Hääpaikkaongelma. Minkälaisessa hääpaikassa saa tehdä ruuat itse?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Morsmaikku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Morsmaikku

Vieras
Hääongelma on siis seuraava:

Heinäkuussa on häät, jokin aika sitten tuli ilmi, ettei meidän hääpaikka ehdi valmistua ajoissa. Paikkaan olisi liittynyt meidän molempien suku jne. eli sekin jo veetuttaa, ettei se onnistunut.

Varattiin sitten kirkon vierestä seurakuntakoti hääjuhlan viettopaikaksi. Nyt kävi ilmi, ettei siellä keittiössä saa tehdä itse ruokia. Systeemi on jotenkin muuttunut, sillä veljeni häitä vietettiin saman kaupungin seurakuntakodissa pari kesää sitten, ja tuolloin omalla porukalla hoidettiin kokkailut ja tarjoilut. Nyt ei ilmeisesti saa olla koko keittiössä, mikäli ei satu olemaan pitopalveluyrittäjän toiminimeä takataskussa.

Pitää siis olla pitopalvelu tai paikan oma emäntä tekee. Me kun oltiin just suunniteltu, että tehdään kaikki itse. Siinä se juju juuri oli, että ruokalistalla on niitä molempien lapsuudesta ja suvusta rakkaita ruokia, juuri niiden henkilöiden tekeminä.

Erityisesti sulhasten vanhemmille oli tärkeä juttu saada tehdä meille hääateria, kun eivät voi rahallisesti osallistua.

Ihan pepusta koko touhu. Näemmä oikeen mikään ei mene niin kun suunniteltiin. Minkälaisissa paikoissa sitten saa hoitaa ruokatarjoilut itse?

Vai pitääkö luovuttaa ja antaa nyt koko homman mennä niin kun menee? Se kaikki itse tekeminen oli olevinaan joku kiva juttu koko häissä. Pääasiahan tietty, et päästään miehen kaa naimisiin, mut ois se ihan kiva että ois myös omannäköiset pippalot.

Varmaan mut kyllä helposti tunnistaa, mutta ei sevväliä nyt.

meillä oli semmoinen kylätoimikunnan talo jota ne vuokraa kokouksiin ja juhliin.
avaimet saatiin perjantaina ja palautettiin sunnuntai iltana.
Meillä oli kans vaikeuksia saada juhlapaikkaa ja kaupungissa oli älyttömän kalliita ja lyhyt aikaisia.

Käsittääkseni ainakin kaupungin omistamissa juhlatiloissa saa valmistaa ruuat itse tai nuorisoseurain tiloissa (vai ovatko nekin kaupungin)? Katso kaupunkisi sivuilta juhlapaikkoja ja rupea soittelemaan ja tiedustelemaan. Toivottavasti saatte asian järjestymään!
Itse menemme kaupungin kiinteistössä (vanha kaupungintalo) naimisiin eikä meille ole kukaan sanonut, etteikö ruokaa saisi itse valmistaa. Olemme tosin tilanneet pitopalvelun.

Jep. Tää on ihan idioottia vaan, kun häitä ei edes pidetä kummankaan kotipaikkakunnalla. Just selasin kartasta, että kun kirkko on aivan toisella laidalla on aivan urpoa ajella joku 40 kilsaa hääpaikalle. Mutta, tässä vaiheessa on kai otettava mitä saa. Jospa se nuorisoseurantalo olis vaikka vapaana. Jälleen kerran puhelinta käteen.

Toivottavasti saatte mieluisan paikan, tai sitten voisitte hankkia pitopalvelun, joka alkaisi tekemään tarjottavat pilkulleen teidän toiveiden mukaan ja jos vaikka sukulaisenne voisivat jotenkin osallistua siihen tekemiseen.
Olisko täysin poissuljettua, että ruoat valmistettaisi lähes valmiiksi jo kotona ja sit pitopalvelu tai vastaava hoitaisi homman juhlapaikalla loppuun??

Sain sen seurakuntakodin emännän puheista sellaisen käsityksen, ettei keittiössä saa olla ylimääräistä porukkaa. Eli en tiedä edes saako sinne edes vaan käydä viemässä omia kokkailuja. Aika tympeä oli kyllä se nainen puhelimessa muutenkin, joten voi olla vaan mun oma tulkinta sen jäyheästä ulosannista.

Tää on ihan syvältä juuri siksi, että koko syy järjestää syyt tuolla paikkakunnalla oli se alkuperäinen hääpaikka. Nyt koko hommasta menee hohto, kun se paikka vaihtuu... Mutta kirkko on sieltä varattu ja liian suuri homma olisi vaihtaa nyt koko setti muualle.

Eli meidän kummankaan koti ei edes ole siellä, enkä tiedä mahtuuko sukulaisten nurkkiin väsäämään sapuskoja koko porukalle.

Mua niin harmittaa tää, kun kaikki oli jo valmiiksi sovittu ja suunniteltu. Ihan hääfiilikset poissa. :(

Me oltiin kyllä niin ilkeitä vieraille, että kirkolta juhlapaikalle oli just se 40km :whistle: Kaikki tuli kuitenkin juhlapaikalle ja oli ihastuneita siitä kuinka se oli just oikea paikka meidän makuun.
Hintakin ratkas, se maksoi 100e perjantaista sunnuntai iltaan.

Älä lannistu vielä, meillä ei varmaan ollut asiaa mikä ei olisi vastustanut, kaikki meni lopulta kuitenkin hyvin. Meillä esim. Hääpuvusta ei mulla ollut tietoa pari viikkoa enne häitä, juhlapaikka mikä meidän piti ottaa niin siellä oli vesivahinko, sormukset hukku liikkeessä, pappi unohti tulla harjoituksiin ja mies ei tullut ajoissa kirkkoon yms. pientä kivaa. sillon ei kaikki ihan naurattanut, mutta nyt niille osaa jo hymyillä kun kaiken kaikkiaan kaikki meni hyvin :heart:

Ne tilat, jotka hyväksytty elintarvikehuoneistoiksi, esim. ravintolat, kahvilat mm. seurakuntakotien keittiöt, niin niihin ei kotona valmistettuja ruokia saa viedä (periaatteessa) eikä omalla porukalla saisi toimia...
Tosin kannattaa kysyä ehkä suoraan kunnan terveystarkastajalta, niin saat selvimmän vastauksen ja kuinka siellä on tilanteita "sovellettu". Saattaisit saada myös vinkkiä noista keittiöistä/juhlapaikoistakin... varsinkin jos kyseessä pienempi paikkakunta!

Alkuperäinen kirjoittaja ff:
Jos emäntä on paikalla, saako silloin olla keittiössä muutakin porukkaa?

Ainakin Oulussa seurakunnan tiloissa saa valmistaa itse ruoat tai tuoda itse tehdyt tarjottavat, jos porukasta löytyy yksi henkilö jolla on hygieniapassi. Hänet sitten merkitään papereihin vastuuhenkilöksi. meillä vastuuhenkilöksi merkitty ei edes ollut milään tavalla tekemisissä tarjoilujen kanssa, eli ei sitä mitenkään tarkisteta miten käytännössä toimitaan, kortti vain piti esittää.

Yhteistyössä