G:tukevat rintsikat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja osto rv?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

osto rv?

Vieras
Gallupilla kyselisin rintsikoiden ostosta.

-Millä rv aloit käyttämään tukevampia liiveja?
-käytätkö tukevia liiveja myös öisin?
-mistä ostit (urheilukauppa, erikoisliike, peruskauppa)?
-kuinka monta kuppikokoa povesi kasvoi raskauden loppuun (tai johonkin tiettyyn raskausviikkoon) mennessä?
-näkyykö raskausarpia?
-muuta vinkkejä rintsikoiden ostoon....

Jos joku osaa vielä neuvoa, että saako 75D kuppeja normaalikaupoista (muutaku sporttiliivit) vai onko pakko mennä erikoisliikkeeseen?

Vastaan itse nyt kun 'kipeästi' asiasta tietoa tarvitsen.

-olen rv 18, liivejä en ole vielä ostanut
-tahtoisin löytää tukevat liivit myös yökäyttöön, sillä kivut suurimmat juuri öisin (syy??)
-vielä juuri ja juuri mahtuu 75C (alkuperäinen kokoni, toppaukset poistettuina ja ainoastaan tietyt rintsikat mahtuu, osa jäänyt pieniksi)
-ei raskausarpia...vielä
-en tahtoisi mennä erikoisliikkeeseen liiviostoksille..ostan ainakin sporttiliivit, mutta myös jotain 'nätimpää' tahtoisin.. sopivaan hintaan...vinkkejä mistä kaupoista löytyy??

Olen nyt rv 21+0 ja rinnat on kasvaneet jo nyt reilusti. Ennen raskautta koko oli 75C/80C (liiveistä riippuen). Nyt jouduin jo ostamaan parit 80E kokoa olevat liivit. Toiset ostin äitiysvaateliikkeestä (kunnon tukevat imetysliivit) ja toiset löysin Anttilasta. Tuon kokoisia liivejä on kyllä jo hyvin vaikea löytää perusvaatekaupoista. 75D kokoisia liivejä tosin pitäisi löytää kyllä ihan hyvin peruskaupoista esim. Seppälästä, Lindexistä ja Anttilasta. Itsellä mulla on rinnoilla jo sen verran reilusti kokoa, että tukevammat liivit on mukavammat. Kunnon liivit vaan on kovin kalliita...

Nyt on menossa rv 30.

- koko ennen raskautta oli 80C. Ostin noin rv 18 uudet rintsikat kokoa 80D.
- en käytä yöllä liivejä
- ostin nuo ekat isommat Lindexiltä. Sen jälkeen olen ostanut Stockalta Shock Absorber -urheilurintsikat kokoa 85D ja Anita-imetysliivit kokoa 80E. Kummatkin tuntuvat nyt mukavammilta kuin vanhat kaarituetut liivini, joista voin käyttää enää joitakin harvoja. Useimmat painavat inhottavasti, koska vatsa tuntuu nyt alkavan lähes heti rintojen alta.
- ei näy raskausarpia vielä missään.

Ja kyllä 75D-kokoisia rintsikoita saa lähes mistä vaan, vaikka Prismasta ja Cittaristakin, kuten myös Lindexiltä ja KappAhlista.

Alkuperäinen kokoni oli 75 C. Rinnat kasvoivat heti alussa jonkin verran, mutta tyydyin käyttämään vanhoja rintsikoita ja urheilurintsikoita. Lopulta vain urheilurintsikat tuntuivat hyvältä.
Viime viikolla (rv 16) kävin sitten ostamassa imetysliivit. Ne ovat pehmeät ja tosi ihanat päällä - kokoa 80 D. Taidanpa hakea toiset samanmoiset.

Kuten edellä kirjoittava, aion myös ostaa ainakin yhdet, tukevat urheilurintsikat.

En käytä liivejä yöllä, ahdistaa ajatuskin.
Ostin nuo imetysliivit ihan KappAhlista. Urheilurintsikoita mennen etsimään Sokokselta.

alkuperäinen kokoni oli 70/75B. Ostin alkuviikoilla jo yhdet 75C livit, joita käytin tähän asti. Nyt rv 20 kävin sokoksella liiviostoksilla, kun ei enää mahtuneet. Ostin uusia liivejä: Yllätys kuitenkin: 70C ja 75C liivit. Toiset Actuellen pitsiset, todella mukavat ja kokoa löytyi aina D-kuppiin kaikista hyvin! Toiset liivit Triumphin stepy soft-liivit. Niistäkin löytyy isoja kokoja. Tukevat hyvin ja ovat erittäin miellyttävät myös päällä.

Minulle C-kuppi on juuri nyt sopiva eikä melkein, siispä kehoitti tulemaan myöhemmin vielä D-kuppi ostoksille. Kertoi ettei imetysliivejä kannata ostaa vielä, kun näyttää siltä että rintani kasvavt vielä roimasti!?!. Joillakin kun rinnat kasvavat paljolti vielä synnytyksen jälkeenkin? Ensisynnyttäjä kun on, niin ei tiedä.

Olisin itse ostanut ilman apua varmaan hieman erilaiset liivit, mutta kyllä täytyy sanoa, että nainen tiesi mistä puhui. Menin kiltisti sovittmaan liivejä koppiin ja hän toi minulle vielä lisää liivejä ja kaikki olivat todella huippuja. Hän vielä kysyi, että haluaisinko kenties jotkut ""nätitkin"" liivit, kun nuo kaikki liivit tuppaa olemaan kuulemma aika basic-mallia ja ""koruista"" riisuttuja. Toiset tosiaan sain vielä mielestäni jopa seksikkäät! Mies ainakin tykkäsi kovasti! Valkeista triumphin liiveistä vaan tuhahti.

Kannattaa mennä ostoksille sellaiseen paikkaan, jossa saa asiantuntevaa palvelua. Sokos ainakin hyvä paikka. Pk-seudullahan on suuria liikkeitä hyvällä valikoimalla vaikka kuinka, mutta täällä muualla Suomessa ei. Normaalikaupoista siis saa 75D kuppeja ja isompiakin.

Lisäys vielä. En todellakaan käytä liivejä öisin, enkä aio. Raskausarpia ei ole ainakaan vielä. Hyvä rintojen rasvaus kuulemma ehkäisee niitä, kun iho pysyy joustavana, tiedä tuota.

Alkuraskaudesta (varmaan viikoille 15 asti), kun rinnat alkoivat ""turvota"" yöt olivat kyllä tuskaa, kun rinnat olivat niin kipeät, että heräsin asentoa vaihtaessani. Silloin tuskailin, että on kyllä yhtä kärsimystä loppuun saakka jos nämä ovat tällaiset koko ajan. Onneksi ei!

Nyt rv 19 ja rinnat kasvaneet vain vähän. Lähdin 70 A/B:stä ja osa liiveistä on jäänyt pieneksi, mutta laatikosta löytyy edelleen useat jotka menevät ihan hyvin (yhden pillerimerkin aikaan rinnat ovat aiemminkin olleet vähän isommat). Toppauksia olen poistellut. Jos äitiini tulen niin kovin suuria muutoksia ei tule jatkossakaan. En siis usko että mitään erityisen ""tukevia"" liivejä tulenkaan hankkimaan.

Yhdet carriwellin saumattomat pehmoliivit hankin jos tulee yökäyttötarvetta, mutta sitä ei siis vielä ole ollut. Ja minua ärsyttää että varsinkin imetysliivit on niin rumia etten ikinä muuten sellaisia ostaisi :( Pitääkö kaikki upeat ihanuudet tosiaan vaihtaa pelkkään valkoiseen perusmalliin, yök! Urheiluliivitkin näyttää paremmilta kuin ne...

Musta ei tainnut olla paljoakaan apua :)

Imetysliivejäkin on ihan nättejä. Esimerkiksi Stockalta saa Anitan kaarituellisia imetysrintsikoita ja FunkyLadystä ja FiguraShopeista Figuran pitsisiä, kaarituellisia imetysrintsikoita.

Kaarituelliset eivät vaan kuulemma välttämättä tunnu kovin hyvältä siinä vaiheessa, kun rinnat ovat maidosta turpeat. Minulla ei vielä ole kokemusta tuosta, sillä odotan ensimmäistäni.

Ekassa raskaudessa rinnat kasvoivat 75A:sta 75D:hen. Hankin silloin kahdet ritsikat raskauden ajaksi, toiset C ja toiset D kokoa. Nyt viikkoja 32+ ja D on jo pieni. Tällä toisella kerralla olen hankkinut yhdet imetysliivit ihan tavallisesta tavaratalosta.

En käytä yöllä ritsikoita, enkä aina päivälläkään kun rinnat eivät ole kipeät eivätkä roiku. Mitään raskausarpia ei ole tullut kummallakaan kerralla.

Kannattaa hankkia pehmeät ja tarpeeksi suuret liivit imetyksen alkuun, sillä maidon nousu turvottaa rintoja vielä entisestään. Maitorauhaset ovat myös erittäin herkkiä tulehtumaan pienistäkin painaumista, joten ei kannata antaa minkään puristaa. Imetysliivit kannattaa hankkia vasta juuri ennen synnytystä ja varata niihin tilaa niin, että rinnan lisäksi käsi mahtuu kuppiin.

Mulla ainakin rinnat alkoivat jälleen vähitellen palautua pienemmiksi noin parin kuukauden kuluttua synnytyksestä. Liivien käyttöaika ei siis ole välttämättä kovin pitkä.

Niin mä olen ainakin kuullut ""ohjeita"" että rinnat kasvavat oikeastaan vasta synnytyksen jälkeen kun maito alkaa kunnolla nousta rintoihin? Pitääkö paikkansa ""toinen tulossa""?

Kaverini osti pari viikkoa ennen sairaalaan lähtöä vähän reilut imetysliivit ja mies joutui hakemaan isommat kun tulivat vauvan kanssa sairaalasta kotiin:)

Maidon nousu kyllä turvottaa rintoja entisestään. Lisäksi rinnat ovat niin arat, ettei tosiaan voi tunkea liian pieniä liivejä päälle. Itselleni parhaat olivat mahdollisimman pehmeät ja yksinkertaiset liivit. Kaikki saumat ja pitsit tuntuivat inhottavilta. Muistaakseni käytin ekat viikot vain tukevaa toppia ennen kuin suurimmat rintsikkani taas mahtuivat päälle.

Imetysliivien idea on myös helppo imettäminen eli rinta pitäisi saada esiin näppärästi. Liivinsuoja pitäisi mahtua myös paikalleen. Kannattaa kokeilla sovituksessa tätäkin.

Tukoksista ja tulehduksista vielä: rinnat kannattaa imetyksen alussa suojata erittäin hyvin vedolta, kylmältä, tuulelta ja painaumilta (esim. auton turvavyö, laukun hihna tai rintsikan sauma). Ihan toisarvoista on silloin, millaiset koristeet rintsikoissa on.

HM:ssä on hyvät imetysliivit eikä ne maksaakaan kuin 9.90-12.90. Kannattaa käydä katsomassa. Ovat tukevat ja mukavat päällä ja hinta hyvä!

Olen raskausviikolla 23 ja olin 80 B ja olen nyt 85D (painoa olen saanut ainoastaan 2 kiloa koko raskauden aikana ... vissin mennyt rintoihin)

Toista lasta odottavana ostin kahdet uudet liivit jo alkuraskaudessa. Normaalisti liivikoko on 80C tai 75D, nyt 80E, kun odotan. Viime raskaudessakin rinnat kasvoivat jo ennen synnytystä ja maidon nousua, mutta koko pysyi samana koko raskausajan alusta saakka. Liivit on kaarituelliset Triumphin liivit Sokokselta.

Sitten kun maito nousi rintoihin, tuntui että mikään koko ei riittänyt. Ostinkin Kätilöopistolta kauhean näköiset, mutta kätevän venyvät verkkorintsikat. Kun tilanne normalisoitui, Abecitan 75E imetysliivit olivat sopivat. Stockan myyjä neuvoi ottamaan tarpeeksi kapean ympärysmitan, että tukevat hyvin. Rintsikat kun tuppaavat venymään.

Imetyksen lopetettuani 10 kuukauden jälkeen, rinnat oli ihan lituskat ja kauheat, mutta palautuivat normaaliin c-kokoon ajan mittaan. Eipä ne mitkään ruusut ole ikinä olleetkaan ;-)

Sporttiliivit käsittääkseni litistävät rintoja liikaa, joten niitä en suosittelisi jatkuvaan käyttöön.

Ihan alkuraskaudesta jouduin ostamaan yhtä kokoa suuremmat, rinnat olivat sen verran pinkeät ja arat heti alussa. Tukevampia liivejä ostin n viikolla 15 koska sattui vastaan tulemaan, lähinnä urheiluliivejä tai alekoreista. Todellinen tarve isommille alkoi ehkä rv18, olen nyt paisunut kaksi kuppikokoa (ja paino ei ole noussut juuri ollenkaan joten ei ole ""lihomisesta"" johtuvaa). Sporttiliivit ovat tuntuneet hyviltä kun niitä ei laita takaa liian kireälle, eli en suosittele toppimallisia vaan semmoisia ihan-oikeita useammalla säädöllä.

Jaanan kanssa olen ihan samoilla linjoilla noissa sporttiliiveissä: en siis tarkoita mitään toppeja, vaan kunnon liivejä. Shock Absorberit, jotka ostin ovat Stockan elokuun kanta-asiakastarjouksena.

Sissi, käsityksesi siitä, että ""sporttiliivit litistävät liikaa"", on ainakin minun mielestäni väärä. Mun liivit ainakin sekä tuntuvat että näyttävät hyvältä, eivätkä mitenkään litistä, joskaa eivät toki nosta rintoja koholle kuten jotkut push upit.

Liiveistä;

imetysliivejä ei suositella ostettavaksi kuin vasta muutama viikko ennen laskettua aikaa.
Imetysliivit ovat harvoin niin tukevat kuin liivien odotusaikana tulisi olla, ja toiseksi, rinnat saattavat tuplata kokonsa rv 20: ltä siihen kun vauva syntyy.

Sporttiliivejä ei tosiaankaan suositella jos eivät ole muotoillut, eli raskausaikana pidettävissä sporttiliiveissä tulee olla kupit, ts. paikat rinnoille. Sporttiliivit ovat usein kehitelty kovaan liikkeeseen ja saattavat näin ollen olla liian tiukat.
Rinnat eivät odotusaikana saa jäädä litistyksiin, tässä Sissi on ihan oikeassa, että useat urheiluliivit litistävät rinnat tarkoituksella.. Urheilusuorituksessahan on tarkoitus ettei rinnat hypi leualle=)

Odotusajaksi hyvät liivit ovat hyvin tukevat, joissa on rinnoille hyvin tilaa, leveähihnaiset ja mieluiten vähintään 3 kiinnityshakasta jos ovat takaa kiinnitettävät.

Jos ostat imetysliivit odutusaikana, ota huomioon, että rinnat kasvavat paljon siihen mennessä kun liivien todellinen tarve on.
Jos olet rv 35 kokoa C80, imetysliivit ovat todennäköisesti D80 tai vielä isommat.
Liivit eivät saa olla ympärysmitaltaan liian tiukat, koska tämä taas aiheuttaa selkäkipuja.

-Liivikeskus

Suuret kiitokset avusta:)...

Kävin heti ostamassa kahdet isommat rintsikat, ja totta kokoa 75D löytyi ihan hyvät valikoimat normaalikaupoista....

Myöhemmin ostan myös ne sporttiliivit...mietin vielä miten selviän noista yöllisistä kivuista, ehkä kaarituettomat sporttiliivit sopisi...

Ihana tunne kun kävellessä / hypähdellessä ei puolet rintavarustuksesta ole ulkona liiveistä:)...

Yhteistyössä