T
turha sokeri
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Aioli:Edelliselle ("edelliselle ellille"): Ei kai kaikkeen lapsen kanssa tehtävään ole olemassa mitään rautaisen hyvää perustelua. Joskus mennään fiiliksellä, ei järjellä. Ainakin meillä
Olen itse tullut antaneeksi omalle tytölleni jäätelöä silloin tällöin noin vuoden iästä, ihan ekan kerran maistoi lusikallisen jäätelöä ollessaan vasta puolivuotias. Nyt tyttö on 1 v 4 kk ja näin kesällä jätskitellään noin kerran viikossa tai parissa. Eihän siihen mitään ravitsemuksellista syytä ole, onpahan vain olleet sellaisia kivoja hetkiä yhdessä, että on ollut hauska juhlistaa niitä herkutellen. Kunhan nyt naatiskellaan elämästä ja saadaan pientä piristystä arjen keskelleRuoka on meillä nautintoaine ja sosiaalinen juttu ihan siinä missä ravintoaineiden lähdekin.
Karkkipäivää meillä ei vielä ole. Otetaan käyttöön sitten, kun lapsi osaa itse ruveta toivomaan karkkeja. Toivottavasti mahd. myöhään kuitenkin. Karkkia syömme lähinnä tytön nukkuessa. Erityistilanteissa, kun on ollut karkkia näkösällä, on saanut yksittäisiä kertoja maistaa suklaata ja lakua. Tykkää silti enemmän ompuista. Muumikeksejä ja rusinoita annan esim. automatkoilla. Leivonnaisia annan silloin harvoin, kun niitä itsekin syön eli lähinnä juhlapäivinä. Muutenkin linja on meillä se, että kaikkea saa maistaa ja niin tyttö maisteleekin mielellään mitä erilaisimpia makuja. Se on mulle ruokaihmisenä tärkeää. Pääasia, ettei tytöstä kasva ennakkoluuloista nirsoilijaa, joka ei voi syödä sitä eikä maistaa tätä.
Päivittäin syötettävissä sapuskoissa vältän ylimääräistä sokeria ja keinotekoisia makeutusaineita vältän antamasta kokonaan. Jäätelöistä huolimatta tyttö syö mm. makeuttamatonta luonnonjogurttia ja viiliä välillä ilman marjoja ja soseita eli ei ole "päässyt makean makuun", kuten jotkut näyttävät pelkäävän. Vähän samaa turmion tie / porttiteoria -henkistä ajattelua, mitä tuolla alkoholiketjussa, että jos sokeria maistaa niin se on sitten menoa![]()
Menköön turmioon ken haluaa. Minä vaan en ole keksinyt yhtään syytä miksi sokeria pitäisi tai miksi haluaisin sitä alle 2-vuotiaille lapsilleni syöttää. Enkä kyllä millään jaksa uskoa, että sen ikäinen saisi syömisestä nautintoa. Ruuasta nauttiminen on opittu tapa, ei luontainen luontainen ominaisuus.
Itse en syö makeaa, koska en sitä koe tarpeellisesksi, enkä saa siitä nautintoa. Esimerkiksi maustetut jugurtit on minun mielestäni liian makeita, samoin ketsuppi ja monet muut maustekastikkeet. Kunhan lapseni vähän kasvavat, niin saavat toki sokeria syödä, mikäli haluavat, kohtuudella tosin, mutta kun eivät sitä vielä osaa kaivata, niin en todellakaan mene tieten tahtoin jäätelöä tms heidän suuhunsa työntämään.