" Great Girls "-odottajia?

Pauzi
No niin, minähän voisin tähän pinoon pohjat vetästä, eli olen ylipainoinen ollut koko ikäni, esikoista odottaessa 5 vuotta sitten bmi oli jo yli 30, ja siitä sitten olen viidessä vuodessa kerännyt kahden raskauden myötä kiloja niin paljon että bmi tällä hetkellä 50 :ashamed:
Jojona laihdutin ja sain taas takaisin jne. Ja tämä raskaus mikä nyt meneillään niin on täysi ylläri.

Tällä hetkellä rv 26+2, ja lähtöpainoon on -4kg, eli pudonnut on. Tavoite olis että parikiloa enemmän kuin lähtöpaino, olis sit kun on la. Sokerirasituksessa kävin rv 14 ja kaikki ok. Sanoin että voin kotona tsekata arvot kerta viikkoon, mut toiseen rasitukseen en mene jos kotona arvot ok. Ja niin ovat olleet. Sanoin myös tätille heti alkuun, että TIEDÄN että kiloja on liikaa, ja elämäntapamuutoksen olen tehnyt. Siitä on siis mulle turha alkaa paasaamaan. Nyt kun olen jo raskaana niin sille ei enää mitään mahda. Tilanne olis ehkä ollu eri jos tätä oltaisiin sunniteltu. Ja mitään narinoita ei ole tullut, kovasti on kehunut kun kiloja ei ole tullut lisää. Tosin sanoi että tässä vaiheessa normaalisti painonnousua pitäisi olla, ja jos sf-mitta ei olis noin iso (27cm) niin tutkimuksiin jouduttais että kasvaako vauva ollenkaan.

Aivan kamalaa kohtelua saa moni ylipainoinen odottaja, mutta sanoisin että olkaa vahvoja ja sanokaa suoraan että saarnaaminen ei auta nyt kun tilanne on jo päällä. Kannustus tehoaa paljon paremmin. Itseäni ärsyttää niin paljon kun en ymmärtänyt tätä syömis/ruokavalio-juttua kahden ensimmäisen odotuksen aikana. Kuvittelin vain että nyt kun olen raskaana niin voin syödä mitä ja miten vaan. Olis kai pitäny tajuta että kun en entisistäkään kiloista koskaan yrityksistä huolimatta päässyt, niin ei se vauvan jälkeen sen helpompaakaan olis. Esikoisesta tuli +25kg ja toisessa raskaudessa painoa tuli 12kg. Jospa tämä menisi mahd. pienellä painonnousulla kun sitä kerran on jo niin kamalasti jo nyt. Hirveä urakka on edessä tämän vauvan syntymän jälkeen, mutta näin se vain on että itseä on niskasta otettava kiinni ja tehtävä se muutos. Siihen tähdätään.

Onnellista ja ihanaa odotusta kaikille, älkää antako ylipainon viedä iloa odotukselta. Teillä on kaikki oikeus nauttia raskaana olosta ja vauvan odotuksesta samalla lailla kuin muillakin.

:heart:

Pauzi ja Lilli rv 26+2

Täällä on esikoistaan odottava, ja bmi on yli 30 :ashamed: . Olen joskus onnistunut laihduttamaan itseni normaalipainon rajoille, mutta kummasti palasin vanhaan ja kilot palasi. Ehdin aloitella elämäntapamuutoksia ja painon nousu pysähtyi täysin ja sitten ilokseni huomasin olevani raskaana, eikä kauaa edes yritetty.

Neuvolassa en ole vielä käynyt. Ja kieltämättä jänskättää sinne meno. Saa nähdä, mitä Mikkelissä tuumaavat. Paino on aina ollut herkkä asia itselle, johtuen koulukiusaamisesta ja siitä että yleensä aina siihen on puututtu.

Tavoitteenani pidän, ettei kiloja tulisi lisää tai tulisi hyvin vähän. Raskausajasta aion nauttia, enkä turhaa stressiä aio ottaa. Miehen raahaan neuvolaan mukaan, jos en pysty itse puolia pitämään, niin saa mies pitää :D.

Katsellaan, kuinka käy. Neuvola olisi 29.4, joten hetken saa vielä jännitellä ja odotella.

Kakkosta tässä odottelee kohta 35v jo yhden lapsen äiti. BMI on reilusti yli 40 (en ihan tarkkaan edes muista paljonko). Nyt kakkosen odotus puoli välissä eikä painoa ole tullut yhtään, päinvastoin: painoni laski melkein 10kg tuossa raskauden alussa vaikken edes voinut pahoin/oksennellut. Esikoisen 9v takaisesta odotuksesta jäi 20kg ja kun ennekin oli painoa reilusti niin hyvä vaan että kiinnittää painoasiaan huomiota.

kattiina: Et ole ainoa jota on kiusattu ylipainon tähden. Minuakin on kiusattu, ei edes oma äitini hyväksy mua tällaisena kuin olen. Nyt kuitenkin tämän raskauden jälkeen on tarkoitus ottaa haaste vastaan ja tehdä kunnon elämänmuutos yhdessä avomieheni kanssa jolla itsellä sydänsairautta johon laihduttaminen ja elämänmuutos auttaisi.

Olkkis ja ötzki 19+6

täällä olis yksi iso mammukka joka odottaa neljättään. =) viikkoja 6+4 :heart:
ja tavoite ois ettei paino nousis edellisessä raskaudessa mulla oli mukana insuliinit ja kai ne tuullee nytkin mukaan. iahn hirvitti neuvolaan soittaa painon takia bm on 39 :(

Mullakin oli BMI jonkun verran yli 30 lähteissä. Nyt rv 29 on jo kaksi sokerirasitusta takana (hyvin tuloksin, ei tule sokruvauvaa) ja painoa on tullut n. 6 kg. En ole saanut neuvolasta oikeastaan kommentteja kun yhden kerran kun oli tullut 900 gr/viikko painoa yhdessä välissä että pitäs vähän rajottaa...no, seuraavalla kerralla oli 50 gr/viikko joten sit sainkin taas kehuja:)

Itte olen kans jojoillut ja parikin kertaa laihduttanut normaalipainoon (tai siihen en ihan päässyt kun paino vaan lopetti laskemisen). Sittemmin luovutin ja totesin että parempi vaan harrastaa vaikka urheilua kun itkeä sen jatkuvan laihtumisen perään ja oonkin jo viitisen vuotta käynyt juoksemassa, salilla, jumpissa yms. Uskon että ainakin lihakset (kaiken läskin alla) on teräskunnossa ja jaksan puskea pienokaisen sitten ulos:)

Tsemppiä ja voimia kaikille ylipainoisille, siellä neuvolassa ne tosiaan saattaa kyllä olla vähän töksähteleviäkin mikä on tyhmää koska jokainen meistä tietää olevansa ylipainoinen ilman jatkuvaa huomauttelemistakin. Ja oikeen ihanaa aurinkoista kevättä!

Yhteistyössä