" Great Girls "-odottajia?

mulla on kans reippaasti yli 30 tuo bmi... liityn siis joukkoon iloiseen!

Koodi:
[url=http://www.meilletuleevauva.net/user.php?id=2392][img]http://www.meilletuleevauva.net/pica554f89dd61cabd2ff833d3468e2008aiv2959.png[/img][img]http://www.meilletuleevauva.net/ttia554f89dd61cabd2ff833d3468e2008aiv2959.png[/img][/url]

Alkuperäinen kirjoittaja LEP:
Alkuperäinen kirjoittaja teppana:
Mun ei ainakaan tarvinnut edes laskea BMI:tä kun se merkittiin automaattisesti äitiyskorttiin :ashamed: Joudun/pääsen sokerirasitukseen, en vaan muista että millä viikolla se sitten on. Täytyy jostain tutkia että mimmonen testi on kyseessä, että osaan vararutua.

kääk! tieto lisää tuskaa. kolme verikoetta kahden tunnin aikana. mä en kestä... :eek:
Yleensä se on siinä rv26 tietämillä ja ei ole ollenkaan niin paha juttu mitä monesti ekana luulee. :) Istumalihaksia se tosin puuduttaa. Mutta kannattaa ottaa vaikka jotain mukavaa lukemista mukaan, niin aika menee siinä. Pahinta minusta oli ehkä se 12h syömättömyys ja juomattomuus, kun muutenkin silloin herkästi voin vielä pahoin. Litku mikä piti juoda meni äkkiä alas, kunhan vaan kippasi! Oli jo niin janokin, että kerralla vetäs sen. Makean colan makuista se oli. Täällä ottivat sormenpäästä kokeet, että siitäkin selvisi hyvin. :) Osassa paikoissa missä ei pikatesti mahdollisuutta saata olla, niin ottavat sitten tosiaan käsitaipeesta. Mut kokonaisuudessaan minusta se sokerirasitus ei ole yhtään niin paha mitä jotkut joskus antaa ymmärtää! :D
Tähän mun on pakko sanoa, että ei se rasitus periaatteessa paha ole, mutta jokaisen kroppa saattaa siihen reagoida erilailla. Mulle on tässä raskaudessa tehty jo kaksi rasitusta (ja vielä tehdään lisää jatkossa), esikoisen aikaan tehtiin kanssa kaksi. Jokaisella kerralla mä oon ollut loppupäivän heikossa kunnossa ja jopa oksennellut. Yleensä vaan on huimannut ja oon ollut todella väsynyt ja päänsärkyinen.

Ei kuitenkaan kannata jännittää, voi hyvin olla ettei siitä tule mitään "oireita" :) .

:wave:

Täällä kans yksi tähän pinoon kuuluva odottaja :) Bmi on yli 30 oli muistaakseni ekassa neuvolassa 34 :ashamed: kauheeta kyllä on se itselleenkin myöntää ja mulla on mun kilojen kanssa kauhee ongelma sen takia kun ennen esikoisen raskautta v.2004 olin täysin normaalipainoinen, esikoisen odotus ei tuonut montaa lisäkiloa ja ne karisivat heti pois eli 2005 vuoden lopulla oli jo lähtölukemat.. imetysaika meni hyvin, MUTTA sitten joskus parisen vuotta sitten alkoi yhtäkkiä kertyä kiloja.. en mielestäni muuttanut elintapojani mitenkään niitä vaan tuli ja tuli yht. 20 :( ja siinä ne nyt on ja pysyy!! nyt tuli tämä uusi raskaus eli nousu vain jatkuu :) mutta sen jälkeen täytyis jostain saada kyllä kunnon inspis laihikselle!!

mukavaa kun meitä on muitakin.. nyt vaan tässä joulua odotellessa ja LISÄKILOJA :|

terv. Höpöliini ja rv13+6

Alkuperäinen kirjoittaja Kissansilmä:
Löytyykö muita raskaana olevia, joillon BMI yli 30. Kanssa tovereita kaipaillen :wave:
Yep, huhtikuussa plussasin ja BMI 30,3. Nyt rv 39+0, joten toivon vauvan pian syntyvän. Painoa on tullut n. 15 kg vielä lisää... Mutta alkuper syys siis siinä, että sain esikoisen elokuussa 07, joten imetin enkä ollut vielä laihduttanut pois edellisiä kiloja kun tulin uudestaan raskaaksi. :whistle:

Minulla ongelmana ollut seuraavaa: en saanut vakuutusvarausta tälle toiselle lapselle Pohjolasta vaikka olen muuten terve jag edellinen raskaus mennyt hyvin! Syy oli liian korkea BMI. Lopetin kaikki vakuutukset sieltä ja otin toisesta yhtiöstä juteltuani dietistin ja lääkärin kanssa. Kaikki olivat ymmällään tästä, koska olen muuten terve ja painolleni on konkrettinen syy (edellinen raskaus 2007). Verenpaine, hgb yms. hyviä. Aino arvo, joka on ollut hieman kohollaan on nk. paastoarvo. Eli sokerirasituksessa ensimmäinen arvo kolmesta oli 0,1 kohollaan (5,5 kun raja on 5,4), mutta nyt sekin loppuraskaudesta oli pudonnut. En ole noudattanut mitään tiukkaa dieettiä, vaan vaan syönyt terveellisesti ja monipuolisesti. Dietistin luvalla jopa pullaa ja suklaapaloja silloin tällöin. Eli näin...

Paino on tosin vaikuttanut negatiivisesti luustooni ja niveliini - mutta tässäkin varmasti edellinen raskaus taustalla. Eli polvinivelet ja ranteet ovat täysin lopussa nyt... toivon todellakin ettei tarvitse odottaa viikolle 42 tätä synnytystä... ;)

Tsemppiä siis vaan teille muille - olkaa iloisia hedelmällisestä ruumistaanne, hurraa! Uskon vankasti että kilot tästä vielä karisevat normaaliin - ehkä vuonna 2011... en aio kiirehtiä. :hug:

PS: Mieheni mielestä olen ollut ihana "Willendorfin veenus", joten yhteiselossa ja parisuhteessa ei ole ollut mitään ongelmaa painon takia. Siinä mielessä olen tietty onnekas - kritiikkiä ei ole tullut lainkaan täällä kotona. Tosin, hänhän jos joku tietää että painolla on taustansa: pieni tuhiseva tyttäremme, joka pian saa kaverin... :)

Tuosta sokerirasituskokeesta voin oman kokemuksen kertoa että putkeen pikkuisen otti neulalla kyynärtaipeesta. Litku on 3dl kuin sokerivettä mutta helposti sen saa juotua etenkin kun janotti :) Kertoi hoitaja että sen ekan tunnin aikana voi tosiaan tulla hieman huono olo ja minähän sain ihan kunnon paniikkikohtauksen 45minuuutin lueskelun jälkeen. Toisen tunnin aikana helpotti, en halunnut sänkyä mutta sellaisen siis saa jos iskee heikko olo. Mutta kokonaisuudessaan kun oli mielenkiintoista luettavaa niin ihmeen nopeasti se kaksi tuntia meni. Ja hoitaja otti ne veret niin nopeasti etten kerinnyt kuin suun avata :)

Minkälaisia kokemuksia teillä jolla on takanaan jo yksi raskaus "isona".Mua tuo painonnousu jotenki hirvittää,yritän vahtia syömisiäni kokoajan mutta kun pitää vähänväliä syödä ettei tulis paha olo niin se on aika tuskaa..kuinka paljon raskautta vaikeuttaa ylipaino?Ultrat ym?

Kiitos jos joku ehtii vastailla :heart:

LEP
Ilmoitanpas tännekkin, että meille syntyi tyttö 3.12 klo 8.21! :heart: Kokoa oli 3370g ja 49cm. Synnytys oli erittäin nopea ja avautuminen tapahtui alle kahdessa tunnissa alle sentistä kymmeneen senttiin! |O Ja sen kyllä tunsi!! Mitään puudutuksia en ehtinyt saamaan edes. Ponnistusta 11min. Kotona ollaan opettelemassa nyt vauva-arkea ja toivotaan, että kilotkin alkaa karista pois. :D

Täällä yksi uusi tulokas vauvakuumeen puolelta! Saimme joululahjaksi plussan raskaustestiin ja sitä nyt tässä ihmettelemme. :heart:

Mulla on tällä hetkellä painoindeksi noin 36. Kuulostaa varmasti järkyltä, mutta vajaat puolitoista vuotta sitten BMI oli 44 ja risat! :eek: Siitä alkoi elämänmuutos vauvakuumeen takia. Ja nyt sitten heti tärppäsi yk:sta 1!

Mukava oli lueskella juttujanne, toivottavasti tämä ketju herää taas henkiin! ;)

LEP: Onneksi olkoon pikkuisesta :flower: :heart: Tyttönen ei ole turhia antanut odottaa :D
ILOINEN: Terevtuloa ja voinen myös sanoa onnea joululahjasta :heart:
Viikko sitten oli painoa 500g vähemmän, kun nyt ei ole tullut mässäiltyä, muutin pääkaupungista takaisin maalle 500km pohjoiseen ja täällä ei mäkkiä, pitserioita ole ja päivittäin olen kävellyt rauhallista mutta pitkää lenkkiä niin on selkeästi parempi olo. Paitsi nyt aamulla kun mittasin parin päivän kinkun syönnin jälkeen, tullut melkein 1,5kg nesteitä :xmas: Ehkä se taas maanantaina tasaantuu...
Vähän itteekin jännittää miten se sitten kun kesällä piti aloittaa 10kilon painonpudotus mutta tuli tämä suloinen ylläri että kuinka paljon tästä 13-15kilosta jää pudotettavaksi sen 10kilon lisäksi. Ehkä ei nyt sitä ensimmäisenä pidä ruveta ajattelemaan mutta väkisin sitä miettii, haluaisin yrittää 2010-2011 juosta puolimaratonin mikä oli tarkoitus 2009 tehdä mutta pyhitän ensi vuoden pikku kultapojulle :) Ja se juoksu voisi olla hepompaa pienemmällä lastilla... Ehkä jos malttais nyt niin sen näkee sitten 2-6kuukauden päästä millainen työ on edessä. Olisi mukava tosiaan että saisi tämän ketjun henkiin, kun ei omalla palstalla ihan tällaisista tule puhuttua. Ja kun sitten pohtii tätä painoasiaa, niin monet kaverit ja työporukat ollut että ei sinun nyt sitä tarvitse ajatella, voit syödä ihan mitä vaan ja kahden edestä vielä. Mutta kun se ei noin mene ja sillä on vaikutusta paitsi itseesi myös syntymättömään lapseen :)

Onnea absalle masuasukista ja kiva, kun kirjoittelit! =)

Mä varmaan tulen ymmärtämään hyvin tuon raskausajan painodilemman, jos niin pitkälle saan jatkaa. Nyt tuntuu, että kun vihdoin ja viimein sain itsestäni niin paljon irti ja pudotusta on nyt -22 kg, niin en todellakaan haluaisi sitä määrää mistään hinnasta itselleni takaisin. Olo on ollut niin paljon parempi tällaisena kuin sellaisena. Vähän siis jänskättää, että jos tästä raskaudesta tulee jotain, niin miten painon kanssa käy... Ainakin mulla on nyt ruokavalio ihan mukavalla mallilla ja ne pahimmat roskat (pizzat, kebabit, hampurilaiset, ransikset... :p) oon jättänyt nyt jo aikaa sitten pois eikä niihin ole paluuta!

ILOINEN: Mulla oli vielä roskaruokakausi meneillään niin en kerinny niistä oppia pois mutta jos jotain himoja oli niin 3-4kuulla söin hirveästi kaurapuuroa, jopa viiden aikaan aamulla piti nousta keittelemään puuroa. Ja ainakin viime viikkoon asti oli pakko juoda maitoa yli litra päivässä. Rasvatonta sellaista, aiemmin juonu kevyttä maitoa :) Nyt sitäkin rajoittanut siihen 'normi' määrään eli lasi-pari ruuan aikana eikä litraa suurinpiirtein kerralla.. Mutta ihmeen terveellisesti tuli silleen syötyä jos ei nyt kahta edellistä kuukautta lasketa. Kait se vaikuttaa kun tietää et masussa tarvitaan hyvää ravintoa niin se itsekuri tulee jostain, etenkin kun nyt viimeksi neuvottiin syömään jouluherkkuja kohtuudella niin se onnistui kun sanottiin että vaikuttaa vauvan kokoon ylenmäärinen herkuttelu.. :xmas: Saas nähdä mitä ensi viikolla vaaka näyttää, kun rupeen käymään loppuajan uudessa neuvolassa(vaihdoin Hki:stä Pohjois-Savoon).
Nyt myös huolestuttaa et toivottavasti ei ole vaavi kerinnyt kasvaa liikaa tässä sokeri/rasvahuuruissa mitä viimeisen kuukauden aikana ollut :whistle:

Uudessa neuvolassa tuli sellainen yllätys että sokerirasituskokeen arvot onkin täällä maalla sellaisia et sain verensokerimittarin kouraan ja nyt reilun viikon saan mittailla, sitten menen diabetespolille näyttää tuloksia. Tosi hankalaa ollut pitää arvot kunnossa vaikka ruokavalio muuttui kertaheitolla, joka päivä heittää joku arvo, liikunta auttanu sen hetken mutta ei vielä ole tasannut sokereita vaikka paljon olen liikkunut. Poitsu on siis isompi viikkoihin nähden kuten arvelinkin. :ashamed: Jotain hyvää että nyt ei viikkoon ole paino noussut, neuvolassa oli maanantaina kylläkin tullut taas 2kg lisää, eli nyt +15kg :ashamed: Näillä näkymin tulee db-diagnoosi... Poitsu olikin oikein ihana pullaposki :heart:

jeps, täällä myös BMI yli 30.
viimekesänä ekalla neuvolakäynnillä kesälomantekijäneuvolatäti haukku aika suoraan, että kuinka voi päästää itsensä tuohon kuntoon. ei tavattu toista kertaa kun meni kesken 10+2

nyt olisi ensiviikolla aika taas neuvolaan uudelleenraskautumisen myötä. saas nädhä, mtiä nyt sanovat ja neuvovat.

sissi 8+2

Meillä ei neuvolantäti "paasannut"kiloista,onneksi vaikka jännitin ja pelkäsin sitä.Kehotti vaan syömään järkevästi ja terveellisesti ja mun paino onkin nyt laskenut,tosin varmasti vielä nouseekin mutta olen päättänyt yrittää välttää kaikkea turhaa syömistä,mikä on kyl tosi vaikeaa mutta yritän. :| Jos sitte sais ehkä imetyksen aikana kiloja hieman pois..*toiveajattelua* =)

Kiva jos tähän ketjuun tulisi vähän eloa,vertaistuki ja ajatustenvaihto olisi enemmän kun tervetullutta minulle :)

tiina 16+5

Hei vaan kaikille! Lukeudun itse isoksi odottajaksi BMI 36... Olen aina ollut ylipainoinen eikä se ole minua haitannut, ennen kuin tulin raskaaksi.

Neuvolassa ensimmäisellä käynnillä tehtiin selväksi, että joo, sinulle tulee RD se on varma ja miten oletkin tullut raskaaksi noin lihavana, kamala sentään. Ilo kymmenen vuoden lapsettomuudesta haihtui kuin taivaan tuuliin ja itkua vääntäen lähdin töihin :(

No, sokerirasitukseen mentiin ja yllätys paastoarvo oli 0,1 liian korkea ( minulla on ollut sama paastoarvo ainakin viimeiset 5 vuotta kun tätä on mitattu ). Siitäkös neuvolassa riemastuttiin, alkoi hirveä paasaus syömisestä, ruokaohjeita sain repullisen mukaan sekä tietenkin mittarin kotiin ja mittausohjeet. Mittasin tunnollisesti sokeriani, korkein arvo mitä sain ruuan jälkeen oli 6,1 kun raja on 7,8. Vein seuraavalla käynnillä vihkosen neuvolaan jossa se katsottiin läpi. Sanottiin, että joo, olet mitannut väärin tai sitten tuo mittari on viallinen. Ohjeeksi sain, että mittari täytyy viedä kalibroitavaksi ja sinun täytyy mitata vielä kahden viikon ajan sokereitasi, kunhan mittari on tarkastettu ( mittari tarkastettiin ennen kuin se annettiin minulle )........

Tää on ollut henkisesti ihan käsittämättömän rankkaa, minua pidetään valehtelijana ja huonona odottajana ihan pelkän ylipainon takia :'( En varmasti valehtelisi vauvani hyvinvoinnin kustannuksella!!!!! Onhan tämä raskaus niin uskomaton ihme etten voi sitä vieläkään oikein käsittää.

Rakenneultran perusteella mennään näihin viikkoihin nähden keskikäyrällä ehkä vähän alampanakin, SF-mitta on alakäyrällä ja vielä vaan minulle sanotaan, etä tarkkaile syömisiäsi kun tuota painoa on tullut yli neljä kiloa lisää. Vauva voi kuitenkin hvyin ja potkii kovasti, mikä minulle merkitsee kaikkein eniten :heart:

mönkiäinen+maha 22+1

mönkiäinen: kylläpä sieppasi lukea tuosta sun neuvolakokemuksesta! Tärkein pitäisi mun näkemyksen mukaan oll kuitenkin se odotettava vaavi ja keskittyä siihen että kuinka näillä vallitsevilla edellytyksillä edetään. eikä se tulevan mamman ivaaminen ja mielen pahottaminen. Kai ne oikeesti kuvittelee, että me "isot" ei muka tajuttas riskejä...

Mua jännittää ja pelottaa koko aika enempi tuo ensi tiistainen eka neuvola. muistan viime kesältä tuon saman pettymyksen ja pahan mielen kun iloissaan meni ottaan skeidaa niskaan ja poistui todella sekavin fiiliksin sieltä.

sissi ja papana 8+5

Voi mönkiäinen kun otti täältä sydämestä ja kovaa tuo sinun tilanne ja vielä kun kauan odottanut pikku pakettia niin sitten luullaan et voidaan kimppuusi hyökätä koska olet ylipainoinen. :hug: sinulle ja myös sissille. Onnea teille pikku masuasukeista.

Itse nyt odottelen lähetettä sairaalaan, ei sokerit ole kuosissa pysyneet, nyt aamuarvotkin kahtena aamuna olleet koholla vaikka en yöllä syö mitään ja iltapalankin otan aina tiettyyn aikaan. Paino ei ole noussut enää joten kyllä jotain olen oikein tehnyt, vaikka en ole ihan täysin herkuista luopunut, enkä luovu. Ekan viikon olin herkkuja syömättä niin minulla alkoi tulla hirveä tupakin tuska sunnuntaina koska oli riitaa siskon kanssa ja tuli niin paha mieli. Suklaa on mulla se lohtupala, etenkin kun lopetin tupakoinnin 3.kuulla. Mielummin se patukka tai jäätelötuutti päivässä/joka toinen päivä kun alkais taas polttaa kun ei siihen ole varaa enkä lapselle halua sitä esimerkkiä antaa.
Mutta vauva voi hyvin, eilen tunnustelin selällä ollessani pojun vartaloa niin jos oikein tunsin niin se on jo kasvanut tosi isoksi, peppu oli tuossa pystyssä niin kokeilin selkää ja saatoin tuntea kai hartiat tai käsivarret mut jotain semmoista se oli. Ja tuntui jo että valmiin kokoinen se on :eek:
Kunhan pääsen sinne sairaalaan niin sitten ehkä selviäis tarkemmin nuo kokojutut ja tehdäänkö mitään käynnistyksiä ensi kuussa vai antaako mennä loppuun asti..

Kiitoksia myötätunnosta =) Älä Sissihullu turhaan jännitä neuvolaa, kyllä minäkin olen oppinut pitämään puoleni :kieh:

Onks sulla absa LA kuinka lähellä?

Ja hyvä, että sulla äiti-vm73 oli positiivinen neuvolakokemus.

Kävin taasen neuvolassa ihan lääkärillä tällä kertaa ja sain lähetteen äitipolille + sisätautilääkärille kilppariarvojeni takia. Ylipainosta lääkäri ei moittinut puolella sanallakaan,kehui vain koska painoa ei ole tullut kuin reilu neljä kiloa tähän mennessä??? Hiukan erilainen suhtautuminen kuin mihin olin tottunut, hyvä niin, olen ollut noiden kilppariarvojen takia huolesta sekaisin :(

Mites muut ovat suhtautuneet teihin GG-odottajina?

Itseäni on hiukan ärsyttänyt, kun ei meinannut vauvamaha tulla näkyviin tuon oman massan takaa...

mönkiäinen&maha

MÖNKIÄINEN: LA 23.2 että ei tässä kauaa enää, viikkoja tänään 34+4 :heart: Että hippasen olen edellä, kiloja tullut 15 tähän mennessä ja BMI oli alussa 32.

Helsingissä oma nlahoitaja ei ainakaan missään vaiheessa töykeästi suhtautunut, olisiko johtunut siitä että oli itsekin 'kookas' nainen, miten sen nätisti sanoisi. Enemmän tuossa viimeisen kolmanneksen alussa alkoi sitten sanomaan mutta silleen mukavasti että varmaan tiedät kun painoindeksisi on ollut tuo 32 niin sinulla on hieman tuo paino noussut yli mutta muista että osa on turvotusta jne... Silleen kuitenkin selkeästi sanoi mutta ei loukannut, itse otin painoni puheeksi melkein aina, etenkin kun +10kg meni nopeasti rikki :p
Nyt asun tosiaan 500km pohjoisempana ja nlahoitaja on entinen työtoveri niin reippaammin on puhuttu tästä ja katsottu nyt tarkkaan yhdessä tuota paino/sokeriasiaa. Nyt muistan että Helsingissähän lääkäri kyllä oli aika suorasukainen, totesi suoraan että liian lihava olet (paino oli noussut 12kg) nyt et anna missään nimessä nousta ja syöt esim porkkanaa ja hapankorppuja herkkuina kuten hänkin. En saanut silloin kyllä sanotuksi yhtään mitään...

Mutta tuommoisia mieleen tuli, saa nähdä miten ne siellä KYS:illä sitten äippäpolilla reagoi, ei ole vielä noin rajusti että joo olet ihan varma rd-juttu.
Olisiko sekin et kukaan ei usko että voisin olla GG, koska vartalo on vahva päärynämallinen ja nytkin näyttää et kaikki 15kiloa on raskausmahassa ja reisillä? Tiedä..

hiphei
neuvola takana ja ei laisinkaan teilannut mua... bmi35 sitten virallisesti. huh. sanoi vaan, että alussa ei saisi paino paljoakaan nousta ja syömisiä pitää tarkkailla. katsotaan mitä tuleman pitää :)

sissi ja papana 9+4

Moikka! :) Yritin tuossa lueskella kysymykseeni täältä vastausta että jos olisi puhetta ollut aiheesta, mutta en ainakaan huomannut.. Eli sitä kyselisin, että missä vaiheessa teillä on alkanut näkyä tuo raskausmasu? :) Entä vaikuttaako oma koko siihen koska alkaa tuntea vauvan liikkeet..? Itsellä BMI myöskin yli 30, tuolla lapsettomuus puolella vielä kirjoittelen ja toivotaan että tänne voisi siirtyä tuossa maaliskuussa :heart: =)

JASTU: Nyt täytyy ihan muistella... Itsellä alkoi näkymään vissiin aikaisin ajatellen et esikoista odotan, liikkeetkin alkoi tuntumaan tosi aikaisin. Siinä rv 12-14rupesi masu olee et piti laittaa kuminauha housujen nappiin, voisin sanoa et maha alettiin huomata rv16-18alkaen :)

Maanantaina sairaalaan vauvan kokoa arvioimaan ja varmaan jään yöksi sinne koska sokerit ei pysy normilukemissa, alle 5,5 en ole enää yli viikkoon päässyt... Vaikka syönti on aivan normaalia nyt ja liikunkin paljon enemmän kuin kuukausi-pari sitten, liikaakin ehkä kun niin mojovat liitoskivut ettei pysty sängyssä kääntymäänkään.. :xmas:

absa ja atso 35+3

Mulla oli ekassa neuvolassa BMI muistaakseni 32. Minä kans hullun lailla pelkäsin, että tuleeko sanomista kun olin kuullut joillekkin sanottavan aika kovasanaisestikin ylimääräkiloista. Neuvolatäti oli todella mukava, eikä sanonut mitään koko painosta! Ensi viikolla olis sitten eka lääkäri...iiks! Tämä kun on niin pieni kylä, että kaikki tuntee kaikki niin olen kuullut ko lääkäristä sekä puolesta että vastaan kommentteja. Pienellä paniikilla odotan, että millainen hän on mua kohtaan! Jos on kovin tyly niin koitan saada suuni auki ja ystävällisesti muistuttaa asiakaspalvelun tärkeydestä. Ihme jos ensisynnyttäjillä on huonoja kokemuksia jos hoitohenkilökunta on tylyä?! Oon muutenkin koittanu tavallaan "unohtaa" kuulemiani juttuja etten alkaisi hysteeriseksi...:D

Täällähän tämä ketju! Löysin kuitenkin itseni tänne minäkin... BMI on luoja tietää miten paljon, sanotaanko näin että alle 40 kuitenkin :whistle: Ekaa odottaessa lähtöpaino oli suunnilleen sama kun nyt tän pikkukakkosen kans, viikkoja huikeat 4+1 :) Välillä laihduinkin melkein parikymmentä kiloa, mutta ovat hiipineet salakavalasti takaisin (joo joo, sohvalla istumiseksihan ne illat sitten meni kun aloitin taas ekan jälkeen työt)... Ei ollu ekassa raskaudessa ongelmia sokerin kanssa, verenpaine oli hiukan koholla, mutta ei sekään huolestuttavassa määrin. Ahdistaa jo valmiiksi mennä neuvolaan kuuntelemaan sitä painonatinaa, kun tietää että se+ravitsemusterapeuttikäynnit on kuitenkin luvassa. Noh, jospa tää tästä =)

Kiva juttu, löytyi tällainen ketju :)

Itse odotan neljättä. Ekan kanssa ylipainoa oli aavistus. Tokan kanssa BMI n.40 kolmannen kanssa 43, ja nyt ehdin laihduttaa ennen raskautta n.17kg, joten BMI alussa n.37.

Mulla ei koskaan ole ollut ongelmana raskauden aikainen painonnousu, lähinnä paino on pysynyt samassa raskauden aikana, joten synnytyksen jälkeen paino ollut n.13kg lähtöpainoa alempi. Paino kertyy nimittäin mulle imetysaikana, jolloin syön ku hullu...

Sokerirasituksessa tokan ja kolmannen kanssa paastoarvo oli 0,1 yli sallitun. Mutta kontrolleissa ihan normaali. Nyt olin ekassa sokerirasituksessa jo rv 14. jolloin kaikki arvot ok. nyt ensi viikolla sitten uusi rasitus.

Mulla raskaudet sujuneet hyvin. RR ollut koholla neuvolassa, mutta kotimittauksissa ok. Useaan kertaan olen juossut äippäpolilla, mutta loppujen lopuksi toka ja kolmas syntyneet rv 41+2 ja 41+1... synnytykset nopeita, ponnistusvaiheet 2 ja 6min. Vauvat tosin isoja 4,5kg ja 56cm ja 5kg ja 56cm.
Mutta mitään ei ole tullut mulle tai vauvoille synnytyksessä.

Nyt sitten ylipainon takia saan juosta äippäpolilla n.4vko välein...

Painoa tullut tässä raskaudessa n.1kg nyt menossa rv 24+5
Joten hyvin on hallinnassa tuo painon nousu.

Kiva olis jos löytyis muita ylipainoisia jakaamaan raskausajan iloja ja suruja :attn:

Yhteistyössä