Minua närästelee usein ja rohkenin vihdoin kysyä gastroskopiaan ja keskustella siitä.Se oli hauska kokemus.Mutta ensimmäisenä alkoivat kylän juorumiehet kertomaan että onko se lääkäri joku gastrologi ja kyseenalaisti työhön tarvittavat laitteet puutteellisiksi.esim. nukutushumautusta ei anneta ja ensin niellään iso mötti ja se letku tulee perässä.Ja vaarana on että menee henkitorveen.Sain valtavan paniikin,itkin yöllä ja en muista kun että ahdistuneena hortoilin kämpässä ja työstä ei tullut mitään.Itsemurhakin kävi mielessä.Täytyyhän ruokatorven polttelu tutkia.Syöpäkin voi olla alullaan,pelkäsin.
Sain tietää millanen on tähystin ja sitten helpotti.Tutkimukseen menin rauhallisena,oli pieni jännitys mutta sekin meni kun oli rauhallinen lääkäri ja hoitaja ja tunsin olevani turvallisissa käsissä.Seurailin kuvaa vaivihkaa itsekin, yökkäilin kyllä ja hengitin syvään välillä,mutta sen kestin hyvin.Olen eläissäni yökkäilyn maailman mestari alalla ollut nuorena ja helpottaa muuten närästystä jotenkin kun iskee sormet kurkkuun.
Vaikkei oksennakaan.Anorexian alussa nuorena iskin sormia kurkkuun.Hyppelin vaakaan kymmenen kertaa päivässä ja nousiko paino.Siinä tottui takuulla yökkiin.Puudutus annettiin mutta tuskin olisin tarvinnut.
Sitten alkoi se hauskin osuus kun ilmaa tuli pois kamalan pitkillä röyhtäilyillä ja yökkimiset oli siinä sitten lääkärin pöydällä.En todellakaan voinut pidättää naurua.Viikon olen nauranut vatsa kipeenä moisella.
Mutta onneksi vatsa oli täysin tyhjä.Ettei sisällöt tullut siihen.Ei kannata pelätä,pitää vaan muistaa se hengitys ja yökkäily vuorotellen ettei lopu ilma tai mene paniikkiin.