisessa uudessa paikassa mutta pelkään että koko loppuelämäni vain haaveilen Tapiolasta/Olarista... Onko kohtalotovereita tai muita vinkkejä tilanteeseen? Tiedän että huoleni on ulkopuolisen silmissä naurattava mutta en vain pääse haaveistani eroon!

Ymmärrän sinua. Olen asunut Lauttasaaressa ja nyt Töölössä. Kävin joku aika sitten asumassa hetken siellä Pohjois-Espoon maaseudulla ja se oli ihan hirveää :( Jos olisi lapsia ollut niin se olisi menetellyt, mutta yksin ilman ajokorttia ihan mahdotonta.

Kyllä asuinpaikan pitää olla sellainen jossa viihtyy ja josta tykkää. Tai sitten koittaa tehdä siitä ei-mukavasta asuinpaikasta mukavan ja viihtyisän.

täytyy huomioida myös se asia, että se raha mikä säästyy siitä mahdollisesta toisesta autosta ja sen kuluista ( siis satoja kuussa) niin sen voisi investoida siihen asuntoon järkevien yhteyksien päässä.

Asuinpaikalla on väliä. Jos asuinympäristö on masentava niin kaikki muukin tuntuu masentavalta.
Itse haaveilen myös, mutta täysin päinvastaisesti kuin sinä. Tahtoo maalle, paikkaan mistä näkyy metsä tai aukea maisema ilman lähellä olevia taloja. :)

Olen asunut myös lähiössä ja sinne en haluaisi missään nimessä enää! Nyt asun kaupungin alueella, kaupunginosassa joka oli mielessäni jo ennen muuttoa ja viihdyn puolittain, vaikka kaipuu onkin maalle. Lähiössä asuessani olin todella onneton.

Eli ymmärrän sinua varsin hyvinkin.

Mukava kuulla että joku ymmärtää! En vain tiedä millä tästä haaveesta pääsusu eroon kun vaikuttaa siltä etten sitä saa toteutettua. Vai olisiko joku keino saada miehen mieli muuttumaan...? :) Tuo autojuttu on ihan tosi, samoin matka-ajat työpaikalle ja kaikkialle muualle, nekin voi laskea rahana/säästönä.

Minusta tuo miten kerroit haaveiluistasi oli jotenkin liikuttavaa, vähän liiankin tärkeältä tuntuvaa, mutta mikä minä olen sanomaan, kun en ole tuntenut noin. Siis ymmärrän, että tahtoo asua miellyttävästi ja on paikkoja, joihin ei haluaisi. Mutta jos asia on aivan kauhean paljon ajatuksissa, kirjoitit, että ajattelit/ajattelet "koko ajan", vaikka nyt asutkin (kuten ymmärsin ) aivan hyvässä ja mukavassa paikassa, niin voikohan se olla yhtään semmoisten kultareunojen rustailua? Sitä että toivoo/kuvittelee, että joku paikka olisi se autuus? No, toisaalta jos asia on toteutettavissa, eihän se sitten ole mahdoton. :)

Alkuperäinen kirjoittaja oo:
Oletko itse valmis panostamaan miten paljon rahaa asuntoon? Saat ilmeisesti hyvää palkkaa?

Ja ellet, niin realismia peliin. Yritä ymmärtää, miten paljon töitä pitää tietyn summan eteen tehdä, ja millainen vastuu isossa lainassa on kannettavana. Pelkkä haaveilu ei auta.

Jos perheenne kasvaa, on tilantarve väistämätön ja muualla neliöitä saa niin paljon enemmän kuin noilla kalliilla alueilla. Tai jos teillä on varaa (sinäkin käyt töissä, saat hyvää palkkaa, on säästöjäkin mahdollisesti) niin mikäs siinä, sitten saa neliöitä riittävästi varmaan kalliiltakin alueelta.

Pikkasen naiivilta kalskahtaa juttusi, mutta voinhan olla väärässäkin ja sinäkin olet ihan tosissaan laittamassa työtäsi ja rahojasi peliin ja olet valmis kantamaan vastuuta.

No en mä nyt mikään älyttömän suurituloinen ole, mutta ihan ok palkka on, ja miehellä kanssa. Niin, ongelma on siis lähinnä siinä että kyllä me tiedetään kuinka paljon asuntoon voisi laittaa suurinpiirtein, ja varmaan siis saman verran mieskin laittaisi mutta hän haluaisi sillä rahalla enemmän neliöitä. Kyse ei siis ole vain siitä, että haluaisin laittaa asuntoon enemmän rahaa kuin mieheni, kyllä esim. kerrostalokämpän k.o. alueilta saisi varmasti samaan hintaan kuin okt kämpän periferiasta (siis espoon periferiasta). No, mies ei halua kerrostaloon, ja okt hällä haaveena. Mä taas haluaisin tietylle alueelle. Kun nyt vain jotenkin pääsisi eroon siitä haaveilusta...
Olen opiskeluaikana asunut Tapiolan ja Olarin tuntumassa, ja ehkä sitten romantisoin tosiaan liikaakin niitä alueita senkin takia... en tiedä. Ihan tyhmää tällainen kun ei voi päästää irti typeristä haaveistaan.

Asun itse Olarissa n.100m2 kerrostalo asunnossa ja haaveilen Helsingin keskustasta: Kruunuhaka, Kamppi tai Punavuori. Onneksi vaimo ei pane hanttiin, joten haave ehkä toteutuu, kun lapsi lähtee maailmalle. Itse olen ajatellut vuokrata ensin asunnon keskustassa ja selvittää viihdynkö siellä. Vaikea sulla on varmaan miehesi päätä kääntää. Ehkä vakiintuessa pitäisi tarkemmin ottaa selville kumppanin mietymykset eri asioista?

Jos mahdollista, niin osta joku pikkuinen mökki jossa miehesi voi harjoitella omakotitalon asumisen ihanuutta, niin hän voi tulla toisiin aatoksiin, mutta jotkut vaan ovat omakotitalo ihmisiä ja seille heille suokoon. Vanhuksena jokseenkin kaikki joutuvat kuitenkin muuttamaan kerrostaloon.

Yhteistyössä