G: Täysin autottomat perheet pinoon.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja FANG-ANN-75
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

FANG-ANN-75

Aktiivinen jäsen
17.06.2004
6 695
1
36
:wave: Miksi ei ole autoa? Montako perheenjäsentä on ja miten kuljette?

Pinoon ei kannata tulla sitten jos on auto tyyliin korjauksessa. Ihan täysin autottomat tänne.

Meillä ei oo ollu autoo eikä tuu pitkään aikaan koska ei oo varaa ostaa eikä ylläpitää. Säästyypä luonto samalla :whistle: :D Meitä on 2 aikusta ja 2 lasta ja isohko koira. Kuljemme bussilla, kävellen ja poika ja mies pyörällä lisäksi.
Muita?

:wave:
Mulla ei myöskään ole ajokorttia...vielä ( ajokoe tiistaina ), mutta autoa meille tuskin tulee. Kortin yritän ajaa siksi, koska joudun tulevaisuudessa kuskaamaan raihnaista isääni...hänen autollaan.

Ja meitä on 5. Liikumme yleensä kävellen tai julkisilla.

:wave: Tässä perheessä ei kenelläkään ole edes ajokorttia. Minä, teini ja koira. Kuljetaan julkisilla, junnu kulkee välillä myös pyörällä ja koira kävelee.

Mulla ei ole autoa ollut 14 vuoteen, ei vaan ole varaa ostaa minkäänlaista kulkupeliä saatika sitten maksaa niitä älyttömiä maksuja mitä siitä autosta koituu ja yks syy kans on se että asutaan tässä keskustan tuntumassa niin ei tartte autoa, pääsee kävellen ja pyörällä joka paikkaan. Mulla on kortti mutta se on turhan panttina ollut liian kauan enkä enää uskaltaisi lähteä rattiin ainakaan ilman lisätunteja. Meillä on 2 henkeä ja kissa kun ukko ei asu tässä, ei silläkään ole autoa.

En kuulu tähän pinoon, mutta on pakko sanoa, että ihailen teitä kaikkia. :flower: =)

Mä olen jotenkin kasvanut kiinni autoon, enkä osaa olla ilman. :ashamed: Enkä ole ylpeä siitä.
Tosin asutaankin maalla julkisten uloittumattomista, mutta silti.

Olkaa ylpeitä! ;)

:wave: Kaksi perheenjäsentä, minä ja likka.
Fillarilla kuljetaan, ja ihan palvelujen vieressä asutaan keskustassa, ei ole tarvetta autoon.
Pitemmälle kulkee junat ja bussit hyvin. Koulussakin käyn linja-autolla päivittäin.

Olen ylpeä, itseä on alkanut jotenkin kuvottaa ihmisten turha pikkuautoilla pärtsäily ja ilman pilaaminen.
Eräs tuttukin mulle juuri sano, että on jo autossaan niin kiinni, ettei tahdo postilaatikollekaan päästä ilman sitä. Häpesi itseään. :D

Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Olen ylpeä, itseä on alkanut jotenkin kuvottaa ihmisten turha pikkuautoilla pärtsäily ja ilman pilaaminen.
Eräs tuttukin mulle juuri sano, että on jo autossaan niin kiinni, ettei tahdo postilaatikollekaan päästä ilman sitä. Häpesi itseään. :D

Juu ja mä tiiän et jos meillä ois auto niin toki siihen tottuis ja samalailla ei osais missään käydä ilman sitä. Luonto säästyy, ajattelen niin ja se saa hyvälle mielelle :) :flower:

Alkuperäinen kirjoittaja FANG-ANN-75:
Juu ja mä tiiän et jos meillä ois auto niin toki siihen tottuis ja samalailla ei osais missään käydä ilman sitä. Luonto säästyy, ajattelen niin ja se saa hyvälle mielelle :) :flower:

Kyllä. =) Puhdasta ilmaa meillä ei ole liikaa täällä.
Yököttää oikein kun välillä katselee autojonoja, useimmissa autoissa kökkii vain se ajaja, ja luultavasti ihan turhaan hänkin. Pakoputki suoltaa joka sekuntti myrkkyjä kaikkien keuhkoihin.. :(

Systeri, faija ja systerin poika asuvat kaikki tällä samalla alueella. Eli max 100 metrin etäisyydellä toisistaan. Kaikki kolme ovat samassa paikassa töissä. Joka aamu kaikki kolme hyppäävät omiin autoihinsa ja ajavat työpaikalle :headwall: Jos jollain on auto huollossa, syntyy kamala härdelli. Bussipysäkki kuitenkin olisi sekä kodin että työpaikan luona noin 100 metrin päässä ja busseja kulkee ruuhka-aikaan keskimäärin 7 minuutin välein :/

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Systeri, faija ja systerin poika asuvat kaikki tällä samalla alueella. Eli max 100 metrin etäisyydellä toisistaan. Kaikki kolme ovat samassa paikassa töissä. Joka aamu kaikki kolme hyppäävät omiin autoihinsa ja ajavat työpaikalle :headwall: Jos jollain on auto huollossa, syntyy kamala härdelli. Bussipysäkki kuitenkin olisi sekä kodin että työpaikan luona noin 100 metrin päässä ja busseja kulkee ruuhka-aikaan keskimäärin 7 minuutin välein :/

Häpeällistä ja surullista. :/

Häpeällistä ja surullista. :/
Ja naurettavaa. Mä olen useampaan kertaan ajatellut, että on se onni, ettei ole autoa, kun se tekee elämästä joskus niin kovin hankalaa. Tai siis se, että kun on tottunut liikkumaan puolen kilometrinkin päähän autolla, elämä menee ihan raiteiltaan, jos sitä autoa ei ole käytettävissä. Tosin olen mä kyllä joskus sitä autoakin kaivannut... on nimittäin kauppoja, joihin ei julkisilla oikein pääse tai sitten matkaan menisi useita tunteja.

Me ollaan joskus harkittu, että voitaisiin autosta luopua. Nyt juuri se ei onnistu olosuhteiden pakosta, mutta jos tilanne muuttuisi niin sitten. Miten pärjäätte ilman autoa? Mitkä asiat ovat hankalimpia ilman? Ja miten järjestätte nuo hankalat tilanteet?

Me asutaan ihan hyvien kulkuyhteyksien päässä ja peruspalvelut on kävelymatkan etäisyydellä. Joten ne onnistuisi. Toisaalta ilman autoa tulisi varmasti paljon harvemmin käytyä kavereilla ja sukulaisilla, jotka asuvat bussimatkan päässä, jonne ei pääse ilman vaihtoja. Joka siis tarkoittaa lähes kaikkia tuttavia. Eikä mekään asuta keskustassa, joten tuttavilla ei ole ihan tänne koskaan asiaa.

Ja mökillä käynti olisi hankalampaa, vaikka sinnekin pääsisi lähelle bussilla. Mutta ne kaikki tavarat...

Kertokaa ideoita, miten olette ratkaisseet tuollaiset asiat.

Ei ole autoa meillä koskaan ollutkaan. Ei mulla ole edes ajokorttia. Kuljemme julkisilla sekä omin voimin. Helsingissä julkiset pelaavat ihan hyvin, pyörällä pääsee ja jalat kantavat.

:wave: ei ole edes korttia, miehellä auto kotimaassaan,mutta sitä ei lasketa,eihän? :whistle:

täällä pääsee julkisilla niin kätevästi paikasta toiseen ja siks,ettei oo rahaa auton ylläpitämiseen

Alkuperäinen kirjoittaja autollinen:
Me ollaan joskus harkittu, että voitaisiin autosta luopua. Nyt juuri se ei onnistu olosuhteiden pakosta, mutta jos tilanne muuttuisi niin sitten. Miten pärjäätte ilman autoa? Mitkä asiat ovat hankalimpia ilman? Ja miten järjestätte nuo hankalat tilanteet?

Me asutaan ihan hyvien kulkuyhteyksien päässä ja peruspalvelut on kävelymatkan etäisyydellä. Joten ne onnistuisi. Toisaalta ilman autoa tulisi varmasti paljon harvemmin käytyä kavereilla ja sukulaisilla, jotka asuvat bussimatkan päässä, jonne ei pääse ilman vaihtoja. Joka siis tarkoittaa lähes kaikkia tuttavia. Eikä mekään asuta keskustassa, joten tuttavilla ei ole ihan tänne koskaan asiaa.

Ja mökillä käynti olisi hankalampaa, vaikka sinnekin pääsisi lähelle bussilla. Mutta ne kaikki tavarat...

Kertokaa ideoita, miten olette ratkaisseet tuollaiset asiat.
Mulla kun ei ole koskaan ollut ajokorttiakaan, olen kasvanut autottomuuteen. Olen 46 v, joten aika monta bussi-, juna, metro- ja raitiovaunumatkaa on tullut elämäni aikana tehtyä. Olen oppinut tietämään, millä numerolla alkavat bussit kulkevat mihinkin suuntaan. YTV:n reittihaku on helpottanut elämää kummasti lisää. Mulla on kaksi vaihtoe työpiakallekin, joten en pidä vaihtoja mitenkään hankalina. Hankaliksi ne muuttuu vain sellaiseen kellonaikaan, jolloin joutu puoli tuntia tai enemmän odottamaan pysäkillä. Mutta siihenkin tottuu. Joskus tulee sellainen tilanne, että huomaan ostaneeni kaupasta niin paljon tavaraa, etten saa mitenkään niitä bussissa kuskattua kotiin. Silloin retuutan ostokseni kauppakeskuksen vieressä olevalle taksiasemalle ja tulen taksilla kotiin.

Mökkiä mulla ei ole, joten ei ole sitä ongelmaa. Reissaan kyllä ympäri Suomea työni puolesta ilman autoa, joten varmaan pääsisin mökillekin - jos nyt ei ihan "keskellä ei mitään" sijaitse - julkisillakin. Jos mulla olisi mökki, varustaisin sen niin, ettei mun tarvitsisi joka mökkireissulle kantaa puolta omaisuutta mukanani.

Mä olen kaivannut autoa oikeastaan vain silloin, kun olisi kiva mennä huonekaluliikkeisiin vaan katsomaan tarjontaa. Jos ajelisin taksilla kaupasta toiseen, pelkkään katseluun saattaisi upota hyvinkin 100-200 euroa.

Kiitti Keittiönoita. Kaipa sitä vaan oppii järjestämään asiat, jos ei ole autoa. Tai olen minäkin elänyt, mutta yksin sinkkuna se on vähän eri asia, kun ei ole asiaa koskaan paljon minnekään kuin keskustaan ja kaverit asuivat vieressä.

Mökki on tosiaan vähän hankala. Se kun vielä varmaan pitkään vaatii kaikenlaista laittoa, joten tavaran kuljettamista on väkisinkin ainakin toisinaan. Ja työkaluja yms. ei sinne uskalla ainakaan talveksi jättää, kun joku käy muuten varastamassa:(

Saisi olla enemmän edullisia vuokra-autoja saatavilla. Eihän noita päiviä, kun ihan oikeasti tarvitsee autoa ole montaakaan vuodessa. Mutta silloin sitä tosissaan tarvitsisi. Luopuisin ilomielin omasta autosta, jos saisin sellaisen kesäisin käyttööni kerran pari kuussa.

Kiitti Keittiönoita. Kaipa sitä vaan oppii järjestämään asiat, jos ei ole autoa. Tai olen minäkin elänyt, mutta yksin sinkkuna se on vähän eri asia, kun ei ole asiaa koskaan paljon minnekään kuin keskustaan ja kaverit asuivat vieressä.

Mökki on tosiaan vähän hankala. Se kun vielä varmaan pitkään vaatii kaikenlaista laittoa, joten tavaran kuljettamista on väkisinkin ainakin toisinaan. Ja työkaluja yms. ei sinne uskalla ainakaan talveksi jättää, kun joku käy muuten varastamassa:(

Saisi olla enemmän edullisia vuokra-autoja saatavilla. Eihän noita päiviä, kun ihan oikeasti tarvitsee autoa ole montaakaan vuodessa. Mutta silloin sitä tosissaan tarvitsisi. Luopuisin ilomielin omasta autosta, jos saisin sellaisen kesäisin käyttööni kerran pari kuussa.
Autoja voi myös vuokrata. Mä varmaan vuokraisinkin, jos olisin joskus sen ajokortin ajanut.

Jari Tervon perheellä on mökki, eikä niillä ole autoa. =)
Junalla menevät mökille ja kyläkauppaan polkevat pyörällä, joka sekin on jossain kymmenen km päässä. =)
Siinä vasta on aitoa maalaistunnelmaa ja irtiottoa.

Yhteistyössä