g:piparitaikina

ostatko valmiin piparitaikinan vai teetkö itse alusta alkaen?

mie teen aina itte taikinan,koska niistä pipareista tulee paljon paremman makusia kuin osto taikinasta.toki joistain osto jutuistakin tulee ihan syötäviä.

Piparkakut

noin 100 kpl

2 dl siirappia
2 dl sokeria tai fariinisokeria
1 pussi Piparkakkumauste 18 g
250 g voita tai margariinia
2 munaa
10 dl vehnäjauhoja
2 tl ruokasoodaa

VALMISTUS
Kiehauta siirappi, sokeri ja mausteseos. Sekoita joukkoon rasva. Jäähdytä seos. Lisää munat vatkaten. Lisää jauho-soodaseos. Anna taikinan jähmettyä noin kolme tuntia tai seuraavaan päivään. Kauli taikina, osa kerrallaan, ohueksi levyksi ja ota muoteilla piparkakkuja. Paista 200 asteessa uunin keskiritilätasolla 6-10 minuuttia.

Olen tehnyt joko tuolla ohjeella, jos enemmän tehdään kerralla tai sitten valmistaikinasta, jos pitää päästä nopeasti leipomaan. Meillä pipareita leivotaan moneen otteeseen ennen joulua lapsien kanssa ja tuollaisessa valmistaikinassa on sopiva annos yhdelle kerralle...

4,5dl sokeria
300g voita
4-5 rkl siirappia
2 kananmunaa
n.9dl vehnäjauhoja
1,5tl soodaa
2tl inkivääriä
3tl neilikkaa
3tl kanelia

pehmeään voihin lisätään sokeri,siirappi,kananmunat ja mausteet sekä jauhot pieninä annoksina.taikina vetäytyy yön yli kylmässä.paistetaan 200 asteessa 5-7min.

tällä ohjeella mie teen ja ne on äly hyvii.

Tekisin itse, jos vain viitsisin. Valmistaikinasta kun ei tosiaan tuu yhtä hyviä... meillä vaan menee pipareita hirmu vähän, ettei kannata tehdä itse isoa ja isohko-töistä taikinaa... ehkä sitten kun lapset on vähän isompia, ni teen ihan itse :)

pohjantähdenalla
Itse teen taikinan,ainut poikkeus oli viime jouluna kun kädet niin huonona ettei voinut tehdä taikinoita :( Hyvä kun kaulita pystyi..

Niin ja teen aina paraisten piparkakkuja (jos jotakin se kiinnostaa)

Yhteistyössä