GAMBIA?

Heippa!

Ollaan miekkosen kanssa lähdössä huhtikuussa Gambiaan ja mieluusti ottaisin vastaan kokemuksia, jos jollain on. :)

Mennään Bakauhin hotelli Cape Pointiin. http://www.tjareborg.fi/hotel/hotel.aspx?regionid=19541&countryid=19600&categoryid=1&resortid=19602&hotelid=23146&moreinfo=true

Mua kiehtoo paikasssa jo vaan sekin, että se on Afrikkaa. En ole koskaan ollut Afrikassa ja odotan ihan innolla, että näen ja koen sitä. B)
 
Greippi
Hassua, kuinka täällä tulee kysymyksiä erikoisemmista kohteista, joissa ollaan käyty. Saa olla alvariinsa vastaamassa. Jostain kyllä luinkin, että Gambia on nyt muodissa...

Me olimme kuusi vuotta sitten täällä:

http://www.tjareborg.fi/hotel/hotel.aspx?&countryid=19600&categoryid=2&resortid=19602&hotelid=23144&itemId=23144

Oli varmaan rentouttavin lomani ikinä, koska siellä ei ollut mitään tekemistä ; ) Maattiin vaan altaalla ja nautittiin olostamme. Gambia on tosiaan Afrikkaa, mutta varmasti sieltä helpoimmasta päästä. Elämänmeno on ihan erilaista, kenelläkään ei ole kiire minnekään. Sain siellä loman aikana paljon kommentteja, kun kävelin kylän raitilla liian kiireisenä. Paikallisilla oli aikaa istuskella ja kommentoida turistien hassutuksia.

Paikkaan on pitkän aikaa tehty matkoja Ruotsista ja mekin menimme sinne Ruotsin kautta. Lentomatka oli kyllä ihan järkyttävän pitkä kaikkiaan, vaikka muistelisin että oppassa se oli mainittu n. 9 tunnin mittaiseksi. Taisi mennä kaikkiaan n. 19 tuntia.

Käytiin retkellä orjasaarella, siis sieltä mistä ennen lähetettiin orjia jenkkeihin, ja se oli kyllä pysäyttävä kokemus. Kävimme lisäksi läheisessä luonnonpuistossa itse taksilla (hankimme hotellista) sekä jokiristeilyllä Gambia-joella. Muuten oleskelimme lähinnä siellä hotellialueella.

Sähkökatkokset ovat arkipäivää ja hotelleilla on kaikilla generaattorit, jotka menevät päälle joka ilta. Ötököitä ei ollut huoneessa, mutta saimme kovat moitteet hotellin siivoojalta, kun jätimme ruokaa pöydälle eli niitä olisi tosi nopeasti tullut. Samoin monet paikat siellä on oikeasti vaarallisia turisteille ja varoituksiin kannattaa suhtautua vakavasti. Esim. rannalle ei ollut asiaa enää pimeän jälkeen ollenkaan, ja turvamiehiä siellä riittää. Suojelevat siis turisteja varkailta.

Teetin muuten aivan ihanan puvun siellä paikallisella ompelijalla eli vaatteitakin voi ja kannattaa teettää.

Paha miinus on kaksinkertainen malarialääkitys, koska Lariamista tuli itselleni pahoja oireita. Samoin keltakuumerokotus pitää ottaa.

Muita pikku vinkkejä vielä että kaikki paikalliset haluavat olla "parhaita ystäviäsi" ja viedä katsomaan sukulaisten vastasyntynyttä lasta tai muuten vaan tehdä palveluksia, joista sinun odotetaan antavan vastalahjoja. Yksi yleinen juttu on laittaa kaulaasi koru, josta pyydetään vastineeksi vaikka kameraa. Tästä selviää kun ostaa korun vaikka hotellin kaupasta ja sitten voikin sanoa että kiitos en tarvitse, minulla on jo ; )

Kysy ihmeessä lisää, jos kaipaat lisätietoa.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.02.2007 klo 10:54 Greippi kirjoitti:
Hassua, kuinka täällä tulee kysymyksiä erikoisemmista kohteista, joissa ollaan käyty. Saa olla alvariinsa vastaamassa. Jostain kyllä luinkin, että Gambia on nyt muodissa...

Me olimme kuusi vuotta sitten täällä:

http://www.tjareborg.fi/hotel/hotel.aspx?&countryid=19600&categoryid=2&resortid=19602&hotelid=23144&itemId=23144

Oli varmaan rentouttavin lomani ikinä, koska siellä ei ollut mitään tekemistä ; ) Maattiin vaan altaalla ja nautittiin olostamme. Gambia on tosiaan Afrikkaa, mutta varmasti sieltä helpoimmasta päästä. Elämänmeno on ihan erilaista, kenelläkään ei ole kiire minnekään. Sain siellä loman aikana paljon kommentteja, kun kävelin kylän raitilla liian kiireisenä. Paikallisilla oli aikaa istuskella ja kommentoida turistien hassutuksia.

Paikkaan on pitkän aikaa tehty matkoja Ruotsista ja mekin menimme sinne Ruotsin kautta. Lentomatka oli kyllä ihan järkyttävän pitkä kaikkiaan, vaikka muistelisin että oppassa se oli mainittu n. 9 tunnin mittaiseksi. Taisi mennä kaikkiaan n. 19 tuntia.

Käytiin retkellä orjasaarella, siis sieltä mistä ennen lähetettiin orjia jenkkeihin, ja se oli kyllä pysäyttävä kokemus. Kävimme lisäksi läheisessä luonnonpuistossa itse taksilla (hankimme hotellista) sekä jokiristeilyllä Gambia-joella. Muuten oleskelimme lähinnä siellä hotellialueella.

Sähkökatkokset ovat arkipäivää ja hotelleilla on kaikilla generaattorit, jotka menevät päälle joka ilta. Ötököitä ei ollut huoneessa, mutta saimme kovat moitteet hotellin siivoojalta, kun jätimme ruokaa pöydälle eli niitä olisi tosi nopeasti tullut. Samoin monet paikat siellä on oikeasti vaarallisia turisteille ja varoituksiin kannattaa suhtautua vakavasti. Esim. rannalle ei ollut asiaa enää pimeän jälkeen ollenkaan, ja turvamiehiä siellä riittää. Suojelevat siis turisteja varkailta.

Teetin muuten aivan ihanan puvun siellä paikallisella ompelijalla eli vaatteitakin voi ja kannattaa teettää.

Paha miinus on kaksinkertainen malarialääkitys, koska Lariamista tuli itselleni pahoja oireita. Samoin keltakuumerokotus pitää ottaa.

Muita pikku vinkkejä vielä että kaikki paikalliset haluavat olla "parhaita ystäviäsi" ja viedä katsomaan sukulaisten vastasyntynyttä lasta tai muuten vaan tehdä palveluksia, joista sinun odotetaan antavan vastalahjoja. Yksi yleinen juttu on laittaa kaulaasi koru, josta pyydetään vastineeksi vaikka kameraa. Tästä selviää kun ostaa korun vaikka hotellin kaupasta ja sitten voikin sanoa että kiitos en tarvitse, minulla on jo ; )

Kysy ihmeessä lisää, jos kaipaat lisätietoa.
Kuulinkin, että siellä ei kauheesti ole tekemistä, mutta ei se oikeestaan mua haittaa. Mä löydän varmaan just ne riittävät tekemiset ja näkemiset viikoksi. :)

Kuin ihmeessä se lento voi kestää niin kauan???? Vai oliko siinä koko matkustusaika?

Onneksi lähden mieheni kanssa eikä tulis mieleenkään lähteä yksin tai edes kaksin hillumaan yötä myöten. :eek: sen verran arkajalka oon, jos on vieras paikka ja varoituksia.

Me itse asiassa päädyttiin Gambiaan tosi sattumalta. Katottiin Tjäreborgin matkoja ja sanoin vaan, että lähetäänkö tonne. Siellä olis ainakin lämmin huhtikuussa. Ja niin me sitten varattiin matka sinne. :D meillä oli eka se sama hotelli kuin teillä mutta vaihdoin sen, kun halusin vielä lähemmäs rantaa ja aamupalan. Tuohon missä te olitte, olis pitänyt ostaa puolihoito. Ei saanut pelkkää aamiaista, mikä oli musta outoa.

Mites toi syöminen?? Missä uskaltaa syödä ja mitä uskaltaa syödä?
Pitää muuten soitella sinne matkailijoiden lääkäriasemalle ja hoitaa ne rokotukset ja muut lääkitykset? Mitä sulla tuli siitä malarialääkkeestä? Haittasko se lomaa? Toisaalta pakkohan se on syödä, joten se on vaan kestettävä. Mä en kyllä yleensä ole kamalan herkkä.

Kiitos kaikista vinkeistä. :hug: :flower: :flower:
 
Greippi
Matkustusaika oli oikeasti tuo lähemmäs 19 tuntia. Ensin lento Tukholmaan, jossa rutkasti odottelua, lento Kanarian saarille, jossa odottelua ja viimein Banjuliin. Olin varautunut paljon lyhyempään aikaan. Lennetäänkö sinne nykyään suoraan? Me olimme tosiaan ruotsalaisten kanssa samalla reissulla, matkatoimisto taisi olla Spies.

Me asuimme huoneistossa, jossa ei ollut siis aamiaista eikä puolihoitoakaan. Valitsemme aina huoneistohotellin, jos suinkin mahdollista. Ostimme aamiais- ja lounastarpeet hotellin minimarketista.

Ranta tuosta hotellista on suunnilleen kadun toisella puolella, tosi lyhyt matka sinne on. Ihmettelen kovasti tuota 200 metriä, joka nettisivuilla oli. Kiva hotelli kaiken kaikkiaan, varmaan teidänkin.

Minä en ole mikään arkajalka vaan tottunut yksinkin matkustamaan, mutta kerran hirvitti. Pimeä oli tulossa, ja olin palaamassa yhdestä rantaravintolasta hotellille takakujien kautta (mies odotti siellä) ja seuraani lyöttäytyi yksi paikallinen nuorimies, joka ei suostunut millään uskomaan että en halua hänen kanssaan s*ksiä, vaikka kerroin hänelle olevani mieheni kanssa reissussa. Tilanne ei olisi päivänvalossa ollut mitenkään erityisen uhkaava, mutta hirvitti olla siellä kaksin itsepäisen nuoren miehen kanssa, joka moisia sitkeästi ehdotteli. Tuo asia juontaa juurensa siitä, että Gambia on paikka, johon ruotsalaisnaiset ovat perinteisesti menneet s*ksimatkalle ja tottakai luulivat minua sitten myös ko. maan kansalaiseksi. Tämä siis ainoa negatiivinen juttu koko reissulla.

Kävelimme rantaa pitkin ravintolaan, jossa söin elämäni parasta Chicken Yassaa, aivan mahtavaa! Muistaakseni paikka löytyi Lonely Planetin Gambia-oppaasta.

AI niin, kävimme muuten myös matkatoimiston reissulla markkinoilla, ehdottomasti kannattaa. Hieman aluksi oudoksutti vartijoiden läsnäolo ja jatkuva paimentaminen, mutta meidän hyväksi se vaan oli. Paikalliset kun ovat sille päälle sattuessaan turhankin tunkeilevia. Tinkiminen on siellä taidetta, älä osta mitään käyttämättä 30 minuuttia tinkimiseen ; )

 
Greippi
Niin tuosta malarialääkityksestä unohtui kommentoida. Lariamista tuli minulle ihan hillittömät vatsakivut, ja olin niiden vuoksi kaikenlaisissa trooppisten tautien tutkimuksissakin (mitään ei löytynyt). Syyksi selvisi lopulta Lariam. Kaveri sai siitä samalla reissulla psyykkisiä oireita (halluja) ja hän lopetti Lariamin syömisen siihen paikkaan. Itse en enää koskaan ota Lariamia, SUomi on muuten suunnilleen ainoa maa, jossa sitä enää määrätään. Toinen malarialääke, Heliopar, on kevyttä kamaa, sitä olen syönyt useastikin.

Syön aina kaikkea ja kaikkialla, tuollakin. Hygieniataso ei ole kovin ihmeellinen rantapaikoissa, mutta minua on siunattu teräsvatsalla. Ja niissä on ruoka yleensä parempaa kuin hotellien ravintoloissa, siksi syön niissä mielelläni. Lämpimin muistoni liittyy Chicken Yassaan, on paikallinen perinneruoka. Mitään muuta ruokalajia en enää muista, mutta ruoka oli ihan hyvää.
 
me käytiin kyseisessä maassa miehen kanssa 6v sitten. Ihan erikoinen kokemus, mutta meille se yksi kerta riitti. Yritän laittaa tähän omat plussat ja miinukset ko. kohteesta:

- pitkä lentomatka ja lentokoneessa loppui juomavesi vielä kesken matkan
- paikalliset asukkaat lyöttäytyivät heti seuraan kun hetkekesi astuit hotellialueen ulkopuolelle (ei onnistunut omassa rauhassa miehen kanssa tehdä mitään esim.lenkkeillä rannalla, katsoa kahdestaan auringonlaskua, lukea rauhassa rantatuolissa/nukkua -aina joku paikallinen änkesi mukaan)
- mieletön köyhyys (ei olla sellasta ennen nähty vaikka ollaan kuintenkin reissattu suht paljon aasiassakin ja pohjoisafriikassa)
- rankka malarialääkitys
- ruokamyrkytys hotellin juhlabuffee illallisen jälkeen

+ upea luonto
+ lomakohde keskellä paikkallista elämää
+ apinoita/varaaneja (2m pitkä,asui meidän hotellin kattorakenteista)
+ lämmin merivesi ja hyvät lomasäät

Sellanen ajatus, että ois kannatanut pakata mukaan laastenvaatteita/omia vaatteita joita ei enää käytä, ne ois voinut hyvin jättää sinne. Yks päivä ajaeltiin paikallisen maasturin kyydissä lähikyliin ja siellä lapset tosiaan oli ihan resuisissa vaatteissa ja mielellään ois jättänyt heille jotain jos ois tullu varattua mukaan.

Antoisaa matkaa teille!
 
Heippa!

Lento on suoraan, ainut, että tekninen välilasku (tankkaus) on Teneriffalla. Toivottavasti ei kestä ihan niin kauan kuin teillä. Esitteen mukaan lento noin 9,5 h.

Hyvä tietää tuosta Malaria lääkkeestä. Voisin pyyhtää sitä kevyempää, vaikka en mä tosiaan ole herkkä saamaan mitään oireita lääkkeistä. Mutta en halua myöskään kokeilla. :)

Kiitos kun jaksoitte kirjoittaa kokemuksianne. On varmasti paljon hyötyä reissussamme. :flower:

 
Greippi
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.02.2007 klo 10:15 Luminella kirjoitti:
Heippa!

Lento on suoraan, ainut, että tekninen välilasku (tankkaus) on Teneriffalla. Toivottavasti ei kestä ihan niin kauan kuin teillä. Esitteen mukaan lento noin 9,5 h.

Hyvä tietää tuosta Malaria lääkkeestä. Voisin pyyhtää sitä kevyempää, vaikka en mä tosiaan ole herkkä saamaan mitään oireita lääkkeistä. Mutta en halua myöskään kokeilla. :)

Kiitos kun jaksoitte kirjoittaa kokemuksianne. On varmasti paljon hyötyä reissussamme. :flower:
Muistaakseni meilläkin esitteessä mainittiin lentoajaksi suunnilleen tuo, mutta todellisuus oli hieman eri. Sillä tarkoitettiin varmaan lentoaikaa Ruotsista ja unohdettiin kertoa että sinnekin pitää päästä jollain ; )
No, voihan olla, että teillä menee vaan tuo aika, joka esitteessä on mainittu ja olette (ainakin käsittääkseni) menossa kahdestaan joten ei ole niin dramaattista, jos hieman viivästyy. Lasten kanssa eri juttu.

Sinne tarvitaan kaksoislääkitys Malariaan, viikon välein otettava Lariam ja päivittäin otettava Heliopar. Minullakaan ei koskaan ole tullut mitään oireita mistään lääkkeistä, mutta tuo Lariam tosiaan vaikutti.

Lisäksi tarvitaan keltakuumerokotus, josta pitää olla todistus kotiin palattaessa. Mutta nämä kaikki selviävät matkailijan rokotusneuvonnasta. Lisäksi tietenkin normaalit rokotukset eli hepatiitit, jäykkäkouristukset jne.

Niin siitä unohtui vielä mainita, että eläimet siellä ovat aivan fantastisia. Meidän parvekkeella kävi jatkuvasti banaaneja syömässä pari suloista pientä apinaa. Niitä oli tosi hauska seurata. Muutenkin eläimiä, trooppisia lintuja jne. oli tosi paljon.
 
Ok, mä luulin jo, että saan noista malarialääkkeistä valita. :D oon varmaan ens torstaina menossa matkailijoiden klinikalle tms. Porvoossa on joka torstai matkailijoiden vastaanotto, jossa saa infoa, rokotukset ja reseptit.

Joo kahdestaan lähdetään. Tää on vähän kuin häämatka. Mentiin naimisiin tammikuussa ja heti häiden jälkeen oltiin viikko mökillä rentoutumassa. Ihan hyvä, koska nukuin varmaan kolme päivää läpeensä. :D nyt sit virkeänä päästään Gambiaan, kun häähumu on riittävän kaukana!! :heart:

Mä odotan hirveesti tota reissua jo ihan siksi, kun en ole ollut Afrikassa. Se kulttuuri kiehtoo hirveesti.

Ajattelin muuten uskaltaa syödä kaikkialla, sillä oltiin Romaniassa kesällä 2005 ja söin sielläkin eikä mitään tullut. Tottakai vähän katsoin, etten esim. syö kermaisia ruokia, salaatteja, tms, joista helposti voi saada jonkun taudin. Oikeestaan sääntö oli mulla siellä, että kaikki joka on tosi kuumaa voi syödä. :D


 
Greippi
Ihanaa matkaa teille, nauttikaa!
Tiedossa on kulttuurielämyksiä ja -shokkeja, huumorilla kaikesta selviää. Ja kaikkea kannattaa syödä (terve järki tietenkin mukaan), itsellenikään ei mitään vaivoja tullut. Tosin majoneesiin en koske ikinä missään enkä syö ostereita, joten ne pahimmat riskit on jo karsiutuneet luontaisesti ; )
 
Kiitos kiitos. :)

Vaihdettiin muuten taas hotellia. Huomasin netistä, että yhdessä ehkä häämatkalaisille sopivammassa hotellissa oli tilaa ja buukkasin meidät sinne.Hintaeroa kun oli vaan 10 euroa yteensä verrattuna siis Cape Point hotellin parempaan huoneeseen. Nyt mennään Sunbeach hotelliin:

http://www.tjareborg.fi/hotel/hotel.aspx?regionid=19541&countryid=19600&categoryid=1&resortid=19602&hotelid=23150&moreinfo=true

Oon jo ottanut selvää paikallisista oppaista. Suomi24 :lla oli hyvä Gambia aiheinen keskusteluosio. B)
 
Heippa Greippi, jos oot vielä kuulolla pitkästä aikaa! B)

Ajattelin tulla infoamaan, että sain malarialääkitykseksi pelkän Lariamin. Lääkäri sanoi, ettei tuplalääkitystä tarvi. En käynyt inttämään, kun oli vakuuttava ja matkailuklinikan lekuri. Eli pelkällä Lariamilla mennään!!

ajaa kuukausi reissuun!! Ihanaa!! B) :wave:
 
Greippi
Kuulolla ollaan. Jos minä olisin saanut valita, niin olisin jättänyt Lariamin pois ; )
Mutta ihanaa matkaa teille, tule sitten kertomaan, millaista oli. Meidän reissusta on kuitenkin matkaa jo 6 vuotta.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.03.2007 klo 11:06 Greippi kirjoitti:
Kuulolla ollaan. Jos minä olisin saanut valita, niin olisin jättänyt Lariamin pois ; )
Mutta ihanaa matkaa teille, tule sitten kertomaan, millaista oli. Meidän reissusta on kuitenkin matkaa jo 6 vuotta.
Tulen kyllä kertomaan!

Se lääkäri sanoi, että jos sen ekan tabletin jälkeen tulee sivuvaikutuksia, niin sit vaihdetaan. Kerkiää kuulemma. Se sanoi, että harvalla tulee vakavia sivuvaikutuksia. Toivottavasti kuulun enemmistöön. ;)

 

Yhteistyössä