gyne ei ota papaa aina?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jm
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

jm

Vieras
Joo, sain vihdoin ja viimein käytyä ensimmäistä kertaa elämässäni gynekologilla kun vuosia sitä yrittäny välttää kun pelotti niin. =) Välivuodon ja yhtäkkiä kivuliaaks muuttuneiden kuukautisten takia lähinnä sai mut viimein sinne menemään ja kun lapsen yrittäminen alkaa mielessä olla niin tietää että kaikki on sen suhteen ok.
Jäin miettimään sellasta kun lukenu keskustelupalstoja että papakoe tavataan ottaa säännöllisesti ja siis gynekologi ei sellasta ottanu, sano että kohdunsuu ja kaikki muukin näytti hyvältä ja siistiltä että ei oo syytä ottaa sellasta nyt? Mut siis kun multa ei oo koskaan otettu ja oon jo 25? Ultralla se katteli kyllä että kaikki on rakenteellisesti hyvin.

Gynekologi ei ota papaa automaattisesti. Varsinkaan yksityisgynekologi ei tee mitään toimenpidettä erikseen sopimatta, koska kaikki on hinnoiteltu erikseen. Perus-gynekologin tutkimukseen ei käsittääkseni kuulu edes ultra, sekin otetaan vain, jos lääkäri pitää sitä tarpeellisena.

Minulta gynekologi ei ole koskaan ottanut papaa, koska olen sen ikäinen, että saan kunnalta joukkotarkastuksen kutsun parin vuoden välein. Eri kunnissa kutsuttavien ikähaitari vaihtelee, nuorimmat joukkotarkastettavat taitavat olla 35-vuotiaita.

Nimitys "joukkotarkastus" voi johtaa vähän harhaan, voi tulla mielikuva, että paikalla on samanaikaisesti monta ihmistä tutkittavana. En tiedä, miksi muuksikaan sanoisi sitä, että kunta kutsuu suuren joukon naisia joka vuosi tutkittavalle ilmaiseen papaan. Jokainen toki tutkitaan yksinään, ilman ulkopuolisia....

Minulta ei gynekologi ole ottanut kertaakaan papaa, koska ei ole sitä tarpeelliseksi katsonut. Tässä vaiheessa ja elämäntilanteessani on sanonut sen riittävän, että käyn joukkotarkastusten myötä papassa viiden vuoden välein. Varasin eilen taas ajan gynekologille, enkä oleta hänen ottavan papaa nytkään, sillä kävin papassa tammikuussa. Tietty jos nyt näkeekin papalle tarvetta, niin totta kai annan sen ottaa. Niin, ja minulta ensimmäinen papakoe otettiin kolmikymppisenä.

Terminä tuo joukkotarkastus saattaa kieltämättä olla hiukan harhaanjohtava. Toivottavasti nyt ei kukaan oikeasti kuvittele, että siellä olisi iso lauma naisia alapäät paljaana odottamassa tarkastusta... Ei sentään! Täälläpäin ainakin taidetaan nykyään käyttää enemmän termiä ikäkausitarkastus, ehkä parempi ja selkeämpi ilmaisutapa mielestäni...

olen käynyt papassa alle vuosi sitten kaupungin puolella, nyt olisi aika uusia e-pilleri resepti, mutta en haluaisi tuolla terveysaseman puolella käydä. Luuletteko, että yksityiselle gynekologille riittää pelkkä sisätutkimus ilman papan ottoa, jotta jatkaa pilleri-reseptiä

Näkyykö yksityisen gynekologin tiedoissa kaupungin puolella tehdyt tutkimukset?

Alkuperäinen kirjoittaja Kyselevä;10937961:
olen käynyt papassa alle vuosi sitten kaupungin puolella, nyt olisi aika uusia e-pilleri resepti, mutta en haluaisi tuolla terveysaseman puolella käydä. Luuletteko, että yksityiselle gynekologille riittää pelkkä sisätutkimus ilman papan ottoa, jotta jatkaa pilleri-reseptiä

Näkyykö yksityisen gynekologin tiedoissa kaupungin puolella tehdyt tutkimukset?

Yksityinen gyne ei näe muita tutkimuksia tai lääkärissä käyntejä. Minulla on aina mukana esim. papa-tulokset sekä muilla gyneillä käyntien tiedot. Jos sinulla ei niitä ole niin ne saat kun pyydät ko. asemalta.