Gallup: Missä asennossa olit ponnistusvaiheen aikana? Saitko valita asennon itse vai "käskettiinkö"? Oliko asento hyvä vai huono?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Ja kauan ponnistusvaihe sitten kesti.

Haluaisin tietää, että kuinka moni vielä oikeasti synnyttää selälleen ja että avustajat tukee jaloista?!

http://www.aktiivinensynnytys.fi/artikkelit.php?artikkelinr=11

Tervettä, häiritsemätöntä synnytystä kuvaa useimmiten selvä levottomuus: synnyttävä nainen kävelee, kyykkii, on polvillaan ja nelinkotin. Nainen liikkuu vaistonvaraisesti, jotta hän löytäisi itselleen ja syntyvälle lapselleen parhaan mahdollisen asennon. Normaaliin synnytykseen ei liity ennalta määrättyjä asentoja. Synnyttäminen on naisen kannalta aktiivista oman kehon kuuntelemista.

Suurin osa maailman naisista liikkuu vapaasti synnytyksen ensimmäisen vaiheen aikana ja synnyttää lapsen pystyasennossa, yleensä tuettuna.Teollistuneissa maissa useimmat naiset synnyttävät makuulla tai puoli-istuvassa asennossa ja usein naisen liikkumavapautta synnytyksen aikana on muutenkin rajoitettu. Sairaalakäytännöt ovat tehneet synnytyksestä kalliin lääketieteellisen tapahtuman.

Naisen rakenne viittaa siihen, että pystyasento on selinmakuuta luontevampi synnytysasento. Luinen synnytyskanava on sopusoinnussa alaspäin suuntautuvan painovoiman kanssa. Pystyasennossa lapsen pää painaa kohdunkaulaa voimakkaammin ja verenkierto kohdussa on parempi kuin selinmakuulla. Lantion nivelsiteisiin ja sakraalihermoihin kohdistuva paine on vähäisempi ja välilihan kudokset ovat peräänantavampia kuin selinmakuulla. Pystyasennossa myös kohtu voi kallistua eteenpäin ja ristiluu liikkuu taaksepäin, jolloin synnytyskanavan läpimitta suurenee. Äidin liikkeet ja asennot ovat omiaan edistämään lapsen kiertymistä synnytyskanavassa.

Synnytyksen alkaminen, kohdun avautuminen ja lapsen ulostyöntyminen ovat kaikki hormonien säätelemiä fysiologisia prosesseja. Synnytyksen aikana äidin kehossa muodostuu endorfiineja, hormoneja, jotka auttavat äitiä synnytyksessä. Jotta äiti pystyisi tuottamaan näitä mielihyvähormoneja tehokkaasti, on ympäristön oltava turvallinen ja rauhallinen. Laitosmainen synnytysympäristö, naisen liikkumista rajoittava teknologia, rutiinitoimenpiteet ja tutkimukset sekä vieraat ihmiset synnytyshuoneessa häiritsevät synnyttävää naista ja hankaloittavat synnytystä.

Useimmissa teollistuneissa maissa ei ehkä tänään edes tiedetä mikä on normaali fysiologinen synnytys.

"Pystyasennossa lapsen pää painaa kohdunkaulaa voimakkaammin ja verenkierto kohdussa on parempi kuin selinmakuulla. Lantion nivelsiteisiin ja sakraalihermoihin kohdistuva paine on vähäisempi ja välilihan kudokset ovat peräänantavampia kuin selinmakuulla. Pystyasennossa myös kohtu voi kallistua eteenpäin ja ristiluu liikkuu taaksepäin, jolloin synnytyskanavan läpimitta suurenee. Äidin liikkeet ja asennot ovat omiaan edistämään lapsen kiertymistä synnytyskanavassa."

Kun kerta tämä tiedetään, miksi selinmakuu on vieläkin niin yleistä??

ponnistusvaiheet olin kai tuossa perusasennossa molemmil kerroilla. mutta ei mua haitannut, hyvin meni. ekal kerral sanottiin et mee niin ja niin ja tokal halusin ite samaan asentoon.

mut laitettiin kyljelleen,ja kätilö painoi aina ylimpänä olevaa jalkaa ku pnnisin,täysin epämukavaa mutta käsittääkseni sydänäänten takia tämä asento..

Mä oli kyljeltään,ei varsinaisesti käsketty olemaan siinä,musta se tuntui kaikkein luontevimmalta.Niin ja mulle ehdotettiin että menisin kontilleni,sillain niinkun että kädet nojaa sinne sängynpäätyyn.Ponnistusvaihe kesti 22min.

Synnytin juuri puoli-istuvassa asennossa, kätilöt tukivat jaloista. Taitaa olla "normi" synnytystapa, ainakin täällä meilläpäin. Esim. synnytysjakkaraa ei kuulemma ensisynnyttäjille suositella, ei nähdä repeämiä tms. näin meille perusteltiin. Niin ja ponnistusvaihe kesti puolitoista tuntia :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Luinen synnytyskanava on sopusoinnussa alaspäin suuntautuvan painovoiman kanssa.

Pystyasennossa lapsen pää painaa kohdunkaulaa voimakkaammin ja verenkierto kohdussa on parempi kuin selinmakuulla.

Lantion nivelsiteisiin ja sakraalihermoihin kohdistuva paine on vähäisempi ja välilihan kudokset ovat peräänantavampia kuin selinmakuulla.

Pystyasennossa myös kohtu voi kallistua eteenpäin ja ristiluu liikkuu taaksepäin, jolloin synnytyskanavan läpimitta suurenee.

Äidin liikkeet ja asennot ovat omiaan edistämään lapsen kiertymistä synnytyskanavassa.

Jos näin on, niin miksi ihmeessä niin monet synnyttää selin? Miksei kätilöt ohjaa pystympään? Osaisko joku sanoa?

Alkuperäinen kirjoittaja ensisynnyttäjä:
Synnytin juuri puoli-istuvassa asennossa, kätilöt tukivat jaloista. Taitaa olla "normi" synnytystapa, ainakin täällä meilläpäin. Esim. synnytysjakkaraa ei kuulemma ensisynnyttäjille suositella, ei nähdä repeämiä tms. näin meille perusteltiin. Niin ja ponnistusvaihe kesti puolitoista tuntia :)

Oudot perustelut. Olisitko itse halunnut olla pystymmässä? Luulis, että ois sun ponnistusvaihe ollu nopeampi eikä repeämiä tule yhtä helposti

Pystymmässä:
Lantion nivelsiteisiin ja sakraalihermoihin kohdistuva paine on vähäisempi ja välilihan kudokset ovat peräänantavampia kuin selinmakuulla.

Pystyasennossa myös kohtu voi kallistua eteenpäin ja ristiluu liikkuu taaksepäin, jolloin synnytyskanavan läpimitta suurenee.

Alkuperäinen kirjoittaja näin täällä:
Mä oli kyljeltään,ei varsinaisesti käsketty olemaan siinä,musta se tuntui kaikkein luontevimmalta.Niin ja mulle ehdotettiin että menisin kontilleni,sillain niinkun että kädet nojaa sinne sängynpäätyyn.Ponnistusvaihe kesti 22min.

Musta konttausasento kuulostaa järkevältä. Itse ehkä kokeilen sitä.

Onko kellään kokemusta siitä uudesta synnytystuolista?

Ekan kanssa en saanut muuttaa itseäni parempaan asentoon (kyljelleni) ja ponnistusvaihe kesti melkein tunnin puoli-istuvassa, lopulta vauva autettiin imukupilla ulos.

Tokan kanssa sain ponnistaa kylelläni ja ponnistusvaihe kesti 6 minuuttia.

Jos näin on, niin miksi ihmeessä niin monet synnyttää selin? Miksei kätilöt ohjaa pystympään? Osaisko joku sanoa?

Meille synnytysvalmennuksen fysioterapeutti ainakin sanoi, että johtuu osittain siitä, että kätilö joutuu olemaan huonossa asennossa, jos synnyttäjä ponnistaa seisaallaan. Etenkin iäkkäämmille kätilöille on helpompaa olla siellä sängyn päädyssä, kuin kyykkiä lattialla. Eihän se mikään hyvä perustelu ole näin synnyttäjän näkökulmasta, mutta ymmärrettävä kuitenkin.

Meille fyssari ainakin suositteli ponnistamista jossain muussa asennossa kuin puoli-istuvassa/makaavassa, mutta tosiaan sanoi, että paljon riippuu kätilöstä.

puoli-istuvassa ja kyljellään. kätilö halusi ehdottomasti, että ponnistan kyljellään, se oli ihan hirveä asento! kysyin, että voinko ponnistaa pystyasennossa, niin kielsi ehdottomasti, tulee kuulemma verta kuin härän kurkusta ja tikkejäkin tarvitaan. lopulta sain ponnistaa puoli-istuvassa asennossa, ja kohta olikin neiti sylissä :heart: niin ja pidin itse polvien takaa kiinni

Esim. perätila on pakko synnyttää selällään ja yleensä vielä jalat telineillä. Väittävät että siinä on lapselle eniten tilaa tulla ulos. Musta taas tuntuu, että se on vaan mukavampi henkilökunnalle :D

Alkuperäinen kirjoittaja ensisynnyttäjä:

Oudot perustelut. Olisitko itse halunnut olla pystymmässä? Luulis, että ois sun ponnistusvaihe ollu nopeampi eikä repeämiä tule yhtä helposti

Pystymmässä:

No aluksi kokeiltiin kyljellään, niin että kätilö tuki ylempää jalkaa, mutta minusta tämä ei tuntunut hyvältä. Kyllä asento oli ihan ok, mutta aina ponnistaessa joutui ylävartaloa nostamaan irti sängystä, miehen tukiessa selkää, eli hieman hankalaa kumminkin. Ehkä olisi voinut kokeilla vielä jotain muutakin asentoa, mutten kyllä olisi jaksanut olla esim. pystyssä niin kauaa. Ensisynnyttäjälle ei paljon muuta tarjottu, enkä itse osannut edes siinä vaiheessa pyytää.. :) Oksitosiinitipasta huolimatta noin pitkä ponnistusvaihe--> supistukset vähenivät kovasti.

Alkuperäinen kirjoittaja Pantalaimon:

Meille synnytysvalmennuksen fysioterapeutti ainakin sanoi, että johtuu osittain siitä, että kätilö joutuu olemaan huonossa asennossa, jos synnyttäjä ponnistaa seisaallaan. Etenkin iäkkäämmille kätilöille on helpompaa olla siellä sängyn päädyssä, kuin kyykkiä lattialla. Eihän se mikään hyvä perustelu ole näin synnyttäjän näkökulmasta, mutta ymmärrettävä kuitenkin.

Meille fyssari ainakin suositteli ponnistamista jossain muussa asennossa kuin puoli-istuvassa/makaavassa, mutta tosiaan sanoi, että paljon riippuu kätilöstä.

No mä en suostu synnyttää selälleni! Jos kerta pystympi asento on todettu parhaimmaksi synnyttäjälle. Karseaa, että tässä näköjään ajatellaan enemmän kätilöitä....

Alkuperäinen kirjoittaja EllaDonna:
Esim. perätila on pakko synnyttää selällään ja yleensä vielä jalat telineillä. Väittävät että siinä on lapselle eniten tilaa tulla ulos. Musta taas tuntuu, että se on vaan mukavampi henkilökunnalle :D

Ei ole enemmän tilaa. Outoa.

Kaikki kolme lasta olen synnyttänyt sängyllä ns.puoli-istuvassa asennossa. Kätilöt ei oo koskaan ehdottanut muuta. Mutta itselle se on ollut hyvä asento koska olen kaikkina kertoina koko synnytyksen ajan maannut kyljelläni sängyllä. En oo koskaan halunnu olla pystyssä, oon varmaan paremmin pystynyt keskittymään kipuun/ilokaasun vetoon. Tuntui että pystyssä tulee huono olo ja koskee paljon enemmän. Vaikka se ehkä olisi saattanut nopettaa synnytystä

Alkuperäinen kirjoittaja Kimalle84:
Ekan kanssa en saanut muuttaa itseäni parempaan asentoon (kyljelleni) ja ponnistusvaihe kesti melkein tunnin puoli-istuvassa, lopulta vauva autettiin imukupilla ulos.

Tokan kanssa sain ponnistaa kylelläni ja ponnistusvaihe kesti 6 minuuttia.

mutta nää kestot ei johdu mitenkään välttämättä asennosta.
mulla kestot ollu 3min ja 7 min ja kummassakin sama - ilmeisesti VIRALLISESTI - huono asento. :)

Alkuperäinen kirjoittaja mihan:
puoli-istuvassa ja kyljellään. kätilö halusi ehdottomasti, että ponnistan kyljellään, se oli ihan hirveä asento! kysyin, että voinko ponnistaa pystyasennossa, niin kielsi ehdottomasti, tulee kuulemma verta kuin härän kurkusta ja tikkejäkin tarvitaan. lopulta sain ponnistaa puoli-istuvassa asennossa, ja kohta olikin neiti sylissä :heart: niin ja pidin itse polvien takaa kiinni

Miltä susta tuntui, kun et saanut itse mennä haluamaasi asentoon?? Jos luit ton artikkelin, niin siihen luonto ohjaa äidit vaistomaisesti! Mua vähän ärsyttää toi sun kätilös.

Olen synnyttänyt kerran puoli-istuvassa, kaksi kertaa jakkaralla, ja kaksi kertaa konttausasennossa. Jakkaralla mun mielestä kaikkein "helpoin" ponnistaa, konttausasennossa taas vauva tulee jotenkin lempeimmin ulos. Puoli-istuva on ehdottomasti huonoin noista :o Olen saanut valita itse, paitsi ekalla kerralla jouduttiin sydänäänten vuoksi tekemään kompromisseja.

Nyt vikassa oli kontillani siinä sängyllä, ja luulen että se oli kätilöllekin ihan hyvä asento siis.

Yhteistyössä