G:Pilttipurkit kiertoon

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ninni
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Ninni

Vieras
Olin aivan hölmistynyt kun luin jostain, että kaikki ei kierrätä lasisia lasten ruokapurkkeja vaan vippaavat roskiin. Enpä ole koskaan edes ajatellut tekeväni moista..tuntuu hurjalta.
Kuinka moni teistä vie purkit lasinkeräykseen ja kuinka moni roskiin?

Minä vien lasinkeräykseen. Tunnustan, että joskus olen heittänyt jotain lasipulloja ja -purkkeja ihan tavalliseen roskikseen (esim. jonkin tyhjän valkosipulikastikepullon, jonka haluaa nopeasti ulos haisemasta tms.), mutta kun pilttipurkkeja kertyy kuukaudessa kymmeniä, tuntuisi jotenkin hurjalta viskellä niitä roskikseen. Joskus myös säästän purkkeja myöhempää käyttöä tai askartelua varten.

Minä vien kaikki lasit lasinkeräykseen, vaikka se onkin täysin turhaa ja ympäristölle jopa haitallisempaa kuin heittää roskiin! Suomessa kierrätyslasin käyttö on vähentynyt rajusti samalla kun lasin keräys on tehostunut, siksi suurin osa keräyslasista menee ihan sinne samoille kaatopaikoille kuin muukin sekajäte. Ympäristölle tulee kuitenkin lisäkuormitusta mm. lasijätteen pesusta (jokainen varmaan huuhtelee purkit ennen keräykseen viemistä) sekä turhista kuljetuksista niin kotoa keräyspisteeseen kuin keräyspisteestä kaatopaikalle. Joillain paikkakunnilla lasi menee toki uusiokäyttöön, mutta jos ei lähiseudulla ole kierrätyslasia käyttävää teollisuutta, ei sitä lähdetä kuljettamaan ympäriinsä vaan kaatopaikalle menee.

Minä säästän pilttipurkit koska teen pääasiallisesti itse kasvis ja liha ruuat vauvalle (hedelmä mössöt ostan) niin piltti purkit sopii loistavasti mössöjen pakastukseen, etenkin kun purkillinen menee kerralla. Jos purkkeja tulee paljon ylimääräisiä niin lasinkeräykseen. Kyläillessä ja reissuissa muuten laitan kyllä purkit roskiin jos ei ole kyläpaikassa erikseen omaa paikkaa mihin lasitavarat kerätään kierätystä varten. Minuakin hirvittää kun näkee roskiksessa ulkona joskus isoja kasseja lasipurkkeja, pilttipurkkeja ja kassitolkulla kaljapulloja. Pulloistahan saisi rahaakin, miksi ne pitää roskiin kantaa?? Jos sitä kehtaa kantaa kaupasta kotiin ni miksei myös takaisin kauppaan! Nyt menee vähän ohi! Niin muuten miksi piltti purkit ei vois olla pantillisia? Esim 10 senttiä pien purkki ja 20 senttiä iso?! Luulisin ettei niin paljoon menisi roskiin. Jos ei kerta viiti lasinkeräykseen viijä niin ehkä toi pantti saisi ihmiset motivoitumaan viemään ne sitten kauppaan. Nostaishan se kyllä jo ennestään kalliiden purkkiruokien hintaa, että jospa tyydymme tähän!

Jos tiedätte jonkun esim. automaalaamon lähellänne niin kysykää ottavatko vastaan. Itse vien ylimääräiset purkit automaalaamoon, josta asiakkaatkin hakevat maaleja kotiin. Piltti yms. purkit ovat käteviä maalin kuskaamiseen asiakkaille. Niitten on tietty oltava sitten ihan puhtaita ettei maali mene pilalle. Samalla vaivalla vien ne sinne, kun kierrätykseenkin.

Yhteistyössä