gyne

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mä vaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mä vaan

Vieras
mä oon 19 v. likka. en oo koskaan ollu gynellä enkä aio koskaan mennäkään. mitä kautta siis saan pillerit? oon poikaystäväni kanssa harrastanu seksiä toistaseks ilman ehkäisyy. ei oo lauennu mun sisään, en siis voi olla raskaanakaan.

jos joku vois kertoo mistä saan pillereitä ko olis kyl kiva et jätkäni vois laueta sisääni.

onks joku muu joka ei oo ikinä käyny gynellä eikä aio mennäkään? onks mitään turhempaa ko gyne. en sit tosiaan tiiä pitäskö mennä levittelemään jollekki ämmälle alapäätään. joo en oo menossa.

Pillerit vaatii kyllä tarkastuksen lääkärissä. Ota rohkeasti yhteys esim. paikalliseen ehkäisyneuvolaan ja kerro että haluat hankkia e-pillerit. Siellä ensin käydään terveyden hoitajan kanssa keskustelu ja mitataan verenpaineet ym. Sitten lääkäri tarkastaa että kaikki on kunnossa ja kirjoittaa pillerireseptin. Joissakin paikkakunnilla saa ensimmäisen 3 kk pillerit neuvolasta mukaan.
Pillereitä saa kyllä esim. Viipurin apteekeista ilman reseptiä mutta sitä vaihtoehtoa en suosittele käyttämään.

Sinulla ei todellakaan ole mitään hätää, tilaat vaikka ajan lääkärille esim. terveyskeskukseen, kerrot lääkärille tarvitsevasi E-pillereitä, lääkäri voi tehdä sinulle sisätutkimuksen joka ei ole mikään kamala tai muuta. Olet vain rentona, aivan pienen hetken vie ja sitten on resepti kourassa. Rohkeasti vain. Ei se satu.

Käyttäkää kondomia siihen asti kunnes saat pillerit.

Touhutippoja voi irrota ennen laukeamista ja niistäkin voi tulla raskaaksi.

Meidän terveyskeskuksessa pilleriasiat hoitaa perhesuunnitteluneuvola. Perhesuunnittelua on sekin, ettei perhettä vielä haluta.

Jos haluat, niin sinne terpparin vastaanotolle voit mennä poikaystäväsi kanssa. Saatte molemmat tietoa ehkäisystä ja mahdollisesti muustakin. Tutkimuksen ajaksi hänet poistetaan huoneesta.

Hei. Olet sen ikäinen että mene nuorten neuvolaan. Sieltä saat asiallista neuvontaa ehkäisystä ja voit muutenkin keskustella myös muista mielessäsi olevista asioistasi terveydenhoitajan ja naislääkärin kanssa, ja tottakai luottamuksellisesti. Gynen tutkimukset kuuluvat osana naisen elämään. Seksi on kivaa, mutta muistathan myös huolehtia ehkäisystä, jos et halua tulla raskaaksi. Huoletonta kesää sinullekkin.