G: Vesirokkorokote vai taudin sairastaminen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Sairastaminen. Tosin enpä ole hakemalla hakenu vesirokkoa meille ja sitä ei viel kukaan lapsista oo sairastanu. Tulee sitte ku on aika..En mää mitään järkee antaa lapsilleni sitä rokotetta..

[QUOTE="vieras";27358875]Mielestäni on tökeröä ja asiatonta linkata tänne hautajaiskuvia. Kuinka syvälle ihminen voi vajota?
On erittäin asiatonta lietsoa täällä vesirokkohysteriaa vilautellen kuvia ruumisarkuista.[/QUOTE]

Monet tuntuvat ummistavan silmänsä siltä tosiasialta, että vesirokkoon voi kuolla. En tarkoita, että sinä niin tekisit, mutta monet kyllä.

[QUOTE="vieras";27358875]Mielestäni on tökeröä ja asiatonta linkata tänne hautajaiskuvia. Kuinka syvälle ihminen voi vajota?
On erittäin asiatonta lietsoa täällä vesirokkohysteriaa vilautellen kuvia ruumisarkuista.[/QUOTE]

Pakko olla nyt samoilla linjoilla. Ymmärrän kyllä Mummeliisaakin, mutta silti rajansa kaikella.

Itselläni on aika paha mieli näitä lukiessa, kun oma pikkuiseni ei ole vielä vesirokkoa sairastanut. Rokotetta olen harkinnut, mutta hiukan pelottaa se, että tutkimukset rokotteen yhteydestä esimerkiksi diabetekseen, reumaan jne. on vielä kesken. Pääosin vesirokko ei kuitenkaan ole vakava sairaus, mutta nuo mahdolliset rokotteen kylkiäissairaudet ovat. Tuntuu, että tekee niin tai näin, aina tekee väärin...

[QUOTE="vieras";27358937]Oli siinä aika avuton olo äidillä, mutta parani onneksi hyvin.[/QUOTE]

Lisään vielä, että isoveljellä jokaisesta viidestä rakkulasta taisi jäädä pysyvä arpi. Vauvan ihokudosten uudistumiskyky oli ilmeisen hyvä.

[QUOTE="vieras";27358915]Monet tuntuvat ummistavan silmänsä siltä tosiasialta, että vesirokkoon voi kuolla. En tarkoita, että sinä niin tekisit, mutta monet kyllä.[/QUOTE]

Mä luulen, että moniin muihinkin tauteihin voi kuolla jos huono tsägä käy. :( Ja mitä mä tällä yritän sanoa? No, älä nyt lue sitä niin, että mä sanoisin ettei kenenkään siis kannata koskaan suojautua yhtään miltään atudilta etukäteen. Koska sitä en sano.

[QUOTE="vieras";27358915]Monet tuntuvat ummistavan silmänsä siltä tosiasialta, että vesirokkoon voi kuolla. En tarkoita, että sinä niin tekisit, mutta monet kyllä.[/QUOTE]

Kaikkeen voi kuolla. Autollakin me liikutaan, vaikka auto-onnettomuuteen kuolee ihmisiä Suomessa moninkertaisesti verrattuna virustauteihin.

Mihin vaan voi kuolla, esimerkiksi flunssaan...

[QUOTE="vieras";27358959]Pakko olla nyt samoilla linjoilla. Ymmärrän kyllä Mummeliisaakin, mutta silti rajansa kaikella.

Itselläni on aika paha mieli näitä lukiessa, kun oma pikkuiseni ei ole vielä vesirokkoa sairastanut. Rokotetta olen harkinnut, mutta hiukan pelottaa se, että tutkimukset rokotteen yhteydestä esimerkiksi diabetekseen, reumaan jne. on vielä kesken. Pääosin vesirokko ei kuitenkaan ole vakava sairaus, mutta nuo mahdolliset rokotteen kylkiäissairaudet ovat. Tuntuu, että tekee niin tai näin, aina tekee väärin...[/QUOTE]

Lähes kaikilla rokkotaudeilla on mahdollisena "komplikaationa" tai mahdollisena "jälkitautina" diabeteksen puhkeaminen. Tämä vain sivuhuomautuksena, ei ole tarkoitus hysteriaa lietsoa.

[QUOTE="vieras";27358984]Lähes kaikilla rokkotaudeilla on mahdollisena "komplikaationa" tai mahdollisena "jälkitautina" diabeteksen puhkeaminen. Tämä vain sivuhuomautuksena, ei ole tarkoitus hysteriaa lietsoa.[/QUOTE]

Lisään:
Ja vesirokon jälkitautina voi saada vyöruusun.

Meillä on neljä lasta, kaksi vanhínta sairasti taudin tosi lievänä (olivat silloin n1v ja 3v), muutaman näppy eikä juurikaan kuumetta. No, nuo kaksi nuorempaa sitte...olivat suunilleen samanikäisiä sairastaessaan, ehkä vähän alle 1v ja himpun yli 2v ja voi itku ne oli SAIRAITA, vanhempi sairasti ensi ja oli niin täynnä rakkuloita ja näppyjä ettei tosikaan, lääkärissäkin jouduttiin käymään, kun iho tulehtui vaippa alueelta, tasan 2vko isomman sairastumisesta sairastui pienempi ja jos mahdollista oli vielä kipeämpi kun isompi! Korkea kuume ja ihan täynnä rakkuloita. Kuukausi siinä sit noiden kanssa sairastettiin!
Eli rokotuksen kannalla olisin, jos meillä vielä olis sairatamattomia lapsia!

[QUOTE="vieras";27358975]Mihin vaan voi kuolla, esimerkiksi flunssaan...[/QUOTE]

No flunssaan, tai siis sen jälkitauteihin kuoleekin tuhansia suomalaisia vuosittain.
Ja toki tiedän senkin, että kaikki täysin terveetkin kuolevat jossain vaiheessa.

Minä odottelin lapsen kanssa 3-vuotiaaksi; ei tullut rokkoa joten otettiin rokote. Nyt kesällä sitten vierailtiin perheessä, jossa juuri alkanut vesirokko - kolmen viikon kuluttua vierailusta lapsella selittämätön yhden päivän kuume; olisiko altistus aiheuttanut reaktion mutta mitään näppyjä ei tullut.
Olin myös lukenut noista komplikaatioista, joten päätin, että yhden rokotteen ostan - suoja 80 %; jos ostaa kaksi rokotetta, pitäisi suojan olla 100 %.
Minä olen sairastanut vesirokon alle kouluikäisenä ja noin 25-vuotiaana sairastin sitten vyöruusun - en sitäkään kokenut mitenkään erityisen hankalana ja/tai pahana asiana.
Siis suosittelen rokotusta - ystäväni lapsella tuli poissaoloa päiväkodista kaksi viikkoa; niin paljon oli näppyjä joka puolella ja pitkään tuli uusia - ja saman verran siis työpoissaoloa...

Mä kans täällä pähkäilen saman asian kanssa.
Kyllähän neuvolalääkäri osasi pelotella jälkitaudeilla hyvin. Lihassurkastumisesta aina kuolemaan asti.

Kaksi vanhempaa lasta sairasti vesirokon kun olivat 3v ja 2v ja kyllä molemmilla oli rakkuloita tosi paljon, nuorempi oli tosi kipee (sairasti toisena), silloin ei mitään jälkitauteja tullut.
Nyt nämä nuoremmat on 4v ja 2,5v ja tosiaan reseptin eilen sain.

Neuvolalääkäri kans suositteli sitä kahta rokotetta jolloin hinta nousee 320€ jos rokottaa molemmat. Tosin, lapsen hengestä se on aika pieni hinta.

Onhans se totta että moni sairastaa vesirokon lievänä mutta sitten on näitä jotka rankemmi, eikä se sitä sano että jos itse on sairastanut sen lievänä (kuten minä) että omat lapset sitten sairastaa sen myös lievänä.
Tai että jos joku lapsista sairastaa lievänä niin kaikki lapset sairastaa lievänä.

Voi kun olisi se kristallipallo jotta voisi katsoa tulevaisuuteen tämän vesirokon suhteen..

itse sairastin rokon noin 8vuotiaana ei se niin paha ollut, tuskin rokotan omaa esikoistani ellei siihen löydy joku lääketieteellinen syy miksi sitä suositeltaisi. esim atopia tapauksessa minä varmaan rokottaisin.

Vähän eri näkökulmasta.

Olin itse 7-vuotias kun muutimme perheeni kanssa Yhdysvaltoihin. En ollut vielä sairastanut vesirokkoa, joten paikalliset terveydenhoitajat vaativat, että minut, veljeni (4 v.) ja siskoni (0,5 v.) rokotettaisiin vesirokkoa vastaan ennen kuin aloitamme paikallisessa koulussa. Näin tehtiin, eikä mitaan jälkioireita tullut.

Lopputulos: Olen nyt 22-vuotias, veljeni on 19, ja siskoni juuri täyttanyt 15 v. Rokotteen otamisesta on kulunut siis reilut 15 vuotta, eika kukaan meista ole vesirokkoa sairastanut. Jos vesirokkorokotetta ei olla vielä liitetty Suomen yleiseen rokotusohjelmaan siinä vaiheessa kun saan itse lapsia, aion ehdottomasti rokottaa heidät vesirokkoa vastaan perusrokotusten ohella.

[QUOTE="vieras";27358038]Minäkin suosittelen rokotusta miehellesi ja lapset rokottaisin vasta kouluiässä jos eivät sitä ennen sairasta. Rokote ei ole sataprosenttinen. Äärimmäisen harvoin vesirokko vie noin huonoon kuntoon kuin mitä "Tau" kirjoitti ja sillä rokotuksellakin on haittavaikutuksensa, ja se esim. ei suojaa vyöruusulta, jolta taas sairastettu vesirokko suojaa.[/QUOTE]

Vyöruusun aiheuttaa kehossa vuosikymmeniä uinunut vesirokkovirus. Jos ei ole sairastanut vesirokkoa, ei voi saada vyöruusuakaan. Rokotus estää tai ainakin lievittää merkittävästi vesirokkoa ja vyöruusua.

[QUOTE="vieras";27357945]Rokotin esikoisen 2v:na ja seuraavakin tulee saamaan todennäköisesti heti 1v:nä. 16# selitti muuta mutta minä olen nimenomaan ymmärtänyt että jos on sairastanut vesirokon voi myös saada vyöruusun. Jos taas ottaa rokotteen ei voi saada vyöruusua. Tämän takia vesirokko rokotteen tulemista yleiseen rokote ohjelmaan on vuosia lykätty koska lapsien rokottaminen voisi aiheuttaa aikuis/vanhusväestöllä vyöruusun esiintymisen lisääntymistä.[/QUOTE]

Eikun nimenomaan jos on ottanut rokotteen, vyöruusu tulee helpommin.

[QUOTE="mmm";29023340]Eikun nimenomaan jos on ottanut rokotteen, vyöruusu tulee helpommin.[/QUOTE]

Lukekaa Varilrix-rokotteen pakkasuseloste Fimean sivuilta. Siinä ei mainita kuin että vyöruusu on mahdollinen ja ei ole osoitettu että vyöruusu tulisi helpommin kuin vesirokon jälkeen MUTTA semmoinen tutkimus on kuitenkin viime vuosina tehty ja julkaistu, oliskohan Lääkärilehdessäkin siitä mainittu, kannattaa googlata.

Itse olen sairastanut vesirokon 7 v.:na mutta en muista asiaa. Esikoinen sairasti 4 v. ja oli kuumeessa viikon, näppyjä (atoopikko) oli korvakäytäviä myöten, suussa ja oli kipeä. Kolmeen yöhön ei nukkunut kuin 4 h Ataraxin voimalla. Siitä huolimatta että ei ollut mitenkään lievä tauti, selvisimme ilman jälkitauteja ja aion hankkimalla hankkia pikkukakkoselle kunhan on sen 3 v.

[QUOTE="vieras";27358964]Kaikkeen voi kuolla. Autollakin me liikutaan, vaikka auto-onnettomuuteen kuolee ihmisiä Suomessa moninkertaisesti verrattuna virustauteihin.[/QUOTE]

Useammin kuitenkin kolarissa kuolee se, jolla ei ollut turvavyötä. Rinnastan vesirokkorokotteen siihen, että ajaa autolla turvavyö kiinni. Mahdollisen kolarin sattuessa säästyy naarmuilla, mutta se turvavyötön voi kuolla.

Yhteistyössä