G: onko sinulla jokin sairaus minkä kanssa on vaan täytynyt oppia elämään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja gallup
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Sivle:
Mulla myös diabetes ja kilpparin vajaatoiminta. Ja diabetes ollut 10vuotta enkä siihen tule varmaan koskaan sopeutumaan...

Mä sain diabetes-sekä kilpparin vajaatoimintadiagnoosit samalla lääkärikäynnillä 9 vuotta sitten... aikamoinen shokki 16 vuotiaalle, sairastua kahteen parantumattomaan sairauteen nuorena.
Mitens sulla, oliko sairauksien puhkeamisen välissä kauan aikaa?

Te kenellä on kilpirauhasenvajatoiminta niin miten se ilmeni?
Mä olen miettiny et saisinko mä lähetteen labraan jos pyytäisin, kun nyt ihan vasta todettu puolella suvun naisista tuo vaiva.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä olen miettiny et saisinko mä lähetteen labraan jos pyytäisin, kun nyt ihan vasta todettu puolella suvun naisista tuo vaiva.

Jälkikäteen, kun asiaan perehdyin, ilmeni että mulla oli kaikki mahdolliset oireet, mitä kilpparin vajaatoiminnassa on... en vaan silloin osannut ajatella, että olisin sairas. Sen vuoksi olikin yllätys, kun labrakokeista ilmeni, että mulla onkin kilpparin vajaatoiminta. Olin mittaillut verensokeriarvojani ja niiden perusteella osasin odottaa, että diabetesta sairastin ja siihen saisin lääkityksen.

Thyroxin-lääkitys aloitetaan monesti, mikäli potilaalla on oireita kilpparin vajaatoiminnasta ja labrakokeet osoittaa selvän vajaatoiminnan. Mikäli labrakokeissa ilmenee ainoastaan lievä vajaatoiminta ja potilaalla ei ole oireita, ei lääkitystä välttämättä aloiteta.

Alkuperäinen kirjoittaja Taikatuuli:

Jälkikäteen, kun asiaan perehdyin, ilmeni että mulla oli kaikki mahdolliset oireet, mitä kilpparin vajaatoiminnassa on... en vaan silloin osannut ajatella, että olisin sairas. Sen vuoksi olikin yllätys, kun labrakokeista ilmeni, että mulla onkin kilpparin vajaatoiminta. Olin mittaillut verensokeriarvojani ja niiden perusteella osasin odottaa, että diabetesta sairastin ja siihen saisin lääkityksen.

Thyroxin-lääkitys aloitetaan monesti, mikäli potilaalla on oireita kilpparin vajaatoiminnasta ja labrakokeet osoittaa selvän vajaatoiminnan. Mikäli labrakokeissa ilmenee ainoastaan lievä vajaatoiminta ja potilaalla ei ole oireita, ei lääkitystä välttämättä aloiteta.

Eli mitkä oireet sinulla oli?

Alkuperäinen kirjoittaja Sivle:
Mulla myös diabetes ja kilpparin vajaatoiminta. Ja diabetes ollut 10vuotta enkä siihen tule varmaan koskaan sopeutumaan...

Mä sain diabetes-sekä kilpparin vajaatoimintadiagnoosit samalla lääkärikäynnillä 9 vuotta sitten... aikamoinen shokki 16 vuotiaalle, sairastua kahteen parantumattomaan sairauteen nuorena.
Mitens sulla, oliko sairauksien puhkeamisen välissä kauan aikaa?

Mulla oli n.7vuotta sairastumisien välissä. Diabetekseen sairastuin 20vuotiaana. Vaikkakin olostani päätellen tuo kilppari on saattanu oireilla jo pidempääkin :/ Mutta diagnoosin sain 27 veenä.

Laita googleen hakusanaksi hypotyreoosi tai kilpirauhasen vajaatoiminta, niin tietoa tulee vaikka kuinka paljon =)
Mulla oli mm. turvotusta, lihoin lyhyessä ajassa 15 kg, saatoin nukkua 17 tuntia vuorokaudessa ja olin ihan yhtä väsynyt herätessäni kuin ennen nukkumaan menoa, hiuksia lähti tukottain... Lisäksi oli voimaton olo, kuukautishäiriöitä, nivelkipuja jne. jne. Oli ihan hirveä olo. Lääkärin mukaan mun labratulosten mukaan olisi normaalisti oltu vuodepotilaana (mutta niinhän mä periaatteessa olinkin...)
Parin viikon päästä Thyroxin-lääkityksen aloittamisen jälkeen olin kuin uusi ihminen =)
Onko sulla oireita sitten?

Laita googleen hakusanaksi hypotyreoosi tai kilpirauhasen vajaatoiminta, niin tietoa tulee vaikka kuinka paljon =)
Mulla oli mm. turvotusta, lihoin lyhyessä ajassa 15 kg, saatoin nukkua 17 tuntia vuorokaudessa ja olin ihan yhtä väsynyt herätessäni kuin ennen nukkumaan menoa, hiuksia lähti tukottain... Lisäksi oli voimaton olo, kuukautishäiriöitä, nivelkipuja jne. jne. Oli ihan hirveä olo. Lääkärin mukaan mun labratulosten mukaan olisi normaalisti oltu vuodepotilaana (mutta niinhän mä periaatteessa olinkin...)
Parin viikon päästä Thyroxin-lääkityksen aloittamisen jälkeen olin kuin uusi ihminen =)
Onko sulla oireita sitten?

Ku mä olen kans lihonu ja vaikka en pahemmin syö tai herkuttele. väsyttää ja hei voiskohan nuo ihmeelliset nivelkivut johtua tuosta??? Kerran lekurilta asiaa tiedustelin niin sano et on myyräkuumen jälkitautia:o ja hiusten lähdön vois selittää et imetän edelleen. Ja väsymyksenkin kyllä.
Mut joo mä kysyn et ottaisivatko ne arvot kummiskin ku siskolla oli ja tädeillä ja siskon tytöllä.

Keliakia ja sydämen rytmihäiriö. Molemmat ovat vaarattomia mutta kumpaankaan ei ole parannusta. (siis rytmäri on niin lievä lisälyönti ettei sitä aleta millään tahdistimella korjaamaan) Keliakia harmittaa monesti, kun on niin paljon hyvää mitä ei voi syödä. Välillä haaveilen mitä kaikkea söisin jos parannuskeino tai lääkitys löydettäisiin...
No joo, nämähän ovat tällaisia ei sairauksia, ja tiedän toki että ihmisillä on vakavia parantumattomia sairauksia, ja olen tietysti kiitollinen ettei minulla ole...

Epilepsia ja struuma, valehtelematta tennispallon kokoinen patti kaulassa. Se voidaan leikata jos alkaa itteä haittaamaan ulkonäöllisesti ja sit leikataan jos alkaa vauvaamaan.

Kilpirauhasen vajaatoiminta, atopia, allergiat, astma, bibo, ja endoepäily nyt.. plääh.. Kaikki muut pysyy hallinassa kunhan vaan kilpirauhasen lääkitys on kohdallan, se vaikuttaa heti noihin muihin sairauksiin.

Nivelreuma, jatkuva tinnitys ja lievät rytmihäiriöt.
Ensimmäiseen löydetty toimiva lääkitys, elämä helpottui kerralla..on vaan nuo kaksi muuta, mille ei voi mitään.

Alkuperäinen kirjoittaja Ultramariini:
eikö se tinnitys ole aika vaiva? :|

No onhan se..paras on olla päivällä kun on muutakin "melua", ja kaipa siihen on tottunut silleen ettei se nyt enää niin hirveästi esim. nukahtamista vaikeuta tms.

atopia
äskettäin löydettiin kasvain (kysta) päästä, saa nähdä leikataanko se vai mitä. aiheuttaa mm. ajoittaista pahoinvointia :/
migreeni
Nivelreuma
Stressivatsa
oikutteleva iskiashermo, jäi pysyväksi vaivaksi raskauden jälkeen. välillä vetää pepusta reiteen niin, että kävely tyssää siihen..
ahtaat korvakäytävät,pitäisi jatkuvasti juosta terveyskeskuksessa huuhtelussa ja suihkussa ei saa mennä yhtään vettä korviin tai särky päällä. kampaajallakin saa hokea, että varo korvia.. siis pesuvaiheessa

juu löytyy skolioosi,2 nikamaa pois paikaltaa(ei varsinaisia sairauksia,mut mitää ei tehtävis eikä lääkitystä)ja kivut on välillä helvetinmoiset ja aina pitää miettiä et miten noita lapsia nostaa,miten tekee minki asian et ei vaivais =((

Alkuperäinen kirjoittaja lenita:
juu löytyy skolioosi,2 nikamaa pois paikaltaa(ei varsinaisia sairauksia,mut mitää ei tehtävis eikä lääkitystä)ja kivut on välillä helvetinmoiset ja aina pitää miettiä et miten noita lapsia nostaa,miten tekee minki asian et ei vaivais =((

ja toi hymiö ei kuulu tonne!

Mua kiinnostais, onko täällä ketään jotka elää skitsofrenian kanssa tai puolisolla on se? Mieheni nyt on ilmeisesti sairastunut siihen enkä tiedä tuleeko tästä liitosta enää mitään sen takia, haluaisin tietää miten muilla on mennyt...

Pcos. Ei voi elää miten sattuu, jos haluaa että kierrot pelaa ja pysyy terveenä sitten vanhempanakin. Sokeri(suklaa)riippuvaiselle ei mikään ihan helppo nakki, ainakaan alkuun. :/
(Pcos liittyy suurentuneet riskit 2-tyypin diabetekseen ja sydän- ja verisuonitauteihi, ehkä siksi kun monilla pcoslaisilla on insuliiniresistenssiä, luulen että itelläki on ainaki jossain määrin.)

Yhteistyössä