G:Tehosiko kohdunkaulanpuudute?

Itse olen kahdessa aikaisemmassa saanut kohdunkaulanpuudutteen. Ensimmäisessä tehosi jokseenkin hyvin, mut toisessa ei ollenkaan. Uutta puudutetta ei heti voinut kuitenkaan laittaa ja olin tosi kipeä. Uutta puudutetta en sitten enää myöhemmin voinutkaan saada kun synnytys oli edennyt jo niin pitkälle, ilman kivunlievitystä mentiin loppuun kun ilokaasustakin tuli huono olo. Mites teillä muilla? Onko teillä ollut hyötyä kyseisestä puudutteesta? Kolmas sunnytys olisi piakkoin edessä, 38+4 meneillään ja kovasti on alkanut synnytys ja kivunlievitys pyörimään mielessä. Synnytykset itsessään on olleet melko nopeita, molemmissa olen ehtinyt olla sairaalassa 2-3h.

Olisin kovin kiitollinen kaikille vastanneille.
 
Ei tehonnut ollenkaan. Sain sen ollessani 4 cm auki ja supistukset oli koventuneet tosi paljon aika nopeella tahdilla. Kohdunkaulanpuudutuksen jälkeen yritin sinnitellä, mutta 1,5 tunnin kuluttua halusin epiduraalin. Ja se auttoi. Mulle kohdunkaulanpuudutuksen laittanut lääkri mutisi jotain, että hän ei oikein saanut sitä puudutetta oikeaan paikkaan laitettua, kun kohdunkaula oli jotenkin takana ja hankalassa paikassa. Seuraavassa synnytyksessä en taida edes k-kaulanpuudutetta miettiä. Varmaan paljon lääkärin ammattitaidosta kiinni, osaako laittaa oikeaan kohtaan.
 
jep,on todellakin kiinni siitä, osaako lääkäri laittaa puudutteen, sen joko osaa, tai sitten ei. Mulle kätilö sanoi edeltävänä iltana, että jos meinaat synnyttää tänään, niin ei kannata pyytää kohdunkaulanpuudutetta, sillä lääkäri, joka päivystää, ei osaa laittaa sitä oikein:) Heh, empä sitten synnyttänyt kuin seuraavan päivän puolella. Mutta vaikka lääkäri osasi asiansa, se auttoi vain parin supparin verran ja sen jälkeen pyysin jo spinaalia ja voi vitsi...taivas aukeni:)
 
Ekan kerran ei kerenny auttamaan koska poika synty n. 15min puudutuksen laiton jälkeen. Toisella kertaa ei keretty laittamaan mitään mut kolmannella kerralla pcb-puudutus laitettiin heti kun menin sairaalaan ja olin lähestulkoon kivuton ponnistusvaiheeseen saakka (nopea synnytys). En meinannu ensin antaa laittaa koko puudutusta koska en saanu ekalla kerralla siitä apua. Kätilö kuitenkin vakuutti, että tämä lääkäri osaa hommansa ja varmasti saa oikeaan paikkaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Villapeitto:
Onkos kohdunkaulanpuudutus eri asia kuin pudendaalipuudutus?
On eri juttu.Pudendaalipuudute laitetaan pudendushermoon käsittääkseni ja tuo paracervikaali tulee kohdunkaulaan.

Mulla ollut jo neljässä synnytyksessä ja kaikissa toiminut ideaalisti.Eli on vienyt kivun huipun pois ja vauhdittanut todella synnytystä.

Ekassa sain kun olin 4 cm auki.Sanoi lääkäri että harvoin ensisynnyttäjä haluaa tämän sillä se ei kovin tehokas.
No,musta se oli ja tunnissa aukesi tuo loppu 6 cm.

Tokassa sain samaten kun oli 4 cm auki ja puolessa tunnissa meni loppu.

Kolmannessa sain kun olin 5 cm auki ja tuo loppu 5 cm meni 20 minuutissa ja
neljännessa sain puudutteen 4 cm auki ja loppu meni 20 minuutissa!!

Viimeisessä meinasi käydä niin ettei lääkäri olisi suostunut tekemään paraa ja sanoin että kaivakaa joku muu lääkäri.En halunut vain epiduraalia siksi että lääkärin mielestä se olis ollut paras.

Onneks pidin pääni ja sain paran..
 
pudendaalipuudutusta ei juurikaan kuulemma enää käytetä koska laitto vaatii taitoa ja siinä työskennellään niin lähellä vauvan päätä.

itse haluaisin vielä kysyä että miltä tuo puudutuksen laitto tuntuu?sattuuko?
itsellä synnytys voi tulla mikä päivä vaan ja olen ajatellut tuota puudutusta ennenmmin kun epiduraalia...
 
Alkuperäinen kirjoittaja HeMa05:
pudendaalipuudutusta ei juurikaan kuulemma enää käytetä koska laitto vaatii taitoa ja siinä työskennellään niin lähellä vauvan päätä.

itse haluaisin vielä kysyä että miltä tuo puudutuksen laitto tuntuu?sattuuko?
itsellä synnytys voi tulla mikä päivä vaan ja olen ajatellut tuota puudutusta ennenmmin kun epiduraalia...
Tuon vuoksi lääkäri olisi mielummin juuri laittanut epuduraalin,ei halunnut laittaa paracervikaalia.

Mutta en halunut sillä epiduraali pidentää varsinkin ponnistusvaihetta ja tiesin pärjääväni paracervikaalilla.
En usko että pudenduspuudute tuntuu sen enempää kuin tuo para, ja se ei tuntunut juuri missään.
 
Esikoisen aikana sain sen ja kivut lähti niin, et nukuin 30min :ashamed: ja olisin vaan kysynyt kätilöltä saanko kääntyä (kun meni jotain piuhoja) kun tuntu jotenkin kummalliselta (sen se teettää kun jää hetkeksi yksin, avo meni käymään hakeen autoon jääneet eväät ja tuli toisen kätilön kans heti tositoimiin) ja mulle todettiin vain, et nyt ei kääntyillä vaan aletaan ponnistaan. Ponnistuskaan ei niin kauheasti sattunut, mutta tunsin sen et paikat repeää enkä meinannut uskaltaa ponnistaa sen takia (tosin en kauaa ihmetellyt kuitenkaan kun ponnistus vaihe kesti 15min)

Toisen lapsen synnytyksessä pyysin taas puudutteen, mutta ihmettelin kun ei mitään tehoa ollu (eikä ihme, lääkäri ei vaan maininnut minulle mitään et sitä ei voinut enään laittaa vaan antoi mun luulla saaneeni sen). Tällä kertaa tuli siis luomutyttö, mutta oli kyllä pirusti kivuliaampikin! (ja avon ei tarvinnut kuin mennä vessaa etsimään, kun minä hälytin kätilöä paikalle vaikka juuri sain vakuuteltua avolle et ei hätiä mitään vielä..)
 
Kakkosesta sain sen kun olin 8cm auki. Toiselle puolelle puudute meni "jalkaan" ja mulla puutu koko vasen jalka ja se paisu tukin kokoiseksi! Teki hiukan kipeeta se jalka! Mutta ponnistus vaihe kesti 4 min, joten olisin sen ilman puudutettakin kestäny.
Mulla oli esikosta yli tunnin ponnistusvaihe ja tämän takia halusin kakkosestakin viimetipassa vielä jotain puudutetta, jos ponnistus vie kauan . Muuten supistukset ei tehny niin kipeetä, kuin esikosta, joten en olis tarvinnu niiden takia puudutteita ollenkaan.
 
Minäkin olen saanut kohdunlaulanpuudutteen molemmissa synnytyksissä ja molemmilla kerroilla tehonnut vain muutamiin supistuksiin, mutta hyvä että edes niihin. Ja molemmat annettu kun kohdunsuu ollut auki n. 8 cm. :) Jos kolmas kerta vielä tulee niin saatanpa kokeilla vielä silloinkin. Laittaminen ei sattunut vaikka pitkä piikki varsineen aika hurjan näköinen onkin :D .
 
No autto ja autto, ihan niin kipeetä ei tehny enään kohdunkaulapuudutteen jälkeen, mutta kipua oli silti. Puudutuksen sain ollessa 8cm auki, ehti just "vaikuttaa" ennen ponnistusvaihetta. Muuta puudutuksia ei sitten ollukkaan, eli tuon kohdunkaulapuudutteen puolivaikutuksella synnytettiin..
 
Ei tehonnut... :( Sain sen ollessani 6 cm auki. Siitä puolituntia ja alettiin ponnistaa... Synnytys muutenkin lyhyt, 1 t 40 min. Ilokaasulla mentiin, joka ei myöskään auttnut. pää vaan meni sekaisin. Epiduraalia en edes harkinnut, sillä ei sopinuy mulle ollenkaan, kun esikoista aikoinani synnytin...
 
Kyllä tehosi. Sain sen ensimmäisessä synnytyksessä ja halusin sen myös tähän toiseen. Molemmissa ehdittiin just ja just laittaa. Kyllä on minun mielestä niin mahtava puudutus, että jos kolmas lapsi joskus tulee otan sen taas :)
 

Yhteistyössä