G: paljonko lapseenne menee rahaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Neith
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Alkuperäinen kirjoittaja chef:
Miten se osuus asumisesta sitten pitäisi tässä kohtaa laskea?

vuokra jaettuna asunnossa olevien määrällä? Lainoja ei huomioida, mutta kaikki juoksevat kulut omistusasunnossa?

Mun mielestä ei mene ihan näin, sillä vuokralla asuttaessa huomioitaisiin kuitenkin asumiskulut kokonaan. Itse olen kohtuullistanut asumiskulut, jotka meillä ovat yli 1700 euroa, siten että olen laskenut asumiskulujen olevan 1000 euroa, se on enemmän kuin yhtiövastike ja sähkö, mutta toisaalta huomattavasti vähemmän kuin vastaavan asunnon vuokra.

Ja yli 500 euroa meilläkin menee lapsiin, kallein on päiväkoti-ikäinen, 12 v tulee kakkosena, pian hän on varmaan kallein lapsemme.

- asuminen noin 170 e
- koulumatkat noin 45 e
- koulukirjat ym -tarvikkeet noin 50 e
- ruoka noin 350 e
- vaatteet noin 10 e (isänsä maksaa 90% vaatteista )
- kuukausiraha 100 e
================
Yhteensä 725 e

Ja mun palkallani maksetaan.

Lisäys: Niin ja siis yksi lukiolainen.

11v ikänen tyttö

asuminen n. 270?
sähkö n. 25?
ruoka n.200?
vaatteet 60?
harrastus 50? (sis varusteiden hintoja myös)
Kuukausiraha 50?

ja ihan euroilla maksan laskut:) Isänsä maksaa hänen vakuutuksen ja puhelinlaskun. Jälkimmäinen ollut suurimmillaan jopa 6?/kk

asumisesta: 125? (vastike, sähkö ja vesi jaettuna kahdella - asuntolainaa en huomioi)
tarhamaksu: 105?
vakuutus: 16?
ruoka: ei harmainta hajua... ehkä 50-80??
vaatteet,lelut,huonekalut yms: 10-250?
vaipat, hygienia: 25?

ja millä rahalla maksatte sen? Palkasta, lapsilisästä ja "elarista"

Alkuperäinen kirjoittaja hivenenhullu:
asuinkustannukset (mä lasken niihin kaikki eli vuokra/laina,vastike vesimaksu ja sähkö) jaettuna perheen henkilöiden lukumäärällä...
Mä taas laskin ainoastaan yhtiövastikkeen. Lainan ja sähkön jätin laskematta.

Alkuperäinen kirjoittaja Tallu -:
En ole edes laskenut, mutta summa kasvaa lapsen kasvaessa. Toki riippuu myös lähtökohdista, eli miltä tasolta aletaan (esim. kirpparivaatteet vai viimeistä huutoa olevat kuteet, käytetyt ulkoiluvälineet vain kaupasta mahdollisimman timangiset, halvat vai kalliit harrastukset).

mutta jos lasket sen mukaan miten teillä todellisuudessa menee...?

Menee miten menee, vaihtelee kuukausittain valtavasti. En osaa edes arvioida. Tietysti nyt asumiskustannukset pysyvät suunnilleen samana, mutta muut vaihtelevat. Ja kun meillä on kolme lasta, niin heidänkin kesken summa on aivan erilainen eri kuukausina. No, vaippoihin eikä tarhamaksuihin kulu meillä enää rahaa =)

[quote="Keittiönoita"
- ruoka noin 350 e

Lisäys: Niin ja siis yksi lukiolainen.[/quote]

Oh-hoh, kylläpäs lukiolainen syö kallissti. meillä syö koko perhe (2aik ja 2 pientä lasta) 2xpäivässä kotona tuolla summalla kuukaudessa...

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
asuinkustannukset (mä lasken niihin kaikki eli vuokra/laina,vastike vesimaksu ja sähkö) jaettuna perheen henkilöiden lukumäärällä...

Minusta pitää verrata siihen, miten asuisi ilman lapsia. Me oltaisiin vielä rivitalon pätkässä, hinta kaikkineen alle 500e/kk, mutta nyt uudessa okt:ssa n. 1000e/kk (pidemmän aikavälin keskiarvo). Mitä sillä on väliä, onko se oma vai vuokrattu, menee se raha kuitenkin mitä menee.

Alkuperäinen kirjoittaja oho:
Oh-hoh, kylläpäs lukiolainen syö kallissti. meillä syö koko perhe (2aik ja 2 pientä lasta) 2xpäivässä kotona tuolla summalla kuukaudessa...
Kalliisti syö. Mutta just tänään kaupassa katsoin, että esim maitorahkapurkin saisi tavallisena yli puolta halvemmalla kuin laktoosittoman maitorahkan. Samoin maitolitran. Lisäksi mä ostan lihan aina luomuna, joten se nostaa luonnollisesti kuluja.

Alkuperäinen kirjoittaja Ehkä noin...:
Minusta pitää verrata siihen, miten asuisi ilman lapsia. Me oltaisiin vielä rivitalon pätkässä, hinta kaikkineen alle 500e/kk, mutta nyt uudessa okt:ssa n. 1000e/kk (pidemmän aikavälin keskiarvo). Mitä sillä on väliä, onko se oma vai vuokrattu, menee se raha kuitenkin mitä menee.
Mä aion asua tässä senkin jälkeen, kun kuopus muuttaa tästä omilleen. Tosin en välttämättä tähän olisi muuttanut, jos ei olisi lapsia. Mikä ei suinkaan tarkoita, että asumiskuluni ilman lapsia olisivat olleet yhtään sen pienemmät. Meillä on nyt isompi asunto, mutta edullisemmalla paikalla kuin jos olisin lapseton.

En jaksa laskea. Neljä lasta ja paljon menee rahaa heidän elättämiseen. Mitä vanhemmaksi kasvavat, sitä enemmän.. Monennäköisiä tuloja meillä ja niillä maksellaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Ehkä noin...:

niin munkin mielestä, koska jos mulal ei olsi lasta niin asuisin kaksiossa miehen kanssa jolloin kustannukset olis paljon pienemmät

Asuminen 400
Ruoka 200
Vaatteet, harrastukset, vapaa-aika, kirjakerhot, lehdet n.150
Vaipat n.50
Vakuutukset n.20 ehkä? En osaa sanoa, kun kaikki samassa enkä jaksa hakea niitä papereita.

Yhteensä siis arviolta reilu 800 euroa kahteen lapseen, joista toinen on kouluikäinen ja toinen vaippaikäinen.

Ja mä olen hoitovapaalla eli tulot on kotihoidontuki+hoitolisä+kuntalisä, asumistuki, lapsilisät ja elarit.

niin munkin mielestä, koska jos mulal ei olsi lasta niin asuisin kaksiossa miehen kanssa jolloin kustannukset olis paljon pienemmät
Mäkin varmaan asuisin kaksiossa, mutta Helsingin keskustassa. Asumiskuluni voisivat olla jopa suuremmat kuin tässä.

Mäkin varmaan asuisin kaksiossa, mutta Helsingin keskustassa. Asumiskuluni voisivat olla jopa suuremmat kuin tässä.

niinhän se on, mutat esim elareita laskettaessa siihen lasketaan kaikki asumiskustanukset (ellei meillä lastenvalvoja ollut ihan pihalla) toki on olemassa se viitteellinen luku paljonko lapseen menee rahaa kk, lapsen iästä riippuen

Esikoinen:
ruokaan ehkä 100e/kk
harrastuksiin noin300e/kk
vaatteisiin 100e/kk
pikkukuluja noin 30-50e/kk
hoitomaksua ei ole kun on koululainen
lääkärikuluja ei oo ollu 6 vuoteen, hammaslääkäri on ilmainen
Asumiskulut ?? en tiiä mitä meijän asuminen maksaa - lainaa, yhtiövastiketta, vuokraa ei ole.
mitä sitten sähkö yms kustantaa ton osalta

niinhän se on, mutat esim elareita laskettaessa siihen lasketaan kaikki asumiskustanukset (ellei meillä lastenvalvoja ollut ihan pihalla) toki on olemassa se viitteellinen luku paljonko lapseen menee rahaa kk, lapsen iästä riippuen
Varmaan tosiaan elareita määriteltäessä. Meillä ei ole määritelty.

Lapsesta / lapsista tulee kuluja. Esim. kaksi aikuista ei tarvitsisi neliötä kodikseen, mahduttaisiin hyvin kaksioon. Ajokortin olen ajanut aikuisena, vain ja ainoastaan lasten kuskaamista varten. Ruuan ja asumisen, sekä päiväkoti ja iltapäiväkerhon lisäksi rahaa kuluu lasten harrastuksiin, kouluikäisten bussilippuihin, vaatteisiin, harrastusvälineisiin, puhelinlaskuun plus kaikennäköisiin keräyksiin joihin rahaa kerätään koulussa ja päiväkodissa (koulujen ja päiväkotien vanhempainyhdistyksien jäsenmaksut, leirikouluun kerättävät lahjat, ja kaiken maailman palkinnot ynnämuut, joihin kerätään rahaa).

Meillä lasten kulut maksetaan pääasiassa palkkatuloista, toki kolmesta lapsesta tulee lapsilisä ja yhdestä myös elari.

Alkuperäinen kirjoittaja Jaa:
En jaksa laskea. Neljä lasta ja paljon menee rahaa heidän elättämiseen. Mitä vanhemmaksi kasvavat, sitä enemmän.. Monennäköisiä tuloja meillä ja niillä maksellaan.

Monennäköisiä tuloja? Palkkatuloja?

Kaksi lasta. Toinen koulussa ja toinen päiväkodissa. Menot:
Ruoka 200e
asuminen 440e
vaatteet n. 200e(jos lasketaan vuoden aikana ostetut ja jaetaan 12)
Huvitukset, lelut yms. 50e
päivähoito 0e
harrastukset 0e(sosku maksaa isomman ja pienempi ei vielä harrasta)
lääkärikulut 0e(sossu maksaa kunnallisen puolen hoidon jos tarvitaan lääkäriä)

Tuloina:Kelan tuet ja toimeentulotuki.

Aika paljon. Eskarilaisen iltapäivähoitomaksu on 90 euroa kuukaudessa, harrastus maksaa 120 euroa per lukukausi. Kesäleirit maksavat molemmilta yhteensä noin 400 euroa. Mikäli esikoinen aloittaa saksalaisen koulun, maksaa lukukausi n. 340 euroa. Vaatteisiin menee useampi satanen vuodessa. Esikoisen astmalääkkeet ovat satasia vuodessa plus useampi kymppi lääkärikuluihin. Ruokaan voi laskea heidän osuudeltaan menevän yhteensä satasen kuussa. Kohta kuopuskin tarvitsee matkakortin, se on sitten jo miltei 45 euroa kuussa siihen.

-Asuminen (ei sis. vakuutuksia tms.) jaettuna per hlö 260? (sis. sähkö+vesi+jätehuolto)
-Ruoka 100 ?
-Vaatteet, huvit ja harrastukset 100?
-hoitomaksu 220 ?
-Vitamiinit, satunnaiset lääkkeet, vakuutus 50?
Yht. 730,00 per lapsi, joten kahdelta 1460 ? / kk.

Selvisihän se, mihin se palkka menee =). Tosi kiitollinen olen lapsilisistä, niillä saapi kustannuksia mukavasti pienemmäksi. Itse olen yleensä käyttänyt mielessäni tuon lapsilisän nimenomaan lasten kuluihin, joko hoitomaksuihin tai sitten lasten ulkovaatehankintoihin.

Yhteistyössä