Gerbiileille virikkeitä?

• Viestiketjun aloittaja "kipa"
  • Ensimmäinen viesti
"kipa"
Mitä virikkeitä olet keksinyt gerbiileille? Voiko niille antaa puun oksia jyrsittäväksi? Jostain luin, että ne pitäisi käyttää ensin uunissa 200 asteessa, pitääkö paikkaansa?

wc-paperirullia, munakennoja, kuivattua leipää, näkkäriä, ja ihan vessapaperia pesäntekoon olen antanut- Mutta mitä muuta niille voisi antaa? Kesällä tietysti sitten ruohoa ja apilaa voi tuoda.

"a p"
[QUOTE="vieras";25925016]Hiekkakylpyastia ehdottomasti. Eläinkaupoista saa tarkoitukseen sopivaa hienoa hiekkaa .:)[/QUOTE]

no juu, on meillä myöskin hiekkakylpy noin kerran viikossa.

Juoksupyörä
Kun itselläni oli muinoin gerbiilejä eli aavikkorottia, ne kilpailivat kuka saa juoksupyörässä juosta kauemmin :) Itselläni oli korkea häkki jonne tein ns toisen kerroksen. Alhaalla oli hiekat, ruuat ja juoksupyörä ja ylhäällä kiipeilivät. Muista ostaa myös kivi sinne, että saavat hampaitaan siinä hoitaa.

"a p"
toinen kerros kuulosti hyvältä idealta, täytyy miettiä kuinka sen voisin toteuttaa.
juoksupyörää en sen sijaan uskalla laittaa.kivi ei ollut käynyt mielessä, kun lumet sulaa, niin etsin sellaisen.

Meillä on ihan perus savikukkaruukkuja, joita voivat raapia, ettei kynnet kasva liikaa.
Purujen vaihdon yhteydessä olen välillä laittanut ihan perus pahvisia kertismukeja sinne purujen alle.
Samoin välillä en laita ruokia kippoihin vaan sirottelen ympäri tankkia, saavat tohottaa ja etsiä sitä ruokaa sieltä purujen seasta, myös niiden mukien sisään olen laitellut ruokaa tai auringonkukan siemeniä.

Paljon talous- ja vessapaperirullia.

Aina välillä ostan tai sitten tehdään miehen töissä jotakin häkkyröitä jne, ne tosin tuhotaan suhteellisen pienessä ajassa.

Myös näkkäriä annetaan välillä nakerrettavaksi.

Niin ja meillä on paljon heinää, sitä tykkäävät syödä, kuskata ja rakentaa siitä itselleen pesäkoloa.

Khimaira
paras virike on ollut puruja terran puoleen väliin ja sinne alle wc- paperirullista tehty sokkelo. Lisäksi kasa heinää sekä paljon wc- paperia josta saa tehtyä pesän =) Ja ruoka kannattaa tosiaan ripotella pitkin terraa.

Khimaira
Alkuperäinen kirjoittaja nöppäri;25925863:
Kun laitatte veskipaprua, niin laitatteko sen yhteen kasaan, vai annatteko gerpsujen tehdä työn ja levittelette sitä sinne tänne?
Ja mikä on paljon?
Mä laitan sellaisen 5-8 palan vyyhden jonka saavat itse repiä ja paloitella.

Meillä on aina tosiaan niin, että gerbiilit pikkuhiljaa täyttää terraarionsa pureksimillaan talouspaperirullilla, muropaketeilla jne purua melkein täyteen ja sitten rakentelevat onnessaan sinne onkaloita jne. :)

Lisäksi meillä on ollut noita oksia, joita en ole kyllä uuniin laittanut, kesällä myös voikukanlehtiä jne vihreää, talvella sitten kaupasta ostettavaa heinää.

Nyt ostin itse sellaisen gerbiileille tarkoitetun terraario/häkkiyhdistelmän, jossa on kaksi kerrosta, näyttää kivalta :)

Meillä on myös sellainen iso kivi, joskus myös ruukku, joiden päälle saa kiivetä jne. Tosin ei gerbiilit meillä ainakaan mitenkään kiviin hampaitaan hoida, vaan lähinnä ne on kiipeily- ja raapimisjuttuja, hampaat hoitunee pureskeluhommissa sitten. Kangaskaupoista olen myös hakenut niitä paksuja pahvisia putkia, niissä tykkäävät juosta ja nukkuakin joskus, ne on niin paksuja ettei niitä saa kovin nopeasti nakerrettua, muutenhan kaikki pahvi ja kartonki tuhoutuu ihan hetkessä.

Alkuperäinen kirjoittaja nöppäri;25925863:
Kun laitatte veskipaprua, niin laitatteko sen yhteen kasaan, vai annatteko gerpsujen tehdä työn ja levittelette sitä sinne tänne?
Ja mikä on paljon?
Mä laitan yleensä niin, että annan wc-paperirullan, johon on muutamia palasia jäänyt paperia, sen sitten repivät ja paloittelevat ja kuljettavat minne haluavat.

No mitenkäs muiden nakertajat, nukkuuko purjen päällä, vai kaivautuvatko nonnekkin niiden alle?

Meillä eivät mene purujen alle, vaan ovat aina pinnalla, joskus saattavat johon pitkulaisemman ruukun sisään asettue, mutta sinne eivät raahaa mitään pesätarpeita.

Samoin joskus tuommoisen tason alle rakentavat, mutta pää asiassa ovat näkyvillä koko ajan.

Meillä muuten tykkäsivät semmoisesta häkkyrästä, missä oli riippukeinu, siinä makoilivat tosi paljon.

Alkuperäinen kirjoittaja nöppäri;25925912:
No mitenkäs muiden nakertajat, nukkuuko purjen päällä, vai kaivautuvatko nonnekkin niiden alle?

Meillä eivät mene purujen alle, vaan ovat aina pinnalla, joskus saattavat johon pitkulaisemman ruukun sisään asettue, mutta sinne eivät raahaa mitään pesätarpeita.

Samoin joskus tuommoisen tason alle rakentavat, mutta pää asiassa ovat näkyvillä koko ajan.

Meillä muuten tykkäsivät semmoisesta häkkyrästä, missä oli riippukeinu, siinä makoilivat tosi paljon.
Meillä nukkuu purujen päällä siten että tekevät siihen pienen montun ja menevät siihen päällekkäin makaamaan. :D Jos on pehmeää purua, niin saattavat hiukan hautautuakin sinne vahingossa. Mutta yleensä se paikka on kuitenkin aina suunnilleen samassa kohdassa häkkiä.

Meillä ei tollaset häkkyrät tunnu toimivan kun ne aina syö ne alta aikayksikön :D Kerran ostin kivan riippusillan joka kesti.. öö.. viisi minuuttia :D

Meillä nukkuu purujen päällä siten että tekevät siihen pienen montun ja menevät siihen päällekkäin makaamaan. :D Jos on pehmeää purua, niin saattavat hiukan hautautuakin sinne vahingossa. Mutta yleensä se paikka on kuitenkin aina suunnilleen samassa kohdassa häkkiä.

Meillä ei tollaset häkkyrät tunnu toimivan kun ne aina syö ne alta aikayksikön :D Kerran ostin kivan riippusillan joka kesti.. öö.. viisi minuuttia :D
Joo tätä meilläkin tekevät.
Nyt olenkin ajatellut, että kerään niitä pikkuoksia ja teen itse semmoisen väänneltävän sillan, ei niin paljoa nypi kun sen jyrsivät.

Hiekka meillä pysyy ainoastaan niissä Ikean litteissä "pyöreissä" lasikipoissa, muualta oikeen potkii ne ulos, tuolta ei saa.

Meillä on 200L akvaariossa vain 2 herraa, joten tilaa on temmeltää. tosin saisi olla hieman syvempi ja vastaavasti lyhyempi tuo altaan malli. Siinä on se hyvä puoli, ettei purukaan rupea vaatimaan vaihtoa parin viikon välein.

Kantena meillä on kenkäritilästä tehty hommeli, johon mies sitten teki luukun, ja se jumittu just napaksti metallihylllyn reunoihin.

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja nöppäri;25925974:
Joo tätä meilläkin tekevät.
Nyt olenkin ajatellut, että kerään niitä pikkuoksia ja teen itse semmoisen väänneltävän sillan, ei niin paljoa nypi kun sen jyrsivät.

Hiekka meillä pysyy ainoastaan niissä Ikean litteissä "pyöreissä" lasikipoissa, muualta oikeen potkii ne ulos, tuolta ei saa.

Meillä on 200L akvaariossa vain 2 herraa, joten tilaa on temmeltää. tosin saisi olla hieman syvempi ja vastaavasti lyhyempi tuo altaan malli. Siinä on se hyvä puoli, ettei purukaan rupea vaatimaan vaihtoa parin viikon välein.

Kantena meillä on kenkäritilästä tehty hommeli, johon mies sitten teki luukun, ja se jumittu just napaksti metallihylllyn reunoihin.
Ahaa, mun täytyykin koittaa löytää sellaisia lasikippoja, meiltä tuppaa kans hiekat häviämään aika sukkelaan. Lisäksi ne käyttää hiekka-astiaa vessana jos sen vaan hetkeksikin jättää sinne :( Nyt meillä on tosiaan uusi häkki, jossa on syvä muovi"terraario" ensin alla, sitten vielä häkkiosa ja toinen kerros päällä, ja sellainen luiska sinne... siihen olis kyllä hyvä ripustaa jotain kivaa :)

Vanhassa terrassa mä vaihdoin purut.. öö.. aika harvoin, max kerran kuukaudessa varmaan :p käytännössä sitten kun terra alkoi olla ihan täynnä sitä purua, niin rupesin tyhjentämään :p

Kaksi herraa meilläkin ja lisää tekis mieli kun toi toinen terraario jäi nyt tyhjäksi :D Minkä ikäisiä teidän gerbiilit on?

Viimeksi muokattu:
Meilää herrat täyttää elokuussa 2v.
Tuota Ikean purkkia ne suositteli liikkeessäkin, ja enhän mä mitään uskonut, mutta pakko oli todeta, että semmoinen täytyy niille laittaa ja jo vaan homma toimi.

Meilläkin sinne pitää heti pissata ja paskoa, ihan semmoinen veskikin laitettin, pah sitä käytetään vain ja ainoastaan jyrsimiseen, joten sai lähteä.

Olen mielestäni nähnyt samanlaisia kippoja joskus myös Tarjoustaloissa.

RAJTAN Maustepurkki - IKEA

Näitä Rajtan merkkisä, mutta niitä isoja tarkoitan.

Täältäkin kiitos purkkivinkistä :D Mahdollisimman pian Ikeaan ostoksille... :whistle: Meilläkin menee varmaan helposti toi 6 viikkoa ennen kuin vaihdetaan, ja koskaan ei ole tullut mitään tuoksahduksia.. vesipullo oli ennen meillä ongelma, kun gerbiilit kävi aina "hakkaamassa" sitä terraarion seinään ja muutenkin touhusi sen kanssa.. tuhosivat mm. kahden vesipullon kiinnikkeet. No, nyt saatiin sinne ylös häkkiosaan pullo ulkopuolelle ja toiseen kerrokseen niin sen kanssa ei enää leikitä :p

gerbulove
meillä ainakin gerbiili neidit jyrsii wcpaperi hylsyt menee abo kahessa minsassa,niin tungen ne aina niin täyteen wcpaperia kun vaan saan,niin ei mee ihan niin nopeeta:)Kerran pari,viikossa on kylpypäivä ja samana päivänä haen niille oksia ja varpuja. Itse en uskaltais laittaa gerbuille juoksu pyörää kun vaan jos se ois puinen mut ne on aika kalliita,mutta päästän aina välillä vapaaks johonkin huoneeseen vähän juokseen tai juoksu palloon. Niillä on myöskin kivi kiipeilyyn ja heinäpallo.

Parasta viihdettä on paksu kerros purua (30cm) ja pahvia. Meillä on akvaario kokoa 100 x 40cm ja puoli metriä korkea niin hyvin mahtuu pari kantoa. Kannot oli pakastimessa yön yli, uuniin ei oikein sovi. Kantojen koloihin kaivavat hienot tunnelistot ja purun pinnalle jäävät juurakot on hyvän paksuja kiipeilyyn ja tähystelyyn. Kukkapurkkiin kun laittaa heinää niin se kaivellaan ja myllätään heti perin pohjin. Olen ostanut paljon eläinkaupasta puisia mökkejä ja siltoja sekä akvaarion koristeita kuten kantoja ja tunneleita. Vaihdan viikottain virikkeitä ja järjestystä, aina niitä tutkitaan huolella ja kaivelevat uudet tunnelit. Ruuat laitan aina purujen sekaan josta ne pitää etsiä.

Yhteistyössä