G: Onko teillä kylmät kalat ja kinkku/laatikot samassa kattauksessa jouluna?

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Anoppi lätkäisee joulupöytään aina kaikki tarjolle samaan aikaan, eli silakat, rosolli, kinkku, lohi, herneet, laatikot ja sienisalaatti iloisessa sekamelskassa! Itse olen jo pienestä pitäen tottunut eri kattauksiin; mätileivillä ja aloitetaan, sitten vaihdetaan lautaset ja syödään kalat ja lopuksi lämpimät ruoat eli kinkku ja laatikot.

Kuinka teillä toteutetaan jouluillallinen? Kumpi tapa on ns. tavallisempaa suomalaisissa perheissä?
 
meillä
meillä on ollut aina kuten ap:lla, paitsi mäti ja kalat ja rosolli on samassa ja sit vaihdetaan lautaset ja sit on kinkut ja laatikot ja rosolli jää. Mutta meillä on aina ollut alle 10 henkeä joulupöydässä, joten lautasten vaihto ei ole ongelma. Lapset saa toki syödä kattauksia sekaisin.
 
"vieras"
Kyllä todellakin on. Siitä sitten otetaan, mitä halutaan omalle lautaselle.

Ravintolakattauksessakin (ns. seisova pöytä) kaikki on tarjolla kerralla, lautanen vain vaihtuu välillä. Kotona en vaihtele lautasta.
 
meillä myös
Alkuperäinen kirjoittaja meillä;22703516:
meillä on ollut aina kuten ap:lla, paitsi mäti ja kalat ja rosolli on samassa ja sit vaihdetaan lautaset ja sit on kinkut ja laatikot ja rosolli jää. Mutta meillä on aina ollut alle 10 henkeä joulupöydässä, joten lautasten vaihto ei ole ongelma. Lapset saa toki syödä kattauksia sekaisin.
Juuri näin meilläkin. Ennen oli vielä erikseen jälkiruoka, mutta nykyään jo tiedetään, että kukaan ei jaksa enää mitään kunnon jälkiruokaa syödä, niinpä siirrytään olohuoneeseen kahvia ja konvehteja tms. pientä nautiskelemaan.
 
"vieras"
Me ollaan yleensä anopilla joulut. Hän laittaa kaiken esille kerralla, ja kaikki muut ottaa kalat yms. ensin ja sitten vasta lämpimät, mutta appiukko haluaa mättää kaiken lautaselle kerralla, joten hänen takiaan täytyy kuulemma olla niin...
 
No meidän koulun jouluaterialla kaikki oli yhtä aikaa tarjolla ja hui kamalaa ei vaihdettu edes lautasia välillä.

Meillä kotona ei ikinä ollut tarjolla kalaa tai sienisalaattia eikä ole vieläkään. Meillä on kattauksessa kinkku, perunaa, kastike, suolakurkkua, kotijuustoa, laatikot ja rosolli.
 
"Santtu"
Kyllä meillä on kaikki tarjolla samaan aikaan niin jokainen syö sitä mitä haluaa. Jos olisi eri kattauksia niin mulla olis tyhjä lautanen varmaan yhden kattauksen ajan... Joo, olen nirso.
 
a.p.
Olen todella yllättynyt, että lähes kaikki laittavat kylmät, voimakkaat kalat ja laatikot samalla kertaa tarjolle! Mielestäni tämä on vähän junttia, sori nyt... Sama kun lappaisi häissä noutopöydästä salaattia ja paistia samalle lautaselle!
 
"vieras"
Graavilohi ei ole voimakasta. Muita kaloja tuskin syövät kuin köyhät kalastajat.

Junttia on mukahienostella ja lipittää viiniä jouluna. Raa'an pihvin kanssa viini ok muttei joulupöydässä.
 
a.p.
[QUOTE="vieras";22703756]Graavilohi ei ole voimakasta. Muita kaloja tuskin syövät kuin köyhät kalastajat.

Junttia on mukahienostella ja lipittää viiniä jouluna. Raa'an pihvin kanssa viini ok muttei joulupöydässä.[/QUOTE]

No eikös suomalaiseen jouluperinteeseen kuulu myös silakat ja sillit? Eikä sillä ole mitään tekemistä köyhyyden kanssa, vai meinaatko että perunalaatikko sitten on jotenkin rikkaiden ruokaa?

Viiniä en minäkään jouluruoan kanssa joisi, koska ne maut eivät sovi yhteen sitten millään. Mukahienostelun kanssa asialla ei ole mitään tekemistä, vain juntit pitää viinin juomista jotenkin hienona.
 
"Kenguru"
Olen todella yllättynyt, että lähes kaikki laittavat kylmät, voimakkaat kalat ja laatikot samalla kertaa tarjolle! Mielestäni tämä on vähän junttia, sori nyt... Sama kun lappaisi häissä noutopöydästä salaattia ja paistia samalle lautaselle!
Meillä myös kaikki tarjolla samaan aikaan. Meillä on joskus myös ruoaksi vain salaattia ja lihaa, eili ei siis välttämättä ole perunaa, riisiä tms. ja samalle lautaselle menee siis;)
 
Juntteja ollaan ja kaikki samassa kattauksessa. Sellaista se on meidän joulu, junttia touhua.

Jos nyt ihan käytännön kautta tätä asiaa lähestytään, niin
a) mä en jaksaisi nousta kylmien alkuruokien jälkeen nostamaan niitä pois ja kattamaan lämpimiä ruokia tarjolle uunista
b) meillä lapset ei jaksaisi istua ja ihmetellä aikuisten ruokailua, kun eivät juuri mitään kylmistä ruoista syömällä syö, maistavat toki

Joten meillä katetaan kaikki yhtä aikaa pöytään. Jokainen saa sitten valita, että syökö samalla kertaa kylmät ja lämpimät vai ottaako erikseen.
 
mua yllättää nää vastaukset!
Meillä kans eri kattaukset, kuten ap:lla! Ja alkuruokalautanen on pääruokalautasen päällä joten likaisten kerääminen ei oo mikään iso homma. Meidän suvun joulussa on aina n.16 ihmistä ainakin kuten joku mainitsti, eikä oo yhtään mahdotonta!
Yöks syödä kalat ja lihat yhtäaikaa samalta lautaselta...
 
"Kenguru"
[QUOTE="Kenguru";22703795] Meillä on joskus myös ruoaksi vain salaattia ja lihaa, eili ei siis välttämättä ole perunaa, riisiä tms. ja samalle lautaselle menee siis;)[/QUOTE]

Nyt en siis puhunut joulusta tämän lauseen kohdalla.
 

Yhteistyössä