G:synnytys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jakkara/sänky..ym
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

jakkara/sänky..ym

Vieras
Vastailkaahan synnytystapaa miettivän galluppiin:

1.synnytyksen kesto (avautuminen ja ponnistusvaihe)
2.synnytys jakkaralla/sängyllä?
3.mikä kivunlievitys? Auttoiko?
4.vauvan koko?
5.kuin monta yötä sairaalassa? pääsitkö pois ku halusit?
6.muita vinkkejä:)

nim. rv32, ensisynnyttäjä

mulla kaksi synnytystä takana, vastaan nyt viimeisimpään (suluissa esikoisen tiedot):

1/ avautuminen n. 8 h, ponnistuvaihe 4 min (8h/15min).
2/ sängyllä (sängyllä)
3/ epiduraali. oli kuin taivas verrattuna esikoisen syntymään! (paracervikaalipuudutus)
4/ 49 cm, 3200g (esikoinen 49cm/3390g)
5/ 2 yötä sairaalassa, pääsin pois kun halusin (5 yötä) lastenlääkärin luvan jälkeen.
6/ - älä syö loppuraskaudesta kauhean paljon sokeria - vauva syntyy pienempänä.
- käytä kivunlievitysmahdollisuutta, yhtään ""kirkkaampaa kruunua"" et saa luomusynnytyksellä, itse vain kärsit enemmän.
- mä en ole antanut koskaan tehdä episiotomiaa ""varmuuden vuoksi"" (en edes eka kerralla, vaikka ehdottivat). Olen odottanut 1-2 ponnistussupistusta ennenkuin olen alkanut itse ponnistaa ( 9 lapsen äidin neuvo). en tiedä oliko siitä apua, mutta kummallakaan kerralla en revennyt - en siis tiedä tikeistä mitään. suosittelen ainakin kokeilemaan!

Onnea matkaan!

1. kesto 5,5h, ponnistus 20 min
2. perätilasynnytys sängyssä, poikkipöytä lukee synnytyskertomuksessa (jalat korkealla raudoissa!)
3. Ilokaasu ja hurtti huumori, musiikki :-) Epiduraali tuli liian myöhään, ei ehtinyt vaikuttaa
4. Vauva oli 2,5 kg ja 44cm
5. 3 yötä, pe meno ja ma pois, ihan sopiva aika
6. Rennosti vaan synnyttämään, jokaisella on synnytys niin erilainen ja omakohtainen että eipä siihen juuri voi valmistautua. Kaikkea hyvää synnytykseen!

3 h 50 min

Sängyllä perinteisesti sukka-asennossa.

Ilokaasu ja epiduraali, ei auttaneet.

4.vauvan koko?

2175 g ja 44 cm.

5 yötä sairaalassa. Pääsin pois, ku vauvan paino lähti nousuun.

Rohkeasti vaan matkaan ja suklaata mukaan! ;o)

Hei,

Täällä vastailee pian 6 kk ikäisen tytön äippä, toukokuussa oli minullakin ensisynnytys edessä

1.synnytyksen kesto (avautuminen ja ponnistaminen
* 18 tuntia
* perinteinen sänky
* Ilokaasu, epiduraali, kipupummpu ja ilokaasua lukuunottamatta (en osannut ottaa ajoissa/oikein) kaikki muut tepsivät ja en tuntenut ensimmäisiä avautumissenttejä lukuunottamatta mitään kipuja
4.vauvan koko?
Vajaat 4 kg, 52 cm
Ensisynnyttäjän 4 päivää oltiin ja pääsin pois ""kun halusin"" =)
* Älä odota mitään, mutta varaudu kaikkeen. Kaikki menee varmasti hyvin!

Piuku

15h yhteensä
Sängyllä
Epiduraali ja ilokaasu --epiduraali helpotti huomattavasti,ilokaasusta tuli vaan pöhnä olo
3940g ja 52cm
4 yötä, pääsi pois jos ja kun olisi halunnut
Ei oo mitään mihinkä synnytystä voisi verrata, sen verran omalaatuinen juttu jokaisella niin elä jännitä turhaan!

1. yhteensä 13 h
2. sängyllä, puoli-istuvassa asennossa
3. kohdunkaulan puudutus ponnistusvaiheessa. Auttoi.
4. 3360g, 50cm, 34cm
5. 5 yötä, vauvan takia
6. mukavaa loppuodotusta! Ja voimia synnytykseen!

Äiti ja poika 9½kk

1. kesto:2,5 h Ponnistusvaihe 10 min.
2. kokeilin jakkaralla,ei tuntunut omalta,mikä olikin hyvä,tytöllä 2 krt napanuora kaulan ympäri.Sängyssä siis,puoli-istuen.
3. paracervikaali,toimi loistavasti.Vei kivut ja edisti tosi nopsaan synnytystä.Lääkäri laittoi puudutteen 4 eri kohtaan,tav.kahteen.
4.3160 ja 49 cm
5.2 yötä.Pääsin pois kun halusin.

1. Kokonaiskesto 5 h 20 min. (Aktiivinen ponnistusvaihe 13 min.)
2.Sängyssä.
3. Epiduraali heti, kun kohdunsuu oli tarpeeksi auki. Auttoi todella. Ilokaasu, jota en osannut ottaa oikein,tuli känninen olo.
4. 4155g, 54 cm.
5. 3 yötä,pääsin kun halusin, muuten ehdottivat vielä yhtä yötä.
6. Kaikki menee varmasti ihan hyvin. Ei se todellakaan mitään hauskaa ole, mutta kyllä siitä selviää.

Avautuminen yli vuorokauden eikä auennut kuin 5 senttiä,ponnistamaan en siis päässyt/joutunut.""Synnytys""leikkauspöydällä spinaalipuudutuksella.Aikaisemmin synnytyssalissa aqua-rakkulat,ei auttanut.Ilokaasu auttoi ehkä hieman ja epiduraali vaikutti noin tunnin.Pojalla kokoa 4720g/54.5 cm.Kuusi yötä olin sairaalassa ja sain lähteä sillon.Muita vinkkejä:synnytyksen kulkua ei voi juurikaan etukäteen suunnitella.Tsemppiä sulle!

9h
sängyllä perinteisesti
Alussa kaurapussi, myöhemmin epiduraali. Oli ihana! Nukuin kaksi tuntia laiton jälkeen...
4.vauvan koko?
3670g 54cm
Neljä yötä pitivät, olisin halunnut välttämättä lähteä jo kolmannen yön jälkeen kun vauvan painokin oli nousussa. Jälkeenpäin ajateltuna oli ihan hyvä olla vielä neljäs yö.
Kyseessä muuten eka lapsi.
Ei kannata pelätä mitään sellaista, mihin ei oikeasti ole aihetta. Suurin osa synnytyksistä menee hyvin.

1. 6h 35min, ponnistus 7min

2. jakkaralla, sänky tuntu kammottavalta.. jakkaralla tosi helppo ponnistaa! nojasin miehen jalkoihin ja kantapäät maassa hieman takakeno asento.

3. ilokaasu, ei muuta tehoa kun pöhnä. kohdunsuu 9cm auki sairaalaan mennessä, en siis ehtinyt saada epiduraalia.

4. 3090g ja 48,5cm

5. 3 yötä. synnytys ti klo.20 ja kotiin pe klo:9.00. Pääsin kun halusin ja kaikki oli ok.

6. Ota semmonen asenne että sua kyllä neuvotaan, ja kysele rohkeesti. Kerro kaikki miltä tuntuu niin kätilön on helpompi arvioida tilannetta ja vointia. Synnytys oli mulle ponnistussuppareita lukuun ottamatta helppo. Avautumisvaihe ei ollut yhtään kipeä, siksi mentiin sairaalaan vasta kun ponnistutti..ü Omat pesuaineet mukaan, sairaalan on kamalia! Kivunlievitystä kannattaa pyytää heti kun mietityttää että jokohan kehtais jotain pyytää, muuten voi olla liian myöhästä. Ai niin, sain kaksi tikkiä, nirhaumien takia. Ei siis oikeestaan revenny. Rauhallisin mielin mahtavaan kokemukseen!!:):)

-kesto: avautuminen 1h40min, ponnistus 5min, jälkeisvaihe 4h (istukka jouduttiin irrottamaan käsin leikkaussalissa)
-sängyllä, jakkaraa ei edes tarjottu, enkä sitä tajunnut edes pyytää, sen verran vauhdikasta touhua oli.
-ei lievitystä ennätetty antamaan, ilokaasusta tuli huono olo
-3420 ja 50cm
-syntyi yhdeltä yöllä, jonka jälkeen olin yhden yön. Pääsin kun halusin.
-luota kätilöihin ja itseesi, äläkä mieti mitä muut sinusta ajattelevat!

1. 8h, josta ponnistusvaihe 30 min
2. sängyllä
3. ilokaasu, epiduraali, ilokaasu auttoi suppareiden yli mutta epiduraali oli sitten ""pelastus"", ei vienyt täysin tunnottomaksi (mikä oli hyvä että tunsi sen ponnistamisen tarpeen).
4. 3380g 49cm
5. 4 yötä, kyllä pääsin kun halusin, tietty edellytyksenä että mammalla ja lapsella kaikki hyvin
6. avoimin mielin, synnytyksen pieni ""mielikuvaharjottlu"" hyvästä mutta älä suunnittele liikaa, ota vastaan mitä tulee.
Ite otin asennot/kivunlievitykset sillä kannalla että katotaan mitä eteen tuleepi. Käynnistyksen jälkeen oli ni jo poikki etten olis missään tapauksessa halunnut alkaa kokeilemaan mitään ""kommervenkkiasentoja"", ihan halulla olin siinä sängyssä. Kivunlievitykseen suhtauduin samoin, että menen ilman jos pärjään mutta lopulta olen tosi onnellinen että pyysin epiduraalin. Luota ammattilaisiin.

1.kesto yhteensä jotain 12h ponnistus vaan 10min
2.sängyltä siinä perinteisessä asennossa
3.ilokaasu ei auttanut, epiduraali auttoi
4.vauvan mitat 45cm ja 2475kg (synt.rv37)
5.kolme yötä neljä päivää, pakko oli olla kun vauva oli niin pieni syntyessään.
6.muita vinkkejä ei näin aamutuimaan vielä irtoa. ;)

onnea koitokseen !

1. 6h 40 min siitä kun kalvot puhkaistiin josta ponnistusvaihe 20min (eka lapsi).

2. Sängyllä synnytin jalat ylhäällä koukussa toinen miehen kainalossa ja toinen kätilön kainalossa.

3. Ensin ilokaasu, auttoi ei niin kipeisiin supistuksiin. Loppuvaiheessa epiduraali jonka annon jälkeen tosin lähes heti rupesin ponnistamaan eli ei ehtinyt auttaa supistuksiin ponnistuskipuun varmaan auttoi. Miehen läsnäolo oli kaikkein paras kivunlievityskeino. (en kyllä sitä ainoaksi kivunlievitykseksi kuitenkaan suosittele ;) ) Kun supistukset koveni niin halusin aina pitää miehestäni kiinni, halata tai pitää edes kädestä. Yhden kerran minulle tuli melkein paniikki kun mieheni oli hakemassa vettä kun minulle tuli supistus.

4. 51,5cm ja 3,705kg

5. Synnytysyö ja 4 yötä päälle oltais päästy aiemmin pois, mutta poika joutui sinivalohoitoon ja oltiin sen takia sairaalassa vähän pidempään ja ihan hyvä niin.

6. Itse jännitin synnytystä ja pelkäsin, että repeän pahasti ja vauva juuttuu kiinni. No välilihaa ei tarvinnut leikata eikä se revennytkään eikä vauvakaan juuttunut kiinni. Kannattaa mennä synnytykseen avoimin mielin eikä suunnitella sitä liikaa etukäteen, koska kaikki menee omalla painollaan ja niinkuin on mennäkseen. Perhehuone osastolla oli aivan mahtava juttu. Tsemppiä synnytykseen.

Sairaalan papereiden mukaan 11 h (synnytyssalissa 6 h)
Ponnistus 14 min

Sängyllä kyljellään, mies piti jalasta kiinni. 1 tikki.

Epiduraali, toimi hyvin pari tuntia, lisäannos ei enää toiminut.

4.vauvan koko?
Tasan 3 kg, 48 cm, pää 34

4 yötä, yksi ylimääräinen kun seurattiin keltaisuutta

Anna kaiken mennä omalla painollaan, omalla kohdalla ei ollut yhtään niin kamalaa kuin luulin. Varsinkaan ponnistus jota pelkäsin eniten ei tuntunut missään! Lisäksi aika kuluu yllättävä nopeaa.

nim. rv32, ensisynnyttäjä

1. kesto: supistukset alkoivat 10 h ennen tytön syntymistä, säännölliset alle 10 min välein heti alusta.

2. ei kumpikaan, sektio. Sektiopäätökseen asti paras asento oli paikallaan kyljellään. Sairaalaan tullessani olin valvonut koko yön ja supistukset tulivat jo 1,5 min välein. En halunnut ajatellakaan jakkaroita, ammeita tai palloja!

3. ehdin saada vain ilokaasua, joka toimi lähinnä lohtuna ja hengityksen rauhoittajana. Muuta tehoa en tuntenut ennen kuin mut kärrättiin leikkaukseen.

4. 53 cm/3650 g

5. 4 yötä. Olisin ollut valmis lähtemään edellisenä päivänä, mutta hoitajat neuvoivat jäämään. Hyvä ratkaisu, leikkaus väsytti.

6. vastasin tähän siksi että halusin muistuttaa ettei synnytys aina mene suunnitelmien mukaan! Minäkin odotin kovasti alatiesynnytystä ja pohdiskelin jakkaroita sun muuta, mutta miten kävikään...

Onnea kuitenkin synnytykseen, toivottavasti se menee suunnitelmien mukaisesti! =)

Yhteistyössä