G: Paljonko lapsesi saa viikkorahaa?

vieras
9v ei saa viikkorahaa, saa joskus pullorahat + rahaa kun pyytää. 15v saa kuukausirahaa 80e, josta maksaa mopobensat.
Viikkorahaan ei kuulu mitään velvotteita, se on raha jonka saa tekemättä mitään (vrt. työttömyyskorvaus tms sosiaalietuus). Lisää jos haluaa, tekee sen eteen töitä.
 
meillä
14-v. saa kympin plus tarvittaessa ekstraa. oman huoneen siistinä pitäminen sekä muut pienet taloustyöt kuuluvat tuohon viikkorahaan. ei ole silti tarkasti määritelty. jos kovasti pikkusisaruksia vahtii, niin saa siitä pienen tai isomman palkkion.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja :
7 ja 9 vuotiaat eivät varsinaisesti saa viikkorahaa, laitan possuun parin viikon välein 5e, jos sovitut hommat (eli oma huone ) on kunnossa.
Meillä on vielä niin pienet lapset että viikkoraha-asia tulee eteen vasta hamassa tulevaisuudessa,
mutta mä olen kyllä sitä mieltä että lasten täytyy pitää oma huone siistinä ilman maksua. (Ylläoleva: älä ymmärrä väärin, en sano sulle mitenkään pahalla, en todellakaan.) Nyt ajattelisin että jonkun verran antaisi viikkorahaa ja sit ekstraa vois tulla jostain erikseen sovituista ja hinnoitelluista hommista. Ehkä jotenkin silleen..
Itse laitan tällä hetkellä silloin tällöin puolet lapsilisistä lasten omille tileille, että on jotain jemmassa.


 
Mein 10 vuotias saa 2 euroo viikossa jos on likka hommansa tehny, eli vieny roskat ja tyhjentäny tiskikoneen. Oman huoneen siivous on aina perjantaisin, mutta nyt siitä on joustettu ku on likan huoneen muutto ja remppa käynnissä. Joskus sa ekstraa. Nytki on leiponu sämpylöitä ja auttanu mua täälä kotona tuon junnun 2v hoitamisessa ja siivoilussa yms ku oon raskaana ja kaikki ei enää iteltä suju :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:
Vedän varmaan pohjat mutta mun 15v saa 3,50? viikossa :D
Meillä lapset saa kuukausirahan, joka on ikävuosien suuruinen määrä euroina. Mutta lapset on kyllä vielä nuorempia, olen miettinyt, että tarvitseeko teini kohta enemmän rahaa... Tarpeeseen annan aina, eli lykkään rahan käteen, kun menee teroituttamaan luistimensa, ostamaan välipalalippuja, tarvitsee rahan avainpanttiin koulun kaappiin, hankkii kirjakaupasta kansion kasviolleen jne.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Rigel:
Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:
Vedän varmaan pohjat mutta mun 15v saa 3,50? viikossa :D
Meillä lapset saa kuukausirahan, joka on ikävuosien suuruinen määrä euroina. Mutta lapset on kyllä vielä nuorempia, olen miettinyt, että tarvitseeko teini kohta enemmän rahaa... Tarpeeseen annan aina, eli lykkään rahan käteen, kun menee teroituttamaan luistimensa, ostamaan välipalalippuja, tarvitsee rahan avainpanttiin koulun kaappiin, hankkii kirjakaupasta kansion kasviolleen jne.
Tässä ois kyllä hyvä idea :D Kiitos :)
Itselle tuli mieleen, että jos palkitsisin kotitöistä uimahallilla/leikki liikuntapaikalla tms. ja Kuukausirahan saisi joka tapauksessa ikävuosien mukaan.
toivottavasti tämä järjestely toimisi :) Ja tuo kuukausiraha ikävuosien mukaan on myös tasa-arvoista, jokainen saa saman aikanaan :) :)
 
Meillä ekaluokkalainen saa 5e viikkorahaa, jonka saa sitten itse käyttää harkiten mihin haluaa. Samoiten saa isovanhemmilta ja kummeilta 5-20e vaihtelevasti ja nekin voi itse käyttää miten tahtoo. Yleensä ostaa jotakin keräilemäänsä sarjaa (pet shop, sellaiset pienet koirat jne.) ja välillä menee pidempään ettei osta mitään.

Se miksi aloitettiin jo nyt tuo viikkorahakäytäntö on se että lapsi oppii pikku hiljaa rahaa käyttäessään hahmottamaan sen että rahaa on jonkin verran ja kun sitä käyttää niin se kuluu ja lopulta loppuu. Ja kun tuon 5e saa niin minä en sitten ostele kauppareissuilla mitään tilpehööriä tms. Isommista hankinnoista sitten keskustellaan yhdessä ja niitä harkitaan.
 
gg
meillä saa 15v poika viikkorahaa 20? ostaa sillä itse mopon bensat edelletyksenä on koirien lenkitys 2 kertaa päivässä, ala-aste ikäset tytöt saa 10? viikko koirien lenkitys koulun jälkeen + roskien vienti kuuluu ehtoihin. tytöilläkin viikkoraha nousee 20? kun siirtyvät ylä-asteelle
 

Yhteistyössä