G: Sairausvakuutus lapselle ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ekaa odottava pohdiskelija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Ekaa odottava pohdiskelija

Vieras
Hei,
haluaisin kuulla, miten moni aikoo hankkia syntyvälle lapselleen sairausvakuutuksen, jonka turvin voi hoidattaa kaikki sairaudet yksityisellä? Ja sama kysymys myös teille, joilla on jo lapsia, onko vakuutusta kannattanut maksaa?

Itse olen kahden vaiheilla. Periaatteessa olen sitä mieltä, että julkiseen terveydenhuoltoon tulisi voida luottaa sen verran, että hoitoa saa sieltä tarvittaessa riittävän nopeasti ja edullisesti. Mutta kun tiedän, että totuus on toinen... Kotikaupunkimme päivystyksessä saa odottaa monta tuntia myös lasten kanssa (aikuisilla aika venyy kiireisinä päivinä jopa 7 tuntiin, kun hengenvaarassa olevat ja lapset pääsevät luonnollisesti ensin). Lähetteitä erikoislääkärille ei saa helposti ja jonot tutkimuksiin ovat pitkiä.

Yksityiselle täällä pääsee melkein suoraan sisään kävelemällä (tai saa puhelimessa ajan ja voi odottaa kotona sen pari tuntia). Ja täällä on aivan ihana yksityinen lääkärikeskus, jossa minulla itsellänikin on todella hyvin toimiva työterveyshuolto. Sinne mielelläni lapseni veisin.

Sitten toisaalta jos lapsi ei paljoa sairastelekaan, niin vakuutusmaksut tuntuvat aika kalliilta. Ja kai niissä silti joku omavastuukin on. Toisaalta jos vakava sairaus yllättää, niin vakuutus voi olla kullan arvoinen.

meillä on esikoisella (3,5v) sairaskuluvakuutus joka kattaa lääkärikäynnit ja lääkkeet, omavastuu muistaakseni 80€/vuosi? voi kerätä siis kaikki vuoden käynnit yhteen, vakuutus on tapiolasta, olisko jotain 130€ vuodessa, jos en väärin muista.
Otettu kun lapsi oli 2kk. Kolmen vuoden aikana on Yksityisellä käyty pari kertaa viikonloppuna ja arkena terveyskeskukseen on saatu aika aina heti parin tunnin sisällä, ja se on ilmaista.
Toisaalta vakuutus on ollut turhaan, mutta koskaan ei tiedä milloin sitä sitten tarvitsee ja olisi voinut tarvitakin enemmän. Kyllähän sitä rahaa menee turhempaankin.

Otettiin Pohjolasta vauvavakuutus ennen syntymää (La vasta tammikuussa)... KAikkia sairauksia sekään ei kyllä korvaa kun oli kaikenmaailman ehtoja mutta korvaa se sen 0-2kk ikäisen vauvan kun muuten vakuutukset saa ottaa vasta 2kk vanhalle vauvalle ilmeisesti melkein kaikilla vakuutusyhtiöillä...

Tarpeellisuudesta en vielä tiedä mutta kaipa se sairaan vauvan kanssa jonottaminen arvauskeskuksessa on se mitä eniten halutaan välttää...

Esikoisella 2.v on ennen syntymää otettu vakuutus, Turvasta. Hällä todettiin maitoallergia ja nyt kaikki asiaan liittyvät lääkärikäynnit ovat ns. ilmaisia. Ainoa vakuutus joka on kannattanut. Tulevalle lapselle on samanlainen vakuutus varattuna.

Meillä ei terveyskeskukseen pääse lääkärille seuraavaan kahteen viikkoon (neuvolalääkärille), enkä siellä muutenkaan kävisi. Siksi meillä on vakuutus.

Meillä mies on sitä mieltä, että vakuutus pitää olla,joten se tytölle 2kk ikäisenä otettiin (raskausaikana ei saatu minusta johtuvista syistä). Itse haluaisin luottaa julkiseenkin terveydenhuoltoon, vaikka se välillä vaikeaa onkin ainakin täällä Pirkanmaalaisessa pikkukaupungissa... Ja tietysti sitä toivoo, että lapsi pysyisi terveenä (;

Toistaiseksi vakuutus on ollut "turha" ja tyttö terveenä. Ja pitää muistaa, ettei se vakuutuskaan yleensä tarkoita ilmaista hoitoa yksityisellä. Meidän vakuutuksessa (Lähivakuutus) on 80€ omavastuu per sairaus eli hyötyä olisi varmaan, jos kohdalle tulisi jokin pitkäaikaista hoitoa vaativa tapaturma, sairallapäiviä (niistäkin käsittääkseni laskutetaan lapsilta max 7vrk/vuosi?), allergia, astma, korvakierre tms. Itseäni suututtaa, kun neuvolassa on parissakin neuvolalääkärillä epävarmaksi jääneessä asiassa neuvottu menemään yksityiselle, jos on vakuutus. Mitäpä se vakuutus siinä auttaa, kun kyseessä on 2 erillistä asiaa/sairautta ja todennäköisesti selviäisivät kertakäynnillä. Siispä maksaisimme noista käynneistä ihan täyden yksityislääkärin hinnan (mikäli siis alle 80€/kerta)

Eli näin satunnaisella tarpeella vakuutus on ollut turha ja tuolla vakuutusmaksulla olisi jo käynyt jokusen kerran yksityisellä....

Meillä otettiin esikoiselle vauvavakuutus Tapiolasta, siis se, minkä saa jo ennen syntymää. Ei olla tähän mennessä tarvittu, poika on jo yli 2v 4kk. Toisaalta, enpä haluasikaan tällaiselle vakuutukselle vastinetta, sehän tarkoittaisi sitä, että lapsi sairastaisi paljon... Useimmat vakuutuksethan on turhia, sellaisia kaikenvaralta-juttuja, että siltä kannalta ei ehkä kannata lähteä asiaa miettimään...
Tapiolassa omavastuu tarvitsee maksaa kerran per korvauksenhakukerta, eli voi kerryttää vaikka koko vuoden kustannukset ja hakea sitten korvausta.

S-bonuksen saantihan Tapiolasta loppuu keväällä, joten sitten pitää harkita vakuutusten kilpailuttamista. If, ehkä?

Otettiin vakuutus jo ennen syntymää. Enpä muista mikä oli oma vastuu, mutta kuitenkin tulee maksettavaksi vain kerran vuodessa... Tapiolasta siis kuitenkin, olisiko nyt ollut 80 egee tuo oma vastuu... Eipä vielä tiedä tuliko otettua turhaan... LA kun on vasta maaliskuussa. Toivottavasti tietty mieluummin on turhaan, mutta vähän harmittaa, kun otettiin periaatteessa vain siksi, kun kaikki muutkin näyttävät ottavan... Ainakin mitä täällä palstoilla lueskelee. Eihän muut nyt tietty kovin sitä mainosta jos eivät ota. Itsellä ei ole ikinä ollut mitään vastaavaa vakuutusta eikä suurimmalla osalla tuntemillani tuttavillani. Tarvetta tuollaiselle ei olisi edes ollut ikinä, eikä olisi ollut miehellänikään (Hänellä tuollainen vakuutus tosin on ollut...). Ikää itsellä on 26 vuotta. Nuo vakuutukset ovat varmaankin tulleet vasta viime vuosina muotiin.

Otettiin vakuutus Pohjolasta ennen lapsen syntymää. Meillä vakuutus on jo moneen kertaan maksanut itsensä takaisin. Meidän pojalla on ollut n. 5 korvatulehdusta ja putket (n.800euroa) laitettiin yksityisesti. Jos lääkäri olisi tehnyt lähetteen yliopistosairaalaan, olisimme joutuneet jonottamaan putkitukseen 6kk ja tuon ajan kuluessa olisi luultavasti tullut 5 uutta korvatulehdusta. Suosittelen kaikille, vaikka toivon tietysti, että vakuutusta ei tarvittaisi.

Alkuperäinen kirjoittaja rinna-79:
Otettiin vakuutus Pohjolasta ennen lapsen syntymää. Meillä vakuutus on jo moneen kertaan maksanut itsensä takaisin. Meidän pojalla on ollut n. 5 korvatulehdusta ja putket (n.800euroa) laitettiin yksityisesti. Jos lääkäri olisi tehnyt lähetteen yliopistosairaalaan, olisimme joutuneet jonottamaan putkitukseen 6kk ja tuon ajan kuluessa olisi luultavasti tullut 5 uutta korvatulehdusta. Suosittelen kaikille, vaikka toivon tietysti, että vakuutusta ei tarvittaisi.

Niin tietysti tuota kannattaa suositella kaikille ja sitä parempi mitä vähempi sitä tarvitaan, niin sitä alhaisempana vakuutuksen hinta pysyy... Öhö öhö... Jos tuolla tulisi kaikille käyttöä kaikille jotka sen ottavat, niin vakuutuksen hinta olisi ihan tajuttoman suuri. Harmi niille jotka ei sitä tarvitse, niin joutuvat maksella toisten lasten kuluja. Tarkoitus ei siis ole mitenkään provoilla, mutta faktat faktoina. Oma asia jos ottaa. Itse olen saanut avun aina ihan hyvin kunnalliselta puolelta, mutta tuo vakuutus nyt kuitenkin puoli vahingossa otettua vauvalle... Ei varmaan tule käyttöä sille ja toivottavasti ei tule.

Alkuperäinen kirjoittaja Muiden hyväksi?:
Alkuperäinen kirjoittaja rinna-79:

Niin tietysti tuota kannattaa suositella kaikille ja sitä parempi mitä vähempi sitä tarvitaan, niin sitä alhaisempana vakuutuksen hinta pysyy... Öhö öhö... Jos tuolla tulisi kaikille käyttöä kaikille jotka sen ottavat, niin vakuutuksen hinta olisi ihan tajuttoman suuri. Harmi niille jotka ei sitä tarvitse, niin joutuvat maksella toisten lasten kuluja. Tarkoitus ei siis ole mitenkään provoilla, mutta faktat faktoina. Oma asia jos ottaa. Itse olen saanut avun aina ihan hyvin kunnalliselta puolelta, mutta tuo vakuutus nyt kuitenkin puoli vahingossa otettua vauvalle... Ei varmaan tule käyttöä sille ja toivottavasti ei tule.

Niin, no vakuutuksen ideahan on varautua pahimpaan. JOS jotain ikävää sattuu ei tarvitse harmitella, että ei ottanut vakuutusta. Samahan se on koti-, matka- ja tapaturmavakuutustenkin kanssa. Ei sitä tietenkään siksi oteta, että KUN tapahtuu jotain, vaan siksi, että halutaan varautua ikäviin takaiskuihin. Ei ollut tarkoitus mitenkään "suositella" ottamaan, ihan omasta kokemuksesta vaan kerroin. Ystäväporukassa ollaan puhuttu, että vakuutus on turha jos korvakierrettä tms. infektiokierrettä ei tule. Ne vaan ovat kovin yleisiä tänä päivänä. Ja sitä kun ei voi koskaan tietää kenen kohdalle nuo osuu ja kenen kohdalle ei.

"Samahan se on koti-, matka- ja tapaturmavakuutustenkin kanssa."

Kotivakuutuksen kanssa se on todellakin eri asia. Harvan riskinkantokyky (rahat) riittäisivät siihen, että pykää uuden talon pystyyn palaneen tilalle. Se on siksi myös pakollinen.

Toisin kuin taas vauvavakuutus. Hyvin monilla on varaa maksaa monetkin käynnit sairaalassa tai jopa yksityisellä. Siinä puhutaan useimmiten satasista. Talon kohdalla taas sadoista tuhansista..

Sitä vain, että on vaihtoehtoisiakin riskienhallintakeinoja. Voi esim säästää saman summan tilille, joka menisi (kalliiseen) vakuutukseen.

Meillä ei ole ollut vakuutuksia kenellekään lapsista (neljäs tulossa), eikä onneksi tarvetta ole ollutkaan. Yksi ainokainen sairaalakäynti on ollut ja sekin ensiapuun tapaturman vuoksi, päästiin välittömästi lääkärin juttusille.

Ei ole käynyt mielessäkään tuo vakuutusasia, lähipiirissäkään ei ole tullut puheeksi että kukaan sellaisia miettisi. Toivottavasti tarvetta ei tulevaisuudessakaan tule.

Niin kaikki riippuu kaikesta. Jossain julkinen terveystoimi toimii. Täälläpäin soitellaan palvelumeroon ja jossain vaiheessa joku muistaa soitella takaisinpäin. Sen jälkeen ihmetellään pitäisikö tulla lääkäriin/päivystykseen jonottelemaan ja lääkärin aikaa kuluttamaan vai katsellaanko ja jos ei oireet parissa päivässä lopu niin sitten yritellään soitella omaan arvauskeskukseen, josko siellä olisi saman viikon aikana jotain aikaa. Itse en jää ihmettelemään vaan jos siltä näyttää menen yksityiselle. Asiat hoituu muutamassa tunnissa. Maksan siitä vaikka ei rahaa ylenmäärin olekkaan. Oli vakuutusta tai ei. Jossain päin tuo onnistuu ehkä julkisella puolellakin, täällä ei onnistu kirveelläkään.

Mutta ehkä juuri syntymättömälle lapselle olisi järkeä ottaa vakuutus, jos tuleekin jotain oiretta/sairautta. Niin silloin vakuutus kattaa kulut. Olen käsittänyt, että moenet ottavat tuon vakuutuksen esim. muutamaksi ensimmäiseksi vuodeksi ja jos ei parina ensimmäisenä vuotena tule mitään ihmellistä, niin sen jälkeen vakuutus lopetetaan.

Kannattaa muistaa myös, että julkisen sairaanhoidon puolella on maksukatto. 590 €/kalenterivuosi, jonka yli menevät hoidot ja tutkimukset saa ilmaiseksi. Lisää tietoa löytyy googlettamalla.

Täällä julkinen puoli on ihan vitsi. Aikoja ei "omalle" lääkärille ole (koska sitä lääkäriä ei joka aluella ole ollenkaan), ajat annetaan lääkäreille joiden ajat aina myöhässä vähintään tunnin. Kiva pienen kipeän lapsen kanssa odotella.. Jos erehdyt päivystykseen niin siellä ensimmäinen kysymys on miksi et ole vienyt lasta "omalle lääkärille".. Niinpä. Ja jonottaa täytyy päivystykseenkin, kivaa seurata kun juopot menee kaikkien edelle. Turhia antibioottikuureja kirjoitellaan kun ei haluta laittaa lähetteitä labraan.

Tästä syystä vakuutus on osoittautunut erittäin hyväksi meillä. TIetysti myös siksi, että lapsellamme todettiin jo hyvin pienenä astma ja atopia. Kunnallisella puolella emme olisi varmaan vieläkään päässeet puuta pidemmälle, saati mitään lähetteitä allergiatesteihin tms.

Meillä (pääkaupunkiseutu) lääkäriin ei pääse lapsen kanssa kunnallisella puolella ilman jonotusta. Meillä vakuutus on ollut todella tarpeellinen. Yksityiselle pääsee lääkäriin aina muutaman tunnin sisällä ilman mitään jonottamista viikonloppunakin ja lapselle voi valita kokeneen erikoislääkärin vaivasta riippuen. Allergiatesteihin pääseminen olisi vienyt ikuisuuden julkisen puolen kautta. Olen ollut hyvin tyytyväinen ratkaisuumme ottaa vakuutus ennen lapsen syntymää. Itse aikanaan ajattelin asian niin, että otan vakuutuksen ennen syntymää ja jos kolmen vuoden kuluttua vakuutus on ollut turha sen voi sitten lopettaa. Kolmen ekan vuoden aikana selviää, onko lapsi allerginen, tuleeko korvakierre, onko jotain kehityksellistä ongelmaa, johon tarvitaan lastenneurologista apua tms.? Mutta jos luottaa tänä päivänä siihen, että julkinen puoli hoitaa homman ja jaksaa lapsen kanssa istua jonottamassa ja odottamassa, niin eihän se vakuutus mikään välttämätön juttu ole, kyllä asiat hyvinvointivaltiossa aina hoituvat.

Alkuperäinen kirjoittaja jepulisjeep:
Meillä (pääkaupunkiseutu) lääkäriin ei pääse lapsen kanssa kunnallisella puolella ilman jonotusta.

Kröhöm... Joka puolella pk-seutua asiat eivät todellakaan noin, vaan asiat voivat olla täysin päinvastaiset.

Esimerkki:
MALMI:
Et varmaankaan saa aikaa lääkärille, kun näitä kuormittaa huomattava osa alueen asukkaista, jotka eivät kykene käymään yksityisellä.
KAIVOPUISTO:
Pääset lähes samantien lääkärille, koska suuri osa seudun asukkaista käy yksityisellä sektorilla.

-Kokemusta on molemmista

Moni asia varmaan vaikuttaa. Itse olen monesti päässyt lääkärin juttusille nopeastikin kun olen tiukasti ilmoittanut, että täällä on sairas lapsi ja lähdetään nyt tulemaan sinne (lääkäriasemalle) ja siellä on paras olla joku vastaanottamassa. Kummasti löytyy aika lääkärille samanpäivän sisään. Meillä esikoinen oli paljon sairaana ja kuumekin heilui yli 40 vaikka oli kotona otettu kaikki mahdolliset lääkkeet. Toisaalta, silloin (lopulta) meille kyllä laitettiin jatkuva lähete sairaalaan (matka 5 min) ja sinne sai mennä jonottamatta. Onneksi muut lapset ovat olleetkin sitten tosi terveitä. Nyt syntyvälle ajateltiin varmuudenvuoksi ottaa vakuutus ennen syntymää, jos siis saadaan.

Kyllä se niin on, että erikoislääkärille ei Kaivopuistossakaan pääse ilman jonotusta. Kaupungin puolella erikoislääkärille tarvitaan terveyskeskuslääkärin lähete ja kaikki lähetteet menevät samaan jonoon riippumatta asuinalueesta. Terveyskeskukseen varmasti voi päästäkin, jos tosiaan jaksaa aina olla tiukasti vaatimassa. Olen itse ollut tyytyväinen vakuutukseen, pääsee haluamalleen lääkärille milloin itselle parhaiten sopii, eikä tarvitse "tiukkana vaatia".

Meillä esikoiselle (nyt 1v2kk) otettiin ennen syntymää vakuutus. Omavastuu 80€/kk ja vuosimaksu muistaakseni vähän yli 200 €. Kertaakaan ei olla tuota onneksi tarvittu, mutta en koe, että rahat olisivat menneet hukkaan. Jos lapsi sairastuisi, ei kun yksityiselle vaan jonottamatta. Omalla kohdallani olen aikoinani vaan kokenut nämä julkisen puolen hankaluudet (jonottamiset, ajan saamisen vaikeudet ym), joten haluan, että lapseni hoitoon saaminen sitä tarvittaessa on mahdollisimman helppoa ja nopeaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Hippis-78:
Kyllä se niin on, että erikoislääkärille ei Kaivopuistossakaan pääse ilman jonotusta. Kaupungin puolella erikoislääkärille tarvitaan terveyskeskuslääkärin lähete ja kaikki lähetteet menevät samaan jonoon riippumatta asuinalueesta. Terveyskeskukseen varmasti voi päästäkin, jos tosiaan jaksaa aina olla tiukasti vaatimassa. Olen itse ollut tyytyväinen vakuutukseen, pääsee haluamalleen lääkärille milloin itselle parhaiten sopii, eikä tarvitse "tiukkana vaatia".

Kuka sanoi erikoislääkäri? Eihän kyse ole ollutkaan erikoislääkäristä. Luulisi kaikkien täällä tietävän, että tk-lääkäri antaa sitten lähetteen tarvittaessa erikoislääkärille, eikä tämä sille mitään voi jos siellä taas on jonoa. Normi ongelmat saa tuo lääkäri heti hoidettua. Ihan ongelmitta on ainakin saanut ajan Kaivarin tk-lääkärille varattua. Itse asun toisella siistillä alueella stadissa nyt ja tapaturman sattuessa kävelin suoraan terveyskeskukseen, jossa pääsin n. 10-15 minsassa lääkärille.

Alkuperäinen kirjoittaja Hki...:

Kuka sanoi erikoislääkäri? Eihän kyse ole ollutkaan erikoislääkäristä. Luulisi kaikkien täällä tietävän, että tk-lääkäri antaa sitten lähetteen tarvittaessa erikoislääkärille, eikä tämä sille mitään voi jos siellä taas on jonoa. Normi ongelmat saa tuo lääkäri heti hoidettua. Ihan ongelmitta on ainakin saanut ajan Kaivarin tk-lääkärille varattua. Itse asun toisella siistillä alueella stadissa nyt ja tapaturman sattuessa kävelin suoraan terveyskeskukseen, jossa pääsin n. 10-15 minsassa lääkärille.

Eipä kai kukaan vakuutusta ota jonkun pienen nuhakuumeen ja sen vaatiman (mahdollisen?) antibiottikuurin takia. Vakuutus otetaan kai yleensä siksi, että lapsilla tänä päivänä erittäin yleiset (allergiaselvittelyt, korvien putkitus, kehitykselliset (neurologista osaamista) edellyttvät pulmat) voisi hoitaa valitsemansa erikoislääkärin kanssa, ilman yleistä odotusta ja jonotusta julkisella puolella. Bonusena tulee sitten se, että voi korvatulehdusta epäilessään kikuttaa lapsen yksityiselle korvalääkärille tutkittavaksi. Kyllä terveyskeskukseen pääkaupungilla saa äkillisissä sairastapauksissa arkena ajan, lähes aina. Toista se on sitten perjantai-iltana lähteä päivystykseen, jossa pahimmassa tapauksessa on lääkäri, joka ei tiedä lastentaudeista mitään. Mutta siis, kukin tekee omalle perheelleen sopivat vakuutusratkaisut ja toki koti- tapaturma ja matkavakuutukset menee vauvavakuutuksen edelle. Usein vaan keskittämällä kaikki vakuutukset samaan vakuutusyhtiöön, koko paketti vauvavakuutuksen kanssa, on harkitsemisen arvoinen. Vauvavakkutuksen arvonkin sitten tajuaa vasta kun oikeasti on joku tosi paha maitoallergia tai korvakierre.

Alkuperäinen kirjoittaja ...?!:
Alkuperäinen kirjoittaja Hki...:

Eipä kai kukaan vakuutusta ota jonkun pienen nuhakuumeen ja sen vaatiman (mahdollisen?) antibiottikuurin takia. Vakuutus otetaan kai yleensä siksi, että lapsilla tänä päivänä erittäin yleiset (allergiaselvittelyt, korvien putkitus, kehitykselliset (neurologista osaamista) edellyttvät pulmat) voisi hoitaa valitsemansa erikoislääkärin kanssa, ilman yleistä odotusta ja jonotusta julkisella puolella. Bonusena tulee sitten se, että voi korvatulehdusta epäilessään kikuttaa lapsen yksityiselle korvalääkärille tutkittavaksi. Kyllä terveyskeskukseen pääkaupungilla saa äkillisissä sairastapauksissa arkena ajan, lähes aina. Toista se on sitten perjantai-iltana lähteä päivystykseen, jossa pahimmassa tapauksessa on lääkäri, joka ei tiedä lastentaudeista mitään. Mutta siis, kukin tekee omalle perheelleen sopivat vakuutusratkaisut ja toki koti- tapaturma ja matkavakuutukset menee vauvavakuutuksen edelle. Usein vaan keskittämällä kaikki vakuutukset samaan vakuutusyhtiöön, koko paketti vauvavakuutuksen kanssa, on harkitsemisen arvoinen. Vauvavakkutuksen arvonkin sitten tajuaa vasta kun oikeasti on joku tosi paha maitoallergia tai korvakierre.

Kyllä meillä ainakin otetaan tuo ihan akuuttien juttujen takia, ja myös siksi että saadaan tarpeentullen parempaa hoitoa ja myös siksi ettei laskut nouse pilviin. Suurimpana syynä otetaan kuitenkin juuri akuutteihin tilanteisiin ettei tarvitse mennä päivystykseen jonottamaan tuntikausiksi. Kaikki tuttavani joiden kanssa asiasta on tullut keskusteltua ja jotka siis myös hankkivat vakuutuksen pitävät tuota ensisijaisen tärkeänä. Hätätilanteissä tarpeen vaatiessa saadaan lapselle toki sairaalasta vaikka kirurgi.

Meillä kaksi lasta, ei olla otettu vakuutuksia koska:
- Olemme itse perusterveitä. Ei mitään kroonisia sairauksia tai esim allergioita, sairastelemme perusflunssat kerran pari vuodessa. Tästä syystä toivomme, että ainakaan perimän mukana ei olisi kohonnutta riskiä sairastella. Lisäksi panostamme lasten terveyteen. Esim asumme maalla puhtaassa ympäristössä ja syömme terveellistä itsetehtyä ruokaa, ei eineksiä tai lisäaine/rasva/sokeripommeja.
- Julkinen puoli on toiminut meillä aina ihan riittävän hyvin kun on tarvinnut.
- Jos haluaisimme viedä lapsen yksityiselle, meillä on siihen varaa. Muutamia satasia on aina ylimääräistä ja lisäksi keräämme rahaa säästötilille, josta sitä voi käyttää esim. lääkärimenoihin jos tarpeen.
- Lisäksi (ei varsinainen syy mutta kuitenkin) mua ärsyttää se, että vanhempien epävarmuuden tunteilla tahkotaan rahaa vakuutusten muodossa. Laittamalla saman summan säästöön kuin mitä vakuutukset (plus omavastuut) maksavat, saa tosi hyvän "riskienhallintakassan" kasaan. Ja ne rahat ovat käytettävissä sitten myöhemmin, ellei niitä tarvittukaan lasten sairausmenoihin.

otettiin vakuutus. Vauvan ekan vuoden aikana vakuutusta ei tarvittu kertaakaan, mutta toisen vuoden aikana sitten sitäkin enemmän. Meidän tyttö sai 5 korvatulehdusta peräkkäin, yhden vauvarokon, mahataudin ja lopulta päädyttiin vielä korvien putkitukseen yksityisesti. Kulut koko vuodelta olivat n. 1800 euroa, ja oma vastuu näistä käynneistä oli 100 euroa. Meillä vakuutus oli todella tarpeellinen. En olisi voinut kuvitellakaan jonottavani päivystyksessä kaikkia noita kertoja, vaan olisin joka tapauksessa mennyt yksityiselle. Kalliiksi olisi tullut.