G:Velkagalluppi

• Viestiketjun aloittaja kaöpuuvsml
  • Ensimmäinen viesti
kaöpuuvsml
Asutko omassa, asossa vai vuokralla? Onko velkaa?
Autoa? Onko autolainaa?
Onko luottokortteja? Velkaa?
Muita?
Ikäsi?

Kysely koskee tietenkin perhettä kokonaisuutena jos on puolisoa. Määriä ei tarvitse kertoa erikseen jos ei halua. Kiinnostaa vaan millaisia taakkamuotoja ihmisillä on.

"jep jep"
Oma kämppä, ei velkaa senttiäkään.
Auto on, ei velkaa senttiäkään.
Ei luottokortteja kun seinästä saa käteistä tai voi maksaa pankkikortilla, ei velkaa senttiäkään.
Ei muita.
35v

Asutko omassa, asossa vai vuokralla? Onko velkaa? Omassa, on velkaa.
Autoa? Onko autolainaa? On auto, ei velkaa.
Onko luottokortteja? Velkaa? On luottokortteja, ei luottovelkaa
Muita? Opintolainaa on. :)
Ikäsi? 40+

Pin
Oma, asuntolaina on.
Auto joo ja ei velkaa.
Luottokortit molemmilla ja tietääkseni ei velkaa jos ei puoliso ole juuri tilannut jotain sellaista mikä pitää luottokortilla maksaa. Meinasi jonkun kellon tilata.
Muita ei ja ikäni 25v, puoliso 30v.

"Pyllerö"
Omistusasunto, ei velkaa.
Auto on, ei velkaa.
Luottokortit on molemmilla, ei velkaa.
Ei muita velkoja. Minulla oli opintolainaa aikanaan, mutta maksoin pois jo aikoja sitten.
Iät 29 ja 35.

Kikka ha tytöt
Alkuperäinen kirjoittaja kaöpuuvsml;29581309:
Autoa? Onko autolainaa?
Muita?
Ikäsi?
vuokralla
auto on ja autolainaa varmaankin jotain 10-15 tonnia
visa kortti on ja pari sataa velkaa
lisäks on yks kulutusluotto jolla ostettiin telkkari ja käytii loma matkal
mä oon 31 mies 38

vieras_yh
Asunto oma, lainaa on.
Auto on, vuoden verran vielä makselen siitä lainaa.
Luottokortti on, muutama tonni luottovelkaa jota makselen pikaisesti pois.
Opintolainaa pari tonnia.
Ikä 35.

Alkuperäinen kirjoittaja Kikka ha tytöt;29581567:
vuokralla
auto on ja autolainaa varmaankin jotain 10-15 tonnia
visa kortti on ja pari sataa velkaa
lisäks on yks kulutusluotto jolla ostettiin telkkari ja käytii loma matkal
mä oon 31 mies 38
Muistan kun ensimmäistä kertaa törmäsin palstalla yhdistelmään vuokra-asunto + reilusti autolainaa + vielä muuta kulutusluottoa päälle. Naureskelin asialle, koska oletin tuulen käyvän Porvoon suunnasta, mutta nyttemmin en enää jaksa edes yllättyä. Mutta surulliseksi nämä talousnerot yhä tekevät. Mieli tekisi syyttää jotain tahoa, mutta kun en oikein keksi, että mitä. Pankkeja? Peruskoulua? Vanhempia?

• Tykkää
Reactions: Porho
5+2+lemmikit
Asutko omassa, asossa vai vuokralla? Onko velkaa? OMASSA, VELKAA 70 000e
Autoa?Onko autolainaa? KAKSI MUUTAMAN VUODEN VANHAA AUTOA, EI VELKAA
Onko luottokortteja? Velkaa? VAIN VISA, EI VELKAA
Muita? MÖKKILAINAA 120 000
Ikäsi? 34

Meillä kaksi aikuista, joten velatkin ovat yhteisiä.

"Veera"
Alkuperäinen kirjoittaja kaöpuuvsml;29581309:
Autoa? Onko autolainaa?
Muita?
Ikäsi?

Kysely koskee tietenkin perhettä kokonaisuutena jos on puolisoa. Määriä ei tarvitse kertoa erikseen jos ei halua. Kiinnostaa vaan millaisia taakkamuotoja ihmisillä on.
Oma asunto. Velkaa n 60% asunnon arvosta.
Auto on, ei lainaa
Luottokortti on hätävarana ja nettiostoksiin, ei lainaa
Ei muita lainoja kuin tuo asunto
32v

Kikka ja tytöt
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;29581659:
Muistan kun ensimmäistä kertaa törmäsin palstalla yhdistelmään vuokra-asunto + reilusti autolainaa + vielä muuta kulutusluottoa päälle. Naureskelin asialle, koska oletin tuulen käyvän Porvoon suunnasta, mutta nyttemmin en enää jaksa edes yllättyä. Mutta surulliseksi nämä talousnerot yhä tekevät. Mieli tekisi syyttää jotain tahoa, mutta kun en oikein keksi, että mitä. Pankkeja? Peruskoulua? Vanhempia?
Siis mitä ihmettöä tossa on????? ei kaikkie oo pakko asua OMISTUS asunnossa ja me tarvitaan autoo ihan joka päivä. jos sulla on rahaa ni ettei tarvii velkaa ni se on ihan kiva! meijän palkoilla ei ostella kaikkee mut menee ihan kyllä hyvin kiitos vaan!

- vuokra-asunnossa, ei ole asumisesta aiheutunutta velkaa
Autoa? Onko autolainaa?
- ei ole autoa eikä autolainaa
- 1 luottokortti, josta on nyt 1029,90 euroa maksettavaa.
Muita?
- kamerasta on 6/11 osamaksuerää (34,30 euroa/kpl) maksamatta.
Sitten on Ellos-laina, josta on maksamatta 5 osamaksua (97 euroa/kpl).

äitinainen
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;29581659:
Haluatko isämies kysyä jotakin? Mä en ole tuo vastaaja, mutta asumme vuokralla, meillä on autolainaa joku 20 000e ja luottokorttilainaakin. Nyt sulla olisi mahdollisuus kysyä, enkä asu Porvoossa.

Alkuperäinen kirjoittaja äitinainen;29581755:
Haluatko isämies kysyä jotakin? Mä en ole tuo vastaaja, mutta asumme vuokralla, meillä on autolainaa joku 20 000e ja luottokorttilainaakin. Nyt sulla olisi mahdollisuus kysyä, enkä asu Porvoossa.
Musta toi on ihan normaali tilanne ja mun ystävisytä vain yhdellä on omuistus asunto. vuokralla voi asuaa ihan yhtä hyvin kuin onmassa muta jollain tonnin romu autolla ei ajella silleen ku uudemmalla.

"samppa"
Alkuperäinen kirjoittaja Kikka ja tytöt;29581706:
Siis mitä ihmettöä tossa on????? ei kaikkie oo pakko asua OMISTUS asunnossa ja me tarvitaan autoo ihan joka päivä. jos sulla on rahaa ni ettei tarvii velkaa ni se on ihan kiva! meijän palkoilla ei ostella kaikkee mut menee ihan kyllä hyvin kiitos vaan!
Veikkaanpa että tuon tyypin pointtina on se, että ylipäätään lainaa on järkevää ottaa ainoastaan sellaisiin tarkoituksiin, jotka tuottavat tai ainakin säilyttävät arvonsa. Autohan ei tuota mitään, vaan sen arvo pelkästään laskee. Omistusasunto ja muu kiinteä omaisuus (maa, metsä) säilyttää ainakin periaatteessa arvonsa (ovat siis inflaatiosuojattuja) ja omistusasuntohan vielä tuottaakin vuokra-asuntoon verrattuna sen vuokra-asunnon tuottoprosentin verran.

Talousteorian perusjuttuja, joihin itse törmäsin jo peruskurssilla.

Yhteistyössä