G: Raskaanaolijat, aiotteko ottaa rokotteen sikainfluenssaa vastaan?

Pikkuinen Jättiläinen

Aktiivinen jäsen
24.08.2008
2 948
5
38
Sorry taas uusi aloitus tästä aiheesta ;)

Tänään radiossa uutisoitiin, että raskaana olijat saisivat rokotteen heti toisena ryhmänä (ensimmäiseksi rokotetaan hoitojat, lääkärit jne.). Eri keskustelupalstoja seuranneena osa raskaana olevista kuitenkin empii rokotteen ottamista, koska rokote on vasta kehitelty eikä näin ollen sitä ole ehkä tutkittu tarpeeksi. Aiotko ottaa rokotteen?

Itse ajattelin sen ottaa, jos vain mahdollista (eli jos sikainfluenssa ei iske jo ennen sitä)

Jos nyt tästä kierrosta raskaudun niin en usko, että otan.
Tietenkin keskustelen lääkärin kanssa asiasta. Epäilyttää vain, että onko rokotetta ehditty testaamaan tarpeeksi ja onko sen mahdolliset haittavaikutukset selvillä (vaikutus sikiöön).

Itselläni viikot 40+1 ja tuskin enää tarvitsee... :D mutta jos olisin aikasemmilla viikoilla voisin harkita, ja miksen raskauden jälkeenkin, olisihan sitä kiva olla terveenä pienokaisen kanssa kotona!

Alkuperäinen kirjoittaja axxl:
Itselläni viikot 40+1 ja tuskin enää tarvitsee... :D mutta jos olisin aikasemmilla viikoilla voisin harkita, ja miksen raskauden jälkeenkin, olisihan sitä kiva olla terveenä pienokaisen kanssa kotona!

Kun ei sitä koskaan tiedä mistä ja miten tartunnan voisi saada

Itse kuulun kahteen ekaan ryhmään eli olen hoitaja, niin kyllä aattelin ottaa ku työssä riski saada tartunta kuiten on.. Onhan siinä rokotteessa riskinsä sikiölle, mutta jos huonolla tuurilla tuon flunssa saa niin isot on riskit siinäki..

En ole vielä varma olenko raskaanakaan :p
Mutta silti miettinyt jo asiaa (ei, en tärise hysterian kourissa. *huokaus* ärsyttää noi vauhkoajat joiden mielestä asiasta puhuminen on hysteriaa )

Ainakaan en ole ottamassa sitä rokotetta ihan ensimmäisten joukossa. Luultavasti en ota ollenkaan.
Asiaan vaikuttaa sekin että minun on suhteellisen helppo välttää tartuntaa tai ainakin yrittää välttää sitä kun ei ole pakko käydä kodin ulkopuolella juurikaan. Voin välttää paikkoja joissa on paljon ihmisiä kokoontuneena, en muutenkaan välitä ihmisryysiksistä niin miksi juuri nyt pitäisi itseään niihin änkeä?

vaikea kysymys tosiaan. Kun olen turhia rokotuksia vastaan ihan täysin ja kun sitä ei ole ehditty testaamaan niin uskoakseni riskit haittavaikutuksiin ovat vielä normaalisti testattua rokotetta paljon suuremmat (en kuitenkaan sikainfluenssarokotusjuttuihin perehtynyt joten tämä on tosiaan vaan uskomustani).

Itseni vuoksi en missään nimessä ottaisi mutta jos itseni rokottamalla vauva säästyisi sikainfluenssan tuomilta riskeiltä niin tekisi mieli ottaa. Samoin paljon mieluummin rokotutan vauvan itseni kautta kuin pistämällä sitten vastasyntyneelle. Eniten pelottaa mm. ennenaikaisen synnytyksen riski jos tuon influenssan satun saamaan. Viikkoja kun on nyt vasta 24. menossa niin ei ole vielä muutamaan kuukauteen halua vauvaa maailmaan saattaa :( Ja marraskuussa saattaa olla jo kunnon epidemia päällä kun vauvalla on laskettu aika joten onko tyhmää olla hankkimatta rokotetta itselleni kun sen saa ja vauva saisi sitä kautta vastustuskykyä.

Huoh. Ja olen vielä sitä tyyppiä joka saa influenssat helposti ilman epidemioitakin :(

Yhteistyössä