Hääkuvat (STUDION!) pilalla! Mitä teen?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Harmittaa..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";22611998]Mun mies on ainakin töissä mainostoimistossa kuvankäsittelijänä eli sellaisista varmaan ainakin voi kysellä. Ja saa tosiaan muokattua aika paljonkin kuvia ja juurikin siirreltyä päitä jne. Kuvankäsittelyllä voi tehdä vaikka mitä.[/QUOTE]

Jep niin varmasti voi... 60€/tunti ja yhden kuvan käsittelyyn menee kuulemma tunti. Nice..

Kuvankäsittelyllä saa tehtyä ihmeitä, mutta jos kuvat ovat lähtökohtaisesti pielessä (silmät kiinni, kukkapuska naaman edessä) niin vaikea niille on mitään tehdä. Voi myös miettiä, onko noista kuvista käsiteltyinäkään mitään iloa, jos niistä tulevat mieleen ne alkuperäiset kammotukset.

Varteenotettava vaihtoehto on palkata uusi kuvaaja, hyväksi tiedetty sellainen, ja ideoida kuvat ihan alusta saakka. Ei siis siten, että lavastaisi häälookin uudelleen, vaan lähtisi kehittelemään kuvaa jostakin ihan muusta lähtökohdasta. (esim. puolisoiden yhteinen harrastus tms.)

Kannattaa toki reklamoida tuolle epäonnistuneiden otoksien kuvaajalle.

Jos meen vielä joskus uudestaan naimisiin niin otatan kuvat kyllä jollain kuvaajalla enkä mene mihinkään valokuvausliikkeeseen. Ja tietty pitää saada originellikuvat itselle ettei niistä tartte maksaa erikseen. Eli ihan tuntiliksa kuvauksesta.

Alkuperäinen kirjoittaja Alaston lohikäärme;22614289:
Kuulostaa ihan siltä, että te olitte kuvassa Porissa sellaisessa vanhassa puutalossa. Meilläkin meni siellä lapsen kuvat "pikkaisen" pieleen.

Aika lähelle liippaa... VITTI että ottaa päähän! Hääkuvat on NIIN ainutlaatuinen juttu... ja me oltiin vielä ihan oikeasti upeita kuvissa - ei tosin näissä studiossa otetuissa, vaan ihan valokuvausta harrastavan ystävän tilannekuvissa juhlissa. Eli malleissa ei kyllä nyt ollut vikaa..

[QUOTE="Lissu";22614598]Jos teetätte näistä tilannekuvista hääkuvat?[/QUOTE]

Niin kai se on tehtävä... mutta harmittaa, koska olisin todella halunnut ns. viralliset studiokuvat muistoksi häistä..

Niin kai se on tehtävä... mutta harmittaa, koska olisin todella halunnut ns. viralliset studiokuvat muistoksi häistä..

Uskon kyllä että harmittaa... minäkin luulen että ainoa keino saada studiokuvista esittelykelpoisia on ammattitaitoinen kuvankäsittelijä. Halpaa ei välttämättä ole. Toisaalta joku alan opiskelijakin voisi osata tehdä ihmeitä... kannattaa pyytää kuvatiedostot ja kysellä.

Olimme syksyllä hääkuvassa studiossa = ammattikuvaajalla. Yksi monista kaupungin kuvaamoista, valkkasin mallikuvien perusteella (netistä katselin). Kuvaaja vaikutti puhelimessa järkevältä, mallikuvat antoivat asiantuntevan vaikutelman ja hinta oli keskitietä - ei kallein muttei halvinkaan. Kuvaaja lupasi pystyvänsä toteuttamaan kuvat toivomallani (valkoisella) taustalla - ei kovin vaativa juttu mielestäni.

Itse kuvaustilanne oli hieman epämääräinen, sähläämistä ja säätöä, tuli kumma tunne. Saimme koevedokset: katastrofi. Parhaimmissakin oli kimppu jommankumman naaman edessä, silmät raollaan, puvun helma rutussa - näistäkin voisi vielä syyttää itseään (vaikka kuvaajanhan on huolehdittava ohjaamisesta, eihän sitä itse näe onko se kimppu naaman edessä tai räpsähtikö silmät kiinni), mutta pahinta oli se, että kuvat ovat taustan takia käyttökelvottomia. Tausta on harmaa, ei valkoinen, ja taustalla näkyy tumman harmaa raita milloin mihinkin suuntaan vinossa - taustakankaan taitekohta, jota emme tietenkään voineet huomata kuvauksissa. Kun pyysin korjaamaan taustalla näkyvän raidan, tuli kuvista ylivalottuneita - valkoisia länttejä pitkin molempien naamaa ja ihoa, siluetti "läpinäkyvä", värit oudon kirkkaita..

Kuvat ovat pilalla jos suoraan sanotaan. Enkä ole itse edes kriittisimmästä päästä. Mikäs nyt eteen - hyvät neuvot kalliit.. Joku ehdotti uuden kuvauksen lavastamista... KALLISTA! Miehen puku, kukat, ehostukset, kampaus, itse kuvaus... Toisaalta lopun ikää harmittamaan jäävät hääkuvat... ei kuulosta hyvältä.

Voi ei. Teille sattui sitten tuollainen "ammattilainen". Se että on alalla ei tosiaankaan kerro ihmisen kyvyistä oikeasti paljoakaan. Tosi paska juttu. Voisikohan joku toinen kuvaaja pelastaa käsittelyllä edes yhden kuvan? Itsekin joskus vaihtelen naamoja toisista kuvista, kun ei vaan ole tullut yhtäkään hyvää kuvaa, esim. minä lasten kanssa, jolloin täytyy kolmen olla yhtä aikaa kuvassa hyvin. ;)

Mitä valokuvaus olisi maksanut alunperin? Kannattaa laskea myös niin, että jos saisitte ne digikuvat itsellenne vaikka 40-50% hintaan, tai jopa halvemmalla, niin siitä säästyneellä rahalla saatta ostettua sen kuvankäsittelypalvelun. Vaikka tietysti turhaa työtä ja suunnatonta veetustusta ei tietenkään mikään raha korvaa.

Mun mies on myös graafinen suunnittelija ja käsittelee kuviaan ammatikseen.
Jos kuvat on lähtökohdaltaan aivan pilalla niin niitä on kyllä vaikea lähteä korjaamaan. Taustan raita on helppo mutta kimppu naaman edessä ja silmät raollaan on aika ikävä juttu :(

Mä suosittelen vaan sanomaan valokuvaajalle ettette ota häneltä yhtään kuvaa etteä suostu maksamaan mitään. Luulisi ymmärtävän jos kuvat on ihan pilalla. Sitten käytätte niitä kaverin kuvia muistoiksi. Nehän niitä parhaita muistoja on eikä mitkään studio-poseeraukset!
Meillä oli kiitos-kortissa kuva kun olimme kasvokkain alttarilla <3

Yhteistyössä