G: Päiväkoti vai perhepäivähoito?

halipupu harmaana
Riipuu lapsesta. Jos lapsi on arka, eikä puhu kovin paljon, niin pph voisi olla ihan hyvä, mutta jos on kovasti meneväinen ja ulospäin suuntautunut, niin päiväkodin pienryhmä voi olla ihan ok.
 
Päiväkoti.

Mä olen itse ollut ns. huonolla perhepäivähoitajalla (toki myös hyvälläkin, kun paikka vaihtui) ja kun kukaan muuaikuinen ei ole näkemässä tai kuulemassa niin...en tiedä...en vaan uskalla niinkin suurta vastuuta antaa yhdelle tuntemattomalle ihmiselle. Lapsi kun kuitenkin on suurimman osan hereilläoloajastaan hoitajan luona aina arkisin.

Päiväkodissa hoitajat katsovat toinen toistensa perään, eli uskon olevan sitä kautta pienepi mhdollisuus huonoon hoitoon.

Ja jos pph on kipeä, lapset joutuvat täysin vieraaseen hoitopaikkaan, päiväkotilapsille tulee vain yksi sijainen apuun.
 
lto
Alkuperäinen kirjoittaja halipupu harmaana:
Riipuu lapsesta. Jos lapsi on arka, eikä puhu kovin paljon, niin pph voisi olla ihan hyvä, mutta jos on kovasti meneväinen ja ulospäin suuntautunut, niin päiväkodin pienryhmä voi olla ihan ok.
mikä ihmeen päiväkodin pienryhmä? kyllä ne on tänään isoja nuo pientenkin ryhmät...
 
Tiina
Meillä tyttö aloitti vuosi sitten samanikäisenä päiväkodin pienryhmässä, 11 lasta, 3 tätiä. Tosi tyytyväisiä ollaan oltu. Ryhmä toimii omassa tilassaan, ruoasta ja siivoamisesta huolehtii 4. täti. Hoitajilla siis kaikki aika käytettävissä oikeasti lapsille. Toki eivät kaikki ole töissä 6.30-17.00 mutta aamulla ja illalla lapsiakin vähemmän. Itse en halunne pph:lle sen takia, että aikaa menee kotitöihin paljon ja sitten on vaan se yksi ja ainoa hoitaja ja mitäs jos sen kanssa ei "synkkaa"..
 
Alkuperäinen kirjoittaja halipupu harmaana:
Riipuu lapsesta. Jos lapsi on arka, eikä puhu kovin paljon, niin pph voisi olla ihan hyvä, mutta jos on kovasti meneväinen ja ulospäin suuntautunut, niin päiväkodin pienryhmä voi olla ihan ok.
Lapsi voi ujostella jos ei tunne ennestään ihmistä/ihmisiä mutta nopeasti kyllä "hyväksyy" uudet ihmiset elämäänsä jos noin nyt voi sanoa..
Lapsi ei puhu paljoa, vain muutamia täysin selviä sanoja. Muuten omaa pulputusta vain.
 
Miten se nyt meni, oliks sä samasta kaupungista kuin mä ja chef? Jos olet niin voin ehdottomasti suositella päiväkotia, niistä on kuulunut pelkkää hyvää. Omat kokemukset myös tosi hyvät. Pph:sta monenlaista ja mitä niitä on tuolla nähnyt niin mieluummin pk.

Itse laittaisin muutenkin päiväkotiin. Just noi varapaikkasäädöt, kukaan ei tiedä mitä neljän seinän sisällä päivisin tapahtuu jne.
 
ok vastaan sit
En jaksais aina näitä, mut itepähän päätin vastata.Oon ollu yli 10v päiväkodissa töissä ja poikkeuksetta aina kaikilla lapsilla sujunut hyvin(parin viikon eroahdistus). Pienet sopeutuu hyvin. Sylejä riittää sitä tarvitseville. Itse halusin omat lapseni päiväkotiin, mutta olin ikionnellinen kun meille tarjottiin pph paikkaa. Hoitaja osoittautui täydelliseksi(mun lapsilleni) ja mun lapset oli hänen ainoat hänen kahden omansa lisäksi. Miinusta pph:ssa oli s.lomat, joita väistämättä tulee ja lapset menivät p.kotiin varahoitoon, joka oli stressaavaa. Oli siinä kyllä hyvätkin puolet nimittäin nyt lapseni aloittavat kyseisessä p.kodissa kokopäiväisesti ja paikka onkin jo tuttu. Eli periaatteessa aivan sama minne viet lapsesi. Käy tutustumassa mahdolliseen p.kotiin niin näet hieman tiloja ja hlökuntaa ja ota yhteyttä pph:hon niin tutustut paremmin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja chef:
Päiväkoti.

Mä olen itse ollut ns. huonolla perhepäivähoitajalla (toki myös hyvälläkin, kun paikka vaihtui) ja kun kukaan muuaikuinen ei ole näkemässä tai kuulemassa niin...en tiedä...en vaan uskalla niinkin suurta vastuuta antaa yhdelle tuntemattomalle ihmiselle. Lapsi kun kuitenkin on suurimman osan hereilläoloajastaan hoitajan luona aina arkisin.

Päiväkodissa hoitajat katsovat toinen toistensa perään, eli uskon olevan sitä kautta pienepi mhdollisuus huonoon hoitoon.

Ja jos pph on kipeä, lapset joutuvat täysin vieraaseen hoitopaikkaan, päiväkotilapsille tulee vain yksi sijainen apuun.
Tämä on ehkä suurin asia mikä mua just mietityttää perhepäivähoidossa.. Kun siellä on se yksi aikuinen ja kukaan ei tavallaan vahdi hänen tekemisiään ja voi näin väittää että lapset söivät ruoaksi makaroonilaatikkoa vaikka oikeasti olis saanukki vaikka vain leipää tms. Voi valhedella et juu potalla ollaan käyty vaikka oliski laiskuuttaan antanu tehdä kaikki tarpeet vaippaan...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Pihlajan siemen:
Jos vaan pph on hyvä ja oikeasti ammattitaitoinen niin sitten laittaisin sinne. Päiväkoti on jokseenkin aina mielessäni laitosmaista.
En tiedä vielä kuka olisi pojan tuleva pph.. Se onkin tässä vähän huono kun perjantaina saan vasta tietää ja mulla alkaa koulu tiistaina ni pojalla olisi aikaa tutustua paikkaan 1-2päivää ellei pph:lle sovi että viikonloppuna tultaisiin käymään myös.. Itse siis myös tapaisin mahdollisen tulevan pph:n aikaisintaan perjantaina.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Jessiinah:
Alkuperäinen kirjoittaja chef:
Päiväkoti.

Mä olen itse ollut ns. huonolla perhepäivähoitajalla (toki myös hyvälläkin, kun paikka vaihtui) ja kun kukaan muuaikuinen ei ole näkemässä tai kuulemassa niin...en tiedä...en vaan uskalla niinkin suurta vastuuta antaa yhdelle tuntemattomalle ihmiselle. Lapsi kun kuitenkin on suurimman osan hereilläoloajastaan hoitajan luona aina arkisin.

Päiväkodissa hoitajat katsovat toinen toistensa perään, eli uskon olevan sitä kautta pienepi mhdollisuus huonoon hoitoon.

Ja jos pph on kipeä, lapset joutuvat täysin vieraaseen hoitopaikkaan, päiväkotilapsille tulee vain yksi sijainen apuun.
Tämä on ehkä suurin asia mikä mua just mietityttää perhepäivähoidossa.. Kun siellä on se yksi aikuinen ja kukaan ei tavallaan vahdi hänen tekemisiään ja voi näin väittää että lapset söivät ruoaksi makaroonilaatikkoa vaikka oikeasti olis saanukki vaikka vain leipää tms. Voi valhedella et juu potalla ollaan käyty vaikka oliski laiskuuttaan antanu tehdä kaikki tarpeet vaippaan...
Eipä sitä nykyään tiedä päiväkodeistakaan, vrt. pakkosyötöt ja karanneet lapset. Päiväkodeissa hoitajat saattavat vaihtua tiuhaankin tahtiin, hoito on melko laitosmaista olosuhteiden pakosta jne.

Mutta yleistäminen on aika turhaa. Itse laittaisin alle 3-vuotiaan pph:lle kodinomaisuuden vuoksi, lapselle se on vähemmän stressaavaa kuin päiväkotiolosuhteet. Tee kummin sinusta tuntuu hyvältä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Oisku:
Miten se nyt meni, oliks sä samasta kaupungista kuin mä ja chef? Jos olet niin voin ehdottomasti suositella päiväkotia, niistä on kuulunut pelkkää hyvää. Omat kokemukset myös tosi hyvät. Pph:sta monenlaista ja mitä niitä on tuolla nähnyt niin mieluummin pk.

Itse laittaisin muutenkin päiväkotiin. Just noi varapaikkasäädöt, kukaan ei tiedä mitä neljän seinän sisällä päivisin tapahtuu jne.
Juu olen. Nyt alkoi yhtäkki stressaamaan todella paljon kun molemmista kuullut niin paljon negatiivista... Yleisellä tasolla en erikseen jostain tietystä päiväkodista tai pph:sta..
On kuitenkin niin iso päätös että en tiedä miten nyt pitäis päättää.. :/ :snotty:
 
Alkuperäinen kirjoittaja maomao:
Alkuperäinen kirjoittaja Jessiinah:
Alkuperäinen kirjoittaja chef:
Päiväkoti.

Mä olen itse ollut ns. huonolla perhepäivähoitajalla (toki myös hyvälläkin, kun paikka vaihtui) ja kun kukaan muuaikuinen ei ole näkemässä tai kuulemassa niin...en tiedä...en vaan uskalla niinkin suurta vastuuta antaa yhdelle tuntemattomalle ihmiselle. Lapsi kun kuitenkin on suurimman osan hereilläoloajastaan hoitajan luona aina arkisin.

Päiväkodissa hoitajat katsovat toinen toistensa perään, eli uskon olevan sitä kautta pienepi mhdollisuus huonoon hoitoon.

Ja jos pph on kipeä, lapset joutuvat täysin vieraaseen hoitopaikkaan, päiväkotilapsille tulee vain yksi sijainen apuun.
Tämä on ehkä suurin asia mikä mua just mietityttää perhepäivähoidossa.. Kun siellä on se yksi aikuinen ja kukaan ei tavallaan vahdi hänen tekemisiään ja voi näin väittää että lapset söivät ruoaksi makaroonilaatikkoa vaikka oikeasti olis saanukki vaikka vain leipää tms. Voi valhedella et juu potalla ollaan käyty vaikka oliski laiskuuttaan antanu tehdä kaikki tarpeet vaippaan...
Eipä sitä nykyään tiedä päiväkodeistakaan, vrt. pakkosyötöt ja karanneet lapset. Päiväkodeissa hoitajat saattavat vaihtua tiuhaankin tahtiin, hoito on melko laitosmaista olosuhteiden pakosta jne.

Mutta yleistäminen on aika turhaa. Itse laittaisin alle 3-vuotiaan pph:lle kodinomaisuuden vuoksi, lapselle se on vähemmän stressaavaa kuin päiväkotiolosuhteet. Tee kummin sinusta tuntuu hyvältä.
Juuri tuosta laitosmaisuudesta en tykkää sit taas päiväkodeissa. Oltiin tutustumassakin tuolla tarhassa niin siellä kaikilta ketkä käyttävät vaippaa niin ne vaihdetaan samaan aikaan.. Lapset jonossa odottaa vaipanvaihtoa. Sit taas pph:ssa se vaihdetaan kun lapsi sitä vaipanvaihtoa tarvitsee.. Jos pph on kunnollinen ja huolehtiva ihminen.
 

Yhteistyössä