G: Pahinta oman äitinne suusta?

  • Viestiketjun aloittaja KnikkeKnakkerton
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Adoptioäitini on mm. uhannut tappaa minut tai laittaa jonkun tappamaan, säälinyt puolisoitani ja kertonut monesti miten olen niin hirveä ihminen, ettei kukaan halua koskaan olla kanssani. Pahinta on kuitenkin varmaan ollut kuulla, miten olen hänen elämänsä virhe.
Sairasta :(. Vaikka on hirveää kenenkään äidin sanoa lapselleen, että on elämänsä virhe, niin vielä järkyttävämpää se on jotenkin adoptioäidiltä, joka on itse päättänyt lapsen omakseen ottaa (verrattuna esim. vahinkoraskauteen). Jotenkin luulisi ja toivoisi että kun on sellaisen onnen kohdannut että on adoptiolapsen saanut (niinkuin nyt lapsen ylipäätänsäkin), niin osaisi häntä arvostaa.

Olet hyvä ja arvokas ihminen ja adoptioäitisi on sairas ja paha.
 
No mun äiti :D olen tuhannet kerrat saanut kuulla, miten huono äiti minä olen, ja tähän on syynä se, etten imetä lapsiani 2-vuotiaiksi, enkä olen ns. kotiäiti lasten kouluikään asti. En jaksa edes loukkaantua, naurattaa lähinnä.

Mut kyllä äitini osaa loukata ja sitä olen kokenut koko pienen ikäni. Minä olin se kamala lapsi, joka ei koskaan tee mitään oikein ja on täys paska. Ei ne sanat, vaan ne teot... aika kamalalta tuntuu kun hyljeksitään ja kohdellaan kuin ilmaa.
 
"tiiti"
Tässäpä esimerkkejä: Olen ollut hänen elämänsä virhe,olen saanut kuulla olevani huora,uhkaili heittävänsä minut kotoa,ja loppujen lopuksi sitten toteutti uhkauksensa ja lensin pihalle kotoa,ollessani 16v.Jatkuvaa vähättelyä;et osaa sitä,et ole mitään etkä tule olemaan jne jne..
Mitään hyvää olen kuullut harvoin,ja sekin oli silloin kun vielä oli isäni kanssa yhdessä,eron jälkeen sitten alkoikin elämäni hevetti,kaikella tapaa.
 
"-S-"
Niitä on vaikka kuinka paljon, tässä nyt muutama esimerkki:
- " Mua ei mitkään lapsenlapset kiinnosta ", odotin esikoistani raskauden puolivälissä.
- " Olisit huora ilman miestäsi ", jJa siis lukemattomat kerrat olen kuullu olleeni huora ylä-asteelta lähtien.
- Mä olen täysin paska, inhottava, mitään osaamaton, ilkeä yms. Kaikki mahdolliset haukkumat "rakas" äitini on käyttänyt niin mua kuin veljeänikin kohtaan.
- Veljeni oli mahataudissa seiskaluokalla, ja oli tullut sotkua sänkyyn, johon äitini: " Täällä mä sen jätkän paskoja saan siivota ". Toi tuntui, ja tuntuu vieläkin tosi pahalta. Kuinka kukaan voi puhua omista lapsistaan noin..?
 
narsistin lapsi
Minulla on narsistinen äiti joka nauttii siis omasta hyvästä huomiosta ja siitä kun saa meitä lapsia haukkua.
Voisin kertoa vaikka kuinka paljon mutta tässä nyt muutamia.

Aikanaan kun kävimme peruskouluja oli äidin asenne, vittu mitään läksyjä tarvitse tehdä auttakaa siivoamaan. Nyt siivoat sitä ja tätä.
Jos läksyissä tarvitsi apuja oli äidin asenne myös hyvin kannustava, jätä tekemättä ja tee mielummin jotakin fiksua kuten siivoa tai tiskaa.

Kun ammatillista koulutusta mietimme äiti myös päätti mihin me haimme.
Kun jäi kaikilta koulu kesken ja vaihdoimme opintomme siihen mikä kiinnostaa saatiin kuulla kuinka vain ja anoasteen äiti osaa ja äiti on fiksu ja kuinka me ei tajuta parastamme ja aleta vaan siivoojaksi kuin hänkin on.
Minä olen lastenhoitaja ja siitäkin saan kuulla, eihän se ole edes työtä, mene mielummin johonkin siivoamaan.

Myös se oli aivan sama toimmeko sisaruksiemme kanssa kokeet/todistukset millä numeroilla tahansa sillä kannustus oli samaa vaikka siinä kokeessa lukee 4 tai 10
tämmösiä turhia..

Menin naimisiin ja äitini kehuu kaikille kuinka hän osti itselleen uuden mekon juhliin ja antoi kaikkien myös ymmärtää että että se oli valmiina hyllyssä senkuin otti
(teetti kun ei muuten ollut niin isoa kokoa)
No kun kyse oli kuitenkin minun ja mieheni hästä ei ketään se asia kiinnostanut alkoi äitini hakkumaan minun hääpukuani kuinka minulle olikin hankala löytää pukua kun olen niin läski ja teetetty tuo puku on.
Muutamat sitten tuli kysymään mistä ompelijalta teetin kyseisen puvun
(jolloin tämä paskanjauhanta kantautuikin minun korviini)
Kerroin että on ihan paikallisen hääpukuliikkeen valmisrekki mallistoa että sieltä rekistä minä sen vaan nappasin,
mitä äitini tekee, niin kun tuo likka vaan ei kehtaa tunnustaa olevansa niin läski ettei sille raukalle edes valmismekko mahtunut,teetetty se puku on.
Ja kaikista huvittavinta tilanteesta teki sen ettei äiti osallistunut hääjärjestelyihin millään tapaa, ei ollut edes ennen kirkkoa nähnyt hääpukuani.

odotin esikoistamme, äidin "onnittelut"
ai olet paksuna, no itsepähän kakarasi hoidat tänne niitä on turha tuoda.
Ja muutakin kannustavaa sain kun tosiaan vartuin ;)

Anoppi on meillä jouluisin, ja äitini aina utelee:
-Kysykö se anoppisi minusta mitään? kysykö kysykö kysykö?
Tätä kun äitini jankuttaa sen tunnin verran lopulta kyllästyn ja saatan heittää että:
-No ei sen enempiä, kysy vaan mitä sulle kuuluu ja ei me sinusta muuta juteltu
ja tämäkös äitiäni harmittaa..
Nyt tänäjouluna äitini päätti että hän tulee meille myös jouluksi kun minun anoppini kuulemma häntä niin kovin kyselee..ai kyselee vai? Voi olla mukava joulu tiedossa kun äitini on niin täynnä itseään eikä huomioi muita :/

Minä olen meistä sisaruksista ainut joka vielä jollakin muotoa pitää äitiin yhteyttä, sisarukseni ei edes äitiä kutsuneet omiin hähinsä.
Tästäkin saan aina välillä kuulla kun sisarukset ei pidä äitiin yhteyttä
-Mitä sinä olet niille sanonut, ja syyttää tilanteesta minua..
Joskus sanonut että katso peiliin johon äiti kiljuu pää punaisena että ei ihme kun kukaan ei sinuun pidä yhteyttä kun sinä olet tuollainen :eek: aha...

Joskus saatan mainita että mun sisaruksistani joku soitti mulle johon äiti haukkana heti
-No kysykö se minusta mitään, kysykö? ja taas mennään ja lujaa...

Parasta tilanteista tekee sen että äidillä on muutamia uskottuja ystäviä jotka aivan sokeasti uskoo äitimme vilpittömyyteen ja hyvyyteen ja nämäkin koettaa välillä ylipuhua meitä kuinka me kaikki lapset ollaan kamalia ja voisimme joskus ajatella vanhaa äitiämmekin....
 
narsistin lapsi
Minulla on narsistinen äiti joka nauttii siis omasta hyvästä huomiosta ja siitä kun saa meitä lapsia haukkua.
Voisin kertoa vaikka kuinka paljon mutta tässä nyt muutamia.

Aikanaan kun kävimme peruskouluja oli äidin asenne, vittu mitään läksyjä tarvitse tehdä auttakaa siivoamaan. Nyt siivoat sitä ja tätä.
Jos läksyissä tarvitsi apuja oli äidin asenne myös hyvin kannustava, jätä tekemättä ja tee mielummin jotakin fiksua kuten siivoa tai tiskaa.

Kun ammatillista koulutusta mietimme äiti myös päätti mihin me haimme.
Kun jäi kaikilta koulu kesken ja vaihdoimme opintomme siihen mikä kiinnostaa saatiin kuulla kuinka vain ja anoasteen äiti osaa ja äiti on fiksu ja kuinka me ei tajuta parastamme ja aleta vaan siivoojaksi kuin hänkin on.
Minä olen lastenhoitaja ja siitäkin saan kuulla, eihän se ole edes työtä, mene mielummin johonkin siivoamaan.

Myös se oli aivan sama toimmeko sisaruksiemme kanssa kokeet/todistukset millä numeroilla tahansa sillä kannustus oli samaa vaikka siinä kokeessa lukee 4 tai 10
tämmösiä turhia..

Menin naimisiin ja äitini kehuu kaikille kuinka hän osti itselleen uuden mekon juhliin ja antoi kaikkien myös ymmärtää että että se oli valmiina hyllyssä senkuin otti
(teetti kun ei muuten ollut niin isoa kokoa)
No kun kyse oli kuitenkin minun ja mieheni hästä ei ketään se asia kiinnostanut alkoi äitini hakkumaan minun hääpukuani kuinka minulle olikin hankala löytää pukua kun olen niin läski ja teetetty tuo puku on.
Muutamat sitten tuli kysymään mistä ompelijalta teetin kyseisen puvun
(jolloin tämä paskanjauhanta kantautuikin minun korviini)
Kerroin että on ihan paikallisen hääpukuliikkeen valmisrekki mallistoa että sieltä rekistä minä sen vaan nappasin,
mitä äitini tekee, niin kun tuo likka vaan ei kehtaa tunnustaa olevansa niin läski ettei sille raukalle edes valmismekko mahtunut,teetetty se puku on.
Ja kaikista huvittavinta tilanteesta teki sen ettei äiti osallistunut hääjärjestelyihin millään tapaa, ei ollut edes ennen kirkkoa nähnyt hääpukuani.

odotin esikoistamme, äidin "onnittelut"
ai olet paksuna, no itsepähän kakarasi hoidat tänne niitä on turha tuoda.
Ja muutakin kannustavaa sain kun tosiaan vartuin ;)

Anoppi on meillä jouluisin, ja äitini aina utelee:
-Kysykö se anoppisi minusta mitään? kysykö kysykö kysykö?
Tätä kun äitini jankuttaa sen tunnin verran lopulta kyllästyn ja saatan heittää että:
-No ei sen enempiä, kysy vaan mitä sulle kuuluu ja ei me sinusta muuta juteltu
ja tämäkös äitiäni harmittaa..
Nyt tänäjouluna äitini päätti että hän tulee meille myös jouluksi kun minun anoppini kuulemma häntä niin kovin kyselee..ai kyselee vai? Voi olla mukava joulu tiedossa kun äitini on niin täynnä itseään eikä huomioi muita :/

Minä olen meistä sisaruksista ainut joka vielä jollakin muotoa pitää äitiin yhteyttä, sisarukseni ei edes äitiä kutsuneet omiin hähinsä.
Tästäkin saan aina välillä kuulla kun sisarukset ei pidä äitiin yhteyttä
-Mitä sinä olet niille sanonut, ja syyttää tilanteesta minua..
Joskus sanonut että katso peiliin johon äiti kiljuu pää punaisena että ei ihme kun kukaan ei sinuun pidä yhteyttä kun sinä olet tuollainen :eek: aha...

Joskus saatan mainita että mun sisaruksistani joku soitti mulle johon äiti haukkana heti
-No kysykö se minusta mitään, kysykö? ja taas mennään ja lujaa...

Parasta tilanteista tekee sen että äidillä on muutamia uskottuja ystäviä jotka aivan sokeasti uskoo äitimme vilpittömyyteen ja hyvyyteen ja nämäkin koettaa välillä ylipuhua meitä kuinka me kaikki lapset ollaan kamalia ja voisimme joskus ajatella vanhaa äitiämmekin....
Sanottakoot sekin vielä kuinka hyvin meillä äitisuhde on toiminut, kaikki me ollaan muutettu/lue heitetty pihalle alaikäisinä.
Minut äiti heitti pihalle kun oli aika päivälleen 17v
jolloin olikin pakko muuttaa silloisen poikakaverin luo.
Isä on ollut meille tärkeä ja isä koetti olla sovittelijana aina mutta minun kotoa pois heittämisen jälkeen isä kyllästyi ja otti vihdoin eron.
 
lihon eniten mahasta. kun olin nuorempi, äiti aina tökki mahaan ja sanoi "voi voi"..
puhuin asiasta erään ylipainoisen ystäväni, joka äiti aina kauhisteli tyttärensä painoa, kanssa &
uhosimme että lopetetaan syöminen kokonaan, saavatpahan äidit opetuksen!
ja kun muutimme miehen kanssa yhteen, äitini sanoi miehelle " katso että tuo sitten siivoaa".
muuten äitini on ihana ihminen ja meillä ovat aina olleet hyvät välit.
 
Äiti ei oo koskaan mitään erityisen pahaa sanonut tai on varmasti mutta suodatan ne aika hyvin. Mutta ne teot. Esikoinen oli syntynyt vasta oli noin 3kk vanha niin äiti yritti itsemurhaa, näin kun oma äiti makas henkihieverissä. Aina kun se soittaa kertoo vaan omista ongelmistaan ei kysy esim mitä lapsenlapsille kuuluu. Aina pitäis olla jotenkin auttamassa, kuskaamassa paikasta toiseen tai antamassa jotakin, ihan kun ei tässä muuta tekemistä oliskaan. Sillon kun se oli psykiatrisessa sairaalassa niin mun olis joka päivä pitäny viedä sille sitä tätä ja tota. Aina siis ihan aina kaikki pyörii sen ympärillä. Aina loukkaantuu jos sille ei osta lahjaa ja sen lahjat kun on niin vaatimattomia esim. järjestelmäkameraa toivo viime vuonna, en siis koskaan edes kysy mitä se toivoo. Luojan kiitos ei oo vielä tänä jouluna alottanut tätä lahjojen kinuamista.
 
"vieras"
Minulla on narsistinen äiti joka nauttii siis omasta hyvästä huomiosta ja siitä kun saa meitä lapsia haukkua.
Voisin kertoa vaikka kuinka paljon mutta tässä nyt muutamia.

Aikanaan kun kävimme peruskouluja oli äidin asenne, vittu mitään läksyjä tarvitse tehdä auttakaa siivoamaan. Nyt siivoat sitä ja tätä.
Jos läksyissä tarvitsi apuja oli äidin asenne myös hyvin kannustava, jätä tekemättä ja tee mielummin jotakin fiksua kuten siivoa tai tiskaa.

Kun ammatillista koulutusta mietimme äiti myös päätti mihin me haimme.
Kun jäi kaikilta koulu kesken ja vaihdoimme opintomme siihen mikä kiinnostaa saatiin kuulla kuinka vain ja anoasteen äiti osaa ja äiti on fiksu ja kuinka me ei tajuta parastamme ja aleta vaan siivoojaksi kuin hänkin on.
Minä olen lastenhoitaja ja siitäkin saan kuulla, eihän se ole edes työtä, mene mielummin johonkin siivoamaan.

Myös se oli aivan sama toimmeko sisaruksiemme kanssa kokeet/todistukset millä numeroilla tahansa sillä kannustus oli samaa vaikka siinä kokeessa lukee 4 tai 10
tämmösiä turhia..

Menin naimisiin ja äitini kehuu kaikille kuinka hän osti itselleen uuden mekon juhliin ja antoi kaikkien myös ymmärtää että että se oli valmiina hyllyssä senkuin otti
(teetti kun ei muuten ollut niin isoa kokoa)
No kun kyse oli kuitenkin minun ja mieheni hästä ei ketään se asia kiinnostanut alkoi äitini hakkumaan minun hääpukuani kuinka minulle olikin hankala löytää pukua kun olen niin läski ja teetetty tuo puku on.
Muutamat sitten tuli kysymään mistä ompelijalta teetin kyseisen puvun
(jolloin tämä paskanjauhanta kantautuikin minun korviini)
Kerroin että on ihan paikallisen hääpukuliikkeen valmisrekki mallistoa että sieltä rekistä minä sen vaan nappasin,
mitä äitini tekee, niin kun tuo likka vaan ei kehtaa tunnustaa olevansa niin läski ettei sille raukalle edes valmismekko mahtunut,teetetty se puku on.
Ja kaikista huvittavinta tilanteesta teki sen ettei äiti osallistunut hääjärjestelyihin millään tapaa, ei ollut edes ennen kirkkoa nähnyt hääpukuani.

odotin esikoistamme, äidin "onnittelut"
ai olet paksuna, no itsepähän kakarasi hoidat tänne niitä on turha tuoda.
Ja muutakin kannustavaa sain kun tosiaan vartuin ;)

Anoppi on meillä jouluisin, ja äitini aina utelee:
-Kysykö se anoppisi minusta mitään? kysykö kysykö kysykö?
Tätä kun äitini jankuttaa sen tunnin verran lopulta kyllästyn ja saatan heittää että:
-No ei sen enempiä, kysy vaan mitä sulle kuuluu ja ei me sinusta muuta juteltu
ja tämäkös äitiäni harmittaa..
Nyt tänäjouluna äitini päätti että hän tulee meille myös jouluksi kun minun anoppini kuulemma häntä niin kovin kyselee..ai kyselee vai? Voi olla mukava joulu tiedossa kun äitini on niin täynnä itseään eikä huomioi muita :/

Minä olen meistä sisaruksista ainut joka vielä jollakin muotoa pitää äitiin yhteyttä, sisarukseni ei edes äitiä kutsuneet omiin hähinsä.
Tästäkin saan aina välillä kuulla kun sisarukset ei pidä äitiin yhteyttä
-Mitä sinä olet niille sanonut, ja syyttää tilanteesta minua..
Joskus sanonut että katso peiliin johon äiti kiljuu pää punaisena että ei ihme kun kukaan ei sinuun pidä yhteyttä kun sinä olet tuollainen :eek: aha...

Joskus saatan mainita että mun sisaruksistani joku soitti mulle johon äiti haukkana heti
-No kysykö se minusta mitään, kysykö? ja taas mennään ja lujaa...

Parasta tilanteista tekee sen että äidillä on muutamia uskottuja ystäviä jotka aivan sokeasti uskoo äitimme vilpittömyyteen ja hyvyyteen ja nämäkin koettaa välillä ylipuhua meitä kuinka me kaikki lapset ollaan kamalia ja voisimme joskus ajatella vanhaa äitiämmekin....
Taitaa olla äidilläsi keskimääräistä alhaisempi äo. Kuulostaa nuo hänen jutut vähän jälkeenjääneen tasoisilta...
 
narsistin lapsi
[QUOTE="vieras";27694021]Taitaa olla äidilläsi keskimääräistä alhaisempi äo. Kuulostaa nuo hänen jutut vähän jälkeenjääneen tasoisilta...[/QUOTE]

Omahyväinen sairas hän on :(
Harmi vaan kun ei vieläkään tajua 60vuoden ikään päästyään että hän ei ole maailman napa ja maailmassa ei vaan pärjää vittuilemalla muille ja ajattelemalla negatiivisesti kaikista.
Positiivisuus toisen huomioon ottaminen vastavuoroinen vilpitön auttaminen ym on pieni esimerkki sanoja/tekoja joita äitini ei tulle eikä tiedosta.

Ja en minäkään osaa kirjoittaa :LOL: (lue kir.virh.)
 
Kun ilmoitin, että saan tytön, äiti nieli kovin huonosti pettymystään (esikoiseni, kuudes lapsenlapsi, joista vain yksi poika, joka siis äidille rakkain)

samaan aikaan ollessani raskaana veljeni alkoi seurustella naisen kanssa, jolla poika. tähän äiti minulle "on se hyvä että "maijalla" on poika, kun ei niitä muuten näy tulevan". muutenkin tämä iänikuinen poikien ihannointi, nyt kun siskoni raskaana, niin jaksaa mainita, että tyttö se sieltä kuitenkin VAAN tulee :( muuten ihan hyvä äiti on, vissiin itsekin niin poljettu ihminen,ja kun itselläänkin on siis kolme tytärtä ja VAIN yksi poika..
 
KS
10-vuotiaana olin aika pyöreä (kuvia kun nyt katson niin en ollut mitenkään lihava, sellainen pullukka enemmänkin) ennen kasvupyrähdyksen alkua, ja äitini kommentoi sitä aika tiukasti. "Eihän sinua kehtaa viedä minnekään", "Voi sinua raukkaa", hän sanoi tuijottaen reisiäni. Muistan elävästi miten kyselin häneltä laihdutusvinkkejä, "äiti, laihdunko minä jos lenkkeilen 3 km joka päivä", ja sen sellaista. Syömishäiriötä en ihme kyllä saanut, mutta itsetunto oli tosi alhaalla pitkälle parikymppiseksi.
 
Miuski harmailee
"Naapurin tytöllä on niin kaunis vyötärö, sinä olet vaan tuollainen pökkelö." (Olin n. 8-vuotias)
"Turhaan sinä sinne lukioon menet, et pärjää kuitenkaan." (Menin kuitenkin)
"Ei sinusta koskaan tule ylioppilasta." (Tuli kuitenkin ja ihan hyvin paperein)
"Kun sinun lapset tulee kylään, on mummulla valkoinen nahkasohva ja migreeni." (Tätä sain kuulla koko lapsuuteni. Lapseni eivät ole koskaan olleet hoidossani äidilläni yhtään minuuttia!)
"18. syntymäpäivänäsi tavarasi odottavat rappukäytävässä, kun tulet kotiin." (Olen syntynyt jouluaattona)
"Olet lihava." (Olin normaali, nätti teini-ikäinen tyttö)
"Olet kiittämätön ja sulle ei kelpaa mikään." (Kävin lukioajan töissä rahoittaakseni oman elämäni)
"Saisi niitä lapsenlapsia jo tulla!" (Mulla oli 2 keskenmenoa. Äiti tuli katsomaan esikoista vasta, kun hän oli 2½kk ikäinen)
"Minä en ala omia aikataulujani teidän mukaan muuttelemaan." (Käydään vanhempieni kotikaupungissa max. 2 kertaa vuodessa yhden viikonlopun kerrallaan, juuri tämän takia, kun meille ei ole siellä aikaa)
Listaa voisi jatkaa loputtomiin....
 
onhan näitä
"Sä olit vahinko, ei sua kukaan koskaan halunnut."
Teininä pyysin rahaa "mitä siinä kerjäät, kun pankin päällä istut."
"Olet niin kauhean näköinen, että miehesi häpeää sinua. Säälin miestäsi, antaisit sen mennä ja löytää paremman."

Onhan noita, tuossa vain murto-osa.
 
määä
Kun odotin lastani, söin omegaa. Äiti kysyi miksi, sanoin että auttaa vauvan aivojen kehitykseen.
Siihen äiti sit tokas, että olispa niitä ollut silloin kun odotti mua.
 
"vieras"
"Kukaan ei voi koskaan rakastaa sinua kun olet noin lihava" mutta isäni suusta se pahin lause on tullut (joka kaikuu hyvin usein päässäni) "Olette paskoja lapsia kun äitinne on teidät kasvattanut " ja heitti ulos pakkaseen.
 
"maria"
-meillä oli vaikeuksia saada lasta ja äitini totesi,että ehkä se luonto suodattaa ,epäsopivat vanhemmat eivät sitten saa lapsia.
-esikoinen oli 9kk kun aloin odottaa keskimmäistämme ja kerrostalon kolmanteen kerrokseen kiivetessäni valittelin kuinka raskasta on kantaa poikaa kun toinen on mahassa.Äitini siihen,että jos on kerran niin raskasta niin jätä se toinen lapsi sitten sinne laitokseen adoptoitavaksi.
-Kerran äiti ihan tyynen rauhallisesti totesi,ettei ole rakastanut minua enää vuosiin.
 
"vieras"
Täytyy kyllä sanoa, että ihan järkyttäviä äitejä monilla :(. Miten niin monet äidit voivat sanoa lapsilleen, että ovat elämänsä virhe, susta ei tule koskaan mitään, kukaan ei voi sua rakastaa, olet ruma, olet lihava, ja mitä kaikkea. Siis mitä vajakkeja nämä tällaiset äidit ovat ja minkä vuoksi he kohtelevat lapsiaan noin. Miksi ihmeessä he ovat sitten halunneet lapsia!? Kuinkahan moni, (en nyt tarkoita teitä tässä ketjussa olijoita, enkä ketään muutenkaan erityisesti, mutta yleisesti pohdin, ) toistaa äitinsä sanoja aikanaan lapselleen ja toistavatkohan nämäkin äidit vain omaa lapsuuttaan? Sairasta ja kamalaa ja kuinka yleistäkin vielä?
 
  • Tykkää
Reactions: masuilija.

Yhteistyössä