G: Paljonko 1-vuotiaanne sairastellut

Ihan mielenkiinnosta kyselisin kuinka paljon 1-vuotiaanne ovat vauva-aikanaan sairastelleet. Oma poikani ei ollut kaikista vippaskonsteistakaan ja kovasta yrityksestä huolimatta kuin kaksi kuukautta osittaisimetyksellä ja itkin asiaa monta kuukautta senkin takia, että poju sitten saa kaikki mahdolliset tauditkin...

Mutta poika siis 11 kk, ollut kerran silmätulehdus ja yskä samalla kertaa.

Tytöllä nyt ikää reilut 1v3kk ja 2 kertaa on ollut flunssassa/kuumeessa.Eka kerta oli pisaratartunta serkulta ja siis täysin mun moka.Toinen kerta oli alkukesästä ja suurin aiheuttaja nuhaa on oli katujen pölyisyys ja siitepöly.Molemmilla kerroilla iski silmätulehdus,mutta sekin johtui siitä,että tyttö hieroi likaisilla käsillään silmiä jatkuvasti.Ja ihan koko ajan ei voitu istua lavuaarin ääressä käsiä pesemässä.

Ja mainittakoon,että tyttö sai rintamaitoa 1kk,joista vika viikko piti sisällään korviketta.Eli täysimetyksellä 3vko:a.Mielestäni on ollut todella terve lapsi.Ja kun lapsi kasvaa ja alkaa ottaa enemmän kontaktia muihin lapsiin,on selvää,että flunssatkin lisääntyy.Sen tosiasian kanssa on vaan pakko elää,vaikka ei paljon naurata.Kotiin emme kuitenkaan aio linnoittautua muista eristyksiin.Toivoisin vain,että vanhemmat infoisivat mahdollisista pöpöistä,jotta voi itse sitten päättää ottaako riskin vai ei.Valitettavasti näin ei kuitenkaan aina tapahdu :(

Meidän kolmosella oli ekan vuoden aikana yksi vatsatauti ja yksi flunssa, tyttö oli täysimetyksellä 2kk ja sen jälkeen osaimetyksellä vajaa 2kk. Hän on nyt 1v8kk ja tokan vuoden puolella on ollut myös yksi vatsatauti ja yksi flunssa. Kahta vanhinta lastani imetin vajaa 2kk, pojilla on ollut tähän mennessä (kohta 12v & 13v) pari korvatulehdusta, pari silmätulehdusta ja pari vatsatautia ja niiden lisäksi "normaalit" parit flunssat vuodessa eli todella terveinä ovat olleet.

Nelonen on nyt 6kk ja täysimetin häntä jopa 5,5kk. Yksi pieni nuha on ollut, toivottavasti hänkään ei pahemmin ala sairastelemaan.

Tyttö 1v 1kk ja osittaisimetin pari kuukautta.....neidillä ollu 3 nuhaa ja kerran kova maha- ja ripulitauti (tähän liittyi vuorokauden kestänyt kuume). Että mun mielestä menny tosi hyvin imettämättömyydestä huolimatta! Itse en kyllä usko imetyksen tuomaan suojaan kovinkaan paljoa.

krisse-80
Meillä on ollut yksi flunssa ja nyt toivutaan juuri kurkkutulehduksesta. Ei muuta. Ikää on 1 v ja pari viikkoa. Ja korviketta on neiti juonut koko ikänsä. Kolme viikkoa imetin. Ei onnistunut se touhu parikiloisena syntyneen kanssa multa. Mutta terve tyttö on ollut, vaikka tosiaan pienipainoisena syntynytkin. Hyvä niin.

Lintu
Joo imetyksen suojaa täälläkin kyseenalaistetaan sillä imetin poikaa 1v 2kk asti ja lopetin sen siis kolme viikkoa sitten.
6kk:n -14 kk:n välisenä aikana pojalla ollut kolme korvatulehdusta, kaksi kuumeista flunssaa, influenssa sekä vauvarokko ja oksennustauti. Syömme monipuolisesti ja terveellisesti ja elämme muutenkin rytmitettyä, lapselle sopivaa elämää emmekä tupakoi. Täysimetystä 4kk asti ja vielä siis kunnes kolme viikkoa sitten lopetin ja silti poika ollut noinkin paljon sairaana. Että tiedä sitten siitä imetyksen antamasta suojasta :( . Itse olen ollut lapsesta asti myös herkästi sairasteleva (toisin kuin sisareni), että olisiko siirtynyt perintönä minulta pojalle nuo vitsaukset :(

Nuorin on jo pian 20kk eikä ole sairastellut. No, muutama kuumeeton nuha on ollut.

Korviketta sai vasta 7kk:n iässä, (kiinteät aloitettiin 4,5kk).
Ehkä imetys on ehkäissyt sairastumista, sillä isosisaruksia imetin lyhyemmän aikaa ja heillä oli normaali määrä korvatulehduksia jne.
Toinen terveenä pysymisen syy voi olla ei-niin-hygieeninen koti, jossa asuu myös myös eläimiä (toisin kuin isosisarusten kohdalla)

satu23 harmaana
Meillä tyttö lähenee jo 2v mutta vastaan silti...
Tytöllä ei ole näiden n.kahen vuoden aikana ollut muuta, kuin 3krt kuume(päivän tai pari) ja yksi kunnon räkätauti!
tyttö oli jo sairaalassa osittaisimetyksellä,kun ei omaa maitoa vaan tullut riittävästi....Ja hyvin on mennyt, ja kasvanut! ja melki terveenä ollut!!!

Imetyksellä tuskin paljonkaan vaikutusta asiaan, luulen mä...

Imetin 3vko
Kiinteet alotettiin 3,5kk
Tavalliseen maitoon siirryttiin 10kk ja samalla tavalliseen ruokaan purkkiruokien ohella

Nyt ikää 1v2kk ja ei kertaakaan kipeenä, ei edes nuhaa/yskää.
Koputtaa puuta :headwall: :D

Pyrystiina
Esikoisemme on jo 2v4kk ja imetin häntä 1v1kk asti. Ensimmäinen nuha oli 1.5v iässä, jonka jälkeen on ollutkin nuhaa säännöllisin välein.

Kuopus taas on vasta 5,5kk ja olen sen aikaa häntä täysimettänyt. Hänellä on ollut 2 nuhaa, joista toinen aika hankala.

Uskon, että imetystä enemmän vaikuttaa se missä lapsi päiväänsä viettää. Eli jos on hoidossa taudit tarttuu helpommin, koska lapsien nuhat ja mahataudit on yleensä aika ärhäköitä. Ja jos perheessä yksi lapsi sairastuu tarttuu taas tauti helposti muihinkin sisaruksiin. <br><br>

onhan noita nuha ollut, influenssa josta jälkitautina korvatulehdus, mutta pieniä ja vaarattomia ovat olleet eli eivät ole onneksi vaatineet sairaalahoitoa.
esikoinen sairasti vähiten, ja tämä kolmas eniten, mutta onhan se selvää että isommat tuovat pöpöjä jatkuvasti koulusta ja kerhoista. kaikki sairaudet tulevat ensin koululaiseen sitten pienimpiin...

Tämä nykyinen yksivuotias oksenteli vauvana runsaasti 1kk - 3kk iässä - syytä ei selvittelyissä löytynyt ja oksentelu loppui itsestään, mutta se kai ei ollut varsinaista sairastelua... Muuten ei kyllä ole oikeastaan ollut kipeä käytännössä lainkaan, joskus on toki ollut vähän nuhainen ja kerran kun muu perhe sairasti mahataudin niin muuten hyväkuntoinen vauvakin oksensi kertaalleen. Tämä ipana ei ole vielä lääkkeitä tarvinnut.

Esikoinen sairasti noin vuoden iässä vauvarokon ja vuoden ja kahden kuukauden ikäisenä sai tähän mennessä ainoan (7v) antibioottikuurinsa korkeakuumeisen yskätaudin takia. Muuta ei vauva-aikana sairastanut.

Keskimmäinen sairasti noin 10 kk iässä kuumeisen flunssan ja sai silloin ainoan antibioottikuurinsa (5v), ei muuta.

Ja ketään lapsista ei ole imetetty lainkaan.

Musta tuntuu, että tänä vuonna ei oo muuta tehtykkään kuin sairasteltu.
:attn:

Ensimmäinen korvatulehdus 3 kk ikäisenä sen jälkeen niitä on ollut 4 muuta.
Nuha-kuume ollut 3 kertaa ( siis korvatulehdusten lisäksi). Sitten on sairastanut normaalin oksennustaudin helmikuussa ja nyt viimeisimpänä rota-viruksen toukokuussa.

Mutta kai se tämä sairastelukin piti kokea, kun esikoinen oli aina niin terve. Tuleepahan tasapainoa tähän meidänkin lapsiperhe-elämään. ;)

Hei!
Meijän 1v ja 3kk ikäinen tyttö on ollut ihan terveenä.Mitä nyt siitepälylle on allerginen, mutta ei ole kuumeessa tai korvatulehduksessa ollut kertaakaan.
Imetin vajaa 2kk, kun tyttö lopetti imemisen kuin seinään.Eipä se haittaa kun terveenä on ollut:)
Vauvauinnissa ollaan käytetty.
Pilttiä ruettiin antaa 3kk iässä, korvike ei enään riittänyt hänelle.

Yhteistyössä