GASTROSKOPIA (mahatähystys) NUKUTUKSESsA ? kokemuksia?

Mulle ei ole tehty, mutta ymmärtääkseni sitä pitää ainakin kerran yrittää ilman anestesiaa. Eli pitää olla hyvät perustelut nukutukselle. Rauhoittavaa lääkitystä voi kyllä pyytää.

mä pelkäsin aivan horkassa, mutta ei se ollutkaan niin kamalaa, just kävin :)
ja ei tarjottukaan rauhottavia eikä mitään puudutteita, cuplatonia vaan antoivat hörpyn :D

että sitä koitetaan vähintään pari-kolme kertaa, että kunnallisella ei pääse kovin helposti jos ollenkaan nukutuksen alaiseksi ton ajaksi.
Yksityisellä pääsee mutta maksaa tonneroisen

Täällä puuduttivat kurkun suun kautta. Ruiskulla ruiskuttivat ainetta suuhun, joka sit nieltiin. Tosin tuo oli turhaa, sillä joutuivat nukuttamaan kun yskäni olisi tehnyt toimenpiteestä vaarallisen. Nukutus ei kestänyt kauaa ja kotiakkin kerkesin illaksi.

Se on turvallisempi kun se tehdään potilaan ollessa valveilla. Nukutus on aina riski ja erityisesti tuollaisissa tutkimuksissa. Kunnallisella puolella saa olla aika hyvät perustelut eikä sittenkää nukuteta.

Pyydä ihmeessä rauhoittavaa lääkitystä! Todella pelokas ja helposti panikoiva ystäväni vaati sitä ja sanoi jälkeenpäin että oli ihan piece of cake.

Se rauhoittava auttaa ihan oikeesti, sen jälkeen ei paljon mikään tunnu missään. Multa on leikattu nielurisatkin ihan vaan paikallispuudutuksessa istuviltaan ja ihan olin että eipä tässä mitään kun oli kunnon mömmöt saanut.

[QUOTE="asdf";22122623]Pyydä ihmeessä rauhoittavaa lääkitystä! Todella pelokas ja helposti panikoiva ystäväni vaati sitä ja sanoi jälkeenpäin että oli ihan piece of cake.

Se rauhoittava auttaa ihan oikeesti, sen jälkeen ei paljon mikään tunnu missään. Multa on leikattu nielurisatkin ihan vaan paikallispuudutuksessa istuviltaan ja ihan olin että eipä tässä mitään kun oli kunnon mömmöt saanut.[/QUOTE]

Tästä tulikin mieleeni, että eräs puudutuksessa tehty leikkaus on ollut elämäni parhaimpia kokemuksia juurikin sopivan rauhoittavan lääkkeen ansiosta. Olo oli iloinen, keveä ja huoleton eikä taatusti jännittänyt yhtään. Kuin todella hyvä nousuhumala :D

Kyseinen operaatio on tehty minulle viidesti ja ensimmäinen oli pahin koska jännitin niin paljon,seuraavilla kerroilla ei enää jännitänyt,hengitin rauhassa ,oli ohi joutuin eikä ollut paha,kurkunpään puudutus on hyvä.Villiä maisemaa näkyi kun kameran kulkua saattoi seurata monitorista.

Minua närästelee usein ja rohkenin vihdoin kysyä gastroskopiaan ja keskustella siitä.Se oli hauska kokemus.Mutta ensimmäisenä alkoivat kylän juorumiehet kertomaan että onko se lääkäri joku gastrologi ja kyseenalaisti työhön tarvittavat laitteet puutteellisiksi.esim. nukutushumautusta ei anneta ja ensin niellään iso mötti ja se letku tulee perässä.Ja vaarana on että menee henkitorveen.Sain valtavan paniikin,itkin yöllä ja en muista kun että ahdistuneena hortoilin kämpässä ja työstä ei tullut mitään.Itsemurhakin kävi mielessä.Täytyyhän ruokatorven polttelu tutkia.Syöpäkin voi olla alullaan,pelkäsin.
Sain tietää millanen on tähystin ja sitten helpotti.Tutkimukseen menin rauhallisena,oli pieni jännitys mutta sekin meni kun oli rauhallinen lääkäri ja hoitaja ja tunsin olevani turvallisissa käsissä.Seurailin kuvaa vaivihkaa itsekin, yökkäilin kyllä ja hengitin syvään välillä,mutta sen kestin hyvin.Olen eläissäni yökkäilyn maailman mestari alalla ollut nuorena ja helpottaa muuten närästystä jotenkin kun iskee sormet kurkkuun.
Vaikkei oksennakaan.Anorexian alussa nuorena iskin sormia kurkkuun.Hyppelin vaakaan kymmenen kertaa päivässä ja nousiko paino.Siinä tottui takuulla yökkiin.Puudutus annettiin mutta tuskin olisin tarvinnut.
Sitten alkoi se hauskin osuus kun ilmaa tuli pois kamalan pitkillä röyhtäilyillä ja yökkimiset oli siinä sitten lääkärin pöydällä.En todellakaan voinut pidättää naurua.Viikon olen nauranut vatsa kipeenä moisella.
Mutta onneksi vatsa oli täysin tyhjä.Ettei sisällöt tullut siihen.Ei kannata pelätä,pitää vaan muistaa se hengitys ja yökkäily vuorotellen ettei lopu ilma tai mene paniikkiin.