Gallub: milloin päivähoitoon

Meillä meni puolitoistavuotiaana. Meidän alueella on pulaa hoitopaikoista ja fiksuinta tuntui ajoittaa mun töihinpaluu syksyyn niin saatiin ok hoitopaikka (päiväkoti). En palannut töihin pelkästään taloudellisista syistä, oltais kyllä miehenkin palkalla tultu toimeen.

meillä tyttö meni heti 9kk iässä pphoitajalle ihan taloudellisista syistä. 1,5 vuotiaana tarhaan muuton takia. Hyvin on sopeutunut molempiin. Halusin aluksi viedä pphoitajalle koska pienempi ympäristö ja kodin omaisempi tunnelma kun oli vielä niin pienikin.

Chanel
Meillä tyttö 1,2v ja hoitoon lähtee tarhaan ensikuussa. Eikä yhtään ilostuta ! Mutta pakko mikä pakko, ruotsissa ei tunneta kodinhoitotukea ja siksi pakko mennä tienaamaan. Oikein pelottaa miten itse pärjää kun pitää lapsi jättää hoitoon.

Kuukauden päästä esikoinen aloittelee, ikää silloin 1v10kk. Päiväkotiin menee, koska se on meille tarkoituksenmukaisin hoitopaikka. Päivähoito tapahtuu siis kuntoutuksellisista syistä (lapsella downin syndrooma) ja tuossa päiväkodissa on muita paremat resurssit tällaiseen erityislapseen, henkilökunnalla kokemusta, osaavat viittoa ym, yhteistyö kuntoutuspuolen kanssa toimii. =) Itse olen yhä kotona pikkusiskon kanssa ja esikoisen hoitopäivät ovat 5x/vko, 3h/päivä. Mietitään nyt sitten kun saadaan toiminaan, jos syksystä rupeaisi pitämään jo pidempia päiviä.

Pikkusiskon kanssa olen kootona ensi kesään asti jolloin lapsi täyttää 1v, silloin palaan töihin ja mies jää isyyslomalle vuorostaan noin puoleksi vuotta. Suunnitelmissa olisi siis että pikkusisko siinä 1,5v iässä siirtyisi samaan päiväkotiin isoveljensä kanssa. Vähän auki nuo suunnitelmat vielä on, sillä isoveli on ollut nyt talvella kovasti kipeänä ja saa nähdä miltä ensi talvi näyttää. Jos sama linja jatkuu, voi olla helpompi että jompi kuumpi meistä olisi kotona pienemmän kanssa vielä seuraavaan kesään/syksyyn asti. Olisi helpompi hoitaa sairastelevaa isoveikkaa kun toinen vanhemmista olisi jo valmiiksi kotona eikä tarvitsisi rasittaa työpaikkaa jatkuvilla poissaoloilla...

Vaavi tuee kohta vuoden ja vieä tulis mieleenkään laittaa hoitoon, ainakin 3 v. aion kotona olla.Lapsi on pieni vaan kerran, sitä aikaa ei saa takasin. Mut kukin tekee itse omat päätökset, en haluu arvostella muita.

timangi
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.12.2006 klo 14:00 Nipsu kirjoitti:
Aikaisintaan kolme vuotiaana. Toivottavasti vasta eskariin. Nyt jos tämä maha-asukki tulee maailmaan niin esikko ei ainakaan ennen viittä ikävuotta mene päivähoitoon kun nuorimmainenkin menee aikaisintaan kolmen vanhana. Haluan kasvattaa omat lapseni kotona ja olla niin paljon kuin mahdollista heidän kanssaan. Käydään puistossa ja muskarissa ja jos esikko haluaa 3 vanhana mennä 3h päivässä kerhoon niin ok. Lapsikontakteja ja virikkeitä saa ilman päivähoitoakin.
Näin meilläkin :heart: :D (paitsi että ei ole ainakaan vielä tulossa tuota masu-asukkia meillä, toivottavasti tulee vuoden parin sisällä=)

1-vuotiaana mummi tuli (otti vuorotteluvapaata) katsomaan esikkoa, jolloin ei tarvinnut viedä päiväkotiin ennen kuin "vasta" 1v8kk iässä. Kuopus aloittaa ensi viikolla (Niisk) 1v1kk iässä päiväkodissa. Pakko palata kouluun, viimeiset 3kk ollut lapsi koulussa mukana, eikä sekään oikein ketään palvele...

meillä kaksoset laitettiin 10,5kk päiväkotiin. jatkoin itse koulua kaksosten ja seuraavan välillä parin kuukauden verran, ja ehtivät olla päiväkodissa 4kk. Niin hienosti siellä sujui että ensi syksynä ehkä taas päiväkotiin kun jatkan taas koulua, silloin kaksoset n. 2,5v ja nuorimmainen 1v 1kk. Jollei sitten löydy hoitajaa kotiin, se kun olisi paljon helpompaa ainakin meille, kun kaikki ollaan aamu-unisia.. :)

meidän typy aloitti päivähoidon perhepäivähoitajalla huhtikuussa06, oli silloin vuoden ja 2 kuukautta. Valitsin perhepäivähoidon koska on pienempi ryhmä ja sairastumisriski on täten pienempi. Hyvin on neiti pärjännyt ja viihtynyt. Oppii uutta nopeammin ja on reippaampi äidin ja isin kanssa kun saa kuluttaa energiansa toihuamalla muiden lasten kanssa =)

Meillä tyttö aloitti päiväkodissa 1v3kk:n iässä ja upeasti on mennyt.Saanut leikkiä ikäistensä kanssa,oppinut syömään itse jne ja mä saanut tehdä työtä,josta pidän =) Lapsi tarhassa max.3 pvää/viikossa!Ei ole huonoa sanottavaa päiväkodista :heart:

Meidän nuorimmat menevät elokuussa päiväkotiin, tytöt ovat silloin n. 1v7kk ja 2v9kk. Päiväkotiin siksi koska en oikein pidä perhepäivähoitosysteemistä ja koska mulle jäi todella hyvät fiilikset vanhempien lasten päiväkotiajasta. Vanhemmat lapset (pojat) menivät aikoinaan päiväkotiin 3- ja 4-vuotiaina -he ovat nyt jo 12- ja 13-vuotiaat.

Yhteistyössä