G: Uskaltaisitko päästää 5v lapsesi kahdestaan 15v tytön kanssa uimarannalle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tytsi-89
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

tytsi-89

Aktiivinen jäsen
27.04.2007
20 996
11
38
Tuli mieleen, kun itse olin 15-vuotiaana 5-vuotiaan lapsen kanssa kaksin uimassa. Lapsella oli toki kellukkeet ja olin vastuuntuntoinen enkä päästänyt hetkeksikään silmiäni irti lapsesta.

Mutta jos mulla olisi 5v lapsi niin itse en ehkä uskaltaisi päästää noin nuoren lapsenvahdin kanssa rannalle, olisi vaikea luottaa vaikka se 15v olisikin vastuuntuntoinen. Jos kuitenkin jotain sattuisi niin 15-vuotias on aika nuori kantamaan vastuun. :|

Vaikea sanoa. Riippuu niin paljon tilanteesta, sekä 5- ja 15-vuotiaasta. Jos 5v. osaa jo uida edes vähän tai ainakin sillä kellukkeella ja jos 15v. on luotettava. Mä oon oman siskon kanssa kahden uinut, meillä ikäeroa 8 vuotta ja sisko varmaan ton ikänen alussa. Mutta oltiin omassa rannassa ja aikuisia aina jossain siinä rannalla.

Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:
Riippuu nuoresta. Jos on vastuuntuntoinen niin voisin päästää. Itse hoisin jo puolivuotiasta hyvin vastuuntuntoisesti 14vuotiaana MLL:n lastenkaitsijana toisten kodeissa tunteja yksin.

Joo, kyllä mäkin olen hoitanut lapsia 14-vuotiaasta asti, mutta toi rannalla vahtiminen on jotenkin eri juttu. Olisinkohan edes ollut pelastustaitoinen, jos jotain olisi sattunut.. :| Vaikka turha sitä on jälkeenpäin miettiä.

Mä opin uimaan kilpalajeja 6v, silti isäni (valmentajani) ei antanut meidän olla yksin veden äärellää.

Olen uimavalvojana onkinut vedestä 5v tytön, joka oli uimassa isosiskonsa n. 14v kanssa. Eipä osannut tämä tyttö valvoa siskoaan. Muistakaa, että lapset ovat aina vanhempiensa vastuulla uimahallissa. Uimavalvojilla on yleisvastuu turvallisuudesta, mutta ei ne voi katsoa jonkun lapsen perään koko ajan.

Uimataitoiselle, ea-taitoiselle ja vastuuntuntoiselle antaisin lapsen vahdittavaksi uimahallissa / rannalla. Iästä tämä ei riipu.

Mä oon kanssa miettinyt tämänkaltaisia kysymyksiä, kun ite oon toiminut 11-v asti lapsenlikkana. Välillä hoidin kesälomalla päivän tai kaksi naapureiden lapsia ja välillä pari tuntia kerrallaan. Kävin jopa uimarannalla mukuloiden kanssa. Ja nyt mietin että itse en uskaltaisi jättää lastani 11-13v hoitoon. Kasvatetaanko nykyisin lapset myöhemmin ottamaan vastuuta? Ja onko se hyvä asia vai huono?

Niin ja älkää IKINÄ luottako kellukkeisiin! Itse en aio lapsiani opettaa pitämään niitä laisinkaan, koska ne laittavat lapsen täysin väärään uima-asentoon. Pahimpia on ne kaiken maailman liivit, jotka saattaa jopa jättää lapsen kellumaan mahalleen. Lisäksi kellukkeet antaa lapsille liian suuren turvallisuuden tunteen. Hirveää joskus nähdä lapsia kellukkeet päällä aikuisten altaassa ja vanhemmat uivat matkaa viereisellä radalla.

Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä:
Alkuperäinen kirjoittaja uimari ja uimaope:
Uimataitoiselle, ea-taitoiselle ja vastuuntuntoiselle antaisin lapsen vahdittavaksi uimahallissa / rannalla. Iästä tämä ei riipu.

Eli siis mulla ei ole lasten kanssa asiaa rannalle.

No jos sää nyt ea:n perusteet tiedät, niin miksipä ei. Siis miten toimia, jos jotain tapahtuisi. Kenenkään nyt ammattilainen tarvi olla, mutta kyllä kai peruselvytys on hanskassa.. ja ainahan 112 neuvoo.. Kunhan vaan ihminen ei panikoidu ja muistaa soittaa sinne.

Yhteistyössä