G: Perhepäivähoitaja vai päiväkoti

Lapsi oli aiemmin päiväkodissa. Yritin hakea samaan paikkaan, mutta emme saaneet sinne hoitopaikkaa, vaan poitsu laitettiin perhepäivähoitajalle.
Tottakai aluksi epäröin just tuon luotettavuuden takia.
No kyllä on ihana ja kokenut hoitaja, yli 20 v. kokemusta, ei harmita enää.
 
Perhepäivähoitaja, päiväkotiin en oikeastaan lasta haluaisi.

Täällä ei edes oteta alle 3v. päiväkotiin, tyttö oli alle sen kun hän meni hoitoon. Sitäpaitsi se aukeaa vasta seitsemältä, on liian myöhään meille.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.05.2007 klo 21:28 Piipi kirjoitti:
Pph, mutta olen samaa mieltä että se pitää tietää ja tuntea etukäteen että uskaltaa lapsensa luottaa. Meidän pph.n olen tuntenut yli 30 vuotta, joten nou hätä =)
Mun tytön pph on exän kummien tytär ja on teininä hoitanut exää. Äitini sanoi hänen olevan hyvä hoitaja. =)
 
päiväkoti.Pph:hon kanssa pitäisi kemiat toimia.Naapurilla oli pph:lla hoidossa ja joutui olemaan palkattomia vapaa päiviä kun hoitaja tai hän lapsensa sairastui eikä varahoitajaa ollut.Oli yksityisellä.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.05.2007 klo 21:35 Scarlett-79 kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.05.2007 klo 21:28 Piipi kirjoitti:
Pph, mutta olen samaa mieltä että se pitää tietää ja tuntea etukäteen että uskaltaa lapsensa luottaa. Meidän pph.n olen tuntenut yli 30 vuotta, joten nou hätä =)
Mun tytön pph on exän kummien tytär ja on teininä hoitanut exää. Äitini sanoi hänen olevan hyvä hoitaja. =)
Mun pph on entinen naapuri kotitaloni läheltä, ja exanoppikokelas, joten :whistle: ... ainakin tultiin aikoinaan tutuiksi ;)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.05.2007 klo 21:47 iipa kirjoitti:
päiväkoti.Pph:hon kanssa pitäisi kemiat toimia.Naapurilla oli pph:lla hoidossa ja joutui olemaan palkattomia vapaa päiviä kun hoitaja tai hän lapsensa sairastui eikä varahoitajaa ollut.Oli yksityisellä.
Mutta jos on kunnallisella niin on varahoitopaikka, varavarahoitopaikkakin onnistuu.
 
Riippuu täysin tilanteesta.
Tunnen yhden aivan ihanan yksityisen pph:n jolle veisin riemusta kiljuen lapseni. Harmi vain, että olisin saanut hänelle vain lapsista toisen. Ja sitten kun seuraavaksi olisi ollut tilaa, olisi ryhmässä ollut yksi viisivuotias (meidän vanhempi) ja sitten 2 kolmivuotiasta ja 1 kaksivuotias. Mun mielestä ryhmä ei olisi ollut mielekäs meidän isommalle.
Lapset ovat nyt samassa päiväkodissa kuin naapureidenkin lapset. Pk on pieni (21 lasta) ja on sitten tuttuja lapsia siellä. Valintaa helpotti se, että pk on ihan naapurissa ja tosiaan se pienuus.
Ryhmis olisi mielestäni ideaalinen vaihtoehto mutta ikävä kyllä tällä seudulla ei ollut vapaita paikkoja ryhmiksissä.

Ikinä en veisi lapsiani pph:lle, jolla on omia lapsia vielä kotona! Koska osa näistä on hoitajia vain siksi, että saa olla omien lasten kanssa kotona ja jälki on sitten sen mukaista. Ei tietty kaikki (ennen kuin on taas herneviljelmät hengityselimissä) mutta sitäkään ei sitten etukäteen tiedä...
 
Päiväkoti, en ole tuollaiseen ryhmikseen koskaan tutustunut. Olen myös saanut pienenä itse kärsiä huonosta perhepäivähoitajasta. Siitä edelleen johtuu pimeän pelkoni ja muuta kivaa.

Omille lapsille sain kyllä ihanan hoitajan ja keskustelin hänen kanssaan pitkää omista kokemuksista ja kaikki onnistui hyvin.
 
XXS
Kolmevuotiaaksi poika perhepäivähoidossa, sitten pääsi päiväkotiin. Ihan pienelle pph oli kylläparempi, mutta jä 3-vuotias tykkää, kun on samanikäisiä kavereita ja toiminta monipuolisempaa. Pph piti lapsia jatkuvasti ulkona, vain syömässä ja päikkäreillä käytiin sisällä eli askartelua,piirtämistä tms.ei ollut koskaan.
 
ite olin perhepäivähoitajalla ja huonoja kokemuksia on. mm. ruoka piti syödä ennenkuin sai juotavaa ja se oli piimää :( siellä oli samaan aikaan mun ikänen tyttö joka oli mua reilusti lyhyempi. päivä unilla, mun nukkumapaja oli liian lyhyt ja sen toisen tytön patja liian pitkä. vaihtaa ei jostain syystä voinu. olin kuulemma huono käsitöissä koska en osannut virkata ympyrää vaan pelkkää ketjusilmukkaa. leikkipuistoon mentäessä, meille annettiin tietyt "laitteet" missä sai leikkiä. muualle ei saanut mennä.

tätä kaikkea muistelen kuitenkin ihan hyvällä vaikka ei välttämäti tarttis. perhepäivähoidossa olin josku 80 ja90- luvun vaihteessa joten voi hoito tavat olla muuttunu niistä ajoista :)

itse pistäisin omat lapseni kuitenkin perhepäivähoitoon. ryhmät on pienempiä ja lapset saa tasasesti huomioo. olot on myös enemmän kodinomaiset.

olen ollut päiväkodissä töissä alle kolmevuotiaiden osastolla ja siellä ryhmät olivat isoja ja hiljaisemmat lapset saivat vähemmän huomiota. lapsi joutuu myös pienestä pitäen olemaan ryhmässä ja kasvamaan osana sitä. pienelle lapselle se ei välttämättä ole hyväksi kun tukea kehitykseen tarvittaisiin, sitä ei isossa ryhmässä välttämättä ole tarjolla. päiväkodissa lapset myös ovat useammin kipeänä lasten ison lukumäärän takia. bakteerit jyllää kokoajan.

perhepäivähoidossa mennään myös enemmän lasten ehdoilla, päiväkodissa tarkasti noudatettavan aikataulun mukaan.

kannattaa kuitenkin tarkasti katsoa, millaiseen perhepäivähoitoon lapsensa laittaa mutta ihan samoja ongelmia on usein myös päiväkodeissa.

lapsen mennessä kouluun, voi useimmiten lapsi mennä koulun jälkeen perhepäivähoitajalle jotta ei tarvitse olla yksin kotona jos vanhemmat tulevat myöhään kotiin. päiväkodissa ollaan eskari-ikäisiksi ja sitten sieltä lähdetään. itse menin koulun jälkeen perhepäivähoitajalle. siellä sai tehdä läksyt ja oli joku auttamassa, kavereita oli myös. tätä käytäntöä käytettiin koko ekanluokan ajan ja toisen luokan syksy.

 

Yhteistyössä