GANGLIO ja sen leikkaus...Kokemuksia kiitos!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Piku81
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mulla on ollut ganglio vasemmassa ranteessa noin viitisen vuotta. Välillä isompana, välillä pienempänä. Kaksi kertaa punktoitu, mutta aina se vaan tulee takasin, joten nyt sitten leikkaukseen. Ranne on kipeä vain tietyissä liikkeissä ja melko lievästi. Nyt kun näitä juttuja lukee, tulee vaan mieleen, että ei kai se leikkaus voi kipua kuitenkaan pahentaa? Kaikissa leikkauksissa toki on riskinsä, mutta ei kai ne lääkärit turhaan suosittele leikkausta, jos se ei kannattaisi...? Onko kokemuksia, että olisi pahentunut eikä palannut entiselleen?

Kuinka pian leikkauksen jälkeen pystyitte harrastamaan liikuntaa? Itse olen aika aktiivinen kolmenkympin paremmalla puolella oleva nainen ja tulee kyllä liikuttua harva se päivä, joten se tässä on myös kysymysmerkkinä koska taas lenkkipolulle. Kuntosaliharjoittelusta on varmaan turha haaveilla hetkeen. :)

Onko teidän ganglio patti ollut pehmeä vai kova? Entä missä kohdin rannetta? Itsellä on kovalta tuntuva patti ranteen sisäpuolella, kipuilee usein kun enemmän rasittaa. Se on joskus ultrattu joitain vuosia sitten ja pieni ganglio siellä oli. Nyt mietin, että millainen se on ollut teillä joilta se on tyhjennetty, saako tuollaista kovaa pattia tyhjennettyä, vai tuntuuko se vaan kovalta päältä ja ja on kuitenkin ihan pehmeä hyytelöinen sisältä ja tyhjennettävissä.

mulla patti oli niin sitkeä, että ei painamalla räjähtänyt. aika kovaa lääkäri yritti kyllä painaa sormillaan. punktoimalla lähti hieman hyytelöä, mutta aika vähän. nyt hieron pattia jos häviäis pois. mulla patti on ranteessa kämmenselän puolella.

Tyhjennetään muutama kerta vuodessa, tilalle kortisonit ja prednisonia saa syödä vähän aikaa aina. Leikkauksessa liian suuret riskit ja kuitenkin voi uusiutua, niin ei kiinnosta. Ihan hyvin pärjää näinkin.

mulla on leikkausaika varattuna kk päähän.Mun patti on kämmenen päällä iha ranneluun vieressä.se on vaivannutparisen vuotta ...kasvanut välillä tosi isoksi sitten 'räjähtänyt* jolloin jo luulin päässeeni vaivasta mutta aina tullut takaisin.Leikkaus suunnitelmassa on puudutus mutta ottaisn kyllä nukutuksen jos sais valita;)...toivon tod. etei enää kasvais takaisi operaation jälkeen

Miten on muilla ganglion kanssa taistelevilla mennyt?

Itsellä juuri tahystysleikkaus tällä viikolla takana ja jännityksellä odotan, että miten käy. Yhdesti on poistettu avoleikkauksella, mutta uusiutu jo parin kuukauden päästä takaisin. Pitkään seurasin ja mietin että jaksanko vielä tähän lähteä, mutta päätin vielä kokeilla..

Hei minulla on kolminkertainen kokemus gangliosta. Toisessa kädessä ollut kaksi kertaa toisessa kerran. Kaikki leikattu. Ensimmäinen tyhjennettiin ja ihan ilman puudutusta mutta uusiutui viikossa samanlaiseksi. Ensimmäinen leikattiin nukutuksessa koska olin vasta 7.luokalla. leikkaus meni hyvin ja pääsin kotiin. Heti kun tikit poistettiin haava aukesi tapaturman takia ja ganlio pääsi uusiutumaan. Sekin tyhjennettiin mutta uusiutui silti hetkessä. Sitten taas leikattiin ja meni hyvin mutta haava aukesi taas mutta ei uusiutunut. Kädessä ei ole voimia enää ollenkaan ja pieni kuomppakin jäi. Toisessa kädessä oli vaikeampi koska se oli niin syvällä. Se oli pakko leikata koska se haittasi käden toimintaa. Leikkaus sujui mutta niin sujui yökin osastolla.
Kaikki ei mennyt niinkuin strömsössä mutta gangliot ovat kaikki niin erilaisia eri ihmisillä. Yleensä leikkaus on helppo
ja menee hyvin.

Minulle ilmestyi vasempaan nilkkaan tuollainen patti viime keväänä, se kasvoi ja kasvoi, tänään vasta uskaltauduin lääkäriin että mikä ihmeen patti minuun on iskenyt kiinni :D
Lääkäritäti selitti tuosta geelipatista että punkteeraa sen, jos siitä patista ei tule mitään niin leikkaus HETI!
Noh, täti tökkäsi paksulla neulalla (paksu se oli..hyi..neulakammoinen!) ja alkoi käsin suht kovakouraisesti puristelemaan pattia, kumpikaan ei koskenut ollenkaan, ei pistäminen eikä puristelu. Paljon sitä töhnää lähtikin!
Mutta nyt.. Outoa katsoa patitonta nilkkaa :)
Kuulema joku kenkä tms hangannut että tuollainen tullut tuohon kohtaan..

Mulla on ganglio ranteessa keskellä, kämmenselän puolella, nousee esiin kun taivuttaa kättä, suorana ei näy. Kipuilee paljon rasituksesta, on kosketusarka, en ole pystynyt töitä tekemään nyt pariin kuukauteen. Tyhjennetty kaksi kertaa, pri vuotta sitten, ei saanut hoitaja kokonaan tyhjäksi ja uusi alle viikossa. Loppukesästä, kun kesän alussa aloitin työteon ns. normaalisti 5pv viikossa, sitä ennen opiskelin, aloi toden teolla sörkemään, tyhjennys ei onnistunut lääkärissä, nyt sitten leikataan. Toivotaan että jeesaa. mitne pitkää sairaslomaa tästä saa?

Melkein vuoden ollu sairauslomalla rannekivun vuoksi. Kuvista ei ole löytynyt muuta kun oikean ranteen sisältä 10*5mm ganglion. Lääkäri ei suosittele poistamista ja jatkaa vain sairasloman pidentämistä. Täytyypi kokeilla tota Arthro Balance plussaa..]

Mulla on noin viikon nyt särkenyt kättä, olkapää, kyynärpää ja ranne, ranteessa on kolme pattia jotka on ganlioita, samasta kohtaa on tyhjennetty kaksi kertaa patti, taas ne on tullu, vaan nyt kovien kipujen kanssa..välillä käsi on olkapäästä tunnottoman oloinen ja kyynärpäähän ei voi nojata kun kauhia särky alkaa, kylmä tekee kädestä vieläkin kipeämmän..olen pitkittäny lääkäriin menoa mutta on se nyt mentävä..tätä kipua ei jaksa, viimeyön aikana tuli tuo kolmas patti, joka ei vielä niin iso kuin nuo kaksi pattia. en kyllä tykkää yhtään olen käsityöihminen ja en yhtään tykkää jos joutuu leikkaukseen..vasemmasta kädestä muutama vuosi sitten vapautettiin heropinne kun kaksi sormea halvaantui, ulkomaalainen lääkäri väitti sitäkin kännihalvaukseksi, vaikken juo..laittoi 3x kortisonipiikkejä, vaan se aina pahensi tilannetta, sitten toinen lääkäri laittoi hermorata tutkimukseen ja pinnehän siellä oli.nauroi ääneen käsikirurgi kun kerroin et sain diagnoosin kännihalvaus..no asia kunnossa nyt hermopinteen osalta mutta arveluttaa tuo leikkaus ?? kipuja on ja kovia nyt.

Itsellä on oikeassa ranteessa ganglia todettu 8v sitten ja siitä lähtien on puhuttu leikkauksesta. Välillä ilmestyy ja sit häviää joskus pitkäksikin aikaa. Yleensä ollut todella kipeä. Nyt ollut yhtäjaksoisesti tammikuun alusta lähtien kipeä, rannetta ei voi taivutella yhtään ilman kipua. Tässä on kerenny kokeilla kaikkea mutta mikään ei ole auttanut. Ens kuun alussa on leikkaustarpeen arvio sairaalalla. Se onkin ainoa mitä ei olla kokeiltu.

Uusimmat

Yhteistyössä