Gallup: Suomi on rasistinen maa.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mitä mieltä itse olet?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Vähemmistöistä kielteisimmin suomalaiset suhtautuvat somaleihin ja muslimeihin. Romaneihin suhtaudutaan vielä näitäkin ryhmiä kielteisemmin: 37 prosenttia suhtautuu romaneihin melko tai erittäin kielteisesti.

Kysymys kuuluu, miksi?

Toinen kysymys: mitä on rasismi ja miten se ilmenee, jos vain muutama prosentti tunnistaa sen itsessään, loput vain muissa ihmisissä?

Vähemmistöistä kielteisimmin suomalaiset suhtautuvat somaleihin ja muslimeihin. Romaneihin suhtaudutaan vielä näitäkin ryhmiä kielteisemmin: 37 prosenttia suhtautuu romaneihin melko tai erittäin kielteisesti.

Kysymys kuuluu, miksi?

Niinpä, miksi juuri mustalaisiin ja somaleihin suhtaudutaan kielteisimmin? Voisiko siihen olla jokin syy, kuten kokemukset ko rotujen yksilöistä?

Asiakaspalvelutyö on opettanut minut rasistiksi. Ennen en tätä piirrerttä itsessäni tunnistanut.

En pidä siitä että romanit sisään kauppaan tullessaan huutavat 20m päästä ovelta "hei tyttö! tuopas mulle sitä ja tota! jaa paljon maksaa?" käytös on oikeesti todella törkeetä, ja uskon etten pitäisi ihan tavallisesta valkolaisestakaan jos noin käyttäytyisi..

Kurdit on pahimpia huijareita ja varkaita. Kirkkain silmin vetävät tavaraa liiviin ja kiinni jäädessään huutavat rasisteiksi meitä myyjiä. Viimeksi eilen sain vääntää yhden kanssa kun kivenkovaa väitti saaneensa juuri eilen alennusta tietyistä tuotteista. Paskapuhetta jälleen. Ja taas sain kuulla olevani rasisti.

Somalimiehet ovat asiakkaina vihonviimeisiä käskyttäjiä ja lääppijöitä.
Kaikki asiakkaat kuitenkin palvellaan kohteliaasti ja hymyssä suin (niin pitkälle kuin se inhimillisesti on mahdollista)

Että sellasta. Tervetuloa kaupantätiksi kokeileen, miten toi kansalaisuus vaikuttaa käytökseen.. Kyllä metsä vastaa niinkuin sinne huutaa.

On todella rasistinen. Useammat huutaa etteivät ole rasisteja, mutta oman maan vähemmistöihinkin suhtaudutaan huonosti.
Onkohan missään muualla myöskään näin ennakkoluulosia ihmisiä, kun täällä?

Alkuperäinen kirjoittaja Mitta täys;25012498:
Asiakaspalvelutyö on opettanut minut rasistiksi. Ennen en tätä piirrerttä itsessäni tunnistanut.

En pidä siitä että romanit sisään kauppaan tullessaan huutavat 20m päästä ovelta "hei tyttö! tuopas mulle sitä ja tota! jaa paljon maksaa?" käytös on oikeesti todella törkeetä, ja uskon etten pitäisi ihan tavallisesta valkolaisestakaan jos noin käyttäytyisi..

Kurdit on pahimpia huijareita ja varkaita. Kirkkain silmin vetävät tavaraa liiviin ja kiinni jäädessään huutavat rasisteiksi meitä myyjiä. Viimeksi eilen sain vääntää yhden kanssa kun kivenkovaa väitti saaneensa juuri eilen alennusta tietyistä tuotteista. Paskapuhetta jälleen. Ja taas sain kuulla olevani rasisti.

Somalimiehet ovat asiakkaina vihonviimeisiä käskyttäjiä ja lääppijöitä.
Kaikki asiakkaat kuitenkin palvellaan kohteliaasti ja hymyssä suin (niin pitkälle kuin se inhimillisesti on mahdollista)

Että sellasta. Tervetuloa kaupantätiksi kokeileen, miten toi kansalaisuus vaikuttaa käytökseen.. Kyllä metsä vastaa niinkuin sinne huutaa.

Kunhan vain tutustut maahanmuuttajiin niin pääset ennakkoluuloistasi eroon, vai miten se ääliösuvaitsevaisten mantra menikään...

Kysymys kuuluu, miksi?

Toinen kysymys: mitä on rasismi ja miten se ilmenee, jos vain muutama prosentti tunnistaa sen itsessään, loput vain muissa ihmisissä?

Itse törmään romaneihin työni puolesta ja voin sanoa etten arvosta sitä ryhmää ollenkaan. Ovat epäkohteliaita ja aina varastamassa jotain. Tiedän et väärin tuomita kaikki tämän vuoksi mut kymmenen vuoden aikana en ole törmännyt kuin ehkä yhteen mukavaan romaniasiakkaaseen. Eikä tilannetta helpota oman serkun pahoinpitely ja kaverin ryöstö, jotka myös romanien tekoja. Joten kun saa niiltä pelkkää kuraa niskaan niin vaikea arvostaa pätkänkään vertaa. Mut tekeekö se musta sit rasistin? Itse ne haukkuvat mua valkolaiseksi joten eikö nekin sillon ole rasisteja..?

Mitä tulee ulkomaalaisiin niin Suomessa haukutaan heti rasistiksi jos ei pidä jostain asiasta tai sanoo pahasti ulkomaalasitaustaisista. Mulla ei ole mitään vastaan jos osaavat olla täällä maassa maan tavalla mutta jos tulevat tänne elämään meidän varoilla ja vaativat suurin piirtein valtiolta esim. moskeijan rakentamista, eivät opiskele Suomea, eivätkä halua sopeutua kansan tavoille niin on vaikea niitä sietää. Mutta korostan et onneksi useimmissa tapauksissa ei ole näin. Mutta korostan myös etä tekeekö noi puheet musta nyt rasistin? Entäs sitten kun muslimit tms. tulevat tänne ja tuomitsevat meidän kristinuskoa ja haukkuvat meidän tapoja, onko se sit rasismia?

Rasismia on niin monen laista et jos pilkkua viilataan niin ihan kaikki maailman ihmiset on jossain määrin rasisteja, myös ne maahan muuttajat ja romanit.

Timo Soini leimaa HS:n rasismigallupin "tarkoitushakuiseksi"
12.11.2011 11:31 | 10 | A A Pekka Mykkänen
Helsingin Sanomat

.Pekka MykkänenKirjoittaja on Washingtonin kirjeenvaihtaja.
SähköpostiRoni Rekomaa / Lehtikuva
Timo Soini sanoo puolueensa nousun teettävän tarkoitushakuisia galluptutkimuksia.Perussuomalaisten johtaja ja presidenttiehdokas Timo Soini leimaa Helsingin Sanomien lauantaina julkaiseman rasismia koskevan gallup-tutkimuksen "tarkoitushakuiseksi" kyselyksi, jossa hän ei näe uutista.

Hän ei halunnut vastata Helsingin Sanomien haastattelupyyntöön, vaan ilmoitti kommentoivansa asiaa "Ploki"-kirjoituksessaan.

Kirjoituksessaan hän rinnasti HS:n tutkimuksen kahteen muuhun kyselyyn. Niissä kaikissa oli Soinin mukaan kyse perussuomalaisten kannatuksen nousun innostamista galluptutkimuksista. "Samantasoisia. Tarkoitushakuisia."

Perussuomalaisten kannattajat suhtautuivat moniin HS-gallupissa kysyttyihin asioihin selvästi muuta kansaa jyrkemmin. Perussuomalaisten kannattajista 27 prosenttia eli yli neljännes tunnistaa itsessään paljon tai melko paljon rasistisia piirteitä, kaksinkertaisesti koko kansaan verrattuna.

HS:n gallupissa 1 001 vastaajaa sai ilmoittaa vapaasti puoluekantansa ja näkemyksensä vähemmistöistä sekä erilaisista arvokysymyksistä.

Vastaavanlaisia kyselyitä ja samoilla tai samantapaisilla kysymyksillä on tehty Suomessa vuosien ajan esimerkiksi Suomen Punaisen Ristin ja akateemisten tutkijoiden toimesta, mutta ei tilanteessa, jossa perussuomalaiset olisi ollut vielä merkittävä poliittinen liike.

Perussuomalaisten kannattajista 51 prosenttia allekirjoittaa esimerkiksi täysin tai osittain ajatuksen, että "joihinkin rotuihin kuuluvat ihmiset eivät kerta kaikkiaan sovi asumaan moderniin yhteiskuntaan". Joitakin oppositiossa istuvan puolueen poliitikkoja on soimattu rasistisista lausunnoista.

"Sekä Suomen gallup että Taloustutkimus julistivat eduskuntavaalien viimeisellä viikolla, että Perussuomalaisten kannatus on kääntynyt laskuun. Erehtyivät silloin, ja nyt taas - - Perussuomalaiset on itsenäisyyden ja itsemääräämisoikeuden puolustaja. Sellainen on perustamani puolue", Soini kirjoittaa.

..

Mä olen jo vastannut tuohon kun se täti soitti :) ei ollut aina helppoa löytää sopivaa vastausta annetuista vaihtoehdoista että en sitten tiedä. Onhan nuo tutkimukset toki suuntaa antavia, mutta koska aineisto on usein puhtaasti kvantitatiivisin menetelmin kerätty, on se sitten ehkä vähän kärjistynyt tai vääristynyt, näin ainakin koin omalla kohdallani. Ehkäpä joku voisi tehdä vähän laajemman tutkimuksen jossa olisi mahdollisuus tarkastella asioita vähän laajemmin tai useammasta näkökulmasta, niin saataisiin ehkä hitusen enemmän tietoa.

[QUOTE="vieras";25012663]Mä olen jo vastannut tuohon kun se täti soitti :) ei ollut aina helppoa löytää sopivaa vastausta annetuista vaihtoehdoista että en sitten tiedä. Onhan nuo tutkimukset toki suuntaa antavia, mutta koska aineisto on usein puhtaasti kvantitatiivisin menetelmin kerätty, on se sitten ehkä vähän kärjistynyt tai vääristynyt, näin ainakin koin omalla kohdallani. Ehkäpä joku voisi tehdä vähän laajemman tutkimuksen jossa olisi mahdollisuus tarkastella asioita vähän laajemmin tai useammasta näkökulmasta, niin saataisiin ehkä hitusen enemmän tietoa.[/QUOTE]

Sen nyt tietää minkälainen tulos HS:n tilaamasta tutkimuksesta haluttiin: suomalaiset ovat rasisteja ja erityisen pahoja rasisteja ovat perussuomalaiset.

En tykkää siitä, että aina suomalaisia vaan haukutaan.
Ei oo Suomellakaan tosiaan mikään helppo historia... ihmiset on tehneet kaikkensa, että on saatu itsenäisyys, maksettu sotavelka ja kehitytty aika lyhyessä ajassa ns. hyvinvointivaltioksi.
Tosin ehkä materia meni jossain vaiheessa liian tärkeäksi.
Jokatapauksessa näinkin pienenä kansana Suomi on ensin selvinnyt itse paljosta ja sen jälkeen auttanut muita maita. Myös esim. Suomen romaneilla on aika loistavatolot jos verrataan esim. Romanian romaneihin.
Suomen lait ovat pääasiassa hyvät ja oikeat, joten jos joutuu rikoksen/rasismin kohteeksi niin sille pitäisi saada "hyvitys".
Myös toimeentulot ym on verrattuna maailman mittapuulla, todella hyvät.
tottakai on yksittäisiä ihmisiä, jotka käyttäytyvät rasistisesti, mutta en usko että heitä on enemmistö.
Sitäpaitsi rasismia on valitettavasti aina siellä missä on erilaisia ihmisiä.
Myös siskoni, joka asuu Afrikassa, kokee sitä mustien taholta.
Minun mielestä Suomi on ennenkaikkea HYVÄ maa, jota tietenkin voi myös vielä parantaa, mutta ei haukkumalla.

[QUOTE="vieras";25012712]Sen nyt tietää minkälainen tulos HS:n tilaamasta tutkimuksesta haluttiin: suomalaiset ovat rasisteja ja erityisen pahoja rasisteja ovat perussuomalaiset.[/QUOTE]

Niin, en tiedä, mutta vähän vaikea siihen oli musta vastata kun vaihtoehdot oli joka kysymyksen kohdalla täysin samaa mieltä, jokseenkin samaa mieltä jne. ja kysymys saattoi välillä olla aika laajakin. Ainakaan noita tutkimuksia ei pitäisi sitten ottaa kauhean vakavasti tai viitata niihin faktana tai absoluuttisena totuutena, jonkinlaista suuntaa antavina ainoastaan.

[QUOTE="Venla";25012735]En tykkää siitä, että aina suomalaisia vaan haukutaan.
Ei oo Suomellakaan tosiaan mikään helppo historia... ihmiset on tehneet kaikkensa, että on saatu itsenäisyys, maksettu sotavelka ja kehitytty aika lyhyessä ajassa ns. hyvinvointivaltioksi.
Tosin ehkä materia meni jossain vaiheessa liian tärkeäksi.
Jokatapauksessa näinkin pienenä kansana Suomi on ensin selvinnyt itse paljosta ja sen jälkeen auttanut muita maita. Myös esim. Suomen romaneilla on aika loistavatolot jos verrataan esim. Romanian romaneihin.
Suomen lait ovat pääasiassa hyvät ja oikeat, joten jos joutuu rikoksen/rasismin kohteeksi niin sille pitäisi saada "hyvitys".
Myös toimeentulot ym on verrattuna maailman mittapuulla, todella hyvät.
tottakai on yksittäisiä ihmisiä, jotka käyttäytyvät rasistisesti, mutta en usko että heitä on enemmistö.
Sitäpaitsi rasismia on valitettavasti aina siellä missä on erilaisia ihmisiä.
Myös siskoni, joka asuu Afrikassa, kokee sitä mustien taholta.
Minun mielestä Suomi on ennenkaikkea HYVÄ maa, jota tietenkin voi myös vielä parantaa, mutta ei haukkumalla.[/QUOTE]

Mä olen sun kanssa pitkälti samaa mieltä. Täällä on ollut ja on edelleenkin asiat melko hyvin suhteessa moniin muihin maihin. Sekin on kuitenkin huomattava että tilanne on muuttunut ja muuttumassa ja se mille pohjalle ns. hyvinvointivaltio rakennettiin, on rapistumassa eli Suomikin on "kurjistumassa". Se, mihin resurssit suunnataan jatkossa, ts. millaisessa valtiossa elämme vaikka parinkymmenen vuoden kuluttua, jää nähtäväksi.

[QUOTE="sama";25012757]Niin, en tiedä, mutta vähän vaikea siihen oli musta vastata kun vaihtoehdot oli joka kysymyksen kohdalla täysin samaa mieltä, jokseenkin samaa mieltä jne. ja kysymys saattoi välillä olla aika laajakin. Ainakaan noita tutkimuksia ei pitäisi sitten ottaa kauhean vakavasti tai viitata niihin faktana tai absoluuttisena totuutena, jonkinlaista suuntaa antavina ainoastaan.[/QUOTE]

Ääliösuvaitsevaisto pitää ko galluppia totuutena suomalaisten rasismista, on se sitten totta tai ei.

Tuollaisiin gallupeihin pitäisi vastata tarkoitushakuisuus huomioiden.

Uskon että Suomi on rasistisempi maa kuin monet muut Euroopassa, jos mietitään suhtautumista ulkonäöltään alkuperäisväestöstä poikkeaviin. Ihan tavalliset ihmiset saavat julkisissa kulkuvälineissä kuulla ''mene kotiin, tänne ei kaivata mamuja''-tyylisiä huuteluita vierailta ''maahanmuuttokriitikoilta''. Suomessa ei olla vieläkään totuttu erivärisiin ihmisiin, mikä on aika hassua.

Kertoo tämän hetken asenneilmaston sekä etenkin sen, millaisena sen koemme. Ei välttämättä millainen se on todellisuudessa. Koemme että rasismia esiintyy paljon. Ei se ihan tuulesta temmattua ole. :(

[QUOTE="Sam";25012808]Kertoo tämän hetken asenneilmaston sekä etenkin sen, millaisena sen koemme. Ei välttämättä millainen se on todellisuudessa. Koemme että rasismia esiintyy paljon. Ei se ihan tuulesta temmattua ole. :([/QUOTE]

Varmasti jotkut kokevat Suomen rasistiseksi, kun sitä tietyt tahot jatkuvasti jankuttavat.

Uskon että Suomi on rasistisempi maa kuin monet muut Euroopassa, jos mietitään suhtautumista ulkonäöltään alkuperäisväestöstä poikkeaviin. Ihan tavalliset ihmiset saavat julkisissa kulkuvälineissä kuulla ''mene kotiin, tänne ei kaivata mamuja''-tyylisiä huuteluita vierailta ''maahanmuuttokriitikoilta''. Suomessa ei olla vieläkään totuttu erivärisiin ihmisiin, mikä on aika hassua.

Sun usko ei ole tiedon väärtti.

[QUOTE="vieras";25012794]Mä olen sun kanssa pitkälti samaa mieltä. Täällä on ollut ja on edelleenkin asiat melko hyvin suhteessa moniin muihin maihin. Sekin on kuitenkin huomattava että tilanne on muuttunut ja muuttumassa ja se mille pohjalle ns. hyvinvointivaltio rakennettiin, on rapistumassa eli Suomikin on "kurjistumassa". Se, mihin resurssit suunnataan jatkossa, ts. millaisessa valtiossa elämme vaikka parinkymmenen vuoden kuluttua, jää nähtäväksi.[/QUOTE]

Suomalainen hyvinvointivaltio rapautuu PIIGSien elättämiseen. Tästä eteenpäin menemme pelkkää alamäkeä.

totta,varsinkin yleistykset mitä tälläkin palstalla harrastetaan on todella naurettavia..antaa aika hyvän kuvan ihmisestä,joka niputtaa kaikki samaan "luokkaan" ihonvärin tai uskonnon perusteella..
muutama palstan esimerkki..kaikki mamut on rikollisia,elää sossunrahoilla,tummat ihmiset on aina somalialaisia ja näin ollen muslimeja ja muslimithan hakkaa ja alistaa vaimojaan..
jos erehdyt olemaan rasistin kanssa eri mieltä,olet myös soosupummi ( riippumatta siitä,vaikka olet ollut työelämässä vuosikaudet ),puolustat rikollisia mamuja,vaikka et ole kertaakaan niin tehnyt sekä et saa suomalaista miestä,niin joudut tyytymään mamuun ( vaikkei suomalaiset miehet voisi vähempää kiinnostaa )..

Mä taas väitän olevani hyvinkin suvaitsevainen, mutta se johtuu varmaankin siitä, että asun pienellä paikkakunnalla ja täällä ei ole maahanmuuttajia. Muutama turkkilainen taitaa olla kebab-yrittäjänä, plus sitten pari tummaihoista (jenkeistä?) koripalloa pelaamassa. Thai-tyttöjäkin, mutta ihan suomalaisten vaimoina, eli olen todella vähän tekemisissä ulkomaalaistaustaisten kanssa. Ei täällä romanejakaan asu. Voi siis hyvinkin olla, että jos asuisin isommassa kaupungissa ja kohtaisin samanlaisia asioita maahanmuuttajien kanssa kuin aikaisemmat vastaajat ovat kertoneet, voisin ollakin rasisti. Tai en tiedä määrittelisinkö itseni rasistiksi, mutta en varmaan olisi näin suvaitsevainen.

Suomessa esiintyy paljon tätä hyvin lapsellista rasismia. Huudellaan "erilaisille" ihmisille solvauksia ja yleistetään negatiivisesti. Persujen "suosion" myötä jotkut kokee, että tämä haukkuminen on ihan oikeutettua.

[QUOTE="vieras";25012478]Niinpä, miksi juuri mustalaisiin ja somaleihin suhtaudutaan kielteisimmin? Voisiko siihen olla jokin syy, kuten kokemukset ko rotujen yksilöistä?[/QUOTE]

mitä tarkoitat ko roduilla? onko somali rotu? vai kansallisuus? onko somali osa mustaa rotua, tarkoittaako tämä siis kaikkia mustaihoisia?

ja eikös jenkeissä kuitenkin osoiteta, että kaikki rodut kyllä sopeutuvat elämään modernissa yhteiskunnassa? on vielä presidenttinäkin osittain mustaan rotuun kuuluva ihminen.

Yhteistyössä