G: Oman painon

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja palautuminen?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
1. 68kg
2. 13kg
3. n. 2 vkoa. Jälkitarkastuksessa paino 65.5 kg. Nyt synnytyksestä kulunut 6kk ja painan n. 62 kg. En ole laihduttanut ja vauva ollut osittaisimetyksellä. Paino laskenut, koska ennen raskautta ylimääräisiä kaloreita toi biletys, jota enää ei ole tietenkään tullut harrastettua :)

1. 70kg
2. 15kg
3. synnytyslaitokselle jäi 10kg het kerralla. Omassa painossa olin n. 3-4kk synnytyksen jälkeen.
4. Nyt kun lapsi on vuoden painan 63kg. Välillä painoin myös vähemmän. Imetys on ollut tehokkain laihdutuskuuri ikinä. Olen syönyt kaikkea ja paljon.

onpa jännä juttu, monet on päässeet omiin mittoihinsa, tai jopa laihtuneet. mitenköhän sitten on niin paljon ylipainoisia äitejä? vaikka pituutta nyt tässä ei olekaan sanottu, aika monilla näyttää olevan ihan 'järkeviä' lukuja painossa. taitaa olla niin, että lähes kaikki ovat vastanneet vain silloin jos kilot ovat lähteneet (= tuskin kovin luotettavaa tietoa tästä siis saa. va olenko väärässä? ainakin moni tuntemani äiti synnytyksen jälkeen on kyllä tukevammassa kunnossa kuin aiemmin. vai onko näin vaan mun kohdalla?

1. 82

2. 13kg

3. -

4. 8kg jäi ja sitten parin vuoden päästä tuli vielä muutama kilo lisää, en imettänyt ollenkaan..

-nyt uusi raskaus, rv34+3 ja painoa tullut n.5kg, toivottavasti enempää ei tulekkaan..-

No mä voisin omalta kohdaltani tarkentaa, et jo alkaessani odottaa oli ylipainoa 10 kg.
N. kolme viikkoa synnytyksestä olin lähtöpainossa, mut en ole kyl sen jälkeen enempää saanut pudotetuksi ja se johtuu kyl ihan siitä, et ainakin mulle iski ihan hirveä suklaan ja makean himo synnytyksen jälkeen.. Eli kun syö paljon ja usein paljon energiaa sisältävää tavaraa, niin ei se paino laske. Jos osaa syödä fiksusti, niin kyllä täysimetyksellä varmasti painoa saa putoamaan, koska esim. puolen tunnin imetys vastaa kalorinkulutukseltaan n. 5 km:n juoksulenkkiä.
Tosin varsinaista laihdutustahan ei edes suositella imetysaikana, koska sillä saa vain ne elimistöön kertyneet ""myrkyt"" liikkeelle esim. äidinmaitoon ja vauvalle.

Olisin vastannut tähän kyselyyn, vaikka olisi kiloja jäänytkin. Eihän mua kukaan täällä tunne.
Olen 166 cm.

Ajattelin kyllä itsekin, että aika moni näyttäisi päässeen lähtöpainoonsa tai alle.

ylipaino on koko ajan kasvava ongelma myös suomessa. raskauden aikana se aiheuttaa usein mm. sokeriarvojen nousua, ja sitä kautta suuria vauvoja, mikä taas voi aiheuttaa synnytyksessä/raskauden aikaisia komplikaatioita.

ehkä tätä ei huomaa/ajattele, jos kaveripiirissä on vain normaalipainoisia. mutta pistipä vain silmään, kuinka tässä ketjussa moni on palautunut/laihtunut.

1. Alkupainosi ennen raskautta?
*85 kg (pituus 177 cm eli n. 10 kiloa liikaa)

2. Kuinka paljon kiloja kertyi raskausaikana?
*n. 20 kg, joista viimeiset 7-8 kg nestettä lopussa

3. Kuinka kauan kesti, että pääsitte takaisin alkupainoon?
*mikä alkupaino? ;) Laitoksella lähti 10 kg ja alkuviikkoina tippui 3-4 kg lisää, eli sain melkein kaikki karistettua imetyksellä ja univajeella. Mutta sitten loppui imetys ja lihoin taas (jatkoin samaa syömistahtia, oma vika)

4. Jos jäi lisäkiloja, niin kuinka paljon?

* paino nyt 94 kg eli 10 kg, yhteensä parikymmentä kiloa liikaa. Uusi raskaus on haaveissa, mutta painoa ei saisi tulla juuri yhtään... =/

1. 53kg

2. n. 10kg

3. Jälkitarkastuksessa oma paino (53kg). Kuitenkin paino on mennyt miinukselle, vähän aikaa sitten painoin 48kg.. Nyt painoa tullut ONNEKSI hieman lisää kun imetyskin on loppunut. En halua olla liian laiha..

Odottajan näkökulmasta on kiinnostava huomata, että useimmilla paino nousi enemmän kuin neuvolan suosittelemat 12 kg. Miksiköhän sellaisia (stressaavia) suosituksia ylipäätään on, jos valtaosalle odottajista tulee kiloja enemmän. Eiväthän nuo kilot edes näytä jäävän monillekaan!

Oikeassa olet, Julietta! En taida tuntea ketään jolle olisi tullut 10 kiloa tai vähemmän, ennemmin puhutaan 15-25 kilosta - myös hyväkuntoisille, paljon liikkuville odottajille!

Tietysti erityisesti ylipainoisen odottajan kannattaa vahtia kiloja, ja muistakaa, rakkaat odottajat, suurin osa kiloista tulee yleensä viimeisen kuukauden aikana! =)

mulla raskausaikana oli tosi stressaavaa painon kans. mulla lähti nouseen se jo heti alkuraskaudesta, tasaisesti tuli yhteensä 16 kg. muistan aina kun olin lääkärillä ja siihen mennessä oli tullut kiloja 10. lekuri nauroi, että toivottavasti ei tule toista 10 kiloa lisää. olinkin aivan 'paniikissa' loppuraskauden ajan. joka neuvolassa vielä th muisti päivitellä kuinka paljon on kiloja taas tullut.

jälkeenpäin on lähinnä naurattanut tuo siunailu ja turha 'pelottelu', mut sillon ei kyllä naurattanu. et sulla on kyllä pointti tossa jutussas!

1. Alkupaino 62 kg

2. Kiloja raskauden aikana tuli vain 10 kg, vaikka lapsi painoi 4,2 kg - syynä raskausajan diabetes ja täysin sokeriton dietti - söin terveellisemmin kuin koskaan elämäni aikana...

3. Noin 1kk meni alkupainoon pääsemisessä

4. Nyt aikaa mennyt 2,5 kk synnytyksestä ja joulusuklaat toivat 2 kg lisää... :/

1. 61kg
2. 9kg
3. Kaikki lähti (+1kg) noin kahdessa viikossa. Viikko sairaalan terveellisellä ruoalla ja kotona ei keriinnyt suuhunsa juurikaan mitään laittamaan.

Nyt muutama kilo tullut, laitetaan joulun piikkiin;)

Yhteistyössä