Gallup, kuinka moni osaa ruotsia sujuvasti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kyselijä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kyselijä

Vieras
Ja siis tarkenna, että tuli tuosta pakko ruotsi keskustelusta mieleen, että tosiaan kun on PAKKO opiskella ruotsia, niin kuinka moni meistä osaa
kunnolla ruotsia vain koulun ruotsintunneilla käyneenä?

Itse en oikeasti osaa yhtään, vaikka jokaisella pakkotunnillla olen istunut.
Englanti kyllä sujuu.

No heti lukion jälkeen olisin osannut varmasti melko hyvin, nyt ei oo tarvinnu käyttää ja taito on ruostunut, mutta jos oleskelisin hetken ruotsinkielisessä ympäristössä niin uskoisin kielen palautuvan melko nopeasti, sen verran hyvin tuli lukiossa tankattua.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No heti lukion jälkeen olisin osannut varmasti melko hyvin, nyt ei oo tarvinnu käyttää ja taito on ruostunut, mutta jos oleskelisin hetken ruotsinkielisessä ympäristössä niin uskoisin kielen palautuvan melko nopeasti, sen verran hyvin tuli lukiossa tankattua.

Näin mullakin. :) Mutta tosiaan neljään vuoteen en ole juuri ko. kieltä käyttänyt... :whistle:

Mulla on kouluruotsi ollut jopa parempi kuin englanti, vaikka minun ajatuksetkin menee tosi usein vahingossa englanninkielisiksi. :o

Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Pystyn lukemaan ja kirjoittamaan ihan jees, kääntämäänkin. Puhuminen on vähän öh-öh.

Samma här. Olen verestellyt ruotsintaitoani kirjoittelemalla ruotsinkielisten serkkujeni kanssa ruotsiksi, mutta eipä se puhumista harjoituta.

En muista mitään. Tosin olisin tasan yhden kerran lukion jälkeen (josta aikaa jo 18 vuotta ) ruotsia tarvinnut. Venäjää meilläpäin tarvitsisi ihan joka päivä, siksipä lapsi sitä opiskeleekin. Ruotsilla ei tee täälläpäin maata yhtään mitään.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
En muista mitään. Tosin olisin tasan yhden kerran lukion jälkeen (josta aikaa jo 18 vuotta ) ruotsia tarvinnut. Venäjää meilläpäin tarvitsisi ihan joka päivä, siksipä lapsi sitä opiskeleekin. Ruotsilla ei tee täälläpäin maata yhtään mitään.

Niin ja englanti sujuu kyllä hyvin.

Sen verran mitä tarvitsen työssäni niin menee ihan sujuvasti. Aina kyllä sisäisesti irvistän kun tulee ruotsinkielinen asiakas.

Minä puhun sujuvasti ruotsia enkä sitä kääntäessäni koskaan tarvitse minkäänlaisen käännösohjelman apua.

Jag talar flytande svenska, och jag vrida den någonsin kommer att behöva någon form av översättningsprogram för att få hjälp.

Kyllä, puhun ruotsia sujuvasti, mutta kirjoittaminen onkin toinen juttu - taitan alaa epäilemään, että miten tää nyt menee (kieliasu)etc, kun asuinmaan kieli on kuiteskin norja ja joka päiväisessä käytössä on norjan kieli.

Alkuperäinen kirjoittaja Tuuljmyllynlämmittäjä:
Minä puhun sujuvasti ruotsia enkä sitä kääntäessäni koskaan tarvitse minkäänlaisen käännösohjelman apua.

Jag talar flytande svenska, och jag vrida den någonsin kommer att behöva någon form av översättningsprogram för att få hjälp.

:laugh: netissä on niiiiin helppo nykyään hämätä :D

Alkuperäinen kirjoittaja Kaisulin:
Kyllä, puhun ruotsia sujuvasti, mutta kirjoittaminen onkin toinen juttu - taitan alaa epäilemään, että miten tää nyt menee (kieliasu)etc, kun asuinmaan kieli on kuiteskin norja ja joka päiväisessä käytössä on norjan kieli.

Synes du, at dette ses bedre ut?

Yhteistyössä