Häät lapsilla vai ilman?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja me
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

me

Vieras
Omissa häissäni lapset olivat kutsuissa vieraita, joita ei sallittu. Miten suhtaudutte lapsettomiin aikuisten juhliin? Entä omat häänne, lapsilla vai ilman. Mielestäni alle 5-vuotiaat eivät tee muuta kuin häiriköi elämän tärkeimmässä juhlassa, joten jääkööt kotiin.

Meidän oma poika oli 1v3kk kun mentiin naimisiin, joten luonnollisesti oma sekä muiden lapset oli tervetulleita! Jos hääpari on lapseton, niin ymmärrän että haluavat juhlia aikuisten kesken. Mutta jos parilla on lapsia, niin on minusta törkeää jättää lapset kutsumatta - olen jopa kuullut häistä joissa edes parin omat lapset eivät olleet mukana omien vanhempiensa "elämän tärkeimmässä juhlassa". Aikamoinen rimanalitus!

Meidän oma poika oli 1v3kk kun mentiin naimisiin, joten luonnollisesti oma sekä muiden lapset oli tervetulleita! Jos hääpari on lapseton, niin ymmärrän että haluavat juhlia aikuisten kesken. Mutta jos parilla on lapsia, niin on minusta törkeää jättää lapset kutsumatta - olen jopa kuullut häistä joissa edes parin omat lapset eivät olleet mukana omien vanhempiensa "elämän tärkeimmässä juhlassa". Aikamoinen rimanalitus!

Lapset ovat olleet tervetulleita kaikissa häissä joissa olen ollut. Jos joskus menisin naimisiin niin tottakai lapset olisivat tervetulleita. Iltajuhlat on sitten asia ihan erikseen, niihinhän kukaan ei lasten kanssa yleensä edes tule.

Justiinsa. Mä olen sitä mieltä, että lapset on osa perhettä ja tommosiin juhliin en edes menisi. Eri asia, jos ovat sit "iltajuhlat". Ja omani olen lähettänyt hoitoon jollain kyydillä viimeistään kahdeksalta illalla. Lapset eivät kuulu kännisten aikuisten keskelle ja tätä en tule hyväksymään omissakaan häissäni.

Lapsettomat aikuisten juhlat on esim. uuden vuoden juhlat, sellaset jotka ei oo kovin merkitykselliset ja joissa tod.näk. käytetään kovasti alkoholia. Häät ei musta oo sellaset. Kieltää toisten tärkeimmät perheenjäset niin tärkeistä juhlista kun häät? Musta on typerää ja itsekästä. Sit ei pitäs kutsua ollenkaan nimenomasta perhettä jossa lapsia on, jos kerta niin kovasti häiritsee.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Justiinsa. Mä olen sitä mieltä, että lapset on osa perhettä ja tommosiin juhliin en edes menisi. Eri asia, jos ovat sit "iltajuhlat". Ja omani olen lähettänyt hoitoon jollain kyydillä viimeistään kahdeksalta illalla. Lapset eivät kuulu kännisten aikuisten keskelle ja tätä en tule hyväksymään omissakaan häissäni.

Ymmärtääkö ne lapset (alle 5-vuotiaat) olla edes päivähäissä kuten kirkossa hiljaa? En haluaisin ainakaan omiin häihin mitään ylimääräistä melskausta. Ja miksi ottaa lapset mukaan, jos ne lähetetään kuitenkin kotiin jossain vaiheessa juhlia? Jonkunhan ne kuitenkin pitää hakea.

Meidän häissä reilu 15v sitten oli lapsiakin, tottakai. Silloin ei kenenkään häissä edes mietitty, että lapset pitäisi jättää kotiin. Jos me juhlittaisiin häitä nyt, niin lapset olisivat ehdottomasti myös tervetulleita.

Yleensä ottaen suhtaudun niin, että juhla on hääparin, ja he kutsuvat ketä tahtovat ja sitä tahtoa pitää vieraiden kunnioittaa.

Meidän häät tulee olemaan "lapselliset" ihan senkin takia että meillä on omia lapsia. En kuitenkaan tuomitse ketään jotka haluavat lapsettomat häät ja sellaisen kutsun saatuamme pyydetään omille lapsille hoitaja sitten =)

Alkuperäinen kirjoittaja me:
Omissa häissäni lapset olivat kutsuissa vieraita, joita ei sallittu. Miten suhtaudutte lapsettomiin aikuisten juhliin? Entä omat häänne, lapsilla vai ilman. Mielestäni alle 5-vuotiaat eivät tee muuta kuin häiriköi elämän tärkeimmässä juhlassa, joten jääkööt kotiin.

En ymmärrä miksi joku ottaa herneet nenään, jos heidän lapsia ei kutsuta..
Tykkään minäkin juhlia lasteni kanssa ja ylpeänä heitä "esitellä", mutta mitä sitten jos joku haluaa kutsua vain aikuisia juhliinsa!! Silloin nautitaan ukon kans kahden päivästä=)

Ymmärtääkö ne lapset (alle 5-vuotiaat) olla edes päivähäissä kuten kirkossa hiljaa? En haluaisin ainakaan omiin häihin mitään ylimääräistä melskausta. Ja miksi ottaa lapset mukaan, jos ne lähetetään kuitenkin kotiin jossain vaiheessa juhlia? Jonkunhan ne kuitenkin pitää hakea.

No siksi, että kyllä mä ainakin haluan mun siskojen lapset meidän häihin ja kavereiden lapset jne. Ja mitä jos joku ei vaikka saa hoitajaa? Ja lasten metelöinti on lasten metelöintiä. Jos se sulta jotain pilaa niin en suosittele lapsia koskaan tekemään. Ne kun pitää meteliä.

En ole ollut lapsettomissa häissä, ja itselle ei sellainen tullut edes mieleen. Kivoja ovat olleet lapselliset juhlat. Itse en myöskään välttämätä edes menisi ilman lapsia, olen muutenkin niin pitkät päivät töiden takia poissa kotoa.

Tästä väännetään täällä tasaisin väliajoin - mun mielestä täysin hääparin oma päätös, ja heillä on siihen oikeus. Ilman lapsia on OK juhlia, jos niin halutaan, ainakin meidän ystäväpiirissä lapsiperheiden vanhemmat ovat innolla mukana sellaisissa juhlissa (myös me itse kahden lapsen vanhempina), välillä kiva päästä ilman lapsiakin juhlimaan. Ja valitettavan paljon on niitä mammoja ja isukkeja, jotka eivät kerta kaikkiaan tajua omien kullanmurujensa pilaavan sekä hääparin että kaikkien muiden juhlia, kun lapsi huutaa esim. kirkossa niin, että papin puheesta ei kuule juuri mitään. Tai herrantertut juoksee juhlapaikalla niin söpösti ympyrää, että liinat lähtee pöydiltä, mutta lapset kun on lapsia niin eihän niiltä nyt kaikkea voi kieltää... Summa summarum: kuka juhlat järjestää, se päättää. Tyhmää loukkaantua, jos joku ei lapsia halua kutsua.

Oltiin viime kesänä häissä mitkä oli vain aikuisille. Oli mukavaa ja sai rentoutua aikuisten kesken.

Se et hääpari haluaa häänsä viettää ilman lapsia ei ole loukkaus ketään kohtaan, vaikka useinmiten siit herneet menee nenään.

Me oltiin viime kesänä huhtikuussa syntyneen vauvan kanssa kaksissa häissä. Molemmissa oli paikalla myös liuta muita lapsia mukaanlukien hääparin lapset. Vain toisissa häissä eräs äiti joutui poistumaan kirkosta koska hänen lapsensa ei rauhoittunut ja lapsi oli alle vuoden ikäinen. Ei ollut muutoin häiriötä lapsista, ei kirkossa eikä juhlapaikalla, eikä tästä ko. lapsestaan ollut kuin hetken häiriö ja istuivat vielä ihan takana, joten pääsivät poistumaan häiritsemättä kaikkea kansaa.

Ja jos lapseni eivät ole tervetulleita, en ole minäkään. Näin ajattelen asian.

No siksi, että kyllä mä ainakin haluan mun siskojen lapset meidän häihin ja kavereiden lapset jne. Ja mitä jos joku ei vaikka saa hoitajaa? Ja lasten metelöinti on lasten metelöintiä. Jos se sulta jotain pilaa niin en suosittele lapsia koskaan tekemään. Ne kun pitää meteliä.

Taas suvaitsevaisuus kukkii... Aika moni kuitenkin haluaisi edes kuulla sen, kun puoliso sanoo alttarilla tahdon. Olen ollut muutamissakin sellaisissa häissä, missä vanhemmat eivät ole tajunneet poistua kirkosta sivummalle, vaikka jälkikasvunsa on terrorisoinut koko kirkkokansaa huudollaan. Niissä tapauksissa kyllä käytöstavat puuttuukin pääasiassa vanhemmilta...

Tästä väännetään täällä tasaisin väliajoin - mun mielestä täysin hääparin oma päätös, ja heillä on siihen oikeus. Ilman lapsia on OK juhlia, jos niin halutaan, ainakin meidän ystäväpiirissä lapsiperheiden vanhemmat ovat innolla mukana sellaisissa juhlissa (myös me itse kahden lapsen vanhempina), välillä kiva päästä ilman lapsiakin juhlimaan. Ja valitettavan paljon on niitä mammoja ja isukkeja, jotka eivät kerta kaikkiaan tajua omien kullanmurujensa pilaavan sekä hääparin että kaikkien muiden juhlia, kun lapsi huutaa esim. kirkossa niin, että papin puheesta ei kuule juuri mitään. Tai herrantertut juoksee juhlapaikalla niin söpösti ympyrää, että liinat lähtee pöydiltä, mutta lapset kun on lapsia niin eihän niiltä nyt kaikkea voi kieltää... Summa summarum: kuka juhlat järjestää, se päättää. Tyhmää loukkaantua, jos joku ei lapsia halua kutsua.

Ei kyllä varmaan olla pilattu kenenkään juhlia... aika yksioikoinen näkemys tuokin.

Alkuperäinen kirjoittaja Rötvis:
Mä jättäisin ne lapset ihan suosiolla kotiin jos olisi hyvät hääkekkerit alkoholilla tiedossa :P

Täällähän kirjoittaa joku asiaakin. On se kumma, jos mammat ei malta yhtä iltaa olla erossa jälkikasvustaan ystäviensä ehkä elämän tärkeimmän päivän vuoksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Joo:
Alkuperäinen kirjoittaja Rötvis:
Mä jättäisin ne lapset ihan suosiolla kotiin jos olisi hyvät hääkekkerit alkoholilla tiedossa :P

Täällähän kirjoittaa joku asiaakin. On se kumma, jos mammat ei malta yhtä iltaa olla erossa jälkikasvustaan ystäviensä ehkä elämän tärkeimmän päivän vuoksi.

No esimerkiksi mun ystävät on mun lasten kummeja. Kyllä mä luulen, että mun lapsetkin "vetäisi herneet nenuun" jos heille rakas ihminen menee naimisiin ilman heitä.

Alkuperäinen kirjoittaja Vaniljatäti:

Ei kyllä varmaan olla pilattu kenenkään juhlia... aika yksioikoinen näkemys tuokin.

Lue koko lause... Huutamalla, melskaamalla jne. lapset ne juhlat pilaavat, jos pilaavat, tai paremminkin heidän vanhempansa, kun eivät tajua kieltää. Eivät kaikki lapset kaikkia juhlia pilaa, mutta annetaan juhlien päätähtien kuitenkin itse päättää, ketä juhliinsa haluavat, eikös juu? Pelottavasti haiskahtaa tuo joidenkin tiukka linja "minäkään en mene, jos lapseni eivät ole tervetulleita" just siltä, mistä monia perheellisiä syytetään: muiden halut, tarpeet ja toiveet unohtuvat justiinsa silloin, kun sitä omaa jälkikasvua alkaa pukata.

Yhteistyössä