G: Paljonko aiot avustaa aikuisia lapsiasi rahallisesti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mie
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mie

Vieras
Halusin tehdä uuden avauksen tuon "Paljonko saat rahaa sukulaisiltasi" -ketjun innoittamana.

Sana on vapaa. Oman mielipiteeni ehdin jo kirjoittaa tuohon toiseen ketjuun.

Vaikea sanoa, mut jos äeteensä tullee niin en yhtään. Itse en ole kotoa pois muutettuani pyytänyt/saanut vanhemmiltani euron euroa. Olen osannut hoitaa raha-asiani ihan itse. Lainapapereihin asunnonostossa voin luvata allekirjoitukseni.

Kopsin tähän omaa tekstiäni toisesta ketjusta:
Tuohon tapaan aion itsekin myöhemmin tukea omia opiskelevia lapsiani: omilla pitää pärjätä peruselämisen suhteen, mutta vanhemmat voivat tarvittaessa maksaa joitain tarpeellisia juttuja tyyliin uudet silmälasit, hammaslääkäri- ja lääkärilaskut, talvikengät, uusi puhelin edellisen hajotessa, läppäri opiskelemaan lähtevälle, tarpeellinen oppikirja (nehän monella alalla maksavat satasen kappaleelta). Työssäkäyvänä pitäisi jo omillaan pärjätä, tosin juuri esim. ensiasunnon takuuvuokrassa saattaisin hyvinkin avustaa.

Vaikee sanoa, en varmaan yhtään ellei ole ihan pakko. Meillä kotona oli sellainen käytäntö, että vanhemmat ei maksanu enää mitään menoja/laskuja kun tuli 18v. täyteen. Silloin sai käyttöönsä osan lapsilisistä , keskimäärin ehkä 3-4 tuhatta euroa. Niillä pääsi alkuun ja kerkes ettii töitä tai saada koulun loppuun. Hyvin toimi mielestäni, ei siinä oo mitään järkeä että parikymppiset juoksee iskän lompakolla.

jos on työssäkäyvä ja asuu omillaan niin ehkä ruokakassin voin joskus piffata jos rahat vaan riittää siihen :laugh:
näin minullakin on aikanaan ollut ja kyllä se "siperia" opetti säästämään muutaman katastrofi kuukauden jälkeen ja sain aina kyllä käydä syömässä kotona jos rahat oli tiukilla enää ei onneksi ole moneen vuoteen tarvinnut turvautua vanhempiin

en avusta millään säännöllisellä summalla enkä ole antanut ajatusta että häntä elättäisin enää. Eilen käytiin yhdessä kaupassa ja maksoin osan hänen laskuaan, mutta sekin oli vain sattumaan, jos ei oltaisi yhdessä kaupassa oltu. periaate on että aikuinen elättää itse itsensä ja elää niiden rahojen mukaan mitä on. Tämä on häntä opettanut miettimään menonsa aika tarkkaan.
joku puhui lapsilisistä, ne meni jo moneen kertaan plus mummojen yms joululahjarahat kun oli vaihto-oppilaana. eli ei ollut sitä pesämunaa kotoa lähtiessä, mutta oma valinta se, kun keskusteltiin haluaako säästöillään vaihtariksi vai haluaako rahat kun on muuttamassa pois kotoa.

Aika hurjaa, jotenkin ne jotka ei o saaneet mitään kotoa, niin haluavat ihan selkeästi kostaa tämän saman kierteen....jotenkin naurettavaa. Siinä vaiheessa ollaan sitten rikkaita kun tulee perinnöt ja sitten jemmataan omilta lapsilta vaikka ne "nälkää näkis"
Mua on autettu taloudellisesti ja se on ollut musta hurjan ihanaa, ei koskaan ole mennyt överiksi mutta se tunne että jos tapahtuu jotain saa tukea auttaa jo paljon.

Eli tottakai tuen aikuisiakin lapsia jos vain on mahdollisuus ja heillä siihen tarvetta. Esim. opiskeltaessa ja kun on pieniä lapsia (esim. toinen hoitovapaalla) JOS LAPSENI osaavat käyttää sen rahan järkevästi. Eli jos ei kelpaa tavisruoka ja kirppiskamat (jos siis tulot pieniä) niin sitten on harkinnan paikka myös avustuksilla.

SUMMARUM... jos lapset tarvii apua ja itsellä on mahis niin autan jos tiedän ja näen että se rahankäyttö on järkevää!

Aion sijoittaa lapsen tilille niin paljon kuin verottomana voi, turha maksaa taas perintöveroja kun olen itse jo kertaalleen maksanut. Muuten ainakin yritän opettaa järkevää rahankäyttöä.

Joka viikko menee monta kymppiä neiti opiskelijan tilille. Opiskelee toisella paikkakunnalla, jossa opiskelu, (kirjoja ja työvaatteita lukuunottamatta), on ilmaista. Mutta onhan sitä jatkuvasti noita juoksevia kuluja.

Alkuperäinen kirjoittaja onnimaija:
Aika hurjaa, jotenkin ne jotka ei o saaneet mitään kotoa, niin haluavat ihan selkeästi kostaa tämän saman kierteen....jotenkin naurettavaa. Siinä vaiheessa ollaan sitten rikkaita kun tulee perinnöt ja sitten jemmataan omilta lapsilta vaikka ne "nälkää näkis"Mua on autettu taloudellisesti ja se on ollut musta hurjan ihanaa, ei koskaan ole mennyt överiksi mutta se tunne että jos tapahtuu jotain saa tukea auttaa jo paljon.

Eli tottakai tuen aikuisiakin lapsia jos vain on mahdollisuus ja heillä siihen tarvetta. Esim. opiskeltaessa ja kun on pieniä lapsia (esim. toinen hoitovapaalla) JOS LAPSENI osaavat käyttää sen rahan järkevästi. Eli jos ei kelpaa tavisruoka ja kirppiskamat (jos siis tulot pieniä) niin sitten on harkinnan paikka myös avustuksilla.

SUMMARUM... jos lapset tarvii apua ja itsellä on mahis niin autan jos tiedän ja näen että se rahankäyttö on järkevää!

en halua mitään kostaa tämä tapa on koettu ja hyväksi havaittu eikä meillä ole mitään perintöjä odottelemassa ei mun vanhemmilta ja tuskinpa jollei jotain ihmeellistä tässä tapahdu niin itseltäkään tuskin muuta lapsille jää kuin talo ja helvetilliset velat siitä olisin tyytyväinen jollei jäisi velkoja lapsien niskoille.

meillä opetetaan lapset säästämään koko lapsuutensa ajan ja niillä opeilla mennään aikuiseksi saakka. jos itse tuhlaa enempi kuin on tuloja niin emme auta jos ei paranna tapojaan. ensimmäisiä hamoja voimme olla tukemassa lainaamalla rahaa. mutta mun mielestä lapsi ei opi jos on aina vanhempien rahapussi auki!
samoin jos tarvii jotain isompaa hankkia niin voin laianta rahaa. tai jos on kyse jostain pienemmästä hankinnasta niin sitä voi pyytää vaikka synttärilahjaksi. työnhaussa autan ja kaikessa sellasessa!

Uusimmat

Yhteistyössä