G: Omituisia joulutapoja lapsuudestanne

  • Viestiketjun aloittaja Keittiönoita
  • Ensimmäinen viesti
Keittiönoita
Mua ei yhtään huvittaisi lähteä kauppaan ja mietin, että mitäköhän sitä kaapissa olevista aineksista kokkailisi. Ja muistin, että omassa lapsuudessani äidilläni oli tapana elää joulukuun alusta jouluun "taloudellisesti säästöliekillä". Eli syötiin hernekeittoa, silakkalaatikkoa, kaalikeittoa, läskisoosia yms edullista ruokaa. Siis silloinkin, kun ei olisi ollut mikään taloudellinen pakko. Hassua, että olin unohtanut koko asian =)
 
Meilläkin taidettiin elää säästöliekillä jouluun asti, ihan vaan, koska oltiin oikeasti aika köyhiä.
Toinen vähän hassu juttu tuli mieleen, äiti osti aina hippua ennen aattoa ison laatikollisen niitä ihania suuria ja punaisia jouluomenoita + muita hedelmiä. Niitä ei saanut syödä ku n vasta jouluna, ne kiillotettiin isolle vadille erilaisten pähkinöiden kanssa. Sitten joulun aikaan niitä ei kukaan enää jaksanutkaan syödä,, :whistle: osa meni aina pilalle.
 
Alkuperäinen kirjoittaja matilda06:
Alkuperäinen kirjoittaja Poppinen:
Meillä ei ole ollut mitään omituista mutta olen kuullut että joissain perheissä ripustetaan joulukuusi katosta roikkumaan.
oikeesti :LOL:
Te ette olekaan tavannut meidän kaksvuotiasta :whistle: Kuusi on varmuuden vuoksi kiinni myös latvastaan :D

Meillä oli siskojen kanssa tapana aaton ja joulupäivän välisenä yönä kahdelta syömään kaikenlaista hyväskää- alkaen kinkkuvoikkareista päättyen joulutorttuihin :p
 
jupiter
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Aattona ei saatu olla ulkona ku sen mitä kynttilät vietiin haudalle, siinähän sitten mentiin pitkin seiniä joulupukkia odotellessa.....
mä luin just et saksassa on tapana ripustaa kuusi roikkumaan.kestää kuulemma paremmin eikä varise.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tättähäärä:
Alkuperäinen kirjoittaja Poppinen:
Meillä ei ole ollut mitään omituista mutta olen kuullut että joissain perheissä ripustetaan joulukuusi katosta roikkumaan.
Mitä omituista tuossa on?
nim.merkillä lapsena kuusi kaatunut päälleni ja se sattui aivan...sen jälkeen laitettiin kuusi kiinni kattoon...
Siis tarkoitan että se ihan ripustetaan sinne, niin että jalka ei ota maahan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Poppinen:
Alkuperäinen kirjoittaja Tättähäärä:
Alkuperäinen kirjoittaja Poppinen:
Meillä ei ole ollut mitään omituista mutta olen kuullut että joissain perheissä ripustetaan joulukuusi katosta roikkumaan.
Mitä omituista tuossa on?
nim.merkillä lapsena kuusi kaatunut päälleni ja se sattui aivan...sen jälkeen laitettiin kuusi kiinni kattoon...
Siis tarkoitan että se ihan ripustetaan sinne, niin että jalka ei ota maahan.
ai jaa,,,noh se on sitten heiluva kuusi, ihan kirjaimellisesti :LOL:

 
A shadieeyah
Alkuperäinen kirjoittaja Rokkimakkara:
Meillä kans kuusi hirtettiin katosta kiinni kun se kaatui niin monta kertaa kun oltiin pieniä.

Muita tapoja, no iskä otti aina minut mukaan aatonaattona kuusiVARKAISIIN ja äitille ei saanut kertoa ettei kuusta ole ostettu :eek:
:ashamed: :D lämpökeskuksen taakse isän kanssa kuusivarkaisiin pari kertaa jouluperinne :whistle:
kerran vielä niin että isä,minä,veli,sisko ja sen mies lähettiin porukalla :saint: :ashamed: oli siinäkin oma jännityksensä :)

mut sit toinen jouluperinne oli mihin ei lapset osallistunu niin kinkkuvalvojaiset.
Eli isä ja äiti valvo aina joulua edeltävää yötä niin kauan kunnes kinkku paisto,samalla joivat pienen pienen pullon kuohuvaa ja juttelivat syviä.

ja ne ISOT punaiset omenat(siis ne törkeen isot) oli aina oltava "joulupöydässä" . Ja eno tuli aina aattona käymään toi suklaarasian ja kahvipaketin joka kerta samaan aikaan.
 
palma
Alkuperäinen kirjoittaja Rokkimakkara:
Meillä kans kuusi hirtettiin katosta kiinni kun se kaatui niin monta kertaa kun oltiin pieniä.

Muita tapoja, no iskä otti aina minut mukaan aatonaattona kuusiVARKAISIIN ja äitille ei saanut kertoa ettei kuusta ole ostettu :eek:
Voi jessus mikä jouluidylli, isän ja lapsen vaiettu joulusalaisuus :LOL:
 
Rukoilijasirkka
Se oli mun mielestä omituista, ettei iskä lähtenyt hakemaan sitä kuusta, ku vasta aatonaattona. :/ Ja tietty meillä jäi sit enää se kaikkein vinoin ja harvoin, jota kukaan muu ei ollut ostanut.

Sit meillä oli semmonen tapa, että ku asuttiin kerrostalossa, niin katsottiin ikkunasta kuinka joulupukit meni pihalla.

Aina kuunneltiin noita nokinenä ja joskus mä halusin nukkua kuusen alla. :xmas:
 
Me juostiin koko aattopäivä jossain, ainakin sukulaiset kierrettiin läpi viemässä paketit ja hautuumaalle vielä. Mä en ymmärrä miksi noi kaikki piti tehdä aattona, eikä ajoissa pitkin joulukuuta.
 
Tuoretta sen olla pitää!
Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä:
Meilläkin taidettiin elää säästöliekillä jouluun asti, ihan vaan, koska oltiin oikeasti aika köyhiä.
Toinen vähän hassu juttu tuli mieleen, äiti osti aina hippua ennen aattoa ison laatikollisen niitä ihania suuria ja punaisia jouluomenoita + muita hedelmiä. Niitä ei saanut syödä ku n vasta jouluna, ne kiillotettiin isolle vadille erilaisten pähkinöiden kanssa. Sitten joulun aikaan niitä ei kukaan enää jaksanutkaan syödä,, :whistle: osa meni aina pilalle.
Tästä tuli mieleen oma muistoni. Meillä joulutortut leivottiin aina hyvissä ajoin, eikä niitä saanut syödä kuin vasta jouluna. Kuivia, mauttomia käppänöitä ja koko lapsuuden ihmettelin miten joittenkin mielestä tortut ovat muka hyviä!? Sama muisto on miehlläni, ei heilläkään syöty kuin kuivia torttuja.

 
Turkilmas
Meillä oli lähinnä noissa syömisissä omituisuuksia. Aattoaamuna ei voinut nousta pois sängystä ennen kuin äiti oli laittanut herkut kulhoihin ja niitä pitkin kämppää. Meillä siis ihan oikeesti aloitettiin jouluaatto sillä että syötiin sipsiä, juustonaksuja, suklaata ja karkkia. Riisipuuroa taas ei ollut.

Niin ja joulupöydässä oli aina herneitä, paprikaa ja keitettyjä kananmunia.
 
Ei niin kiva muisto tuli mieleen, aina yhdeksään mennessä naapurin pariskunta oli päässyt siihen vaiheeseen, että alkoivat tapella. Ei se meilläkään aina niin ruusuista ollut, mutta jouluna ei sentään ollut riitoja.
 
pidän yllä samaa perinnettä
Aattopäivänä käytiin aina saunassa. Siellä piti olla hiljaa, ei saanut puhua, ettei hyttyset pistele seuraavana kesänä..taisi olla vaan ovela keino pitää mukulat hiljaisina edes joskus!
 
Melizza
Lapsuudessa ei kauheasti omituisuuksia ollut mutta omat lapseni kokivat seuraava Tansaaniassa....kaurapuuroa riisipuuron sijaan, perunaa kaikissa mahdollisissa muodoissa (ei laatikoita) iso kalkkuna....ei muuta. Musta pukki valkoisella parralla ihmetytti silloin hyvin pientä poikaani :D
 

Yhteistyössä