häälahjoista ja muistakin lahjoista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mikäli omat häät ovat joskus ajankohtaiset, ajattelin laittaa kutsuun mukaan käänteisen lahjalistan. Eli lyhyt ja ytimekäs lista niistä asioista, joita meillä jo on, tai joita emme tarvitse.

Alkuperäinen kirjoittaja Rokkivosu:
Alkuperäinen kirjoittaja S:
Koska mä saan 20e vaikka mitä ostettua, mutta en viitsi laittaa 20e vaan lahjaksi. Siksi.

Eli ajattelet vain itseasi tassa lahjanannossa. Koska olet pihi ja et halua antaa enempaa kuin 20 eur?

mull ei oo pistää mitään 50e toisten lahjoihin :headwall:

No ei 50 euroa tarviikaan, kyllä pienemmätkin summat käy.. Toisaalta ite ajattelen aina niin että jos olemme miehen kanssa häissä niin jo meidän illallisemme maksaa n. 30 euroa / pää joten yritän ainakin ne kustannukset kattaa vaikkei rahatoiveilla se ole tarkoituskaan.

Sitte ku joku laittaa sen 20e niin kohta on joku morsmaikku täällä vinkumassa että kun pelkät ruuatkin makso enemmän per naama ja niin vähän antoivat..

Tottahan tuokin on, kylla minusta tuossa aliarvioidaan morsiusparia ja kovaa, jos vaivainen 20 eur annetaan. Mutta toki ymmarran etta joillain voi olla tilanne ettei rahaa ole, mutta silti antaisin sen 20 eur sitten rahana, jos rahaa on pyydetty.

Pari varmaan vaan ajattelisi etta olet taloudellisessa ahdingossa (jos siis oikeasti et ole vaan pihi).

Mä taidankin tehdä jatkossa aina niin, että ostan hääparin puolesta vaikka vuohen tai pari jonnekin saharaan ja saavat siitä sitten itselleen tiedon :) Ei ahdista kun tulee vääriä lahjoja tai liian vähän rahaa. Ja mua ei vituta kustantaa toisten häitä tai kantaa vääränlaisia tavaroita. Ne lahjalistat kun on musta mauttomia ja kerjäämistä se rahan pyytäminen on, vaikka sen miten runomuotoon laittaisi :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja Pessi:
Alkuperäinen kirjoittaja Finttu:
Koska mä saan 20e vaikka mitä ostettua, mutta en viitsi laittaa 20e vaan lahjaksi. Siksi.

Näinkin.

Jep.

Joo. näinhän se on. Mutta eikö tässä lahjan antaja nimen omaan ajattele vain itseään, eikä lahjan saajaa?

Lahjan saajalle varmasti kuitenkin kätevämpää olisi saada 20 e rahana 10.ltä vieraalta ja ostaa sillä juuri sitä mitä haluaa, kuin saada lahjaksi esim. juuri 10 mariskoolia (jos ei niitä erityisesti ole pyytänyt...). Ihan totta, että helpommin pienellä rahalla saa ostettua jotain kivaa lahjaksi ja se ei silloin vaikuta niin pieneltä summalta, mutta ketä se haittaa jos se vaikuttaa pieneltä summalta? Lahjan antajaa itseään tietenkin...

Jos häissä on lahjalista, niin ostan mieluummin siltä, kuin annan rahana, etenkin jos on itsellä rahat tiukassa, koska työpaikkani vuoksi saan isot alennukset esim. useimmista astiasarjoista, joita usein toivotaan. Niin saan esim. 30 eurolla lahjan joka vaikuttaa yli 50 e arvoiselta. Jos taaas ei ole lahjalistaa, annan sen 30 e, jos mulla ei ole enempään varaa, ja vaikutan sitten pihiltä mutta en halua ostaa turhaa krääsää vain siksi että ITSE vaikuttaisin silloin "anteliaammalta" kuin jos annan rahaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Bride to be:

Eli ajattelet vain itseasi tassa lahjanannossa. Koska olet pihi ja et halua antaa enempaa kuin 20 eur?

No ei 50 euroa tarviikaan, kyllä pienemmätkin summat käy.. Toisaalta ite ajattelen aina niin että jos olemme miehen kanssa häissä niin jo meidän illallisemme maksaa n. 30 euroa / pää joten yritän ainakin ne kustannukset kattaa vaikkei rahatoiveilla se ole tarkoituskaan.

Ja ravintolassa maksaa helposti 100 eur/paa juomineen.

Ei kai vieraitten asia oo maksaa niitä kustannuksia? Kas kun ei häihin myydä illalliskortteja :whistle:

noh itse en mielelläni myöskään tahdo tavaroita ja asioita joita on jo kaapit täynnä...
meillä ei häälistaa ollut, kun oltiin sanottu että jos jotain haluaa ostaa niin ostakaa pojalle... (häät ja ristiäiset yhdessä)

noh tosin juu saatiin kyllä niitä lautasia jne jne mitkä on tuolla kaapissa enemmän ja vähäemmän käyttämättöminä.
rahalahjat oli kivoja kun niillä saa ostaa mitä tahtoo...

itse en mielelläni esim. häälahjaksi rahaa anna... kun tuntuu niin tyhmältä pistää 20e kirjekuoreen...
kun ei se ole silleen raha eikä mikään... että mielummin sitten ostan itse sen 20e lahjan...
ja yleensä kyllä etukäteen kysellään että mitä tarvitaan ja mistä pidetään...

kaverille annettii häälahjaksi kaksi geelikynttilää pelialustalla... ja he olivat tosiotettuja :D
ja se lahja ei todellakaan ollut hinnalla pilattu.

siis pointti kuitenkin oli se... että usein ihmiset ajattelevat että vähintään sitten pitäisi satanen kuoreen laittaa ja sellaista rahaa ei ole irrottaa omasta pienestä pussista niin on kivempi osaa se pieni paketti.

[No ei 50 euroa tarviikaan, kyllä pienemmätkin summat käy.. Toisaalta ite ajattelen aina niin että jos olemme miehen kanssa häissä niin jo meidän illallisemme maksaa n. 30 euroa / pää joten yritän ainakin ne kustannukset kattaa vaikkei rahatoiveilla se ole tarkoituskaan.

Ja ravintolassa maksaa helposti 100 eur/paa juomineen.[/quote]

Entä jos ei juo, kuin vain vettä? Pitääkö niiden, jotka vetää viinaa, tuoda kalliimpi lahja?

Sanokaa ettei saa tuoda mitään lahjoja niin ei tarvii ahistua :headwall:
Maksakaa itse sisustuksenne älkääpä muilla sitä maksattako. Lahjalistan sijasta pistäkää vinkkiä että lahjoittavat sen mitä lahjoittavat vaikka paikalliselle lastenosastolle.

Joo... meillä kuitenkin oli se lahjalista, josta olisi jotain saanut reilusti alle 20 eurollakin jos olisi halunnut ostaa listan mukaan.

Eihän häissä olekaan tarkoitus lahjoja kerätä tai sisustusta muilla maksattaa. Yleensä vaan on tapana tuoda lahjoja ja sen takia meillä oli se lista, ettei saataisi mtiään krääsää. Alunperin oli siis ajateltu pyytää rahaa, mutta vieraiden pyynnöistä vaihdettiin se tuohon lahjalistaan. Meillä oli siis erittäin pienet häät vain lähimmille kavereille järkättiin.

Ihan OT mutta häät helposti maksaa järkkääjille tyyliin 70-100 e per osallistuja... ettei siinä sistuksen maksattamisesta ole kyse jos jokainen tuo 20-50 e arvoisen lahjan. On tarkoitus järkätä kivat juhlat kavereille, ja jos kuitenin jotain lahjoja tuovat niin sitten sellaista mikä on tarpeen.

Jos haluttaisi sisustus "maksattaa" jotenkin niin eikös silloin kannattaisi jättää häät järkkäämättä ja ostaa niillä rahoilla itselle tavaroita. Haluttiin nimen omaan pitää bileet, ja harmittaa vain se, kun kaikesta huolimatta kertyi krääsää.

Ei kai vieraitten asia oo maksaa niitä kustannuksia? Kas kun ei häihin myydä illalliskortteja :whistle:

No ei toki. Mutta tuohon nahden se 20 eur on kylla pienen pieni summa vieraalta. Taallapain annetaan aina vahan enemman kuin ruoat ja juomat maksaisi, se on ollut tapana.

Hyvä että ymmärsit tuon: "yritäN ainakin ne kustannukset kattaa" Musta se on vaan kohteliasta, en toki oleta että mun lahjalla niitä häitä maksetaan. Otan sen vähän niin että ollaan käyty miehen kanssa ulkona hyvin syömässä ystävien kanssa. Vie **ttu vaikka vitosen lahja, ei se mua kiinnosta :D

Alkuperäinen kirjoittaja Finttu:
[No ei 50 euroa tarviikaan, kyllä pienemmätkin summat käy.. Toisaalta ite ajattelen aina niin että jos olemme miehen kanssa häissä niin jo meidän illallisemme maksaa n. 30 euroa / pää joten yritän ainakin ne kustannukset kattaa vaikkei rahatoiveilla se ole tarkoituskaan.

Entä jos ei juo, kuin vain vettä? Pitääkö niiden, jotka vetää viinaa, tuoda kalliimpi lahja?
[/quote]

No ei toki kukaan jarkeva vieras ajattele etta "voi etta kun joudun kustantamaan jonkun juomiset". Kehotan antamaan hieman enemman kuin arvioitu ruoka+juoma.

Ei, vieraiden tehtävä on olla mahdollisimman rasittavia ja raahattava jotain ihme sängynpeittoja ja liinoja, jotka ovat väriltään aivan muuta kuin mitä morsiuspari käyttää, sen sijaan että antaisivat nekin rahana. Tulee kallista lystiä alkaa tapetoimaan yms. että niistä lahjoista olisi jotain hyötyä. Onko se nyt niin vaikeaa? Laittakaa pankki ja sinne rahat, ei tarvi ihmetellä kuinka paljon kukin on laittanut, vaikka laittaisi 5e.

Mä ymmärrän ap:tä taydellisesti.

Mun mielestä se lahjan antaja, joka ei voi lahjan saajan toiveita kunnioittaa, on itsekäs.
Jos lahjalistassa lukee että sinisiä tavaroita, miksi viedä ehdoin tahdoin punaista? Vittuillakseen?
Eikä lahjalistassa tai rahan pyytämisessä ole mitään tökeröä, minusta se on kohteliasta lahjan ostajia kohtaan.
Mua ainakin stressaa suunnattomasti jos mun pitää tivata ja lypsää lahjatoiveita, kun yritetään olla niin vaatimattomia, 'eeei me mitään tarvita.. ' jne. Selvä, jos ette tartte mitään, ei me myöskään tuoda mitään. Sitten kun ei tuoda, niin ollaan röyhkeitä ja pihejä.

Alkuperäinen kirjoittaja korpi kuusen kannon akka:
Mä ymmärrän ap:tä taydellisesti.

Mun mielestä se lahjan antaja, joka ei voi lahjan saajan toiveita kunnioittaa, on itsekäs.
Jos lahjalistassa lukee että sinisiä tavaroita, miksi viedä ehdoin tahdoin punaista? Vittuillakseen?
Eikä lahjalistassa tai rahan pyytämisessä ole mitään tökeröä, minusta se on kohteliasta lahjan ostajia kohtaan.
Mua ainakin stressaa suunnattomasti jos mun pitää tivata ja lypsää lahjatoiveita, kun yritetään olla niin vaatimattomia, 'eeei me mitään tarvita.. ' jne. Selvä, jos ette tartte mitään, ei me myöskään tuoda mitään. Sitten kun ei tuoda, niin ollaan röyhkeitä ja pihejä.

Juuri niin, itsekkyytta todellakin vieda jotain tarpeetonta.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Miksi jotkut ihmiset eivät halua antaa rahaa/lahjakorttia lahjaksi? Onhan se toki persoonatonta, mutta jos oikeasti ajattelee asiaa lahjan SAAJAN kannalta eikä omalta, lahjan antajan kannalta, niin mielestäni se on silloin kutenkin kivempi lahja.
No ethän säkään aattele lahjan saajan kannalta vaan omaltas. SUN mielestä on kivempaa saada lahjakortteja.

Mun mielestä lahjakortin saaminen on ihan pölöä, saatika vielä pahempi, pelkkää rahaa. Ensinnäkin se kertoo ettei lahjan antajaa sitä vertaa kiinnosta että miettis mulle lahjan. Toisekseen sitten mun on pakko vaivautua johonkin tiettyyn liikkeeseen ennen jotain tiettyä päivää ähkimään ja pähkimään että mihis tän kotin ny tuhlais. Jos mä haluan sieltä liikkeestä jotain tiettyä niin oisin voinu sen jo hakee.

Mä arvostan sitä ajatusta ja vaivannäköä, sitä että mua on aateltu ja mulle halutaan ANTAA jotain lahjaksi. En todellakaan sitä, että tosson tollanen, käy ostaan itelles jotain kivaa.

Mutta lahjan ANTAJAA jos pelkästään aattelee niin lahjakortti on helpompi, sen kun vaan ostaa ja antaa kuoren. Ei tarvi pakatakaan, eikä uhrata ajatustakaan sille mitä lahjan saaja haluais.

tuli muuten vielä mieleen...

me saimme häälahjaksi kaiksi aivan ihanaa pussilakanaa... harmi vain että meillä on yhteinen peitto...
tästä tuumasin nätisti lahjan antajalle.. että kiitos kun muistit meidän vieraita, saatiin juuri hyvät vieraslakanat...

tosin lahjan antaja taisi ottaa vähän nokkiinsa... mutta kukaan ei ole sanonut ettei saa kysyä kuinka nukumme... itsekin kyllä varmistan ennen kun lakanoita toisille ostan että missä värimaailmassa ja yhteiset vai erilliset. :D

mut joo meidän häälakanat tuli kyl tarpeeseen, kun meil ei oo pahemmin hyväkuntoisia vieraslakanoita.

Alkuperäinen kirjoittaja Just:
Miksi jotkut ihmiset eivät halua antaa rahaa/lahjakorttia lahjaksi? Onhan se toki persoonatonta, mutta jos oikeasti ajattelee asiaa lahjan SAAJAN kannalta eikä omalta, lahjan antajan kannalta, niin mielestäni se on silloin kutenkin kivempi lahja.
No ethän säkään aattele lahjan saajan kannalta vaan omaltas. SUN mielestä on kivempaa saada lahjakortteja.

Mun mielestä lahjakortin saaminen on ihan pölöä, saatika vielä pahempi, pelkkää rahaa. Ensinnäkin se kertoo ettei lahjan antajaa sitä vertaa kiinnosta että miettis mulle lahjan. Toisekseen sitten mun on pakko vaivautua johonkin tiettyyn liikkeeseen ennen jotain tiettyä päivää ähkimään ja pähkimään että mihis tän kotin ny tuhlais. Jos mä haluan sieltä liikkeestä jotain tiettyä niin oisin voinu sen jo hakee.

Mä arvostan sitä ajatusta ja vaivannäköä, sitä että mua on aateltu ja mulle halutaan ANTAA jotain lahjaksi. En todellakaan sitä, että tosson tollanen, käy ostaan itelles jotain kivaa.

Mutta lahjan ANTAJAA jos pelkästään aattelee niin lahjakortti on helpompi, sen kun vaan ostaa ja antaa kuoren. Ei tarvi pakatakaan, eikä uhrata ajatustakaan sille mitä lahjan saaja haluais.

No eiks täs ollu just se pointti että Lahjan saaja haluis sitä rahaa :D

Alkuperäinen kirjoittaja Just:

Mutta tassahan tapauksessa SAAJA toivoo rahaa!

Ymmärrän ap:ta hyvin! Ja tuohon et laittakaa kutsuun et ei lahjoja, voin todeta ettei se toimi. Meillä tehtiin näin häissä, ja siis ihan todella sitä tarkoitettiin ja mainittiin kutsussa vielä vaihtoehtoinen tapa muistaa jos tuntuu ettei voi "tyhjin käsin" tulla. No mitä me saatiin, kaikenlaisia lahjoja tietty.=/
Mut ei mahda mitään, laitettiin useimmat lahjat sit kiertoon kun ei ne meille oikein sopinu, eikä olleet sellaisia mitä käytettäisiin.

Ei, vieraiden tehtävä on olla mahdollisimman rasittavia ja raahattava jotain ihme sängynpeittoja ja liinoja, jotka ovat väriltään aivan muuta kuin mitä morsiuspari käyttää, sen sijaan että antaisivat nekin rahana. Tulee kallista lystiä alkaa tapetoimaan yms. että niistä lahjoista olisi jotain hyötyä. Onko se nyt niin vaikeaa? Laittakaa pankki ja sinne rahat, ei tarvi ihmetellä kuinka paljon kukin on laittanut, vaikka laittaisi 5e.

paitsi että tässäkin on aina se riski että morsiuspari tai muu juhlakalu käy sitten tiliotteen läpi ja syynää kuka on pistänyt ja kuinka paljon tilille...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
[Jos haluttaisi sisustus "maksattaa" jotenkin niin eikös silloin kannattaisi jättää häät järkkäämättä ja ostaa niillä rahoilla itselle tavaroita. Haluttiin nimen omaan pitää bileet, ja harmittaa vain se, kun kaikesta huolimatta kertyi krääsää.

Nimenomaan, te haluatte häät, ja teistä on soveliasta että kaverinne tuovat vähintään sen 20-50 euron arvoisen lahjan per pää.

Ne juhlathan ois toki saanu halvemmallakin, jos ette kerran halua TARJOTA vieraillenne mitään.

Alkuperäinen kirjoittaja Leona:

peesi.

Peesin peesi.
Kyllä mä joskus annan sen rahankin, ei sillä.

Mutta ainakin jouluna mä tahdon antaa jotain muuta, jopa sitä aliarvostettua itsetehtyäkin :snotty:

JA joskus on sellainen paikka, että ei oikein pientä summaa viitsis sille lahjakortillekaan laittaa, tuntuu hölmöltä... Ja yllätys, ei meillä ainakaan ole sitä 50? lahjoa lahjakorttien muodossa vähän kaikkialle...

Yhteistyössä