Hääkuvat pilalla

Minä sain pari päivää sitten yhdeltä entiseltä miniäkokelaalta puhelun, että "mitä teette xx-xx.2013?"

Tajusin heti, mitä meinasi ja vastasin, että "toivoakseni olen sinun ja XX:n häissä".
"Tsekkaa nyt se päivä silti", sanoi rakastettu "kun se voidaan vaihtaakin, jos sinulle ei sovi."

Mit wit?!

Ei vaihdeta. Ja tullaan kuvaamaan niin miehen (ammattilainen) kuin minunkin (tyystin epäammattilainen, mutta monien kuviin joutuneiden arvostama) taholta jos se se päivämäärän osalta The thing.

Ja joo... suoritan seremoniankin, mutta vihkimislupainen vahvistaja tarvitaan myös ...
Eikä todellakaan ole läheisten asia määrätä milloin jonkun häät pidetään vaan heidän asiansa sopeutua hääparin aikatauluun!

lopeta välittömästi niiden sienien syöminen.

[QUOTE="Joo";27845824]Ai että voi saada aivan täydelliset hääkuvat, kun tilaa sinut ja miehesi paikalle...
Jep jep, no kukapa sen kissan hännän nostaisi, ellei kissa itse.[/QUOTE]

Ei todellakaan.
Aika huonot, mutta toki vilpittömät meiltä voi saada.
Jos todella hyviä kaipaa, tiedän pari nimeä, joita suositella...

:)

Kyllä ammattitaitoinen kuvankäsittelijä pystyy jotain pelastamaan. Kai se kuvaaja sentäs digivehkeillä kuvasi. Jos on ammattikuvaaja niin antaisin kyllä reilusti palautetta kuvien laadusta. Ystävän häissä tällainen puoliammattilainen sössi kuvauksen. Itse oon joskus nuorempana ollut parissa häissä kuvaajana ja sen ajan puoliautomaattisella järkkärillä. Ja jos kuvien onnistumisprosentti oli toisissa häissä n. 95 % ja toisissa 70 %(kukas käski ottaa mukaan täysautomaattisen pokkarin), niin aika tunari(anteeks vaan) saa olla jos ei parista sadasta kuvasta tuu yhtään hyvää tai pienellä muokkauksella erinomaista. Hemmetti meillä 10 vuotiaankin uskos onnistuvan paremmin hääkuvauksesta, vaikka pituudesta johtuen kuvakulma ei oikein olis paras mahdollinen. Semmosia valaistus oloja ei ookkaan (paitsi säkkipimeä), että järkkärillä ja asiallisella salamalla ei sais hyviä kuvia...kun ees perusasiat hallitsee.

Ei todellakaan.
Aika huonot, mutta toki vilpittömät meiltä voi saada.
Jos todella hyviä kaipaa, tiedän pari nimeä, joita suositella...

Miehesi on ammattilainen, mutta ottaa huonoja kuvia ja sinun ystäväsi arvostavat sinun huonoja kuviasi. Ja sit teitä vielä pyydetään kuvaamaan. Teidän tuttavapiiri ei taida olla ihan penaalin terävimpiä kyniä :). Tai sitten ootte vaan tosi halpoja.

[QUOTE="hmmm";27845877]Miehesi on ammattilainen, mutta ottaa huonoja kuvia ja sinun ystäväsi arvostavat sinun huonoja kuviasi. Ja sit teitä vielä pyydetään kuvaamaan. Teidän tuttavapiiri ei taida olla ihan penaalin terävimpiä kyniä :). Tai sitten ootte vaan tosi halpoja.[/QUOTE]

Ihan ilmaisia.
Mies on ammattimainen lehtikuvaaja. Ei hääkuvaaja.

Ja ystävät halauavt nimenomaan hänen ottamat kuvat eikä paikalle vieraita ihmisiä.

Tämä on harmittavan yleistä, mun mies on ammattivalokuvaaja ja on saanut usean setin korjattavaksi puolen vuoden sisällä. Onneksi kuvista on saatu tehtyä melkein poikkeuksetta hyviä pienen käsittelyn jälkeen. Ehdottomasti valitus ja pyydät rahat takaisin, nuo kuvat ovat käyttökelvottomia.

Ap:lle tosi ikävä juttu. Sen, mitä alaa tunnen, voi kuvaajilta pyytää keikkatarjouksia ihan kotikylän ulkopuoleltakin ja yleensä sovitaan valmiiksi, millaisista kuvista tykkää. Nyt siis puhun osaavista kuvaajista, jotka eivät edes kuvaa ennen kuin on asiakkaan kanssa tyyli ja aiheet pohdittu suunnilleen. Hää- ja yleensä tapahtumakuvaus on haastavaa, mutta esim.osava kuvaaja voi laittaa etsimään netistä asiakkaan mielestä kivan oloisia kuvia. Tällä en tarkoita, että Peräkylän VPK-talo tarjoaisi saman miljöön kuin häät biitsillä Uusi-Seelannissa.

Kuvaajan kanssa kannattaa sopia, että mitkä ovat häiden huippukohtia ja jos haluaa ihmisistä kuvia, niin juhlissa voi kaaso/bestaman koota väkeä kuvaan. Yleensä mummot ja vaarit tylkkää saada ryhmäkuvia, joissa on kaikki lapset lapsenlapsineen pönöttämässä yhdessä ryhmässä.Tai sitten voi sopia, että varataan juhlassa hetki hääparin poseerauksille.

Kuvaajaa ei vaan tilata, vaan kaikki sovitaan esim. sähköpostitse läpi. Ja hyvä kuvajaa tekee samaan hintaan myös photoshoppailun.

Nyt ei voi enää mitään, jos rahat maksettu.

[QUOTE="hmmm";27845771]Ja tää liittyi aloittajan ongelmaan miten? Halusit vaan päästä miten hyvä kuvaaja olet?

:)[/QUOTE]

Mietin ihan samaa. Kunhan pääsee pätemään, se on tärkeintä.

ammattitaidoton kuvaaja, ja olisi pitänyt kyllä näyttää kuvat ennen kuin veloittaa koko summan.
Ap:tä ei lohduta, mutta eälkää nyt ihmiset maksako kuin korkeintaan matkakorvauksia vastaava summa ennakkoon

Ja ap, pyydä kaikki rahasi takaisin , ja anna kuvat jollekin oikealle kuvaajalle.

Aina ei kannata luottaa kaverin kaverin kaveriin joka " osaa kuvata " välttää varmaan johonkin ryyppyjuhlaNelikymppisjuhliin, mutta oikeisiin hetkiin oikeita kuvaajia

Jos haluat, sä voit laittaa ne valokuvat mulle, voin yrittää pelastaa niitä. Ehkä onnistuu, ehkä ei.
Valita sille valokuvaajalle, koska jos kukaan ei valita, niin luulee vielä olevansa hyvä kuvaaja.

Luin Katjan jutut moneen kertaan. Mailasin hänelle ja uhreilleen. Puhuin puhelimessa ja livessä "ei suostnut kommentoimaan"- naisen kanssa, joka ei ollut koskaan mitään sinnepäin sanonutkaan.
Ja lopulta kävin yhden ko. "toimittajan" uhrin hautajaisissa + olen sitoutunut maksamaan tietyn summan ko. uhrin jokaisee lapselle aina täysi-ikäisytymiseeensä asti.

Mailasin myös samat mailit ja jutut muutamalle muulle oikealle toimittajalle, joiden kuvotus ohitti omani.

Kyseisen kirjoittajan koko jutttukimara oli "journalistsisesti arveluttava", toisina terminä voisi sanoa vaikkapa "valheelinen" tai "kuvottava" ja leimaa kaikin tavoin kaikkea myöhemminkin kirjoittamaansa.
(Vaikka olisikin tehnyt myöhemät juttunsa eettisesti oikein.)

Itse en usko että tuon jälkeen pystyy kirjoittamaan mitään muutakaan asiallisesti, mutta ehkä (toivottavasti) olen väärässä."

Kuinka paljon maksat ja monelleko lapselle / vuosi? Pyysikö joku että maksaisit vai oma-aloitteisesti? Haluaako lapset varmasti tulla autetuiksi vai kokeeko nöyryyttävänä?

Hesari kuitenkin moista suojelleena yleisökatonsa ansainnut. Ja totta , suojelen loppuun asti sitä "ylemmän portaan" hesarilaista, joka valehteli Katja Kuokkasen siirtyneen muihin hommiin. Taisi hävetä enemmän kuin palkkansa edestä?

Joskus auttaa, jos muuttaa kuvat mv-versioiksi tai sävytetyiksi... Tosin kyllä siihenkin vähän hajua kuvankäsittelystä tarttee eli ei millään automaattisäädöillä kannata tuhertaa. Mustavalkokuviin voi muutenkin lisätä vähän rakeisuutta.
Kiitoskorteissa pieni kuvakoko antaa jonkin verran anteeksi.

Tsemppiä!

Yhteistyössä