G: Uusiutuiko raskausmyrkytys kohdallasi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Hansu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"Hansu"

Vieras
Niin, jos olet saanut raskauden aikaisen raskausmyrkytyksen, niin onko se uusiutunut seuraavassa/seuraavissa raskauksissa? Tai tiedätkö jonkun jolla olisi mennyt näin?

Itsellä oli sellainen ekassa raskaudessa ja nyt jännitän tuleeko tähänkin.

Mulla oli ekassa myös raskausmyrkytys. Kakkosen kanssa ei ainakaan uusinut (tarkkaan seurasivat) ja nyt menossa rv29+6, eikä ainakaan toistaiseksi ole oireita. :) Nyt eivät seuraile sitä sen kummemmin, toki herkästi puuttuvat jos tulee yksikin oire.

Mulla oli ekassa raskaudessa raskausmyrkytys ja se vaikutti myös maksa-arvoihin, ja tokassa tuli pahemmat oireet raskausmyrkytyksestä, eli oli enemmän valkuaista ja korkeammat RR kuin ekassa, mutta verikokeet oli kaikki ok, eli tokassa minulla ei ollut raskausmyrkytystä diagnoosina. Ja sain kuulla tämän olevan melko varmasti ongelma kaikissa tulevissakin raskauksissa, eli valkuaista kerääntyy pissiin ja RR lähtee nousuun.

Ed. syistä molemmat raskaudet päättyivät käynnistykseen. Ja molemmat raskausmyrkytykset ovat olleet minulle oireettomia, eli ei päänsärkyjä tai huonovointisuutta tms.

Ensimmäisessä raskaudessa oli raskausmyrkytys, ja lapsi syntyi kiireisellä sektiolla lopulta. Toisessa seurattiin ja ultrattiin muutaman kerran enemmän, oli alkavaa raskausmyrkytystä (verenpaineet kohollaan, valkuaista, turvotusta joka ei lähtenyt levolla) Kävin viimeiset kuukaudet viikottain neuvolassa, lepäsin paljon, join vettä yms. Ja tilanne pysyi hyvänä, käynnistys aikakin varattiin mutta poika tuli maailmaan ennen sitä.

Kolmannessa oli taas alkavaa raskausmyrktystä, verenpaineet oliva todella korkeat. Mutta taas kerran saatiin pysymään kurissa. Toisen ja kolmannen raskauden aikana sain verenpainemittarin kotiin, jolla mittailin kahdesti tai kolmesti päivässä, ja niitä lukemia otin ylös. Neuvolassa halusivat tarkkaila tilannetta. Ja itselläkin oli levollisempi olo, kun tiesi että tilannetta tarkkaillaan.

Ei tullut tokassa. Ekassa käynnistettiin 41+2 toksemian vuoksi. Toksemia ilmenikin vasta lasketun ajan jälkeen, 40+5 oli verenpaine koholla ja proteiinit ++. Toka lähti spontaanisti 41+0 ja verenpaineet oli loppuun asti tosi hyvät, eikä proteiineja missään vaiheessa pissassa.

Yhteistyössä