Gluteiiniton + laktoositon vierasperhe.

Gluteenittomia tuotteita (erilaisia jauhoja mm.) ja laktoosittomia tuotteita löytyy kyl nykyään niin paljon, ettei sun tarvi välttämättä mitään erityistä tehdä, kunhan korvaat tarvittavat ainesosat noilla.

Alkuperäinen kirjoittaja Hilpuri Tilli:
Antakaas nyt vinkkejä mitä tarjoaisit perheelle, jonka isä on tyystin laktoositon ja äiti haluaa olla gluteiiniton. Kyseessä sukulaisperhe, joka on tulossa käymään taas viikonlopuksi.

Haluaa olla gluteiiniton.. huh, huh.. Sori, en osaa vastata kysymykseeesi.

Jos meinasit jotain leipoa, niin ostat vaan jauhohyllystä gluteiinitonta jauhoseosta ja kaikkea saa laktoosittomana. Kaupasta saa myös valmiina gluteiinittomia keksejä jne. Ruoan laitossa valitse sellainen ruoka, johon ei ole "pakko" laittaa gluteiinia. Tee vaikka liharuokaa tai broileria yms. ja lisukkeeksi perunaa tai riisiä. Jos on pakko jotain makaronia saada, niin niitä on nykyisin gluteiinittomana myös...

Alkuperäinen kirjoittaja häh?:
Alkuperäinen kirjoittaja Hilpuri Tilli:
Antakaas nyt vinkkejä mitä tarjoaisit perheelle, jonka isä on tyystin laktoositon ja äiti haluaa olla gluteiiniton. Kyseessä sukulaisperhe, joka on tulossa käymään taas viikonlopuksi.

Haluaa olla gluteiiniton.. huh, huh.. Sori, en osaa vastata kysymykseeesi.

Aika harva varmaan on ihan täysin vapaasta tahdostaan gluteiiniton :whistle:

Kääretorttu on helppo ja kätevä. Sen voi tehdä pelkästään perunajauhoista.

Ei tarvitse hommata mitään erikoisjauhoja joita ei kuitenkaan osaa käyttää.

Ja ihan kaikkea mahdollista maitotuotetta saa nykyään laktoosittomana.

Ruuaksi sitten vaikka jotain keittoa ja lihaa ja riisiä. Niin helppoa se on kun vaan muistaa olla suurustamatta vehnäjauhoilla.

Leiväksi pakastealtaasta sämpylöitä yms.

Helpoin gluteeniton laktoositon makea tarjottava on varmasti kääretorttu, sen voi tehdä pelkästään perunajauhoista, niin ei tartte edes ostaa mitään erikoisjauhoja... Mut mä teen kyllä aina esim täytekakut gluteenittomista jauhoista, kun niistä tulee parempaa, kuin vehnäjauho+perunajauho...

Jos ruokaa pitäisi olla, niin tarjoaisin karjalanpaistia ja keittyjä perunoita ja jotain vihreää salaattia.

Tarjoaisin kääretorttua, missä on kaakaota ja perunajauhoja.

Alkuperäinen kirjoittaja rev:
Mun äidin selittämättömät ja pitkään jatkuneet vatsavaivat loppuivat kun hän siirtyi gluteenittomaan ruokavalioon.

Eli on vapaaehtoisesti gluteeniton =)

No joo...Olen minäkin "vapaaehtoisesti" laktoositon, koska muuten menee vatsa aivan kuralle. Yleensä noihin ruokavalio rajoituksiin on joku perusteltu terveydellinen syy, kuten äidilläsi.

Jos saa jonkinmoisia ikäviä oireita gluteenillisesta ruokavaliosta niin silloin kai on sallittavaa jos haluaa olla gluteenittomalla ruokavaliolla.

Maizena paketin takana on erittäin hyvä ohje suklaakakkuun. Voin tilalla sunnuntain maidoton/laktoositon leivontamargariini ja esim brunbergillä on tummaasuklaata missä ei ole maitoa.
Meillä oli meinaan keskiviikkona perhe missä noudatetaan glutenitonta ja maidotonta ruokavaliota (ja syystä )
Maitokermat pystyy korvaamaan kaura- ja/tai soija kermalla. Tosin vissiin se laktoositon kävi, mutta ehkä pelaisin varmuuden vuoksi ja teksiin maidottomana kun se ei kuitenkaan yhtään sen hankalampaa olisi.

Joo, ei turvota eikä pieretä =) Että ehkä enemmänkin mukavuussyy =)

Alkuperäinen kirjoittaja NallePuh82:
Alkuperäinen kirjoittaja rev:
Mun äidin selittämättömät ja pitkään jatkuneet vatsavaivat loppuivat kun hän siirtyi gluteenittomaan ruokavalioon.

Eli on vapaaehtoisesti gluteeniton =)

No joo...Olen minäkin "vapaaehtoisesti" laktoositon, koska muuten menee vatsa aivan kuralle. Yleensä noihin ruokavalio rajoituksiin on joku perusteltu terveydellinen syy, kuten äidilläsi.

Yhteistyössä